№ ……………………………., гр.Варна
ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД,
Деветнадесети състав, в закрито заседание на
13.05.2019г. в състав:
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: МАРИЯНА
БАХЧЕВАН
като разгледа
докладваното от съдията частно административно
дело №1276 по описа на Административен съд – Варна за 2019 година, за да се
произнесе взе предвид следното :
Производството
е по реда на чл.60 ал.5-6 от АПК.
Делото е образувано
по искане на А.Н.Н. и Н.Н.Т. и двете
чрез адв.А.П. срещу разпореждане за предварително изпълнение на решение №1562-2 по
протокол №39/24.04.2019г. на Общински съвет при община Варна, с което е одобрен
подробен устройствен план – план за улична регулация на обект: „Реконструкция
на ул.“Александър Рачински“ в участъка от бул.“Съборни“ до бул.“Генерал Колев“
по плана на 4 подрайон на гр.Варна.
Искането
за отмяна на разпореждането по чл.60 ал.1 от АПК, включено в горецитираното
решение е подадено в 3-дневния срок по чл.60 ал.5 от АПК, считано от
обнародването му в Държавен вестник бр.36 от 03.05.2019г. и е направено от лица
с правен интерес в качеството им на съсобственици на имот с идентификатор
10135.1504.94 в кв.433 по плана на 4 м.р. на гр.Варна, с административен адрес:
ул.“Александър Рачински“ №10, който е засегнат от предвижданията на плана за
улична регулация.
Разгледано
по същество, искането е основателно по следните съображения:
Разпоредбата
на чл.60 ал.1 от АПК, въз основа на
която е допуснато предварителното изпълнение, може да бъде приложена за да се осигури животът или здравето на
гражданите, да се защитят особено важни държавни или обществени интереси или е
налице опасност да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на
акта, или ако от закъснението на
изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда от
обществена значимост.
В
разглеждания случай, предварителното изпълнение е обосновано със защита на
важни обществени интереси, а именно: разширението и реконструкцията на улица
„Александър Рачински“ касае обект от първостепенно значение за община Варна,
който е включен в Годишната програма за управление и разпореждане с общински
имоти през 2019г., приета с решение №1500-2 по протокол №37/30.01.2019г на
Общински съвет - община Варна. Отчетена е обществената значимост на плана с цел
ускоряване сроковете за реализиране на дейностите за изграждане на пътната и
техническата инфраструктура в територията, попадаща в обхвата на плана.
Определението
за „общински обекти от първостепенно значение“, дадено в §5 т.73 от Закона за устройство на
територията и в §1 т.6 от Закона за общинската собственост, гласи, че такива
са: общински пътища, метрополитени, трамвайни трасета, улици от първостепенната
улична мрежа, депа или други съоръжения за третиране на отпадъци, гробищни
паркове, както и други обекти - публична общинска собственост, определени в
програмата по чл. 8, ал. 9 от Закона за
общинската собственост за обекти от първостепенно значение. Видно от
графичната част и обяснителната записка на процесния план за улична регулация, предвидено
е разширяване на пътното платно с една нова ивица от 7 м и разделителна зелена
зона между двете платна и тротоар с ширина от 4.50м, което превръща ул.“Александър
Рачински“ в елемент от първостепенната улична мрежа по смисъла на чл.77 ал.1
т.1 от Закона за устройство на територията. Това се потвърждава и от данните в
административната преписка, че улицата като елемент на техническата
инфраструктура е предвидена в Общия устройствен план на община Варна по реда на
чл.77 ал.2 от Закона за устройство на територията.
Според
документите в административната преписка и тези, приложени към жалбата в
обхвата на реконструкцията и уширението на ул.“Александър Рачински“ попада
сграда на ул.“ Ал.Рачински“ №10, пл.6 от кв.433 по плана 4 м.р. на гр.Варна с
идентификатор 10135.1504.98.1 по кадастралната карта и кадастралните регистри
на район „Одесос“ в гр.Варна, със статут на архитектурно-строителна недвижима
културна ценност с категория „за сведение“ по чл.50 ал.1 т.5 от Закона за
културното наследство. Във връзка с това на основание чл.80 във връзка с чл.84 ал.3
от същия закон, проектът на процесния ПУП-ПУР е бил съгласуван с Министерството
на културата въз основа на становище с изх.№33-7171-605 от 2018г., което
съдържа следните задължителни изисквания: а) Преди да се пристъпи към реализация
на предвижданото разширение на уличното платно, да бъде изготвено прецизно и
подробно архитектурно и фото заснемане на сградата на ул.“Рачински“ №4 и
детайлите от декоративната ѝ украса; б) Въз основа на заснемането, да бъде
изготвен проект за демонтаж и преизграждане на сградата на подходящо друго
място. Да се предвиди съхраняване с цел преизползване на всички елементи от
ковано желязо, каменно стъпало, корнизи и други каменни елементи, прозорци,
врати и др.; в) Проектната документация да се изготви в съответствие с
изискванията на: Глава ХХІІІ от наредба №4/2001г. на МРРБ за ОСИП, Наредба №4
на МРРБ и МК от 21.12.2016г. за обхвата и съдържанието на документациите за
извършване на консервационно-реставрационни дейности на недвижими културни
ценности, обн. ДВ бр.105/30.12.2016г., ЗКН, ЗУТ и др.; и да се внесе за
разглеждане в НИНКН и съгласуване от МК по реда на чл.83 и чл.84 от ЗКН.“.
Следователно,
налице са два противопоставими
обществено-значими интереси, от една страна – изграждане на обект от
първостепенно значение за община Варна, от друга страна – запазване на сграда,
която е част от нейното културно наследство. Провеждането на държавна политика
по опазване на националното
историческо и културно наследство е гарантирано в чл.23 от Конституцията на Република България и се извършва по силата на чл.4 от
Закона за културното наследство във взаимодействие със съответните компетентни
държавни и общински органи. Конституционно
провъзгласената закрила на културното наследство в интерес на всички граждани
на Република България, превръща опазването
на сградата на ул.“Александър Рачински“
№4 в надделяващ обществен интерес.
Допуснатото
предварително изпълнение на въпросния ПУП-ПУР създава опасност да бъде осуетено
или сериозно затруднено изпълнението на задължителните предписания на
Министерството на културата, дадени в становището им по съгласуване на плана
относно сочената културна ценност, което
е основание за отмяна на разпореждането по чл.60 ал.1 от АПК.
С
оглед на това и на основание чл.60 ал.7 от Административнопроцесуалния кодекс,
съдът
О П Р Е Д Е
Л И :
ОТМЕНЯ по жалба на А.Н.Н. и Н.Н.Т., разпореждане за предварително
изпълнение по чл.60 ал.1 от АПК, включено в решение №1562-2 по протокол
№39/24.04.2019г. на Общински съвет при община Варна.
Определението
може да бъде обжалвано с частна жалба пред Върховния административен съд в
7-дневен срок от съобщаването му.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: