Определение по дело №637/2018 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 31 януари 2019 г. (в сила от 16 февруари 2019 г.)
Съдия: Мария Николаевна Ницова
Дело: 20187140700637
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 декември 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

O   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

 

                                              № 42 / 31.01.2019 г., гр.Монтана

 

В името на народ

            Административен съд  - Монтана, ІV –ти  състав в закрито заседание на тридесет и първи януари две хиляди и деветнадесета година, в състав :

 

                                     Председател: М*** Н***

 

като разгледа докладваното от съдия Н*** административно дело № 637/2018 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Производството е образувано по искова молба от Г.Б.А. *** против община Б*** , представлявана от кмета на общината, поради „отказ да му бъде издадено удостоверение за данъчна оценка на посочения от него имот, находящ се в с.С*** ..“, същата му е необходима за пред нотариус във връзка с предстоящо нотариално производство. За целта е внесъл такса и  подал заявление с приложени удостоверение от Нотариус с изх.№70/13.11.2018 г.; скица № 198/21.11.2018 г. и удостоверение за административен адрес № АД-14-578/22.11.2018 г.

            Исковата молба е депозиран директно в АС Монтана с вх.№ 2407/17.12.2018 г./л.3-5 от делото/. С разпореждане на съда от 18.12.2018 г. исковата молба е изпратена на община Б*** за окомплектоване на административната преписка/л.12 от делото/.

            С писмо изх.№ ПО-09-7/08.01.2019 г. на община Б*** , вх.№ 35/09.01.2019 г.

 Кметът на община Б*** е изразил становище по исковата молба, като е изразил становище за недопустимост на същата/л.16-17 от делото/.

            С разпореждане на съда от 09.01.2019 г. и 24.01.2019 г., съдът е положил максимални усилия да изясни фактите и какво всъщност се оспорва от страна на подателя на исковата молба. С уточнение към исковата молба вх.№ 69/15.01.2019 г. и молба вх.№ 187/30.01.2019 г., същият прави уточнение, че всъщност искането е „ за отмяна на отказа за издаване на данъчна оценка от община Б*** “ и за „представяне на акт за общинска собственост, за да е имал основание ответника да откаже издаването на удостоверение за данъчна оценка“ . Счита този отказ за незаконосъобразен и го оспорва, като иска от съда да задължи община Б*** , представлявана от кмета на общината да му издаде удостоверение за данъчна оценка, както и да представи акт за общинска собственост.

            Съдът като взе предвид жалбата и доводите на страните счита, че същата е недопустима по следните мотиви:

            След издадено удостоверение от нотариус М*** , с район на действие района на РС Лом, вписан в регистъра на Нотариалната камара на РБ с № 393 № 70/13.11.2018 г./л.6 от делото/, Г.Б.А. първоначално твърди, че подал  молба-декларация  и искане за  издаване на данъчна оценка. Към датата на подаване на исковата молба 17.12.2018 г. не му е издадена данъчна оценка по това искане. Исковата молба е депозирана директно в Административен съд Монтана, при окомплектоване на административната преписка и уточняване предмета на спора, от  представената административна преписка и съгласно уточнение в молба вх.№ 187/30.01.2019 г., съдът установи, че  молба-декларация не е подадена в община Б*** . Първоначално е подадено е искане за издаване на данъчна оценка вх.№ ФС-02-09-484/23.11.2018 г., но същото не е било окомплектовано и му е върнато, след което подал второ искане за данъчна  оценка вх.№ФС-02-09-493/03.12.2018г. до отдел МДТ на община Б*** , към което е приложено удостоверение № 70/13.11.2018 г., изд. от Нотариус рег.№ 393/л.18, 19 и л.22 от делото/.  

            В жалбата до настоящия съд се твърди, че  А. е подал заявление за данъчна оценка, но данъчния служител в общината, отказал да приеме. По делото няма доказателство за твърдения отказ да се приеме представеното от жалбоподателя искане по образец, а същият  не оспорва като незаконно по същество фактическо действие или бездействие, каквото е т. нар. отказ  да се приеме и заведе с входящ номер искането. Същевременно, няма пречка това искане по образец да се подаде и по пощата като получаването му от органа се удостовери със съответната обратна разписка – известие за доставяне. Жалбоподателят всъщност оспорва отказа да му бъде издадена данъчна оценка по негово искане от 03.12.2018 г. до отдел МДТ при община Б*** /л.18, 19 от делото/.

            Преценявайки така събраните доказателства и направеното от подателя на исковата молба уточнение“ отказа за издаване на данъчна оценка от община Б*** “,

съдът в настоящият му състав намира, че делото не  му е подведомствено, поради предвиденото в ДОПК задължително обжалване по административен ред.

            Съгласно разпоредбата на чл.4, ал.1 от ЗМДТУстановяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се извършват от служители на общинската администрация по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. Обжалването на свързаните с тях актове се извършва по местонахождението на общината, в чийто район е възникнало задължението, по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. По силата на чл. 92, ал. 1 от ДОПК, отказът за издаване на документ може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщаването му пред териториалния директор.

            Съгласно разпоредбата на чл. 95 от ДОПК, отказът за издаване на документ може да се обжалва пред административния съд по местонахождение на териториалната дирекция в 7-дневен срок от съобщаването по чл. 91, ал. 1 или от изтичането на срока по чл. 91, ал. 2, съответно от съобщаването по чл. 94, ал. 2. Жалба до съда може да се подаде, след като е изчерпана възможността или е изтекъл срокът за обжалване по административен ред.

            В разглеждания казус няма данни за постановен отказ, както и за датата на подаване на жалбата, чрез административния орган, поради което следва да се приеме, че срокът за оспорване по административен ред по чл. 92 от ДОПК не е изтекъл. Съгласно чл.93 ДОПКЖалбата се подава чрез органа по приходите, издал или отказал издаването на документа.“

            Предвид на гореизложеното, съдът намира, че жалбата следва да бъде изпратена на органа по приходите при община Б*** , която след като надлежно окомплектова административната преписка я изпрати на компетентния административен орган - ръководителят на звеното за местни приходи в общината, за произнасяне по реда на чл. 4, ал. 3 от ЗМДТ, във връзка с чл. 94 от ДОПК, като същият е  компетентен да  и прецени  нейната допустимост.

            Предвид изложеното и на основание чл. 130, ал. 4 от АПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

            ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 637 по описа на Административен съд Монтана за 2018 г.

            ИЗПРАЩА исковата молба/жалба, с уточнение вх.№ 69/15.01.2019 г. и молба вх.№ 187/30.01.2019 г. от Г.Б.А. ***, представлявана от кмета,  на ръководителя на звеното за местни приходи в община Б*** , за произнасяне по реда на чл. 4, ал. 3 от ЗМДТ, във връзка с чл. 94 от ДОПК.

            Преписи от настоящето определение да се изпратят на Г.Б.А. *** и на ръководителя на звеното за местни приходи в община Б*** с адрес гр.Б*** , ул.Г.Д*** № 85.

            Определението може да се обжалва с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му  пред Върховния административен съд.

 

                                                                 Административен съдия: