Р
Е Ш Е
Н И Е №
837
гр. Бургас, 05.03.2020 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
БУРГАСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД – XL гр. състав, в публично съдебно заседание на де-ветнадесети
февруари през две хиляди и двадесета година, с
Председател: Калин Кунчев
при секретаря Зинаида Монева, като разгледа докладваното
от съдията гр. дело № 8261 по описа на съда за 2019г., за да се произнесе, взе
предвид следното:
Иск по чл.178, ал.1, т.3, във вр. с чл.187, ал.5, т.2 от ЗМВР, предявен от А.К.С. против ГД “Гранична
полиция“ – МВР.
Ищецът твърди, че през периода от 01.10.2016г. до 30.09.2019г. е работил при ответ-ника
на длъжността “младши експерт“ на ГКПП Пристанище Бургас към ГПУ Бургас при
РДГП Бургас, със статут на
държавен служител.
Твърди и че ГД “Гранична полиция“ МВР не му е платила дължимото за това време допълнително възнаграждение за извънреден труд, общо 225.65 часа, получени след
преиз-числяване на положения нощен труд с коефициент 1.143 в дневен, съобразно чл.9, ал.2 от
Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, вр. с чл.140 от КТ, а имен-но – 1 584.47 лв., с оглед допуснатото в съдебното заседание
изменение на иска – по реда на чл.214 от ГПК, чрез увеличението му по размер.
Моли Съда да постанови решение, с което
да осъди ответника да стори това.
Претендира законната лихва и
направените по делото разноски.
Ответната ГД оспорва исковете. Излага
съображения, че положеният от ищеца извън-реден труд е надлежно начислен в съответните протоколи и му е
заплатен по действащите правила, уреждащи по специфичен начин заплащането на
нощния труд на служителите на МВР. Моли Съда да отхвърли претенциите. Претендира разноски.
Съдът, като прецени поотделно и в
съвкупност събраните по делото доказателства и взе предвид доводите на
страните, намира за установено следното:
Не се спори между страните, че ищецът е
служител на МВР – със статут на държавен служител, по смисъла на чл.142, ал.1,
т.1, пр.1 от ЗМВР, като през периода от 01.10.2016г. до 30.09.2019г. е заемал
длъжността “младши експерт“ на ГКПП
Пристанище Бургас към ГПУ Бургас при РДГП Бургас.
Безспорно, също, е и обстоятелството,
че той е полагал труд
на 12-часови смени – по график, включително и за времето от 22.00 часа до 06.00
часа, т. е. и през нощта – общо 1 578
часа за целия период, така и заключението на вещото лице по
ССЕ, от което се уста-новява, че ответникът е изплатил на ищеца общо 394.50 лв.
– по 0.25 лв. на час, съобразно заповеди № 8121з-791 от 28.10.2014г. и №
8121з-1429 от 23.11.2017г. на министъра на вът-решните работи, издадени на
основание чл.179, ал.2 от ЗМВР.
Съгласно чл.176 от ЗМВР, брутното месечно възнаграждение на
държавните служи-тели на МВР се състои от основно и допълнителни такива.
В чл.178, ал.1, т.3, от ЗМВР е
предвидено, че към
основното месечно възнаграждение на държавните служители се изплаща допълнително такова за извънреден
труд, а според чл.179, ал.1, пр.2 от с. з. и за нощен. Условията и редът за
заплащане на последното се
оп-ределят с наредба на министъра на
вътрешните работи, а размерът – с негова заповед, ал.2. /цитираните по-горе две/
Съгласно чл.187, ал.1 от ЗМВР, нормалната продължителност на работното време на държавните
служители в МВР е 8 часа дневно и 40 – седмично
при 5-дневна работна сед-мица. За работещите на
8, 12 или 24-часови смени, то се
изчислява сумирано за
тримесечен период, с възможно полагане на труд и през
нощта – между 22.00 и 06.00
часа, като работ-ните часове не следва да надвишават средно 8 за всеки
24-часов период, ал.3. В ал.5, т.2 е
предвидено, че за служителите, работещи на смени, работата извън редовното работно вре-ме, до 280 часа годишно, се компенсира
с възнаграждение за извънреден труд за отработе-ни до 70 часа на тримесечен период,
който се заплаща с 50 на сто увеличение върху основ-ното месечно възнаграждение
– ал.6.
Съгласно чл.187, ал.9 от
ЗМВР редът за организацията и
разпределянето на работно-то време, за неговото отчитане, за
компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно
време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните
служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи.
За процесния период от 01.10.2016г. до 30.09.2019г. са действали
Наредба № 8121з-407/11.08.2014г., Наредба № 8121з-592/25.05.2015г. и Наредба №
8121з-776/29.07.2016г., издавани от министъра на вътрешните работи, съобразно
горната разпоредба. Текстовете на чл.3, ал.3 и в трите са идентични – при работа на смени е възможно полагането на
труд и през нощта между 22.00 и 06.00 часа, като работните часове не следва да
надвишават средно 8 за всеки 24-часов период. В първата от тях изрично е
предвидено, че при сумира-но отчитане на отработеното време общият брой часове,
положен нощен труд за отчетния период, се умножава по 0.143 – чл.31, ал.2.
Подзаконовият нормативен акт е отменен с приемането на втората цитирана Наредба
– в сила от 01.04.2015г. и отменена с Решение № 8585/11.07.2016г. по адм. дело
№ 5450/2016г. на ВАС, влязло в сила от датата на постано-вяването му и
обнародвано. В периода от отмяната до издаването и обнародването на тре-тата
Наредба – на 02.08.2016г., отново приложима е била първата, предвиждаща
преизчис-ляване на нощния труд в дневен.
В Наредба № 8121з-592 /обн. в ДВ
бр.40 от 02.06.2015г./ и в Наредба № 8121з-779 /обн. в ДВ бр.60 от
02.08.2016г./ липсва изрична норма, съответстваща на чл.31, ал.2 от На-редба №
8121з-407, за преобразуване на часовете положен нощен труд с коефициент 1.143,
което обаче, не следва да се тълкува като законово въведена забрана за това,
тъй като така-ва би била противоконституционна, би поставила служителите в МВР
в по-неблагоприят-но положение от другите държавни служители по отношение продължителността на работ-ното
време и заплащането на допълнителните възнаграждения, а представлява празнота в
уредбата на реда за организацията и разпределянето на работното време, за
неговото отчи-тане, компенсирането на работата извън редовното работно време,
режима на дежурство, времето за отдих и почивките. При наличието на тази
непълнота в специалната уредба, ка-саеща служителите в МВР, следва субсидиарно
да се приложи общата Наредба за структу-рата и организацията на работната
заплата, съгласно чл.9, ал.2 от която при сумирано из-числяване на работното
време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението
между нормалната продължителност на дневното и нощното работно вре-ме,
установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място.
В чл.140, ал.1 от КТ е предвидено, че нормалната продължителност на седмичното работно време през
нощта при 5-дневна работна седмица е до 35 часа или до 7 часа за една нощ. Следователно – приложимият
коефициент за преизчисляване на нощния труд в дневен е 1.143, получен като
частно при деление на нормалните им продължителности от 8 часа на денонощие за
втория /чл.187, ал.1 от ЗМВР/ и 7 часа за първия.
Тук следва да се посочи, че трудовото законодателство дава право на работещите да
получат от една страна завишено почасово заплащане за нощния си труд, а от
друга – за-дължава
работодателите да преизчисляват нощните часове в дневни и така да съобразяват
продължителността на работния ден. Когато последната е надвишена, пък, очевидно се ка-сае за
положен извънреден труд, който следва да бъде компенсиран. Т. е. това са две раз-лични основания за заплащането на допълнителни възнаграждения –
обстоятелство, което е било отчетено и от ответника, при съвместното действие
на издадените от министъра на вътрешните работи Наредба № 8121з-407/11.08.2014г.
и заповед №
8121з-791/28.10.2014г. В случая, както беше посочено по-горе, на ищеца е
изплатена само добавката от 0.25
лв. за всеки отработен нощен час за исковия период – общо 394.50 лв.
По изложените съображения исковата претенция за заплащане на
извънреден труд в процесния период, получен след преобразуване на положените
часове нощен труд в дневен с коефициент 1.143 се явява доказана по своето
основание – за времето от 12.07.2016г. до 01.08.2016г. е приложима нормата на чл.31, ал.2 от Наредба № 8121з-407, а за останалата част, субсидиарно – Наредбата за структурата и организацията на
работната заплата.
От заключението на вещото лице по ССЕ, което като
обективно и компетентно изгот-ветно Съдът изцяло кредитира, се установява, че
положеният от ищеца за периода от 01.10. 2016г. до 30.09.2019г. нощен труд –
общо 1 578 часа, преизчислен в дневен – с коефициент 1.143, е 1 803.65
часа. Разликата 225.65 часа не е отчетена в протоколите за положен труд,
съответно – не е начислена и не е платена. Установява се и че дължимото нетно
възнаграж-дение за този извънреден труд, изчислено съобразно разпоредбата на
чл.187, ал.6 от ЗМВР, е в претендирания по делото размер – общо 1 584.47
лв.
При негова доказателствена тежест, ответникът не е ангажирал
доказателства да е за-платил на ищеца дължимото допълнително възнаграждение за
положения извънреден труд в горния размер до приключването на съдебното дирене
в настоящата инстанция.
Т. е., искът се явява доказан и по своя
размер, поради което следва да бъде уважен из-цяло.
Основателна е и
претенцията за присъждането на законната лихва върху главницата, считано от
датата на подаване на исковата молба в съда – 01.10.2019г., до окончателното
плащане.
Ответникът следва да
бъде осъден да заплати на ищеца сумата 408 лв. – разноски по делото за
адвокатско възнаграждение, а по сметка на РС Бургас – държавна такса в размер
на 63.38 лв. и 190 лв. за ССЕ.
Водим от горното, Съдът
Р Е Ш И:
ОСЪЖДА Главна дирекция “Гранична полиция“ МВР, гр.София, бул.“Княгиня Ма-рия Луиза“ № 46, да заплати на А.К.С., ЕГН: **********,***,
сумата от общо 1 584.47 лв., представляваща нетния размер на
дължимото и неизплатено допълнително възнаграждение за извънреден труд – общо 225.65 часа, получени след преизчисляване с коефициент
1.143 на положения
от него – като “младши експерт“ на ГКПП Пристанище Бургас към ГПУ
Бургас при РДГП Бургас към ГД “Гранична полиция“ МВР, за периода от 01.10.2016г. до
30.09.2019г. 1 578 часа но-щен труд в дневен, ведно
със законната лихва върху нея,
считано от 01.10.2019г. до окон-чателното
плащане, както и сумата 408 лв. –
платено адвокатско възнаграждение.
ОСЪЖДА Главна дирекция “Гранична полиция“ – МВР да заплати по сметка на РС Бургас
държавна такса в размер на 63.38 лв.
и 190 лв. за ССЕ.
Решението подлежи на обжалване пред ОС Бургас в
двуседмичен срок от връчването му на страните.
Съдия: п/ не се чете/
Вярно с оригинала! МД