Определение по дело №1905/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1243
Дата: 16 август 2021 г. (в сила от 2 ноември 2021 г.)
Съдия: Петър Георгиев Касабов
Дело: 20217180701905
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 юли 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

 

  1243

 

гр. Пловдив,  16.08.2021 год.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, XXVII състав в закрито заседание на шестнадесети август през две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: П. КАСАБОВ

                                                                                                  

като разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 1905 по описа за 2021 год., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано по жалба на П.Д.Л., с адрес: ***, срещу Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОП № 6618-АУЗД-116-1/15.12.2014 г., издаден от А.К.- на длъжност младши експерт при Дирекция „Местни данъци и такси“ в община Сопот.

В жалбата се излагат съображения за незаконосъобразност и нищожност на оспорения административен акт и се иска отмяната му от съда.

С разпореждане № 4415/13.07.2021 г. съдът е указал на оспорващия да представи доказателства, че е оспорил Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 6618-АУЗД-116-1/15.12.2014 г. пред контролния органите по приходите при община Сопот, в законоустановения 14 – дневен срок от датата на съобщаването – 24.02.2015г., удостоверена с разписка (л. 14 по делото), съставена от длъжностно лице при община Сопот. Респективно да заяви оспорва ли подписа, положен за получател върху разписка (л. 14 по делото), съставена от длъжностно лице при община Сопот, удостоверяваща връчването на Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 6618-АУЗД-116-1/15.12.2014 г.

Със заявление вх. № 14103/06.08.2021 г. жалбоподателят представя единствено доказателства за платен държавна такса по производството като не взема отношение по указанията на съда. До изтичане на срока за отстраняване на нередовността на жалбата не са представени други доказателства.

Административният орган в писмо вх. 13662/28.07.2021 г. удостоверява, че Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОП № 6618-АУЗД-116-1/15.12.2014 г. не е бил предмет на административен контрол.

Съгласно чл.4, ал. 5 от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/ Кметът на общината упражнява правомощията на решаващ орган по чл.152, ал.2 от Данъчно - осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/, а ръководителят на звеното за местни приходи към съответната община на териториален директор на НАП. Същевременно редът за издаване на административни актове, с които се определят задължения въз основа на декларация е уреден в глава ХІV на ДОПК, като в чл. 107 ал. 4 на кодекса е регламентиран редът за оспорването им. Съгласно тази разпоредба, актът може да се обжалва по административен ред в 14-дневен срок от получаването му пред териториалния директор. Следователно производството по издаването и обжалването на актовете за установяване на местните данъци е подчинено на реда по ДОПК.

Контролът, извършван от решаващия орган по силата на чл. 155 от ДОПК, е контрол за законосъобразност на акта за установяване на задължения по чл. 54, ал. 1 от ЗМДТ. Несъмнено елемент от законосъобразността на акта е неговата валидност (чл. 146 АПК). По аргумент за по-силното основание (per argumentum a fortiori) щом решаващият орган може да преценява законосъобразността на акта, той може да прецени и валидността на акта, която е само една от предпоставките за неговата законосъобразност. Според чл. 156, ал. и ал. 2 от ДОПК ревизионният акт/актът за установяване на задължения, в частта, която не е отменена с решението по чл. 155, може да се обжалва чрез решаващия орган пред административния съд по местонахождението му в 14-дневен срок от получаването на решението. Ревизионният акт не може да се обжалва по съдебен ред в частта, в която не е обжалван по административен ред. Без съмнение, в случая законодателят е въвел задължителен етап на административен контрол като предпоставка за допустимостта на съдебното оспорване (в този смисъл Определение № 5110/09.04.2012 г. по адм. дело № 4036/2012 г. на ВАС; Определение № 5985 от 29.04.2013 г. по адм. д. № 5449/2013 на ВАС; Определение № 10155/29.09.2016 г. по адм. дело № 9505/2016 г.). На основание чл. 159, т. 1 от АПК се констатира, че жалбата срещу  Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОП № 6618-АУЗД-116-1/15.12.2014 г. е недопустима за разглеждане по съдебен ред, а образуваното производство следва да бъде прекратено. На основание чл. 130, ал. 4 от АПК жалбата следва да бъде изпратена по подведомственост на контролния органа по чл.4, ал. 5 от Закона за местните данъци и такси.

Ето защо, Съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 1905 по описа за 2021г. на Административен съд - Пловдив.

ИЗПРАЩА жалбата на П.Д.Л., с адрес: ***, срещу Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОП № 6618-АУЗД-116-1/15.12.2014 г., на ръководителят на звеното за местни приходи в община Сопот за произнасяне.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд от страните и от органа, на който делото е изпратено, в 7 – дневен срок от съобщението.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: /п/