Р
Е Ш Е
Н И Е
№ 189 от 13.10.2023 г., гр.
Кюстендил
В И М Е Т О
НА Н А Р О Д А
Административен
съд – Кюстендил, в открито съдебно заседание на четиринадесети септември две хиляди двадесет и
трета година,
в състав:
СЪДИЯ: АСЯ СТОИМЕНОВА
при секретар Ирена Симеонова, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 183 по описа за 2023
година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 145 и сл. от
Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с
чл. 40 от Закона за достъп до
обществена информация (ЗДОИ).
И.Г.С.,***, ул.
„Ц БI” № **, обжалва Решение изх. №
97-00-68/16.05.2023 г., Решение изх. № 97-00-69/16.05.2023 г. и Решение
изх. № 97-00-70/12.05.2023 г. на главния секретар на Министерството на
културата (МК) съответно в частта относно формата на предоставения достъп до
обществена информация по Заявление за
достъп до информация вх. № 97-00-68/02.05.2023 г. и
Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-69/02.05.2023 г., и т. 1 от
Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-70/02.05.2023 г., трите по описа на
МК (с определения, постановени на 05.07.2023 г., адм. дело № 183/2023 г., адм.
дело № 184/2023 г. и адм. дело №
185/2023 г., трите по описа на Административен съд – Кюстендил, са съединени за
разглеждане в едно производство, което да продължи под № 183/2023 г.).
В жалбите са изложени доводи за
незаконосъобразност на решенията в обжалваните части на
основанието по чл. 146, т. 4 от АПК. Претендират се направените разноски по производството.
В съдебното заседание по делото И.С.
поддържа жалбите.
Ответникът,
чрез процесуалния си представител по пълномощие юрисконсулт
Й Н,
заявява, че поисканата със заявленията информация
е предоставена във форма, предвидена в чл. 26, ал. 1, т. 4 от ЗДОИ – на интернет
страницата на МК. Претендира
присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
Въз
основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства съдът приема
за установено следното от фактическа страна:
Със Заявление
за достъп до информация вх. № 97-00-68/02.05.2023 г., Заявление за достъп до
информация вх. № 97-00-69/02.05.2023 г. и т. 1 от Заявление за достъп до
информация вх. № 97-00-70/02.05.2023 г., трите по описа на МК, И.С. е поискал
да му бъде предоставен достъп до обществената информация, съдържаща се съответно
в документите (заповеди, решения и др., както и мнения, предложения, експертизи
и др.), свързани с правното основание за създаването и урегулирането на работата (устройствен правилник, трудови характеристики,
подчиненост, начин на назначаване на служители и др.) на регистъра
на читалищата в Република България, на електронния
регистър на читалищата в Република България и на регионалните експертно-консултантски
и информационни центрове, свързани с читалищното дело в Република България,
чрез преглед на оригиналите и копия, предоставени по електронен път на посочения в заявленията електронен адрес. Главният
секретар на МК се е произнесъл по Заявление за достъп до информация вх. №
97-00-68/02.05.2023 г., Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-69/02.05.2023 г. и Заявление
за достъп до информация вх. №
97-00-70/02.05.2023 г. съответно с Решение
изх. № 97-00-68/16.05.2023 г., Решение
изх. № 97-00-69/16.05.2023 г. и Решение изх. № 97-00-70/12.05.2023 г. В
първите две решения е посочено, че правното основание за създаване на
регистъра на народните читалища е Законът за народните читалища (обн., ДВ, бр.
89 от 22.10.1996 г.), а съгласно чл. 10, ал. 1 от същия в МК
се води регистър на народните читалища и на читалищните сдружения по
ред, определен с наредба на министъра на културата, регистърът е публичен,
поддържа се в електронен вид, като достъпът до него е свободен и безплатен,
включително онлайн, в машинночетим формат, и в следващите му алинеи са изброени
данните, подлежащи на вписване в регистъра, необходимите документи за вписване
и актът, с който се удостоверява вписването. Посочено е и че в Наредба № 2 от 01.07.2019
г. за реда за водене на регистъра на народните читалища и на
читалищните сдружения, издадена от министъра на културата (oбн., ДВ, бр. 54 от 09.07.2019
г.), е определен редът за водене на регистъра на народните читалища и на
читалищните сдружения в МК. С Решение изх.
№ 97-00-70/12.05.2023 г. главният секретар на МК е предоставил пълен достъп до
исканата със Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-70/02.05.2023 г. обществена
информация, съхранявана в МК, като по отношение на информацията по т. 1 от заявлението не е посочил формата,
под която ще бъде предоставен достъпът до същата.
При
така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:
Жалбите са процесуално
допустими – подадени са срещу
актове, подлежащи на оспорване по съдебен ред в
обжалваните части, от лице с правен интерес от оспорването по
смисъла на чл. 147, ал. 1 от АПК, и в срока
по чл. 149, ал. 1 от АПК.
Разгледани по същество на посоченото
в тях основание и в
обхвата на служебната проверка по чл. 168 от АПК, жалбите са основателни
по следните съображения:
Процесните
решения са издадени от
компетентен административен орган – главният
секретар на МК, съгласно Заповед № РД 09-377/09.05.2023 г. на министъра на
културата, и в предвидената от закона писмена форма. Същите обаче са
незаконосъобразни в обжалваните части. Решение изх. №
97-00-68/16.05.2023 г. и Решение изх. № 97-00-69/16.05.2023 г. на главния
секретар на МК са постановени в съответствие с чл. 34, ал. 1
от ЗДОИ, но в същите липсват мотиви за упражненото от органа
правомощие по чл. 27 от ЗДОИ, в приложимата редакция. Формите
за предоставяне на достъп до обществена информация са изброени в чл. 26, ал. 1 от
ЗДОИ. В случая И.С. е заявил, че предпочита
достъпът до исканата обществена информация да му бъде предоставен чрез формите
по чл. 26, ал. 1, т. 1 и 4 от ЗДОИ – съответно
преглед на информацията в оригинал и копия, предоставени по
електронен път на посочения в
заявленията електронен адрес.
Съгласно чл. 27, ал. 1, т. 1 – 3 от ЗДОИ органите са длъжни да се съобразят с
предпочитаната форма за предоставяне на достъп до обществена информация, освен
в случаите, когато съответно: за нея няма техническа възможност; е свързана с
необосновано увеличаване на разходите по предоставянето; води до възможност за
неправомерна обработка на тази информация или до нарушаване на авторски права.
В ал. 2 на чл. 27 от ЗДОИ е посочено, че в случаите по ал. 1, т. 1 – 3 достъп
до информацията се предоставя във форма, която се определя от съответния орган.
В случая органът не е обосновал приложението на някоя/някои от хипотезите
по чл. 27, ал. 1, т. 1 – 3 от ЗДОИ. Липсата на
мотиви в тази насока възпрепятства съда да извърши преценка относно наличието на
материалноправните предпоставки на чл. 27, ал. 1, т. 1 – 3 от ЗДОИ.
Действително, когато са налице тези материалноправни предпоставки, изборът на
форма по чл. 27, ал. 2 от ЗДОИ е
въпрос на оперативна самостоятелност на задължения субект, неподлежаща на
съдебен контрол (вж. в т. см. Решение
№ 12760/29.10.2009 г. на ВАС по адм. д. № 10147/2009 г., 5-членен с-в). В
случая обаче главният секретар на МК не е изложил мотиви в тази насока. Същият
се е произнесъл по същество, с формално позитивни за заявителя решения, но в
противоречие с нормата на чл. 27, ал. 1 от ЗДОИ –
без да се съобрази с предпочитаните от него форми за
предоставяне на достъп. Решение
изх. № 97-00-70/12.05.2023 г. на главния секретар на МК в частта по отношение
на т. 1 от Заявление за достъп до информация вх.
№ 97-00-70/02.05.2023 г. не отговаря на императивното изискване на чл. 34, ал.
1, т. 4 от ЗДОИ. Съгласно посочената
разпоредба в решението по чл. 28, ал. 2, с
което се предоставя достъп до исканата обществена информация, задължително се
посочва формата, под която ще бъде предоставен достъпът.
По
изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2, предл. 2 от АПК процесните решения в обжалваните части следва да бъдат
отменени.
На основание чл. 173, ал. 2 от АПК преписките
следва бъдат изпратени на административния орган за ново произнасяне в частта относно
формата на предоставения достъп до обществена информация по Заявление за достъп до информация вх.
№ 97-00-68/02.05.2023 г. и Заявление за достъп до информация вх. №
97-00-69/02.05.2023 г. с мотивирано решение относно приложението на някоя/някои от хипотезите по чл. 27, ал. 1, т. 1 – 3 от
ЗДОИ или при съобразяване
със заявените форми по чл. 26, ал. 1, т. 1 и 4 от ЗДОИ, както и в частта по т. 1
от Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-70/02.05.2023 г. с решение,
което да отговаря на императивното изискване на чл. 34, ал. 1, т. 4 от ЗДОИ, при съобразяване с нормата на чл. 27 от ЗДОИ. На основание чл.
174, изр. 1 от АПК следва да се определи и срок за
произнасянето. Съдът намира, че срокът следва да бъде 14-дневен,
считано от датата на получаване на заверен препис от решението.
На
основание чл. 143, ал. 1 от АПК
Министерството на културата следва да бъде осъдено да заплати на И.С.
направените от него разноски по производството в размер на 30 лева за
държавна такса.
Воден от гореизложеното, съдът
Р Е
Ш И:
ОТМЕНЯ Решение
изх. № 97-00-68/16.05.2023 г. и Решение изх. №
97-00-69/16.05.2023 г. на главния секретар на МК в
частта относно формата на предоставения достъп до обществена информация съответно по
Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-68/02.05.2023 г. и
Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-69/02.05.2023 г., двете по описа на МК, както и Решение изх. №
97-00-70/12.05.2023 г. на главния секретар на МК в частта по
т. 1 от Заявление за достъп до информация вх. №
97-00-70/02.05.2023 г. по
описа на МК, и ИЗПРАЩА преписките
на главния секретар на МК за ново произнасяне по всяко от заявленията
в посочената част, съобразно изложените в мотивите
на настоящото решение указания по тълкуването и прилагането
на закона, в 14-дневен срок от
получаването на заверен препис от същото.
ОСЪЖДА Министерството на културата да заплати на И.Г.С.,*** размер на 30 (тридесет) лева – разноски по производството.
Решението е окончателно.
СЪДИЯ: