Решение по дело №5841/2017 на Софийски градски съд

Номер на акта: 4584
Дата: 22 юни 2019 г. (в сила от 26 октомври 2021 г.)
Съдия: Десислава Георгиева Янева-Димитрова
Дело: 20171100105841
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 15 май 2017 г.

Съдържание на акта

  Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ ….

гр. София, …………..2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Софийският градски съд, І ГО, 5 състав, в публично съдебно заседание на дванадесети декември през две хиляди и осемнадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДЕСИСЛАВА ЯНЕВА

 

и секретар К.Георгиева, като разгледа докладваното от председателя гражданско дело № 5841 по описа за 2017 год., за да се произнесе взе предвид следното:

               

Предявeн е от Л.Д.К. против „Застрахователно акционерно дружество А.“ АД иск с правно основание чл.226, ал. 1 КЗ/отм./

Ищцата твърди, че на 01.04.2013г. настъпило пътно-транспортно произшествие, по вина на водача на л.а „Нисан Микра” с рег. № *******– Х.С.М., чиято отговорност била застрахована от ответното дружество по застраховка „Гражданска отговорност”. В резултат на пътно-транспортното произшествие настъпила смъртта на нейния баща – Д.С.К.. Ищцата тежко преживяла  неговата  загуба,  тъй като завинаги била лишена от възможността да общува с баща си и  да разчита на неговата морална подкрепа. Стойността на неимуществените вреди определя на 120 000 лв. Моли съда да осъди ответника да й заплати обезщетение за неимуществени вреди в размер на 120 000 лв., ведно със законната лихва, считано от 02.04.2013г. до окончателното изплащане.

Ответникът оспорва иска, като поддържа следните възражения: оспорва механизма на настъпване на пътно-транспортното произшествие; оспорва наличието на причинно-следствена връзка между поведението на водача и вредите; счита, че пострадалият е допринесъл за настъпване на вредоносния резултат, тъй като е предприел пресичане на пътното платно на червен сигнал на светофарната уредба, навлязъл е внезапно на пътното платно, без да се огледа и да съобрази поведението си с останалите участници в движението, и е страдал от предходни заболявания, на които се дължи настъпилия летален изход; поддържа становището, че смъртта е настъпила и поради несвоевременно оказана медицинска помощ; оспорва размера на иска; прави възражение за изтекла погасителна давност по отношение на претенцията за законна лихва.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната взаимна връзка, приема за установено от фактическа и правна страна следното:

По предявения иск с правно основание чл. 226, ал. 1 от КЗ /отм./:

За да бъде уважен този иск ищцата трябва да ангажира доказателства за следните обстоятелства: 1/за наличието на договор за застраховка ”Гражданска отговорност” между собственика на автомобила, управляван от прекия причинител на вредата, и ответното дружество; 2/за юридическите факти от състава на чл. 45 от ЗЗД по отношение на водача на застрахованото от ответното дружество МПС: вреда, противоправно деяние, вина на дееца и причинно-следствена връзка между противоправното деяние и вредата; 3/да докаже размера на дължимото обезщетение.

Страните не спорят, че отговорността на водача на л.а „Нисан Микра” с рег. № *******към датата на пътно-транспортното произшествие е била застрахована по договор за застраховка ”Гражданска отговорност” от ответното дружество, което се потвърждава и от представена по делото справка за оповестена информация на електронния сайт на Гаранционния фонд.

Видно от влязла в сила присъда № 269/12.10.2015 г. по НОХД № 3295/2015г. на СГС, НО, 13 състав, Х.С.М. е призната за виновна в това, че на 01.04.2013г., около 06.00 ч., в гр.София, при управление на л.а „Нисан Микра” с рег. № *******по бул.”Академик И.Ев.Гешов” в посока на движение от ул.”Георги Софийски” към бул.”България” в района на кръстовището между ул.”Урвич” и бул.” Академик И.Ев.Гешов” е нарушила правилата за движение по пътищата, а именно: чл.21, ал.1 от ЗДвП”При избиране скоростта на движение на водача на ППС е забранено да превишава следните стойности на скоростта в км/час за ППС от категория „В” в населено място - 50 км./час”, като е превишила разрешената скорост, движейки се с 64 км/час, вследствие на което е настъпил удар между управлявания от нея автомобил и пешеходеца Д.С.К., с което по непредпазливост е причинила смъртта на пешеходеца – престъпление по чл.343, ал.1, б.”в”, вр чл.342, ал.1, пр.3 от НК, като на основание чл.304 от НПК я е оправдал по повдигнатото обвинение за извършено престъпление по чл.116 от ЗДвП”Водачът на ППС е длъжен да бъде внимателен и предпазлив към пешеходците... и към престарелите хора”, както и по повдигнатото обвинение за извършено престъпление по чл.343, ал.3, б.”Б” от НК , а именно, че деянието е извършено на пешеходна пътека. На основание чл.343, ал.1, б.”В”, вр. чл.342, ал.1, пр.3, вр. чл.54 от НК  й е наложено наказание „лишаване от свобода” за срок от две години, чието изпълнение е отложено по реда на чл.66, ал.1 от НК за срок от три години, считано от влизане на присъдата в сила. На основание чл.343Г, вр чл.343, ал.1, б.”в”, вр чл.342, ал.1, пр.3 от НК й е наложено наказание „лишаване от право да управлява МПС” за срок от една година, считано от влизане на присъдата в сила.

Съгласно чл. 300 от ГПК, влязлата в сила присъда на наказателния съд е задължителна за гражданския съд, който разглежда гражданските последици от деянието, относно това дали е извършено деянието, неговата противоправност и виновността на дееца.          

С оглед на горецитираната влязла в сила присъда на Софийски градски съд, настоящият състав приема, че е установено противоправното поведение на водача Х.С.М., нейната вина, съставомерните последици, които са част от състава на престъплението/настъпилата смърт на Д.С.К./, и причинно-следствената връзка между противоправното поведение на водача и вредоносния резултат.

За установяване на претърпените от Л.К. неимуществени вреди са събрани гласни доказателствени средства. От показанията на св.К.се установява, че  между ищцата и баща им е съществувала  силна емоционална връзка, в семейството са я възприемали като „момичето на татко”. Тя не била  омъжена, поради което баща им бил основна опора за нея във всяко едно начинание, ищцата поддържала непрекъснат контакт с родителите си. След смъртта на баща им К. се сринала психически, започнала да приема успокоителни, за да преживее тежката загуба, пушела повече - по две 2 кутии цигари на ден, а преди това една кутия й стигала за 3-4 дни. След катастрофата пътувала всяка седмица до селото, в което живеела майка им, за да е край нея, тръгвала в петък и се връщала в неделя. Ищцата работела като учител и през време на отпуските си също оставала на село при майка им. Не пропускала възможност да почете паметта на баща им- отбелязвала всяка дата, свързана с неговия живот и кончина.

С оглед показанията на св. К., съдът приема за установено по делото, че ищцата е претърпяла неимуществени вреди, които се намират в причинно-следствена връзка с процесното произшествие.

Така събраните доказателства установяват настъпването на всеки един от юридическите факти от състава на чл.226, ал.1 от КЗ/отм/, поради което искът е доказан по основание.

При определяне размера на обезщетението съдът отчете следните обстоятелства: възрастта на К. към датата на катастрофата – 54г., обстоятелството, че е прекъсната една от най-силните връзки в живота на човека – тази между детето и неговия родител. По делото се установи, че отношенията между ищцата и нейния баща са били сърдечни – взаимно са се уважавали и подкрепяли. К. не е създала свое семейство, поради което баща й е бил основна опора за нея в живота й. Тя е поддържала непрестанен контакт с родителите си – прекарвала е отпуските си  с тях, често е пътувала до дома им, по празници са били винаги заедно, връзката между тях не е била прекъсната. След смъртта на баща й емоционално се е „сринала” – приемала е успокоителни, пушела е много повече цигари /по две кутии на ден не й стигали/, в сравнение с периода, преди катастрофата, променила е начина си на живот, като  е започнала да пътува всяка седмица до селото, в което е живеела майка й, за да не я оставя сама, и не пропускала да отбележи всяка дата, свързана с живота и смъртта на баща им./св.К./.

Като отчете горепосочените обстоятелства, социално-икономическите условия и стандарта на живот в страната през 2013г., съдът определи обезщетението за неимуществени вреди, на основание чл.52 от ЗЗД, по справедливост на 120 000 лв.,  колкото претендира ищцата.

По възраженията за съпричиняване на вредите:

Ответникът поддържа възражения за съпричиняване на вредите от пострадалия, който  пресякъл пътното платно на червен сигнал на светофарната уредба и навлязъл  внезапно на пътя, без да се огледа и да съобрази поведението си с останалите участници в движението. Наред с това ответникът поддържа становището, че починалият страдал от предходни заболявания и не му била оказана своевременно медицинска помощ, на което се дължал настъпилият летален изход.

Възраженията са неоснователни, поради следните съображения:

Тежестта на доказване на възраженията е върху ответника. В подкрепа на възраженията си ответното дружество ангажира гласни доказателствени средства и  автотехническа експертиза, както и представи проект за работата на светофарната уредба на бул.”Акад. И.И.Гешов” – ул.”Урвич”, но събраните доказателства не подкрепят неговата защитна теза.

От фактическа страна по възраженията за съпричиняване се установи следното:

С оглед на представената по делото присъда на наказателен съд, на основание чл.300 от ГПК, настоящият състав приема, че Х.С.М., на 01.04.2013г., около 06.00 ч., в гр.София, при управление на л.а „Нисан Микра” с рег. № *******по бул.”Академик И.Ев.Гешов” в посока на движение от ул.”Георги Софийски” към бул.”България”, в района на кръстовището между ул.”Урвич” и бул.”Академик И.Ев.Гешов”, е допуснала нарушение на правилата за дижение по пътищата, а именно: на чл.21, ал.1 от ЗДвП ”При избиране скоростта на движение на водача на ППС е забранено да превишава следните стойности на скоростта в км/час за превозно средство  от категория „В” в населено място - 50 км./час”, като е превишила разрешената скорост, движейки се с 64 км/час, вследствие на което е настъпил удар между управлявания от нея автомобил и пешеходеца Д.С.К., с което по непредпазливост е причинила неговата смърт. С присъдата Х.М. е призната за невиновна за извършено престъпление по чл.116 от ЗДвП ”Водачът на ППС е длъжен да бъде внимателен и предпазлив към пешеходците... и към престарелите хора”, както и по повдигнатото обвинение за извършено престъпление по чл.343, ал.3, б.”б” от НК, а именно, че деянието е извършено на пешеходна пътека.

Показанията на разпитаните по делото свидетели М. и Т. и заключенията на автотехническата експертиза установяват различни варианти на настъпване на произшествието. Св.М./водач на автомбила/ заявява, че се е движела при разрешен зелен сигнал на светофора, когато пострадалият е тръгнал да пресича булеварда, леко подтичвайки. Тя се опитала да спре в края на платното, но  закачила тялото му. Пострадалият й казал, че е добре, че бърза да си ходи, но тя не била съгласна и извикали полиция. Пешеходецът пресичал пътното платно между пешеходната пътека и намиращата се в близост спирка. Свидетелката видяла, че  има 5 секунди, за да премине с автомобила – движела се с 55 км/час. Твърди, че нямало други хора на светофара, други пешеходци не пресичали пътното платно по време на произшествието.

В своите показания св.Т. заявява, че работел във фургон върху зелената площ на остров в близост до мястото на пътно-транспортното произшествие. В деня на катастрофата отишъл за кафе, след което пресякъл на зелен сигнал пътното платно. От момента на стъпването върху тротоара направил около 10 крачки и стигнал пред портала на работното си място, когато чул зад себе си леко топуркане и тъп удар. Върнал се веднага и видял, че на земята е паднал човек, на около метър от тротоара в посока „Иван Рилски”, на който оказал първа помощ заедно с жената, която го ударила. Порталът на работното място на свидетеля се намирал на около 7-10  метра от тротоара. В своите показания Т. заявява, че чул тъпия удар секунди след като пресякъл улицата, но не може да прецени точно колко секунди, направил бил около 10 крачки.

Разпитан е и трети свидетел Ц.В.С., но той не е очевидец на катастрофата и неговите показания не установяват факти, които са от значение за изясняване на механизма на произшествието.

Заключението на назначената по делото автотехническа експертиза е основано на констативния протокол за ПТП и съставения огледен протокол, без да се отчитат показанията на свидетелите. Според това заключение механизмът на настъпване на произшествето е следният: На Т – образно кръстовище, регулирано със светофарна уредба, работеща на нормален режим, пешеходецът е пресичал отдясно наляво бул.”Ив Гешов”, на пешеходна пътека. Водачът на лекия автомобил се е движел с висока скорост отляво надясно и е предприел аварийно спиране, за да пропусне пешеходеца, пресичащ пътното платно отдясно наляво. Независимо от аварийното спиране, автомобилът е ударил пешеходеца с предната лява част и го е отхвърлил напред вляво, където е паднал на пътното платно. Преди удара водачът се е движел със скорост от 68 км/час, а при самия удар скоростта е била 40 км/час. Опасната зона за спиране при скорост на движение от 68 км/час е била 57.29 км./час. Пътно-транспортното произшествие е било предотвратимо при движение със скорост от 48 км/час. Според вещото лице, причина за настъпване на произшествието е движението на автомобила с по-висока скорост от необходимата и късното възприемане на пешеходеца на 84 г. от водача на автомобила, който не е намалил скоростта своевременно до 40 км/час, поради което не е успял да предотврати удара. В заключението е посочено, че причина за произшествието е и поведението на пешеходеца, който е навлязъл на пътното платно с бърз ход и е пресичал отдясно наляво, без да се увери, че няма приближаващи моторни превозни средства.

Поставена е допълнителна задача на вещото лице – автоексперт, след като се запознае с представената по делото циклограма и показанията на свидетелите, да даде отговор на въпроса на какъв светлинен сигнал е започнал да пресича пострадалият Д.К.. Вещото лице е посочило в заключението, че дадените от св.М. и св.Т. механизми на произшествие се различават коренно и нямат допирни точки, поради което не може да даде конкретен отговор кога е навлязъл пешеходецът на пътното платно – на зелен или червен сигнал на светофарната уредба. При механизма, описан от св.М., пострадалият е навлязъл на червен светофар, а при механизма, описан от св.Т., е навлязъл на зелен сигнал, но, когато е достигнал средната лента на движение, светофарът е превключил от зелен на червен сигнал и го е засякъл. Водачът на автомобила се е движел на червен сигнал. Вещото лице е изчислило, че пътят, изминат от свидетеля Т. по пътното платно и по тревната площ, е  бил общо 19 метра при обикновен ход със скорост от общо 17.59 сек., а светофарът свети със зелена светлина 15 секунди. Тъй като свидетелят е пресякъл на зелен сигнал, според експерта, произшествието е настъпило след 2.59 секунди, когато светофарът е превключил на червена светлина. Преди смяната на светлинните сигнали на светофара за пешеходеца същият се е движел 8.8 секунди на зелена светлина, а за водача на автомобила светофарът е светел в червено.

Съдът приема гореописания втори вариант от допълнителното заключение на автотехническата експертиза, който е основан на показанията на св.Т., тъй като този свидетел е присъствал на мястото на произшествието и има непосредствени впечатления за момента, в който е настъпила катастрофата. Свидетелят е пресякъл на зелен светофар и след като е изминал десет крачки е чул тъп удар от сблъсъка между автомобила и тялото на пострадалия. Механизмът на произшествие, основан на показанията на този свидетел, е обективно възможен при съпоставяне с времето за подаване на червен и зелен сигнал от светофара, съгласно циклограмата, обсъдена в заключението. Показанията на св.М. съдът не кредитира, тъй като същата е заинтересована от изхода на делото, поради което не приема и  първия вариант от допълнителното заключение на автотхеническата експертиза, който е основан на нейните показания. При така възприетия от съда механизъм на настъпване на произшествието,  пешеходецът не е допринесъл за настъпване на вредоносния резултат, защото е започнал да пресича булеварда при зелен сигнал на светофара, но, когато е достигнал средната лента за движение, светофарът е превключил на червено. Водачът на автомобила е нарушил правилата за движение, като е навлязъл с висока скорост при червен сигнал на светофара, без да изчака преминаването на пешеходеца. Според вещото лице, до превключването на зеления сигнал за автомобила са оставали 5 секунди.

Неоснователни са и възраженията, че наследодателят на ищцата е страдал от съпътстващи заболявания, които са довели до леталния изход, както и че смъртта му се дължи на несвоевременно оказана медицинска помощ. Пострадалият е починал на следващия ден след катастрофата, като смъртта му, според присъдата на наказателния съд, е настъпила именно в резултат на удара от автомобила.

По законната лихва:

Ищцата претендира законна лихва от датата, на която е настъпила смъртта на нейния баща – 02.04.2013 г. до окончателното изплащане.

Ответникът поддържа възражение за изтекла погасителна давност за периода 02.04.2013г – 12.05.2014г., което съдът намира за частично основателно. Обезщетението за неимуществени вреди от деликт е  изискуемо от датата на откриване на дееца/ чл.114,ал.3 от ЗЗД/. Съгласно чл. 111, б.”в” от ЗЗД, с изтичане на тригодишна давност се погасяват вземанията за наем, за лихви и за други периодични плащания.  Следователно, давността е започнала да тече на 02.04.2013 г.  Тъй като ИМ е подадена на 12.05.2017г., вземането за лихва е погасено по давност за периода 02.04.2013г.-11.05.2014 г., поради което законната лихва следва да бъде присъдена, считано от 12.05.2014г. до окончателното изплащане, а за периода 02.04.2013г.-11.05.2014г. следва да бъде отхвърлена.

По разноските:

Ответникът следва да бъде осъден да заплати на държавата, по сметка на СГС, ДТ върху уважения иск в размер 4 800 лв.

Мотивиран така, съдът

   

Р  Е  Ш  И  :

 

ОСЪЖДА „Застрахователно акционерно дружество А.“ АД, ЕИК *******, със седалище и адрес на управление:***, да заплати на Л.Д.К., ЕГН **********,***, на основание чл. 226, ал.1 от КЗ/отм/, сумата от 120 000лв./обезщетение за неимуществени вреди, изразили се в болки и страдания от смъртта на нейния баща Д.С.К., настъпила на 02.04.2013 г., вследствие на пътно-транспортно произшествие, причинено по вина на водача Х.С.М., при управление на л.а „Нисан Микра” с рег. № *******, по време на действието на застрахователен договор за застраховка „Гражданска отговорност”/, ведно със законната лихва, считано от 12.05.2014 г. до окончателното изплащане, като претенцията за законна лихва за периода 02.04.2013г. - 11.05.2014 г. като неоснователна ОТХВЪРЛЯ.

ОСЪЖДА „Застрахователно акционерно дружество А.“ АД да заплати на държавата, на основание чл.78, ал.6 от ГПК, по сметка на СГС, държавна такса върху уважения иск в размер на 4 800 лв.

Решението подлежи на въззивно обжалване пред Софийски апелативен съд в двуседмичен срок от връчването на страните.           

 

 

                                                                             

СЪДИЯ: