Решение по дело №300/2020 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 316
Дата: 18 юни 2020 г. (в сила от 18 юни 2020 г.)
Съдия: Георги Господинов Петров
Дело: 20207150700300
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК

 

 

 

 

РЕШЕНИЕ

 

 

№      316/18.6.2020г.

 

 

  

В  И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд Пазарджик, ІІ състав, в открито заседание на двадесет и първи май през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

СЪДИЯ        :  ГЕОРГИ ПЕТРОВ

СЕКРЕТАР  :  АНТОАНЕТА МЕТАНОВА

 

като разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 300 по описа на съда за 2020 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

І. За характера на производството, жалбата и становищата на страните:

 

1. Производството е  по реда на Производството е по реда на Дял ІІІ, Глава Х, Раздел І от АПК, във връзка с чл. 268 от ДОПК.

 

2. Образувано е по жалба, заявена от А.А.К. с ЕГН ********** ***, с посочен съдебен адрес ***, адв. Е. П.,  срещу Решение № 52 от 13.02.2020 г. на Директора на Териториална дирекция Пловдив на Национална агенция за приходите с което е оставена без уважение жалбата на К. срещу  Разпореждане за присъединяване изх. № С200013-105-0010715 от 21.01.2020 г. на публичен изпълнител при ТД на НАП, Пловдив, офис Пазарджик, във връзка с изпълнително дело №********* по описа на ТД на НАП, Пловдив за 2019г.

3. Навеждат се доводи за не законосъобразност на административният акт и се иска неговата отмяна от Съда.

Поддържа се, че в случая не сама не е налице влязло в сила решение на Държавен фонд „Земеделие“ за налагане на финансови санкции, но с Решение от 20.02.2020г., постановено по адм. дело №1332 по описа за 2019 г.,  Административен съд Пазарджик е отменил Решение №13/112/08252/3/01/04/01 с Изх.№01-163-6500/502 от 10.09.2018 г., издадено от Директора на ОД на ДФ ”Земеделие“ гр.Пловдив.

Сочи се също така, че административния орган, не е допуснал предварително изпълнение на посочено решение на ОД на ДФ ”Земеделие“ гр.Пловдив.

Иска се оспореното решение на Директора на ТД на НАП, Пловдив и потвърденото с него разпореждане да бъдат отменени, като се присъдят сторените разноски по производството

 

4. Директора на Териториална дирекция на Национална агенция за приходите, Пловдив, чрез процесуалният си представител юрк. А. е на становище, че жалбата е неоснователна и моли Съда да я остави без уважение. Иска се да бъдат присъдени разноски по осъществена юрисконсултска защита. 

 

ІІ. За допустимостта :

 

5. Действията на органа по принудително изпълнение са обжалвани в предвидения за това срок, пред горестоящият в административната йерархия орган, който с решението си ги е потвърдил изцяло в прежде посочената тяхна част. Така постановения от Директора на ТД на НАП, Пловдив резултат и подаването на жалбата в рамките на предвидения за това процесуален срок налагат извод за нейната ДОПУСТИМОСТ.

 

ІІІ. За фактите и тяхната хронология :

 

6.  Изпълнително дело № ********* по описа на ТД на НАП, Пловдив, офис Пазарджик за 2019г. е образувано за събиране на публични вземания по : Годишна данъчна декларация № 1300И0121192 от 18.02.2018г. по ЗДДФЛ за 2017г. ; Годишна данъчна декларация № 1300И0099565 от 17.04.2017г. по ЗДДФЛ за 2016г.; Задължителни осигурителни вноски по Декларация обр. 6 № 130021801172680 от 10.02.2018г. за 2017г. и Наказателно постановление  № 16-0367-000547 от 25.05.2016г. на Областна дирекция на МВР Пазарджик за наложена глоба в размер на 60 лв. До длъжника А.К. е било отправено Съобщение за доброволно изпълнение изх. № С190013- 048-0013058 от 18.02.2019г.(л.63), в което всички тези публични вземания са подробно описани.

 

7. С Решение №13/112/08252/3/01/04/01, изх.№01-163-6500/502 от 10.09.2018 г.(л.26), издадено от Директора на Областна дирекция на Държавен фонд ”Земеделие“ гр.Пловдив,  на основание чл. 33, ал.1 от Наредба № 9 от 03.04.2008г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка 112 „Създаване на стопанства на млади фермери“ по Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013г. и чл. 70, ал. 1, т. 7, във връзка с чл. 72, ал. 1 и чл. 73, ал. 1, във връзка с §4, ат. 1 от ПЗР от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове, А.А.К. с ЕГН ********** ***, спрямо А.А.К. с ЕГН ********** ***, е отказано пълно изплащането на финансовата помощ, представляваща второ плащане и е прекратен, сключеният между него и ДФ „Земеделие“  Договор №13/112/08252 от 30.10.2012г. и Анекс № от 18.11.2015г. към договора, като на А.К. е определена финансова корекция в размер 48 892,00 лева, представляващи полученото първо и второ плащане по Договор № 13/112/08252 от 30.10 2012г., сключен между него  и ДФ „Земеделие“.

 

8. Това решение на административния орган е било обжалвано по съдебен ред, като с Решение № 117 от 20.02.2020г., постановено по адм. дело № 1332 по описа на Административен съд Пазарджик е било отменено изцяло, а преписката върната на Областна дирекция Пловдив на Държавен фонд „Земеделие“ за ново произнасяне по искането на А.К. за второ плащане по прежде посочения договор.

По делото не се твърди и не се установява, решението на Административен съд Пазарджик да е влезнало в сила (всъщност, при извършената служебна проверка в деловодството на съда, се установи, че по постъпила касационно жалба, делото е изпратено на Върховния административен съд по компетентност)

 

9. С Разпореждане за присъединяване № С200013-105-0010715 от 21.01.2020 г. на публичен изпълнител при ТД на НАП, Пловдив, офис Пазарджик(л.24), е допуснато присъединяване на публичен взискател – Държавен фонд „Земеделие“ по вземане, представляващо финансова корекция по Решение изх.№01-163-6500/502 от 10.09.2018 г., за сумата от 48 892,00 лева – главница и сумата от 6533,04лева – лихви за просрочие на главницата или общо за сумата от 55425,04лева.

 

10. Разпореждането е било своевременно обжалвано по административен ред, като с Решение № 52 от 13.02.2020 г. на изпълняващ длъжността Директор на ТД на НАП, Пловдив, жалбата на К. е оставена без уважение.

За да постанови този резултат, контролния в йерархията на администрацията орган е приел, че процесната финансова корекция е публично държавно вземане по смисъла на чл. 162, ал. 2 от ДОПК.

Прието е също така, че на основание чл. 73, ал. 4, във връзка с чл. 27, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, оспорването на решението пред съд, за което в случая са представени доказателства, не спира изпълнението му и съответно не е пречка за присъединяването му по изпълнителното дело.

 

ІV. За правото :

 

11. Според чл. 71, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, чрез извършването на финансови корекции се отменя предоставената по глава трета финансова подкрепа със средства от ЕСИФ или се намалява размерът на изразходваните средства – допустими разходи по проект, с цел да се постигне или възстанови ситуацията, при която всички разходи, сертифицирани пред Европейската комисия, са в съответствие с приложимото право на Европейския съюз и българското законодателство.

Съобразно чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта.

В случая с Решение №13/112/08252/3/01/04/01, изх.№01-163-6500/502 от 10.09.2018 г.(л.26), издадено от Директора на ОД на ДФ ”Земеделие“ гр. Пловдив е сторено именно това – спрямо А.К. е определена финансова корекция, като размера на дължимата сума е 48892,00лв.

 

12. Със същото решение е прекратено действието на сключения между ДФ „Земеделие“ и К. Договор № 13/112/08252 от 30.10 2012г., тоест преустановена е възможността, по договора да бъдат извършвани каквито и да е плащания.

При това положение, според чл. 75, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, след окончателното плащане по проект неизвършените финансови корекции са публично вземане съгласно чл. 162, ал. 2, т. 8 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.

Според последно посочената разпоредба от ДОПК пък, публични са държавните и общинските вземания: за недължимо платени и надплатени суми, както и за неправомерно получени или неправомерно усвоени средства по проекти, финансирани от средства на Европейския съюз, включително свързаното с тях национално съфинансиране, които възникват въз основа на административен акт, включително финансови корекции(курсивът мой), надплатен аванс, надхвърлени процентни ограничения, превишени позиции по бюджета на проекта, кръстосано финансиране, както и глобите и другите парични санкции, предвидени в националното законодателство и в правото на Европейския съюз.

Очевидно, от гледна точка на правната квалификация на процесното вземане, няма пречка същото да бъде присъединено за събиране в производството по изп. дело № ********* по описа на ТД на НАП, Пловдив, офис Пазарджик за 2019г.

 

13. На следващо място, според чл. 73, ал. 4 от ЗУСЕСИФ, решението по ал. 1 може да се оспорва пред съд по реда на Административно процесуалния кодекс, като при съдебното оспорване се прилагат съответно разпоредбите на чл. 27, ал. 2 и 3 и ал. 5 и 6.

Според чл. 27, ал. 2, изр. първо от ЗУСЕСИФ, оспорването на индивидуалните административни актове и на административните договори не спира тяхното изпълнение.

В случая, не се твърди и не се установява, допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на Решение изх.№01-163-6500/502 от 10.09.2018 г., издадено от Директора на ОД на ДФ ”Земеделие“ гр. Пловдив, да е било спирано по реда на чл. 166, ал. 4 от АПК.

При това положение, следва да се формира извода, че въпросното решение на Директора на ОД на ДФ ”Земеделие“ гр. Пловдив е годно изпълнително основание по смисъла на чл. 165 от ДОПК, поради което не е имало никаква пречка, публичното вземане установено с него, да бъде присъединено за събиране в производството изп. дело № ********* по описа на ТД на НАП, Пловдив, офис Пазарджик за 2019г., както това е сторено с процесното разпореждане. Сиреч, разпореждането на публичния изпълнител при ТД на НАП, Пловдив, офис Пазарджик и потвърждаващото го решение на изпълняващия длъжността Директор на ТД на НАП, Пловдив са съответни на материалния и процесуалният закони. Относно наличието на правомощия за Мария Петкова - Синджирлиева, по делото са представени  Заповеди № ЗЦУ-ОПР-9 от 25.06.2019гщ. на Изпълнителния директор на НАП и № 364 от 12.02.2020г. на Главния секретар на НАП.

 

V. За разноските :

 

14. С оглед констатираната неоснователност на жалбата, на ответния административен орган се дължат разноски по осъществената юрисконсултска защита, които на основание чл. 161, ал. 1, изр. последно от ДОПК, във връзка с чл.8, ал.3 от Наредба №1 от 09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения се констатираха в размер на 500,00лв.

Мотивиран от гореизложеното, Съдът

 

 

Р    Е    Ш    И    :

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването на А.А.К. с ЕГН ********** ***, срещу Решение № 52 от 13.02.2020 г. на Директора на Териториална дирекция Пловдив на Национална агенция за приходите с което е оставена без уважение жалбата на К. срещу  Разпореждане за присъединяване изх. № С200013-105-0010715 от 21.01.2020 г. на публичен изпълнител при ТД на НАП, Пловдив, офис Пазарджик, във връзка с изпълнително дело №********* по описа на ТД на НАП, Пловдив за 2019г.

 

ОСЪЖДА А.А.К. с ЕГН ********** *** да заплати на Национална агенция за приходите, гр. София, бул. “Дондуков“, № 52, сумата от 500,00лв.(петстотин лева), представляващи възнаграждение за осъществена юрисконсултска защита.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

 

Административен съдия : /П/