Решение по дело №617/2024 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 341
Дата: 9 юли 2024 г.
Съдия: Теодора Начева Петкова
Дело: 20244430200617
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 март 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 341
гр. Плевен, 09.07.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, XI НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на осемнадесети юни през две хиляди двадесет и четвърта година в
следния състав:
Председател:Теодора Н. Петкова
при участието на секретаря ИГЛИКА ИВ. ИГНАТОВА
като разгледа докладваното от Теодора Н. Петкова Административно
наказателно дело № 20244430200617 по описа за 2024 година
и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе
предвид следното:
Постъпила е жалба от „***“ ЕООД, със седалище и адрес на управление
***, с ЕИК ***, представлявано от управителя В.И.Х., ЕГН **********, чрез
адв. П. Д. от *** срещу НП № Р-002989/05.06.2023г., издадено от А. Г. Д. – ***
на КЗП, с което на жалбоподателя са наложени административни наказания,
както следва:
- за нарушение на чл.84, ал.1, т.2а, т.2б, т.3, т.5, т.6, т.7, във вр. с чл.82,
ал.1, т.1б, т.1е, т.1ж, т.1з, т.6, т.8, т.9 от Закона за туризма и на основание
чл.194 от Закона за туризма – имуществена санкция в размер на 500
/петстотин/ лева;
- за нарушение на чл.87, ал.1 от Закона за туризма и на основание чл.195
от Закона за туризма – имуществена санкция в размер на 500 /петстотин/ лева.
Твърди се, че НП е незаконосъобразно по изложени в жалбата
съображения.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, представлява
се от адв. П. Д. от ***, който преповтаря и доразвива в писмени бележки
изложените в жалбата съображения. Моли за отмяна на НП.
1
Ответникът по жалбата – А. Г. Д., *** на КЗП, не се явява в съдебно
заседание, не се представлява.
Съдът като съобрази изложените в жалбата доводи, становището на
страните, събраните по делото доказателства и Закона, установи следното:

ЖАЛБАТА Е ПОДАДЕНА В ЗАКОНОУСТАНОВЕНИЯ СРОК И ОТ
ЛЕГИТИМИРАНО ЛИЦЕ, ПОРАДИ КОЕТО СЕ ЯВЯВА ПРОЦЕСУАЛНО
ДОПУСТИМА.
РАЗГЛЕДАНА ПО СЪЩЕСТВО, СЪЩАТА СЕ ЯВЯВА ЧАСТИЧНО
НЕОСНОВАТЕЛНА, НО ПО РАЗЛИЧНИ СЪОБРАЖЕНИЯ

На 28.04.2023 г. в офис на ТО в гр. Плевен, *** длъжностни лица на
КЗП извършили проверка на ***“ ЕООД, във връзка с постъпила жалба с вх.
№ Р-01-206/11.04.2023 г. от потребител, относно неизпълнение на договор за
организиран туристически пакет и свързани туристически услуги №
********** от 31.01.2023г. а именно: Организирано туристическо пътуване до
*** от 31.03.2023г. до 03.04.2023г. със следните основни и допълнителни
услуги:
1. Основни услуги: 1.1. Самолетен билет София-***-София с ***
включени летищни такси и ръчен багаж до 10 кг; 1.2. 3 нощувки със закуски в
хотел „две/три звезди“ в ***; 3. Медицинска застраховка;
2. Допълнителни услуги: 2.1. Трансфер летище-хотел-летище – 70 лв.;
Туристически програми: 2.2. Испанските стълби и фонтана Ди Треви – 60 лв.;
2.3. Ватикана с включен билет – 110 лв.; 2.4. Замъкът Сант Анжело и
Пантеона – 40 лв.; 2.5. Колизеума и ***ския форум – 100 лв.; 2.6. Квартал
Копеде и вилата на Мусолини – 60 лв.
В сигнала се твърди, че са заплатени всички екскурзии, които се
предлагат, тъй като са обявени с екскурзовод на български език.
Същевременно се сочи, че при посещение на Ватиканските музеи не е
осигурен екскурзовод на български език. Преди пътуването е предоставена
информация на ел. поща от туроператора, че полетите са на 31.03.23г. в 14.55
ч., кацане в *** 15.55 ч., а на 03.04.2023 г. полетът е в 16.30 ч. от ***. На
02.04.2023 г. около 14.00 ч. жалбоподателката е уведомена, че семейството й
2
няма билети за полета на 03.04.2023г. в 16.30 ч. и ще се наложи да отпътуват
на 03.04.2023г. в 11.50 ч. като от хотела ще ги вземат в 8.00 ч. – т.е., че е
съкратен престоят им с половин ден и се обезсмисля последната /трета/
нощувка, а за въпросното пътуване е имало вариант и с 2 нощувки, който бил
и по-евтин. Жалбоподателката твърди още, че попитала как само за тях няма
билети при положение, че е уведомена, че са закупени предварително и ще
бъде ли компенсирана за отнетото време /половин ден/ от екскурзията.
Получила отговор „Ние нищо не можем да направим“.
В хода на проверката е съставен Констативен протокол /КП/ № К-
2733703/28.04.2023 г., с който на „***“ ЕООД е наредено на 04.05.2023г. да
представи в КЗП-Плевен оригинали и копия следните документи: 1.
Становище по жалбата; 2. Удостоверение за регистрация; 3. Договор №
**********/31.01.2023г.; 4. Туристически ваучер; 5. Стандартен формуляр за
предоставяне на информация /преддоговорна/; 6. Договор с екскурзовода,
който е участвал в пътуването.
На 04.05.2023г. с ППД № К-0124649 са представени и приети изисканите
документи от длъжностни лица на КЗП. При извършената проверка на същите
е установено, че в договор № **********/31.01.2023г. не се съдържа цялата
информация по чл.82, ал.1, т.1-9 от ЗТ, а именно липсва информация за: т.1б)
часовете на отпътуване и връщане, когато не е определен точен час,
туроператорът и когато е приложимо – туристическият агент, уведомяват
пътуващия за приблизителните часове на отпътуване и връщане; т.1е) когато
от контекста не е ясно дали някои от туристическите услуги ще бъдат
предоставени на пътуващия като част от група, и ако това е така, когато е
възможно – приблизителния брой на групата; т.1ж) когато използването от
пътуващия на други туристически услуги зависи от ефективната устна
комуникация – езика, на който тези услуги ще бъдат извършени, и т.1з) дали
пътуването или ваканцията като цяло са подходящи за лица с ограничена
подвижност, както и при поискване от страна на пътуващия – точна
информация дали пътуването или ваканцията са подходящи с оглед на
потребностите на пътуващия; т. 6. обща информация за паспортните и
визовите изисквания, включително приблизителни срокове за получаване на
визи, и информация относно здравните изисквания на избраната за пътуване
държава; т. 8. информация за условията за сключване на договор за
доброволна застраховка за покриване на разходите за прекратяване на
3
договора за туристически пакет от страна на пътуващия; т. 9. информация за
условията за сключване на доброволен или на задължителен договор за
застраховка за покриване на разходите за съдействие, включително
репатриране на пътуващия в случай на злополука, болест или смърт.
Също така е констатирано от длъжностните лица, че в договор №
**********/31.01.2023г. не се съдържа информация по чл.84, ал.1 от ЗТ и за:
т.2. това, че туроператорът: а) носи отговорност за надлежното изпълнение на
всички туристически услуги, включени в туристическия пакет, съгласно чл.
90, б) е задължен съгласно чл. 93 да окаже съдействие на пътуващия, в случай
че той изпадне в затруднение; т.3. седалище на управление, адрес и телефон на
застрахователя; т.5. това, че от пътуващия се изисква да съобщава за всяка
липса на съответствие, която той забележи в хода на изпълнението на
туристическия пакет, съгласно чл. 90, ал. 2, т. 6. информация, която позволява
осъществяване на пряк контакт с непълнолетното лице или с отговорното за
него лице в мястото на престой на непълнолетното лице в случаите, когато
непълнолетни лица, непридружавани от родител или друго упълномощено
лице, пътуват въз основа на договор за туристически пакет, включващ
настаняване; т.7. наличните процедури за разглеждане на жалби и за
възможностите за алтернативно решаване на потребителски спорове (АРС) от
органи за АРС съгласно Закона за защита на потребителите и когато е
приложимо, информация за органа за АРС в чийто обхват попада търговецът,
и за платформата за онлайн решаване на спорове съгласно Регламент (ЕС) №
524/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 21 май 2013 г. относно
онлайн решаване на потребителски спорове и за изменение на Регламент (ЕО)
№ 2006/2004 и Директива 2009/22/ЕО (OB, L 165/1 от 18 юни 2013 г.).
В хода на проверката е установено също, че в Раздел III „Други условия“
т.11 от договор № **********/31.01.2023г. е предвидена възможност за
увеличаване на цената на туристическото пътуване, но не е посочено, че
пътуващият има право на намаление на цената, съгласно чл.87, ал. 6 от Закона
за туризма.
От гореизложеното длъжностните лица приемат, че „***“ ЕООД е
нарушило следните разпоредби: чл.84, ал.1, т.2а, т.2б, т.3, т.5, т.6, т.7, във вр. с
чл.82, ал.1, т.1л, т.1е, т.1ж, т.1з, т.6, т.8, т.9 от Закона за туризма и чл.87, ал.1 от
Закона за туризма.
4
За констатираните нарушения длъжностните лица С. Н. Н. и И. А. Б. на
04.05.2023г. съставили на жалбоподателя АУАН № 002989, въз основа на който
акт А. Г. Д. - *** на КЗП издал оспореното Наказателно постановление № Р-
002989 от 05.06.2023г.

Горната фактическа обстановка се установява от ценените от съда
показания на свидетелите С. Н. Н. и И. А. Б., придружително писмо с вх. № Р-
03-1015 от 07.07.2023г. /л.8/ и обратна разписка, удостоверяваща получаването
на НП /л.7/; заверено копие от Наказателно постановление № Р-002989 от
05.06.2023г. /л.09-12/; заверено копие от Доклад на инспектор /л.13/; заверено
копие от АУАН № 002989/04.05.2023г. /л.14-15/; заверено копие от
Констативен протокол № К-0124651/04.05.2023г. с приложени към него
документи /л.16-18/; заверено копие от Констативен протокол № К-
0124649/04.05.2023г. с приложени към него документи /л.19-33/; заверено
копие от Констативен протокол № К-2733703/28.04.2023г. с приложени към
него документи /л.34-42/; заверено копие от Заповед № 358ЛC/22.04.2015г.
/л.43/; заверено копие от Заповед № 28/13.01.2023г. /л.44/ - всичките
неоспорени.
Настоящият състав намира, че производството е проведено без
нарушаване на процесуалните правила, визирани в ЗАНН, от категорията на
съществените такива, даващи основание за отмяна на НП. АУАН е изготвен от
длъжностно лице със съответните компетенции, съдържа необходимите
реквизити, лимитирано изброени в чл.42 от ЗАНН и е надлежно предявен. НП
е издадено от компетентен орган, отговаря на изискванията на чл.57 от ЗАНН
и е надлежно връчен. Даденото фактическо описание на административните
нарушения, на обстоятелствата, при които са осъществени от жалбоподателя,
място на извършването им и на основата на какви доказателства е
законосъобразно. Фактическата обстановка и правната квалификация са
еднакво отразени в АУАН и НП.

Досежно нарушението по чл.84, ал.1, т.2а, т.2б, т.3, т.5, т.6, т.7,
във вр. с чл.82, ал.1, т.1б, т.1е, т.1ж, т.1з, т.6, т.8, т.9 от Закона за
туризма:
Съгласно разпоредбата на чл.84, ал.1 от Закона за туризма: „Договорът
5
за туристически пакет или потвърждението за сключване на договор за
туристически пакет съдържа цялата информация по чл. 82, ал. 1, т. 1 – 9, както
и информация за:
1. специфичните изисквания на пътуващия, приети от туроператора;
2. това, че туроператорът:
а) носи отговорност за надлежното изпълнение на всички
туристически услуги, включени в туристическия пакет, съгласно чл. 90;
б) е задължен съгласно чл. 93 да окаже съдействие на пътуващия, в
случай че той изпадне в затруднение;
3. наименование, седалище на управление, адрес и телефон на
застрахователя, както и информация за наличие на застрахователен
сертификат, удостоверяващ наличието на договор за застраховка по чл.
97, ал. 1 или 2, в която задължително се посочват застрахователното
покритие, застрахователната сума, номерът и датата на
застрахователната полица;
4. наименование, адрес, телефонен номер, адрес на електронната поща и
когато е приложимо, номер на факса на местния представител на
туроператора, на звено за контакт или на друга служба, които да позволят на
пътуващия да осъществи бърза връзка и ефикасна комуникация с
туроператора, да търси съдействие при затруднение или да подаде оплакване
във връзка с установено несъответствие в хода на изпълнението на
туристическия пакет;
5. това, че от пътуващия се изисква да съобщава за всяка липса на
съответствие, която той забележи в хода на изпълнението на
туристическия пакет, съгласно чл. 90, ал. 2;
6. информация, която позволява осъществяване на пряк контакт с
непълнолетното лице или с отговорното за него лице в мястото на
престой на непълнолетното лице в случаите, когато непълнолетни лица,
непридружавани от родител или друго упълномощено лице, пътуват въз
основа на договор за туристически пакет, включващ настаняване;
7. наличните процедури за разглеждане на жалби и за
възможностите за алтернативно решаване на потребителски спорове
(АРС) от органи за АРС съгласно Закона за защита на потребителите и
6
когато е приложимо, информация за органа за АРС, в чийто обхват
попада търговецът, и за платформата за онлайн решаване на спорове
съгласно Регламент (ЕС) № 524/2013 на Европейския парламент и на
Съвета от 21 май 2013 г. относно онлайн решаване на потребителски
спорове и за изменение на Регламент (ЕО) № 2006/2004 и Директива
2009/22/ЕО (ОВ, L 165/1 от 18 юни 2013 г.);
8. правото на пътуващия да прехвърли договора за туристически пакет
на друг пътуващ съгласно чл.86.“.

В същото време съгласно изискванията в чл.82, ал.1 от Закона за
туризма: „Преди пътуващият да бъде обвързан от договор за туристически
пакет или от всяка друга съответстваща оферта за туристически пакет,
туроператорът, а в случаите, когато туристическият пакет се продава чрез
туристически агент – и туристическият агент, предоставят на пътуващия
стандартен формуляр за предоставяне на информация съгласно приложение №
1, когато е възможно използването на хиперлинкове, или в останалите случаи
– стандартен формуляр за предоставяне на информация съгласно приложение
№ 2, както и следната информация за туристическия пакет, когато е
приложимо:
1. основните характеристики на туристическите услуги:
а) дестинацията/дестинациите на пътуването, маршрута и периодите на
престой, с посочване на датите, а когато е включено настаняване, и броя на
включените нощувки;
б) вида, характеристиките и категориите на средствата за превоз,
местата, датите и часовете на отпътуване и връщане,
продължителност на междинните спирания и местата, където те се
правят, както и транспортните връзки; когато не е определен точен час,
туроператорът и когато е приложимо – туристическият агент,
уведомяват пътуващия за приблизителните часове на отпътуване и
връщане;
в) местоположението, основните характеристики и когато е приложимо
– туристическата категория на местата за настаняване, съгласно правилата на
държавата, в която се намира мястото за настаняване;
7
г) предвидените хранения;
д) посещенията, екскурзията/екскурзиите или другите услуги, включени
в общата цена, договорена за туристическия пакет;
е) когато от контекста не е ясно дали някои от туристическите
услуги ще бъдат предоставени на пътуващия като част от група, и ако
това е така, когато е възможно – приблизителния брой на групата;
ж) когато използването от пътуващия на други туристически
услуги зависи от ефективната устна комуникация – езика, на който тези
услуги ще бъдат извършени, и
з) дали пътуването или ваканцията като цяло са подходящи за лица
с ограничена подвижност, както и при поискване от страна на
пътуващия – точна информация дали пътуването или ваканцията са
подходящи с оглед на потребностите на пътуващия;
2. наименование на туроператора и на туристическия агент, ако има
такъв, седалище и адрес на управление, телефонните им номера и когато е
приложимо – адресите на електронните им пощи;
3. общата цена на туристическия пакет, посочена и в български левове,
включваща всички такси, плащания и други допълнителни разходи, или,
когато тези разходи не могат да се изчислят в разумна степен преди
сключването на договора – посочване на вида на допълнителните разходи,
които може да се наложи да бъдат заплатени от пътуващия;
4. условията за плащане, включително сумата или процент от цената,
която трябва да се заплати като първоначална вноска, и график за заплащане
на останалата част от цената, или финансовите гаранции, които пътуващият
трябва да заплати или да предостави;
5. минималния брой участници, необходим за провеждане на
туристическия пакет, и крайния срок, посочен в чл. 89, ал. 7, т. 1, за
евентуално прекратяване на договора преди започване на изпълнението на
туристическия пакет, в случай че не е набран минималният брой участници;
6. обща информация за паспортните и визовите изисквания,
включително приблизителни срокове за получаване на визи, и информация
относно здравните изисквания на избраната за пътуване държава;
7. информация за възможността пътуващият да прекрати договора по
8
всяко време преди започването на изпълнението на туристическия пакет, след
като заплати съответните разходи за прекратяване на договора, или когато е
приложимо – изискваните от туроператора стандартни разходи за
прекратяване на договора, съгласно чл. 89, ал. 1 – 4;
8. информация за условията за сключване на договор за доброволна
застраховка за покриване на разходите за прекратяване на договора за
туристически пакет от страна на пътуващия;
9. информация за условията за сключване на доброволен или на
задължителен договор за застраховка за покриване на разходите за
съдействие, включително репатриране на пътуващия в случай на
злополука, болест или смърт.“.
Съдът намира, че е допуснато нарушение на императивната разпоредба
на чл. 18 от ЗАНН. Както в АУАН така и в НП впоследствие е описана като
нарушена разпоредбата на чл.84, ал.1, т.2а, т.2б, т.3, т.5, т.6, т.7, във вр. с чл.82,
ал.1, т.1б, т.1е, т.1ж, т.1з, т.6, т.8, т.9 от Закона за туризма. Посочено е, че е
извършено едно нарушение. От описаното по-горе обаче е видно, че
АНакОрган, а преди това и актосъставителят са визирали не едно, а шест
адмминистративни нарушения, а именно тези по т.2а, т.2б, т.3, т.5, т.6, т.7, във
вр. с чл.82, ал.1, т.1б, т.1е, т.1ж, т.1з, т.6, т.8, т.9 от същата разпоредба. Т.е.
визирани са шест самостоятелни деяния, всичките осъществени с бездействие.
Същевременно било наложено едно общо административно наказание, което е
недопустимо и в пряко противоречие с императивната разпоредба на чл. 18
от ЗАНН. Ако хипотетично обаче АНО е имал воля да наложи санкция за едно
от нарушенията, то не е следвало да вписва и останалите. Ако пък е имал воля
на наложи санкция за всичките или за повече от едно, то това би било
нарушение на разпоредбата на чл. 18 от ЗАНН, в случай че е приел, че с едно
деяние са извършени няколко нарушения на чл.84, ал.1 от ЗТ, което също е
недопустимо.
Направените дотук изводи правят безпредметно обсъждането на
въпросите относно авторството на деянието, индивидуализацията на
наказанието и др., поради което и съдът не го извърши.
Предвид гореизложеното, наказателното постановление в тази част се
явява незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено.

9
Досежно нарушението по чл.87, ал.1 от Закона за туризма:
Разпоредбата на чл.87, ал.1 от Закона за туризма гласи: „След
сключването на договор за туристически пакет цената на туристическия пакет
може да се увеличи само ако в договора изрично е предвидена такава
възможност и ако е посочено, че пътуващият има право на намаление на
цената съгласно ал. 6.“.
Съдът приема, че по делото са налице категорични и безспорни
доказателства за извършеното от жалбоподателя нарушение на чл.87, ал.1 от
Закона за туризма, като същият не е посочил изрично в договора, че
пътуващият има право на намаление съгласно чл.87, ал.6 от Закона за
туризма.
Съгласно разпоредбата на чл.195 ал.1 от Закона за туризма „За
нарушение на разпоредбата на чл. 87, ал. 1 и за неизпълнение на задълженията
по чл. 87, ал. 5 за уведомяване на пътуващия за увеличение на цената на
туристическото пътуване на туроператора се налага имуществена санкция в
размер от 500 до 3000 лв. за всеки отделен случай.

При тези предпоставки законосъобразно наказващият орган е пристъпил
към определяне на административното наказание. Последният е съобразил
изискванията на чл.27, ал.1-3 от ЗАНН, като е преценил степента на
нарушението, характера и размера на настъпилите вредни последици от него.
Затова и законосъобразно го е определил и по реда на чл.195, ал.1 от Закона
за туризма /не е съществено нарушение че не е посочил ал.1, доколкото се
подразбира поради липса на упоменатата в ал.2 повторност/ - имуществена
санкция в размер на минималния предвиден в закона, а именно определил е
санкция от 500 /петстотин/ лева. Така определеният размер е съответен на
извършеното нарушение, на поведението на търговеца и степента на
засегнатост на конкретния потребител и на обществото като цяло. Така
определената санкция ще спомогне в достатъчна пълна степен да се изпълнят
целите на административното наказание по смисъла чл.12 от ЗАНН – да се
поправи и превъзпита нарушителя към спазване на установения правен ред и
ще въздейства възпитателно и предупредително и върху останалите ***ове на
обществото.
При това положение жалбата се явява неоснователна и атакуваното
10
наказателното постановление НП № Р-002989/05.06.2023г., издадено от А. Г.
Д. – *** на КЗП в тази му част следва да бъде потвърдено, като правилно и
законосъобразно.
Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № Р-002989 от 05.06.2023г.,
издадено от А. Г. Д. – *** на КЗП, в частта в която на жалбоподателя „***“
ЕООД, със седалище и адрес на управление ***, с ЕИК ***, представлявано от
управителя В.И.Х., ЕГН **********, за нарушение на чл.84, ал.1, т.2а, т.2б,
т.3, т.5, т.6, т.7, във вр. с чл.82, ал.1, т.1б, т.1е, т.1ж, т.1з, т.6, т.8, т.9 от Закона за
туризма и на основание чл.194 от Закона за туризма е наложено
административно наказание – имуществена санкция в размер на 500
/петстотин/ лева, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № Р-002989 от
05.06.2023г., издадено от А. Г. Д. – *** на КЗП, в частта в която на
жалбоподателя „***“ ЕООД, със седалище и адрес на управление ***, с ЕИК
***, представлявано от управителя В.И.Х., ЕГН **********, за нарушение на
чл.87, ал.1 от Закона за туризма и на основание чл.195 от Закона за туризма е
наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 500
/петстотин/ лева, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва по реда на АК пред Административен съд
– гр.Плевен в 14-дневен срок от получаване на съобщенията за
постановяването му от страните
Съдия при Районен съд – Плевен: _______________________
11