Р
Е Ш Е Н И Е
гр.Етрополе,
10.07.2020 год.
в името
на народа
Етрополски районен
съд в публично заседание на деветнадесети
юни през две хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Мая Н.
при
секретаря: Климентина Чикова като разгледа докладваното от Председателя АН дело № 00039 по описа за 2020 година
и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.
Жалбоподателят - "ВИК" ЕООД,
със седалище и адрес на управление ***, ЕИК *********,
представлявано от управителя - Никола Гергинов Нитов, е депозирал жалба против Наказателно постановление №
МН-ЗБ-20-052/24.02.2020г. на началника на
Регионален отдел "МН Западна България" на Главна Дирекция "Метрологичен
надзор" към Държавна Агенция за метрологичен и технически надзор, с което
за нарушение по
чл. 44, т. 4, вр. чл. 43, ал. 1 от
Закона за измерванията, на основание чл.85, ал. 2, вр., ал. 1 от ЗИ на дружеството е наложено административно наказание
"Имуществена санкция" в размер на по 200 (двеста) лева.
Недоволен от
горепосоченото Наказателно постановление,
жалбоподателят обжалва същото в законоустановения срок, като твърди, че
постановлението е недоказано и необосновано, противоречи на закона и при
издаването му са допуснати съществени процесуални нарушения. Сочи, че
административно-наказателната процедура е опорочена, пледира за отмяната на
издаденото наказателно постановление.
В с.з. жалбоподателят, редовно призован не
изпраща представител и не депозира становище, както и не прави доказателствени
искания.
В с.з. Административно-наказващият
орган - Регионален отдел "МН Западна
България" на ГД"Метрологичен надзор" към Държавна агенция за
метрологичен и технически надзор, в писмено становище оспорва жалбата, като
моли съда да го потвърди като правилно, законосъобразно и
обосновано, излага аргументи против изложените такива в жалбата.
Р.П.- Е. редовно призована, не изпраща
представител и не взема становище по жалбата.
Съдът, след като
прецени поотделно и в тяхната съвкупност събраните по делото писмени и гласни
доказателства, установи следното от фактическа страна:
Съгласно Заповед №А-35 от 14.01.2019 год. и Заповед №А-33 от 14.01.2019 год. на
Председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, са
определени длъжностни лица от ГДМН, които да извършват надзорни проверки на
територията на цялата страна и да съставят актове за установяване на
административни нарушения по Закона за измерванията, също така и да издават НП.
Във връзка с горните заповеди, служителите на ГДМН, Регионален отдел „ МН
Западна България“ – З.А.Н. и Н.И.Д. /актосъставител/, на 16.07.2019 година, около 12.50 часа, извършили
надзорна проверка в обект – водопроводна инсталация на абонат с абонатен №
06222218, намиращ се в с.Лопян. Установили, че дружеството, което осъществява
водоснабдяване на територията на община Етрополе е „ВиК“ ЕООД София,
следователно водомерът в посочения обект се използва от същото дружество за
измерване на доставената вода за питейно-битови нужди, с цел осъществяване на
търговски плащания, т.е. средство за измерване – водомер, попада в приложното
поле на чл.5 от Закона за измерванията. При проверката установили, че водомера,
който се използва е тип ВКЕТВ 5, произведен от „Беласица“ АД, с идентификационен номер 0004775,
с технически и метрологични характеристики: максимален разход Qmax 2,5m3/h. При проверката установили, че средството
за измерване се намира в употреба, т.к. е монтирано към водопроводната
инсталация на абоната и осигурява снабдяването му с вода за питейно-битови
нужди. Установили, че описаният водомер е без знак за първоначална проверка,
който е съгласно чл.846 т.4 от Наредбата за средствата за измерване, които
подлежат на метрологичен контрол и без знак за последваща проверка, съгласно
чл.846 т.5 от Наредбата.
За така констатираното нарушение св.Н.Д. съставил акт за установяване на административно
нарушение (АУАН), в който е отразена описаната фактическа обстановка.
Като нарушена е посочена разпоредбата на чл. 44, т. 4 вр.чл.39 ал.1 и чл. 43, т. 1 от ЗИ.
Актът бил подписан от актосъставителя, свидетеля на установяване на нарушението
и от свидетеля на съставянето и връчването на акта, както и
представител на жалбоподателя.
Въз основа на този АУАН, е издадено предметното на
настоящото производство Наказателно Постановление № МН-ЗБ-20-052/24.02.2020
год., с което за нарушение разпоредбата на чл.
44, т. 4, вр. чл. 43, ал. 1 от ЗИ, на основание чл.
85, ал. 2, вр., ал. 1 от ЗИ на дружеството е
наложено адм.наказание "Имуществена санкция" в размер на 200 (двеста)
лева.
Наказателното постановление е връчено на 28.02.2020г., а жалбата против него е изпратена да
адм.-наказващия орган на 06.03.2020г. - видно от входящия номер на АНО - т.е. в законоустановения 7-дневен срок.
При така приетата за установена фактическа обстановка,
Съдът в настоящия си състав достига до следните правни изводи:
Жалбата е подадена в срок от надлежно лице, поради
което е и процесуално допустима и следва да се обсъди по същество, като съдът намира същата за неоснователна.
Безспорно е установено, че на въпросната дата, при
извършена проверка от органите на ДАМТН, същите са открили в обект – водопроводна
инсталация на абонат с абонатен № 06222218, намиращ се в с.Лопян, а водомера,
който се използва е тип ВКЕТВ 5, произведен от „Беласица“ АД, с идентификационен номер 0004775,
с технически и метрологични характеристики: максимален разход Qmax 2,5m3/h. При проверката установили, че средството
за измерване се намира в употреба, т.к. е монтирано към водопроводната
инсталация на абоната и осигурява снабдяването му с вода за питейно-битови
нужди. Установили, че описаният водомер е без знак за първоначална проверка.
В разпоредбата на чл. 44, т. 4 от ЗИ е предвидено
задължение за лицата, които използват средства за измерване, да не използват
такива без знаците по чл. 35, чл. 39, ал. 1 и чл. 43, ал. 1 от същия закон. В
разпоредбата на чл. 43, ал. 1 от ЗИ е посочено, че последваща проверка се извършва на
средствата за измерване в употреба и се удостоверява със знаци за последваща
проверка, а неизпълнението на посоченото задължение е възведено в
административно нарушение с разпоредбата на чл.
85, ал. 2 от ЗИ.
От събраните по делото доказателства се установява по
безсъмнен начин, че "В и К" ЕООД-София, е използвало водомер, който е бил без
знак за първоначална проверка,
което обуславя съставомерността на санкционираното
неизпълнение на административно задължение на плоскостта на приложения от
наказващия орган административно-наказателен състав.
Според разпоредбата на чл.
85, ал. 1 от ЗИ, физическо лице, което в
случаите по чл.5 използва средства за измерване, които не отговарят на
изискванията по глава четвърта, или не изпълнява задълженията си по чл.44, се
наказва с глоба от 100 до 300 лв., а съобразно, ал.2, за същото нарушение,
когато е извършено от едноличен търговец или юридическо лице, се налага
имуществена санкция от 200 до 500лв.
Нарушението е осъществено, установен е извършителят и
вината му, която съгласно разпоредбата на чл.83
от ЗАНН е т.нар. обективна безвиновна отговорност на
юридическо лице. В случая се касае за неспазване на формално, но задължително
изискване на закона, което не предвижда настъпване на определен
обществено-опасен резултат.
За санкционираното неизпълнение на административно
задължение законодателят е предвидил налагане на имуществена санкция от 200 до
500 лева. В случая на "В и К " ЕООД - София, е наложена "имуществена санкция" в
минимално предвидения от санкционната разпоредба размер, като при
индивидуализацията на наказанието са спазени изискванията на чл. 12 и чл. 27 от ЗАНН.
В тази връзка настоящата съдебна инстанция не споделя
възраженията, че процесната деятелност съставлява маловажен случай по смисъла,
вложен в чл.28 от ЗАНН.
От доказателствата по делото се установява, че търговецът е използвал водомер,
с който е извършвал измервания, свързани с търговски плащания и без знак за първоначална проверка, в неопределен период от време, в рамките на
който период не е ясно дали измерените стойности и заплатените от потребителите
суми съответстват на действителното потребление на вода от тяхна страна. Поради
това не може да се приеме, че деянието разкрива по-ниска степен на обществена
опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от този вид по смисъла,
вложен в чл. 93, т. 9 от НК,
приложим съгласно чл. 11 от ЗАНН.
След преценката на всички събрани по делото
доказателства, Съдът счете, че в конкретния случай е налице законосъобразно
протекло адм.-наказателно производство, не са налице съществени нарушения на
материалния и процесуалния закон, нарушението е безспорно установено,
наложеното адм.наказание е в адекватен на нарушението размер, поради което и
издаденото наказателно постановление следва да бъде потвърдено.
Р Е Ш
И :
ПОТВЪРЖДАВА като правилно и законосъобразно Наказателно
постановление № МН-ЗБ-20-052/24.02.2020г. на
началника на Регионален отдел "МН Западна България"
на Главна Дирекция "Метрологичен надзор" към Държавна Агенция за
метрологичен и технически надзор.
РЕШЕНИЕТО
подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-София област в
14-дневен срок, считано от получаване на съобщението от страните за
постановяването му.
РАЙОНЕН СЪДИЯ:
/Мая Н./