Решение по дело №183/2023 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 189
Дата: 13 октомври 2023 г. (в сила от 13 октомври 2023 г.)
Съдия: Ася Тодорова Стоименова
Дело: 20237110700183
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 юни 2023 г.

Съдържание на акта

    Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

                                                                                                                                                                                                             № 189 от 13.10.2023 г., гр. Кюстендил

 

       В   И М Е Т О   НА   Н А Р О Д А

 

 

Административен съд – Кюстендил, в открито съдебно заседание на четиринадесети септември две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                                                                                              СЪДИЯ: АСЯ СТОИМЕНОВА

 

при секретар Ирена Симеонова, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 183 по описа за 2023 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 40 от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ).

И.Г.С.,***,    ул. „Ц БI” № **, обжалва Решение изх. № 97-00-68/16.05.2023 г.,    Решение изх. № 97-00-69/16.05.2023 г. и Решение изх. № 97-00-70/12.05.2023 г. на главния секретар на Министерството на културата (МК) съответно в частта относно формата на предоставения достъп до обществена информация по   Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-68/02.05.2023 г. и Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-69/02.05.2023 г., и т. 1 от Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-70/02.05.2023 г., трите по описа на МК (с определения, постановени на 05.07.2023 г., адм. дело № 183/2023 г., адм. дело № 184/2023 г. и  адм. дело № 185/2023 г., трите по описа на Административен съд – Кюстендил, са съединени за разглеждане в едно производство, което да продължи под № 183/2023 г.). В жалбите са изложени доводи за незаконосъобразност на решенията в обжалваните части на основанието по чл. 146, т. 4 от АПК. Претендират се направените разноски по производството.

В съдебното заседание  по делото И.С. поддържа жалбите.

Ответникът, чрез процесуалния си представител по пълномощие юрисконсулт Й Н, заявява, че поисканата със заявленията информация е предоставена във форма, предвидена в чл. 26, ал. 1, т. 4 от ЗДОИ – на интернет страницата на МК.  Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства съдът приема за установено следното от фактическа страна:   

Със Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-68/02.05.2023 г., Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-69/02.05.2023 г. и т. 1 от Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-70/02.05.2023 г., трите по описа на МК, И.С. е поискал да му бъде предоставен достъп до обществената информация, съдържаща се съответно в документите (заповеди, решения и др., както и мнения, предложения, експертизи и др.), свързани с правното основание за създаването и урегулирането на работата (устройствен правилник, трудови характеристики, подчиненост, начин на назначаване на служители и др.) на регистъра на читалищата в Република България, на електронния регистър на читалищата в Република България и на регионалните експертно-консултантски и информационни центрове, свързани с читалищното дело в Република България, чрез преглед на оригиналите и копия, предоставени по електронен път на посочения в заявленията електронен адрес. Главният секретар на МК се е произнесъл по Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-68/02.05.2023 г., Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-69/02.05.2023 г. и Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-70/02.05.2023 г. съответно с Решение    изх. № 97-00-68/16.05.2023 г., Решение изх. № 97-00-69/16.05.2023 г. и     Решение изх. № 97-00-70/12.05.2023 г. В първите две решения е посочено, че правното основание за създаване на регистъра на народните читалища е Законът за народните читалища (обн., ДВ, бр. 89 от 22.10.1996 г.), а съгласно чл. 10, ал. 1 от същия в МК се води регистър на народните читалища и на читалищните сдружения по ред, определен с наредба на министъра на културата, регистърът е публичен, поддържа се в електронен вид, като достъпът до него е свободен и безплатен, включително онлайн, в машинночетим формат, и в следващите му алинеи са изброени данните, подлежащи на вписване в регистъра, необходимите документи за вписване и актът, с който се удостоверява вписването. Посочено е и че в Наредба № 2 от 01.07.2019 г. за реда за водене на регистъра на народните читалища и на читалищните сдружения, издадена от министъра на културата (oбн., ДВ, бр. 54 от 09.07.2019 г.), е определен редът за водене на регистъра на народните читалища и на читалищните сдружения в МК. С Решение  изх. № 97-00-70/12.05.2023 г. главният секретар на МК е предоставил пълен достъп до исканата със Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-70/02.05.2023 г. обществена информация, съхранявана в МК, като по отношение на информацията  по т. 1 от заявлението не е посочил формата, под която ще бъде предоставен достъпът до същата.

При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:

Жалбите са процесуално допустими – подадени са срещу актове, подлежащи на оспорване по съдебен ред в обжалваните части, от лице с правен интерес от оспорването по смисъла на чл. 147, ал. 1 от АПК, и в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК. Разгледани по същество на посоченото в тях основание и в обхвата на служебната проверка по чл. 168 от АПК, жалбите са основателни по следните съображения:           

Процесните решения са издадени от компетентен административен орган – главният секретар на МК, съгласно Заповед № РД 09-377/09.05.2023 г. на министъра на културата, и в предвидената от закона писмена форма. Същите обаче са незаконосъобразни в обжалваните части. Решение изх. № 97-00-68/16.05.2023 г. и Решение изх. № 97-00-69/16.05.2023 г. на главния секретар на МК са постановени в съответствие с чл. 34, ал. 1 от ЗДОИ, но в същите липсват мотиви за упражненото от органа правомощие по чл. 27 от ЗДОИ, в приложимата редакция. Формите за предоставяне на достъп до обществена информация са изброени в чл. 26, ал. 1 от ЗДОИ. В случая И.С. е заявил, че предпочита достъпът до исканата обществена информация да му бъде предоставен чрез формите по чл. 26, ал. 1, т. 1 и 4 от ЗДОИ – съответно преглед на информацията в оригинал и копия, предоставени по електронен път на посочения в заявленията електронен адрес. Съгласно чл. 27, ал. 1, т. 1 – 3 от ЗДОИ органите са длъжни да се съобразят с предпочитаната форма за предоставяне на достъп до обществена информация, освен в случаите, когато съответно: за нея няма техническа възможност; е свързана с необосновано увеличаване на разходите по предоставянето; води до възможност за неправомерна обработка на тази информация или до нарушаване на авторски права. В ал. 2 на чл. 27 от ЗДОИ е посочено, че в случаите по ал. 1, т. 1 – 3 достъп до информацията се предоставя във форма, която се определя от съответния орган. В случая органът не е обосновал приложението на някоя/някои от хипотезите по чл. 27, ал. 1, т. 1 – 3 от ЗДОИ. Липсата на мотиви в тази насока възпрепятства съда да извърши преценка относно наличието на материалноправните предпоставки на чл. 27, ал. 1, т. 1 – 3 от ЗДОИ. Действително, когато са налице тези материалноправни предпоставки, изборът на форма по чл. 27,   ал. 2 от ЗДОИ е въпрос на оперативна самостоятелност на задължения субект, неподлежаща на съдебен контрол (вж. в т. см. Решение № 12760/29.10.2009 г. на ВАС по адм. д. № 10147/2009 г., 5-членен с-в). В случая обаче главният секретар на МК не е изложил мотиви в тази насока. Същият се е произнесъл по същество, с формално позитивни за заявителя решения, но в противоречие с нормата на чл. 27, ал. 1 от ЗДОИ – без да се съобрази с предпочитаните от него форми за предоставяне на достъп.                                           Решение изх. № 97-00-70/12.05.2023 г. на главния секретар на МК в частта по отношение на т. 1 от Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-70/02.05.2023 г. не отговаря на императивното изискване на чл. 34, ал. 1, т. 4 от ЗДОИ. Съгласно посочената разпоредба в решението по чл. 28, ал. 2, с което се предоставя достъп до исканата обществена информация, задължително се посочва формата, под която ще бъде предоставен достъпът.  

По изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2, предл. 2 от АПК процесните решения в обжалваните части следва да бъдат отменени. На основание  чл. 173, ал. 2 от АПК преписките следва бъдат изпратени на административния орган за ново произнасяне в частта относно формата на предоставения достъп до обществена информация по Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-68/02.05.2023 г. и Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-69/02.05.2023 г. с мотивирано решение относно приложението на някоя/някои от хипотезите по чл. 27, ал. 1, т. 1 – 3 от ЗДОИ или при съобразяване със заявените форми по чл. 26, ал. 1, т. 1 и 4 от ЗДОИ, както и в частта по т. 1 от Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-70/02.05.2023 г. с решение, което да отговаря на императивното изискване на чл. 34, ал. 1, т. 4 от ЗДОИ, при съобразяване с нормата на чл. 27 от ЗДОИ. На основание чл. 174, изр. 1 от АПК следва да се определи и срок за произнасянето. Съдът намира, че срокът следва да бъде 14-дневен, считано от датата на получаване на заверен препис от решението. 

На основание чл. 143, ал. 1 от АПК Министерството на културата следва да бъде осъдено да заплати на И.С. направените от него разноски по производството в размер на 30 лева за държавна такса.

Воден от гореизложеното, съдът    

                                                         

                                                                  Р   Е   Ш   И:

           

ОТМЕНЯ Решение изх. № 97-00-68/16.05.2023 г. и Решение     изх. № 97-00-69/16.05.2023 г. на главния секретар на МК в частта относно формата на предоставения достъп до обществена информация съответно по Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-68/02.05.2023 г. и Заявление за достъп до информация  вх. № 97-00-69/02.05.2023 г., двете по описа на МК, както и Решение  изх. № 97-00-70/12.05.2023 г. на главния секретар на МК в частта по т. 1 от Заявление за достъп до информация вх. № 97-00-70/02.05.2023 г. по описа на МК, и ИЗПРАЩА преписките на главния секретар на МК за ново произнасяне по всяко от заявленията в посочената част, съобразно изложените в мотивите на настоящото решение указания по тълкуването и прилагането на закона, в 14-дневен срок от получаването на заверен препис от същото.

ОСЪЖДА Министерството на културата да заплати на И.Г.С.,*** размер на 30 (тридесет) лева – разноски по производството.

Решението е окончателно.

 

                           

                             СЪДИЯ: