Решение по дело №365/2019 на Районен съд - Търговище

Номер на акта: 154
Дата: 17 юли 2019 г. (в сила от 5 ноември 2019 г.)
Съдия: Тодор Иванов Димитров
Дело: 20193530200365
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 май 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

 

154                                               17.07.2019 г.                        град Търговище

      

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД - ТЪРГОВИЩЕ                                               четвърти състав

На 27 юни                                                          две хиляди и деветнадесета година

В публично заседание в следния състав:   

                                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: Тодор Димитров

Секретар Гинка Савова

като разгледа докладваното от Председателя АНД  № 365 по описа за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Постъпила е жалба от Р.К. *** против Електронен фиш серия К № 2456455 на ОДМВР - Търговище. В съдебно заседание жалбоподателят изпраща представител, който поддържа жалбата с наведените в нея оплаквания.

Ответникът по жалбата ОДМВР - Търговище не се представлява. Постъпило е писмено становище от същият, с което поддържа тезата за неоснователност на жалбата и пледира за потвърждаване на обжалваният фиш.

Жалбата е подадена в срок, поради което е процесуално допустима.

Като взе в предвид събраните по делото доказателства, съдът намира за установено от фактическа страна следното:

С автоматизирано техническо средство система (АТСС) тип "ARN CAM S1" с фабричен № 11743с4 е установено, че на 22.12.2018 г., в 15.13ч., в обл.Търговище, ПП-I-4 км.244+100 с посока на движение  към гр.Варна, л.а. ”Тойота Авенсис 2.0 Д 4 Д” с рег. № СА8600СА е управляван със скорост от 135 км/ч. при разрешена скорост 90 км/ч. За констатираното нарушение – управление със скорост с 41 км/ч над разрешената/ след приспадане на толеранса от 3 %/, на 28.12.2018 г. на Р.К.К. /настоящият жалбоподател/, в качеството му на собственик на автомобила, е издаден Електронен фиш серия К № 2456455  на ОДМВР Търговище за налагане на „глоба“ в размер на 400 лв. за нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП и на основание чл. 189, ал. 4 във вр. с чл. 182, ал. 2, т.5 от ЗДвП.

По делото няма данни жалбоподателят да е изпращал декларация по чл. 189, ал. 5 от ЗДвП или възражение по чл. 189, ал. 6 от ЗДвП.

Изложената фактическа обстановка е установена от представените по делото писмени доказателства.

Видно от приложеното по делото удостоверение № 17.09.5126 и писмо АУ-000029864140/11.12.2017г. на БИМ, процесната преносима система за контрол на скоростта на моторни превозни средства с вградено разпознаване на номера и комуникации тип ARH CAM S1 към момента на установяване на нарушението, е била одобрен тип средство за измерване.  

С Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, издадена на основание чл. 165, ал. 3 от ЗДвП от Министъра на вътрешните работи, обн. ДВ, бр. 36 от 19.05.2015 г., се уреждат условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи (АТСС) за контрол на правилата за движение по пътищата. В чл. 2 от Наредбата е прокарано разграничение между стационарни и мобилни АТСС, като чл. 3 от същата гласи, че за установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана информационна система. От анализа на съдържанието на цитираните норми се обосновава извод, че към момента на извършване на описаното нарушение на правилата за движение по пътищата, деянията от този вид могат да се установяват и санкционират чрез издаване на електронен фиш не само чрез използване на стационарни АТСС, обозначени със съответен пътен знак и оповестени по законово определения начин, а и чрез мобилни автоматизирани технически средства и системи за контрол. Нормативно регламентираните изисквания относно въвеждането в експлоатация, реда за използване, начина на обозначаване на зоната за контрол с АТСС и автоматизирания режим на работа, който не изисква обслужване от контролния орган, освен включването и изключването на мобилното АТСС (чл. 9 от Наредбата), отговарят на изискванията, залегнали в Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. на ВАС – Общо събрание на колегиите, относно непълнотите в регламентацията на работата на "техническите средства" преди изменението на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП с ДВ. бр. 19 от 2015 г. В обобщение, електронен фиш за санкциониране на допуснато нарушение на Закона за движението по пътищата може да бъде издаден, когато нарушението бъде установено и заснето с мобилно автоматизирано техническо средство или система, но при условие, че са изпълнени изискванията на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. (обн. ДВ бр.36 от 19.05.2015 г.) В конкретния случай, съставеният електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство формално отговаря на изискванията на чл. 189, ал. 4 от Закона за движението по пътищата, установяваща вида на данните, които следва да бъдат вписани в него и съответства на утвърдения със Заповед № Iз – 305 от 04.02.2011 г. на Министъра на вътрешните работи образец.

Съгласно  чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532 от 2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата "За всяко използване на мобилно АТСС за контрол се попълва протокол съгласно приложението." В настоящия случай такъв протокол е приложен към преписката и е приет по делото като писмено доказателство – рег.№ 363р-24940/28.12.2018г. Последният е доказателство относно мястото и времето на извършване на нарушението, на това с какво АТСС е заснето, посоката на движение, ограниченията на скоростта, автомобила на който е поставено мобилното АТСС и др. изисквания по наредбата. Освен това съгласно чл. 10, ал. 3 от Наредбата съставеният на основание ал. 1 от същата норма протокол се съпровожда със снимка на разположението на уреда, тоест на мобилното АТСС, което в случая също е изпълнено. Такава снимка е неразделна част от протокола. Снимката има за предназначение да даде визуална представа къде точно е било поставено мобилното АТСС, за да се прецени дали това място отговаря на посоченото в протокола, и къде е било разположено мобилното АТТС спрямо посоката на сработване и позиционирането на автоматизираните технически средства и системи. От протокола е снимката се установява точното местоположение на мобилното АТСС, т. е. че същото се е намирало на посоченото в електронният фиш място. В този смисъл, съдържащото се в ЕФ твърдение, че жалбоподателят е управлявал автомобила си в участък от пътя при ограничение на скоростта от 90 км. ч. – извън населено място, се явява доказателствено обезпечено. От приложението към удостоверението за одобрен тип средство за измерване е видно, че техническото средство е с вградено разпознаване на регистрационните номера. При наличие на няколко автомобила на снимката е възможно да се установи на кой от тях принадлежи измерената скорост - маркерите в средата на страните на изображението показват, че в момента на заснемане на изображението лазерният лъч е измервал скоростта на преминаващото превозно средство, определено от пресичането на тези маркери - стр.4 "Преглед на събитието", (тези маркери са ясно видими на снимката на стр.6 - фиг.З "Преглед на събитието).

Съгласно разпоредбата на чл. 21, ал. 1 от Закона за движението по пътищата при избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е забранено да превишава определените стойности на скоростта в км/ч, които за пътно превозно средство от категория В /моторни превозни средства е допустима максимална маса, която не надвишава 3500 kg, проектирани и конструирани за превоз на не повече от 8 пътници плюс водача/ извън населеното място са 90 км/ч. От снимката от техническото средство е видно, че нарушението е извършено извън населено място - на ПП-1-4, км.244+100. Посочени са и GPS координатите, които позволяват точно установяване на мястото на нарушението /при въвеждане на тези координати в Google maps също може да се види, че техническото средство е позиционирано в близост до пътното платно, извън населено място/

Освен посоченото по – горе в случая са спазени и изискванията на  чл. 16, ал. 5 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. във вр. с чл. 755 от Наредбата за средствата за измерване, които подлежат на метрологичен контрол - При съставяне на акт за установяване на административно нарушение за превишена скорост, издаване на наказателно постановление или издаване на електронен фиш за установено нарушение за превишена скорост от измерената от АТСС скорост се приспада максимално допустимата грешка за съответния тип АТСС, посочена в чл. 755 от Наредбата за средствата за измерване, които подлежат на метрологичен контрол. Според чл. 755, ал. 1, т. 2 от последната Наредба, относима към настоящата хипотеза, максимално допустимата грешка е ± 3 km/h до 100 km/h или ± 3 % от измерената стойност за скорости над 100 km/h – при реални условия на измерване на скорост при полеви тестове. В настоящия случай е приспаднат толеранса от минус 3% от измерената стойност на скоростта. В случая при заснета скорост от 135 км/ч при ограничение от 90 км/ч. и след приспадане на допустима грешка от 3%, остава измерена скорост от 131 км/ч, т. е. превишената скорост е с 41 км/ч. Това е довело до правилно прилагане на санкционната норма на чл. 182, ал. 2, т. 5 ЗДвП /глоба от 400 лв./.

С оглед гореизложеното всички възражения на жалбоподателя са неоснователни.

Предвид горното се налага извода, че кумулативно дадените изисквания, съобразно актуалната нормативна уредба на процедурата по установяване на този вид нарушения са спазени в процесния случай, поради което се налага като краен изводът за неоснователност на подадената жалба. Атакуваният с нея електронен фиш е законосъобразно издаден, с оглед на което същият следва да бъде потвърден.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН съдът

 

Р     Е     Ш     И  :

 

ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш Серия К № 2456455 на ОДМВР - Търговище, с който на Р.К.К. с ЕГН ********** ***, за извършено нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП и на основание чл. 189, ал.4 във вр. с чл.182, ал.2, т.5 от ЗДвП е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 400 лева, КАТО ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - Търговище в четиринадесет дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                       

 

П Р Е Д С Е Д А Т Е Л :