Решение по дело №738/2024 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 3531
Дата: 15 ноември 2024 г. (в сила от 15 ноември 2024 г.)
Съдия: Галина Динкова
Дело: 20247240700738
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 август 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 3531

Стара Загора, 15.11.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Стара Загора - I тричленен състав, в съдебно заседание на седемнадесети октомври две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Председател: ГАЛИНА ДИНКОВА
Членове: ИРЕНА ЯНКОВА
РАЙНА ТОДОРОВА

При секретар СВЕТЛА ИВАНОВА и с участието на прокурора МИНЧО МИТКОВ НИКОЛОВ като разгледа докладваното от съдия ГАЛИНА ДИНКОВА канд № 20247240600738 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

Образувано е по касационна жалба на „Маджик мултисервис“ ООД, ЕИК123675940, със седалище и адрес на управление гр. Казанлък, [улица], вх. А, ап.10, представлявано от управителя Л. Р. М. против Решение № 133 от 21.05.2024 г., постановено по АНД № 1314/ 2023 г. по описа на Районен съд - Казанлък, с което е потвърдено Наказателно постановление №24-2300190/19.10.2023г. издадено от Директор на Дирекция „ Инспекция по труда“ гр. Стара Загора. В касационната жалбата се съдържат оплаквания за постановяване на съдебното решение в нарушение и при неправилно приложение на закона, при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и явна несправедливост на наложеното наказание - касационни основания по чл. 348, ал.1, т.1, т.2 и т.3 от НПК във вр. с чл. 63в от ЗАНН. Жалбоподателят оспорва като необоснован направения от въззивния съд извод, че съдържанието на наказателното постановление съответства на императивните законови изисквания по чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН, като поддържа, че не са посочени времето, мястото и начина на извършване на нарушението. Твърди, че налагането на няколко отделни наказания въз основа на една принудителна административна мярка, е незаконосъобразно. От съда се иска отмяна на въззивното съдебно решение и постановяване на друго за отмяна на наказателното постановление.

Ответникът по касационната жалба – Директор на Дирекция „Инспекция по труда” – Стара Загора, чрез процесуалния си представител по делото, оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа че обосновано, в съответствие и при правилно приложение на закона съдът е потвърдил наказателното постановление.

Представителят на Окръжна прокуратура – Стара Загора в съдебно заседание дава заключение за неоснователност на касационната жалба и предлага съдебното решение да бъде оставено в сила, като правилно и законосъобразно.

Касационният състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведените от жалбоподателя касационни основания, доводите и становищата на страните и като извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в законово установения срок, от надлежна страна за която съдебният акт е неблагоприятен и е процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Производството пред Районен съд – Казанлък се е развило по жалба на „МАДЖИК МУЛТИСЕРВИС“ ООД гр. Казанлък, против Наказателно постановление (НП) № 24-2300183 от 19.10.2023г., издадено от Директора на Дирекция „Инспекция по труда“ - Стара Загора, с което, въз основа на съставен Акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № 24-2300190 от 20.09.2023г., на основание чл. 415, ал. 1 от Кодекса на труда КТ), на „МАДЖИК МУЛТИСЕРВИС“ ООД гр. Казанлък е наложена имуществена санкция в размер на 1500 лева. Административно наказателното обвинение от фактическа страна се основа на това, че „МАДЖИК МУЛТИСЕРВИС“ ООД, в качеството си на работодател, не е изпълнил в срок задължително предписание, дадено от контролния орган Дирекция „Инспекция по труда“ - Стара Загора на основание чл. 404, ал. 1, т. 12 от КТ с Протокол за извършена проверка (ПИП) № ПР2316729, получен на 07.06.2023г. – Предписание № 9, задължаващо работодателя да плати на А. И. З. уговореното трудово възнаграждение за извършената работа през месец април 2023 г. в размер на 437.13 лв. /чиста сума за получаване/, съгласно чл.128 т.2 от КТ, със срок на изпълнение 18.07.2023 г., в нарушение от 19.07.2023 г.

Казанлъшкият районен съд е потвърдил обжалваното наказателно постановление, по съображения за неговата процесуална и материална законосъобразност. Въззивният съд е приел, че при съставянето на АУАН и издаването на наказателното постановление не са допуснати съществени нарушения на регламентираните в ЗАНН формални изисквания и процесуални правила, като наказателното постановление съдържа изискуемото се по чл. 57 от ЗАНН описание на нарушението. По съществото на спора, въз основа на събраните доказателства съдът, е направил извод, че по безспорен и несъмнен начин е установена и доказана описаната в наказателното постановление фактическа обстановка и извършването на вмененото на „МАДЖИК МУЛТИСЕРВИС“ ООД нарушение - неизпълнение от работодателя на задължително предписание на контролен орган за спазване на трудовото законодателство, което нарушение правилно е квалифицирано по административнонаказателния състав на чл.415, ал.1 от КТ, при налагане на предвидената в закона санкция в минимален размер.

Решението на Казанлъшкия районен съд е правилно.

Изцяло се споделя извода на въззивния съд, че съдържанието на наказателното постановление съответства на изискванията на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН, като административнонаказателното обвинение е обосновано в необходимата и достатъчна степен и от фактическа, и от правна страна.

Обоснован е и извода на съда, че „МАДЖИК МУЛТИСЕРВИС“ ООД гр. Казанлък е извършило вмененото му административно нарушение – не е изпълнило в срок даденото му Предписание № 9 с ПИП № ПР2316729 от 07.06.2023г., съставляващо принудителна административна мярка (ПАМ) по смисъла на чл. 404, ал. 1, т. 12 от КТ. Между страните няма спор, а и от доказателствата по делото не се установява посочената ПАМ да е била обжалвана и съотв. отменена по предвидения за това ред т.е същата е влязла в сила и нейната законосъобразност не подлежи на преценка в настоящото производство. Както в хода на административнонаказателното производство, така и пред въззивния съд не са ангажирани никакви доказателства, а и не се твърди от „Маджик мултисервиз“ ООД, че е изпълнено Предписание № 9 по ПИП № ПР2316729 от 07.06.2023г. (да се плати на А. З. уговореното трудово възнаграждение за извършената работа през месец април 2023 г. в размер на 437.13 лв. /чиста сума за получаване/), със срок за изпълнение 18.07.2023г. В съдържанието на приложената на л.10 от въззивното дело Синтетична хронологична ведомост не фигурира сума, представляваща заплата за месец април 2023г. на работника А. З., което налага извод, че дължимото на З. трудово възнаграждение за този месец не е било преведено от работодателя с представените 2 бр.платежни нареждания от 08.08.2023г. и 05.09.2023г по сметка на ЧСИ М. Д. в изпълнение на полученото запорно съобщение по изпълнително дело, образувано срещу А. И. З.. Следователно доказано се явява наличието на съставомерно от обективна страна деяние и съотв. извършеното от работодателя „МАДЖИК МУЛТИСЕРВИС“ ООД административно нарушение по чл. 415, ал. 1 от КТ, като основание за налагане на административна санкция.

Не могат да бъдат споделени доводите на санкционираното дружество, че доколкото с ПИП са му били дадени няколко отделни предписания за отстраняване на констатирани нарушения на трудовото законодателство и предотвратяване на вредните последици от тях, сред които и процесното, всички те съставляват една ПАМ по смисъла на чл. 404, ал. 1 от КТ, неизпълнението на която съставлява едно административно нарушение, наказуемо съответно с налагането на една санкция, поради което в случая наложените осем наказания за неизпълнените осем предписания, съставляващи една ПАМ, било незаконосъобразно. Константна е съдебната практика, че независимо колко предписания са дадени на работодателя от контролните органи на Инспекцията по труда на основание чл. 404, ал. 1 от КТ с един ПИП и независимо дали те касаят едно или няколко трудови правоотношения, един или няколко работници/служители, всяко едно предписание представлява отделна ПАМ. Съответно неизпълнението на всяко отделно предписание – ПАМ по чл.404, ал.1, т.12 от КТ, съставлява отделно административно нарушение, наказуемо с налагането на предвидената за това нарушение административна санкция.

С оглед на изложените съображения съдът намира че не са налице твърдяните касационни основания, поради което обжалваното решение като валидно, допустимо и постановено в съответствие и при правилно приложение на закона, следва да бъде оставено в сила.

Водим от горното и на основание чл. 221, ал.2, предл. първо от АПК, Старозагорският административен съд

Р Е Ш И :

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 133 от 21.05.2024 г., постановено по АНД № 1314/ 2023 г. по описа на Районен съд - Казанлък.

Решението не подлежи на обжалване и/или протестиране.

Председател:
Членове: