Решение по дело №17/2023 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 април 2023 г. (в сила от 12 април 2023 г.)
Съдия: Слав Иванов Бакалов
Дело: 20237220700017
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 февруари 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 38

гр. Сливен, 12.04.2023  год.

 

В   И М Е Т О  НА  Н А Р О Д А.

СЛИВЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД,          в публичното заседание на двадесет и втори март

през две хиляди двадесет и трета година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЛАВ БАКАЛОВ

ЧЛЕНОВЕ: ИГЛИКА ЖЕКОВА

 ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА

 

при секретаря                Галя Райкова-Георгиева                                              и с участието на прокурора    Красимир Маринов                                                                   като разгледа докладваното от   председателя                                                        КАНД № 17     по описа за 2023 година, за да се произнесе съобрази:

 

Производството е по реда на чл. 63в от ЗАНН, във вр. с чл. 208 и сл. от АПК.

С Решение № 502/19.12.2022 г., постановено по АНД № 20222230200976/2022 г. по описа на СлРС е отменено като незаконосъобразно НП № F644709/18.04.2022 г., издадено от Директор Дирекция „Контрол“ ТД на НАП гр. Бургас, с което на Д.Д.К. е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 500 лева, за нарушение на чл. 180, ал. 2, във вр. с чл. 180, ал. 1 от ЗДДС, на основание чл. 180, ал. 2, във вр. с чл. 180, ал. 1 от ЗДДС; и е осъдена ТД на НАП гр. Бургас да заплати сумата от 300 лв. за процесуално представителство.

Горното решение е обжалвано в законният срок от ТД на НАП -Бургас. В касационната жалба се твърди, че решението на Районен съд – Сливен е неправилно, тъй като е постановено при съществено нарушение на съдопроизводствените правила и материалния закон, и е необосновано. Заявява, че по безспорен начин е установено извършването на административното нарушение, като счита за неправилни изводите на съда за приложението на чл. 28 от ЗАНН. Твърди, че нарушението било типично за вида си и не се отличавало с по-ниска степен на обществена опасност. Моли съда да постанови решение, с което отмени решението на Районен съд – Сливен, както и наказателното постановление..

В съдебно заседание жалбоподателят в писмено становище от п. си юриск. Д., заявява, че поддържа жалбата. Моли съдът да отмени решението на първоинстанционния съд и да потвърди НП, като правилно и законосъобразно.

Ответникът по касацията Д.Д.К., чрез п. си адв. А. А. *** моли съда да остави решението на СлРС в сила. Счита, че районният съд правилно се е съобразил с всички факти и обстоятелства относно издаването на наказателното постановление и описаните в тях фактическа обстановка. Заявява, че органът не се е съобразил при издаване на наказателното постановление с постъпилите доказателства в рамките на самото производство. Претендира на направените по делото разноски.

Представителят на Окръжна прокуратура Сливен изразява становище, че изводите на съда са подкрепени от събраните по делото доказателства и липсват основания за отмяна на решението му.

Касационната жалбата е подадена в срок и е процесуално допустима.

От съвкупната преценка на събраните по делото писмени и гласни доказателства съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

По повод на извършена проверка от Х. Д. - г. и. по п. в ТД на НАП – Б., било установено, че за периода от 01.08.2020 г. до 31.07.2021 г. Д.Д.К. е реализирала облагаем оборот от 54 659,60 лв. от п. на с. п. и не е спазила срока по чл. 96. ал. 1 от ЗДДС за подаване на заявление за регистрация по ЗДДС, в случая от 01.08.2021 г. до 09.08.2021 г. Задълженото лице Д.К. подала заявление за регистрация на 03.09.2021 г., като е регистрирана на 15.09.2021 г. с издаден Акт за регистрация по ЗДДС с № 200422102969552/15.09.2021 г., връчен на същата дата.

Проверяващите приели, че на основание чл.102, ал.3 т. 1 от ЗДДС задълженото лице дължи данък за периода от изтичане на срока, в който е следвало да бъде издаден акта за регистрация, ако лицето е подало заявлението за регистрация в срок, до датата на която е регистрирано от орган по приходите. ЗЛ не било начислило дължимия данък за извършените облагаеми д. на с. п. за периода от 24.08.2021 г. до 14.09.2021 г., които били в общ размер на 560,00 лева и се дължало ДДС в размер на 93,33 лева.

Нарушението било установено на 06.12.2021г. по повод на извършена проверка за установяване на факти и обстоятелства приключила с протокол № П-02002021171260-073-001/06.12.2021 г. До ответника по касацията била изпратена покана с изх.№ П-326/06.12.2021 г. за явяване в сградата на ТД НАП Бургас, офис Сливен в 7-дневен срок от получаването й, която била получена по електронен път на 15.12.21 г. В указания срок К. или упълномощен неин представител не се явили, поради което на осн. чл.40, ал.2 от ЗАНН бил съставен АУАН № F644709/04.03.2022 г. за извършено нарушение на чл.180, ал.2 във вр. с чл.180, ал. 1 от ЗДДС. На 16.03.2022 г. акта бил връчен на упълномощено от ответника по касацията лице, което вписало в него възражения.

На 21.03.2022 г до ТД на НАП Бургас - офис Сливен било входирано възражение срещу съставения АУАН от ответника по касация, в което обяснила, че фактура издадена от 29.07.2021 г. била платена на 02.08.2021 г. и тя е взела в предвид облагаемия оборот на датата на плащането, което я било подвело. Заявява, че не е действала умишлено и не е ощетила бюджета. Възразила, че при проверката, сумата на дължимото от нея ДДС за периода от 24.08.2021 г. - 15.09.2021 г. било начислено и внесено с Декларация за ДДС за м. 11.2021 г. Обяснила, че е изряден платец, спазва законодателството и няма други нарушения, това било за първи път. С подаденото възражение искала да бъде отменен издадения срещу нея АУАН.

Въз основа на съставеният АУАН било издадено НП № F644709/18.04.2022 г. от Директор Дирекция „Контрол" ТД на НАП гр.Бургас, в което е описана фактическата обстановка от АУАН, посочено е, че е налице нарушение на разпоредбите на чл.180, ал.2 във вр. с чл.180, ал.1 от ЗДДС, като на основание чл. 180 ал. 2. във връзка с чл. 180. ал.1 от ЗДДС на ответника по касацията е наложено административно наказание „Глоба" в размер на 500лева. АНО приел, че изложените от жалбоподателката обстоятелства във възражението не изключват административнонаказателната й отговорност и оставило същото без уважение. НП било връчено на упълномощен представител на К. на 20.08.2022 г.

При горе установената фактическа обстановка районният съд е приел, че безспорно е установено извършването на нарушението, при установяването на същото и ангажирането на административно-наказателната отговорност не са допуснати съществени процесуални нарушения, но деянието представлява маловажен случай, поради което отменил НП.

Съдът извърши служебна проверка за валидността, допустимостта и съответствието на първоинстанционното решение с материални закон и констатира, че съдът е постановил правилен съдебен акт, като краен съдебен акт.

Неправилни са изводите на СлРС, че при съставянето на АУАН и издаването на НП, не са допуснати съществени процесуални нарушения. По същество както в АУАН, така и в НП липсва описание на нарушението. От обстоятелствената част в АУАН и НП не става ясно за какво точно е санкциониран ответника по касацията, тъй като едновременно са изложени фактически обстоятелства от състава на две различни нарушения - по чл. 96, ал. 1 ЗДДС (неподаване в срок на заявление за регистрация по ЗДДС), за което е приложима административнонаказателната разпоредба на чл. 178 ЗДДС, от една страна, а от друга нарушение по чл. 86, ал. 1 ЗДДС - неначислен ДДС, за което е приложима административнонаказателната разпоредба на чл. 180, ал. 1 ЗДДС. Неясна е и правната квалификация на нарушението -  чл. 180, ал. 2 ЗДДС. Същевременно с НП на дружеството е наложена санкция на основание  чл. 180, ал. 2, вр. чл. 180, ал. 1 ЗДДС в размер на ДДС, начислен от АНО на основание чл. 86, ал. 1 ЗДДС само върху облагаемия оборот на ответника за м. 08. 2021 г., за който по делото са налице данни, че е начислен през м. 11. 2021 г., независимо, че АНО се е позовал на  чл. 102, ал. 3, т. 1 ЗДДС. По изложените съображения и независимо направената привръзката в НП между нормите на  чл. 180, ал. 2 и чл. 180, ал. 1 ЗДДС е останала неизяснена действителната воля на административнонаказващия орган относно естеството на вмененото нарушение на К., относно реда за начисляването на ДДС и данъчната основа, върху която е начислен данъка и определен размера на наложената глоба. В допълнение не е посочена дата на извършване на нарушението, която е съществен елемент от обективната страна на състава на нарушението и която поради неясното описание на нарушението не може да бъде извлечена по тълкувателен път. Сочените пропуски са довели до нарушаване правото на защита на санкционираното лице и препятстват съдебния контрол за законосъобразност на НП.

Неправилно първоинстанционният съд е посочил в своето решение, че нарушението е по  чл. 102, ал.3, т.1 от ЗДДС. Съгласно посочената норма за определяне на данъчните задължения на лицето в случаите, когато е било длъжно, но не е подало заявление за регистрация в срок, се приема, че лицето дължи данък за извършените от него облагаеми доставки и облагаеми вътреобщностни придобивания и за получените облагаеми доставки на услуги, за които данъкът е изискуем от получателя: 1. за периода от изтичането на срока, в който е следвало да бъде издаден актът за регистрация, ако лицето е подало заявлението за регистрация в срок, до датата, на която е регистрирано от органа по приходите.

Действително тази норма следва да бъде посочена в мотивите на наказателното постановление, тъй като тя определя дължимостта на данъка, както и периода за който следва да бъдат определени данъчните задължения, но тя не се явява нарушена, защото не съдържа предписание за поведение, неспазването на което да е обявено от закона за административно нарушение, а предвижда хипотеза при наличието на която е дължим ДДС от лице, което не е изпълнило задължението си да подаде заявление за регистрация и да се регистрира по ЗДДС.

Правната квалификация на нарушението следва да е ясно посочена и не може да се извлича по тълкувателен път, тъй като в противен случай се нарушава правото на защита на санкционираното лице, което е лишено от възможността да разбере, за какво точно нарушение е санкционирано. Задължение на административнонаказващия орган е да конкретизира точно и изчерпателно текстовете от закона, които са били нарушени, което в настоящия случай не е сторено.

Допуснатите съществени процесуални нарушения изцяло опорочават административно-наказателното производство и същите не могат да бъдат отстранени в съдебната фаза на производството, тъй като всяко от тях е самостоятелно основание за отмяна на атакуваното наказателно постановление, а факта, че са съществени изключва приложението на чл. 53, ал. 2 от ЗАНН.

По изложените съображения административния съд намира, че като е отменил обжалваното наказателно постановление, районният съд е постановил като краен резултат правилно решение, макар и при различни мотиви.

Съдът извърши служебна проверка за валидността, допустимостта и съответствието на първоинстанционното решение с материални закон, но не констатира пороци на същото водещи до отмяната му.

По изложените по-горе съображения Административен съд Сливен намира, че обжалваното решение следва да бъде потвърдено, като допустимо, обосновано и законосъобразно.

Ответникът по касацията е направил искане за присъждане на разноски, което с оглед изхода от делото и чл.143 ал.1 от АПК е основателно, поради което касатора следва да му заплати 300 лв. за адвокатско възнаграждение.

Във връзка с гореизложеното и на основание чл.221 ал.2 от АПК съдът

 

РЕШИ:

 

Оставя в сила Решение № 502/19.12.2022 г., постановено по АНД № 20222230200976/2022  год. по описа на СлРС.

Осъжда ТД на НАП - гр.Бургас да заплати сумата от 300 лв. на Д.Д.К. с ЕГН **********, с адрес: ***, представляваща направени разноски по делото за адвокатско възнаграждение.

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

   2.