Решение по дело №197/2023 на Районен съд - Попово

Номер на акта: 56
Дата: 30 декември 2024 г.
Съдия: Хрисимир Максимов Пройнов
Дело: 20233520200197
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 октомври 2023 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 56
гр. Попово, 30.12.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПОПОВО, VI СЪСТАВ, в публично заседание на
осемнадесети декември през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:Хрисимир М. Пройнов
при участието на секретаря Десислава Н. Банкова
като разгледа докладваното от Хрисимир М. Пройнов Административно
наказателно дело № 20233520200197 по описа за 2023 година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производство по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на И. В. И., с ЕГН: **********, с адрес: с. Е. ул. „В.Л.“ № ,
срещу електронен фиш Серия К № 7910598, издаден от ОДМВР Търговище, с който му е
наложено административно наказание глоба в размер на 100.00 лева за нарушение на чл. 21,
ал. 2 от ЗДвП.
Недоволен от така наложеното административно наказание е останал жалбоподателя,
който в законоустановеният срок е подал жалба срещу него, с която моли съда да отмени по
реда на чл. 63 от ЗАНН електронния фиш като незаконосъобразен.
Жалбоподателят не се явява в съдебно заседание.
Ответната страна, редовно призована, не изпраща представител. Представено е
писмено становище, в което се релевират доводи в подкрепа на обжалвания ЕФ.
Районна прокуратура Търговище, ТО – Попово, редовно уведомена, не изпраща
представител.
Съдът, след като се запозна с образуваната административно-наказателна преписка,
намира за установено следното:
Жалбата е процесуално допустима, като подадена от активно легитимирано лице,
разполагащо с правен интерес и в законоустановения срок. Разгледана по същество, същата
е НЕОСНОВАТЕЛНА, предвид следните съображения:
В обжалвания Електронен фиш за нарушение, установено с автоматизирано техническо
средство или система, серия К № 7910598, е отразено, че на 30.06.2023 г. в 10:46 часа в обл.
Търговище, общ. Попово, на път III-204, км. 31+604 - извън населено място /оранжерии с.
Кардам/, в посока към гр. Попово, при въведено ограничение на скоростта с пътен знак
"В26" от 60 км/ч, е установена стойност на скоростта 73 км/ч (превишена стойност на
скоростта 13 км/ч). Нарушението е установено с АТСС "TFR1-M" №527. Отчетен е толеранс
на измерената скорост от -3 км/ч, с МПС „Мазда 3“ с регистрационен номер .
Изложената в електронния фиш фактическа обстановка се подкрепя от вещественото
1
доказателство по делото – приложение към електронния фиш, снимка на клип № 19225, в
която е отразено, че действително измерената скорост на процесното МПС е 73 км/ч, при
ограничение на скоростта – 60 км/ч, и приобщените към доказателствената съвкупност по
делото по реда на чл. 283 от НПК писмени доказателства – електронен фиш за налагане на
глоба Серия К № 7910598, , протокол от проверка на мобилна система за видеоконтрол
“TFR1-M”, удостоверение за одобрен тип средство за измерване, заверено копие от заповед
№ 8121з-1632/02.12.2021 г. на Министъра на вътрешните работи, заверено копие от протокол
рег. № 363р-21707/30.06.2023 г. за използване на автоматизирано техническо средство или
система, справка за собственост на МПС с рег. № Т 5890 МТ, справка за нарушител/водач.
Съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, при нарушение, установено и заснето с техническо
средство, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава ЕФ за налагане на
глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за:
териториалната структура на Министерството на вътрешните работи (МВР), на чиято
територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на
нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство (МПС), собственика,
на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените
разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане.
В случая, процесният ЕФ се явява издаден в съответствие с установените от закона
изисквания за форма, тъй като съдържа всички задължителни реквизити.
По делото не са налични доказателства, собственикът на автомобила И. В. И. писмено
да е декларирал, че установеното на 30.06.2023 г., движение на моторното превозно средство
с превишена скорост в нарушение на правилата по ЗДвП е осъществено при управление на
автомобила от друго лице. Следователно, въведената от закона презумпция, че при
неподаване на писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението, в 14-дневен
срок от получаването на електронния фиш от собственика, собственикът на МПС-во се
смята за извършител на нарушението, санкционирано с електронния фиш, се явява
необорена.
Скоростта на движение на процесния автомобил е установена с помощта на „средство
за измерване“ по смисъла на § 1, т. 27 от ДР на субсидиарно приложимия Закон за
измерванията (ЗИ), каквото средство представлява преносимата система за контрол на
скоростта на моторни превозни средства с вградено разпознаване на номера и комуникации
тип „TFR1-M“. Според приобщеното към доказателствената съвкупност по делото заверено
копие от Протокол от проверка на мобилна система за видеоконтрол „“TFR1-M” oт
05.10.2022г. се установява, че същото е в изправност и съответства на одобрения тип
средство за измерван, при което резултатите от него се явяват необорени.
Нарушението е извършено на 30.06.2023г.. С изменението на разпоредбата на чл. 189,
ал. 4 от ЗДвП (нова - ДВ, бр. 10 от 2011 г., изм., бр. 19 от 2015 г., бр. 101 от 2016 г., в сила от
21.01.2017 г., бр. 54 от 2017 г.) е предвидено при констатиране на нарушение, установено и
заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено
наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на
контролни точки, да се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на
нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Т. е.
законодателят е изменил към датата на извършване на нарушението, чл. 189, ал. 4 от ЗДвП,
вкл. и граматически, в частта му, предвиждаща условието „отсъствието на контролен орган
и нарушител“, като е променил заложеното в разпоредбата условие – в смисъл издаването
на електронен фиш да става в отсъствие на контролен орган и на нарушител, а не
установяването и заснемането да бъде в отсъствие на контролен орган. С отпадането на
изискването нарушението да се установява в отсъствие на контролен орган, то и
постановеното в тази насока ТР № 1/2014 г. на ВАС е загубило своето правно действие.
Единственото изискване, за да се издаде ЕФ, е нарушението да е установено и заснето с
АТСС. Легалната дефиниция на АТСС се съдържа в § 1, т. 65 от ДР на ЗДвП, и според нея те
са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени
съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в
присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни –
прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни –
прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя,
установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край
на работния процес. Установи се от доказателствата, приобщени по делото, че превишението
на скоростта на управлявания от жалбоподателя автомобил е установено с мобилна система
2
за контрол на скоростта на моторни превозни средства с вградено разпознаване на номера и
комуникации тип „“TFR1-M” , която съставлява одобрен тип средство за измерване, вписана
в регистъра на одобрените за използване СИ.
На основание чл. 165, ал. 3 от ЗДвП е издадена Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за
условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за
контрол на правилата за движение по пътищата, издадена от министъра на вътрешните
работи, обн., ДВ, бр. 36 от 19.05.2015 г., изм. и доп., бр. 6 от 16.01.2018 г., в сила от
16.01.2018 г. С нея се уреждат условията и редът за използване на АТСС за контрол на
правилата за движение по пътищата. В чл. 2 от Наредбата е направено разграничение между
стационарни и мобилни АТСС, като чл. 3 предвижда, че за установените от АТСС
нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове чрез
използване на автоматизирана информационна система. От анализа на посочените правни
норми може да се направи извод, че нарушенията на правилата за движение по пътищата
могат да се установяват и санкционират, чрез издаване на електронен фиш, не само чрез
използване на стационарни АТСС, а и посредством мобилни автоматизирани технически
средства и системи за контрол. Поради това в случая не е приложим общия предвиден в
ЗАНН ред за ангажиране на отговорността на нарушителя, а законосъобразно-в
съответствие със ЗДвП и Наредбата, е ангажирана отговорността на жалбоподателя, чрез
издаване на електронен фиш. В Наредбата изчерпателно са посочени и изискванията
относно въвеждането в експлоатация, реда за използване на АТСС и автоматизирания режим
на работа, който не изисква обслужване от контролния орган - освен включването и
изключването на мобилното АТСС (чл. 9, ал. 2 от Наредбата). С оглед на това следва да се
приеме, че електронен фиш за санкциониране на допуснато нарушение на ЗДвП може да
бъде издаден, когато нарушението бъде установено и заснето и с мобилно автоматизирано
техническо средство или система, при условие че са изпълнени изискванията на Наредба №
8121з-532 от 12.05.2015 година.
В настоящия случай от доказателствата по делото се установява, че контролните
органи са изпълнили изискванията на чл. 4 от Наредбата- контролът да се осъществява със
АТСС, одобрено по реда на Закона за измерванията, притежаващо удостоверение за одобрен
тип средство за измерване и преминало първоначална или последваща проверка от
Българския институт по метрология или от лица, оправомощени от председателя на
Държавната агенция за метрологичен и технически надзор.
С оглед изложеното, като взе предвид събраните по делото писмени доказателства,
съдът намира, че АТСС, заснела процесното нарушение на 30.06.2023г. е правилно
експлоатирана, поради което и производството по ангажиране на административно-
наказателна отговорност на нарушителя, чрез издаването на електронен фиш, се е развило
при спазване на установените процесуални правила.
Електронният фиш съдържа всички изискуеми от нормата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП
реквизити. Изискването на чл. 165, ал. 2, т. 8 от ЗДвП за обозначаване чрез поставяне на
пътни знаци на участъка от пътя, на който се осъществява контрол по спазването на
правилата за движение чрез автоматизирани технически средства или системи, отпадна с
изменението на закона с ДВ, бр. 54/2017 г., т. е. преди извършване на нарушението.
С оглед пълнота на изложението, съдът държи да отбележи и това, че съгласно чл. 6,
ал. 2 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. местата за разполагане на техническите средства
се определят съгласно критериите, посочени в същата разпоредба. Точното местоположение
на АТСС се индивидуализира чрез посочване на съответните GPS координати в изготвеното
по всяко дело статично изображение, което съгласно чл. 16, ал. 3 от Наредба № 8121з-
532/12.05.2015 г. представлява годно доказателствено средство за обстоятелствата, свързани
с упражнения с АТСС видеоконтрол.
Налице е и протокол по смисъла на чл. 10 от Наредба № 8121з532/12.05.2015 г. в
съответствие с изискванията за мобилните технически средства. Същият по съдържание
съответства на процесното време и място на извършеното нарушение, както и на
ограничението на скоростта и на техническото средство, което го е заснело. Преминатата е
метрологична проверка. Посочени са още началото и краят на работа с камерата, чийто
период съвпада с процесното време. Посоката за задействане е "П", т.е. за приближаване.
Изрично в протокола е посочен и режимът на измерване - стационарен. Посочени са номерът
на първо и последно статично изображение.
По делото са налични снимков материал на заснетия в нарушение автомобил, скоростта
3
на движение преди толеранса, общото ограничение на скоростта за извън населено място,
както и на разположението на автоматизираното техническо средство, т. е. налице е пълно
съответствие между засвидетелстваното на снимката, обективирала клипа на нарушението и
попълнените реквизити в протокола по чл. 10 от Наредбата
Съгласно чл. 182, ал. 2, т. 2 от ЗДвП, водач, който превиши разрешената скорост в
населено място, се наказва за превишаване от 11 до 20 km/h - с глоба 50 лв.
Предвид обстоятелствата, изложени в обжалвания електронен фиш, че нарушението е
извършено при условията на повторност, по смисъла на чл. 182, ал. 4 от ЗДвП – в
едногодишния срок от влизане в сила на електронен фиш, серия К № 6063992,
жалбоподателят е санкциониран на основание чл. 182, ал. 4 от ЗДвП, който предвижда, че
когато нарушението по ал. 2 е повторно, наказанието е предвидената за съответното
нарушение глоба в двоен размер.
Според пар. 6, т. 33 от ДР на ЗДвП, "повторно" е нарушението, извършено в
едногодишен срок, а в случаите на чл. 174, ал. 2 от ЗДвП – в двегодишен срок, от влизане в
сила на наказателното постановление, с което на нарушителя е наложено наказание за
същото по вид нарушение. Според чл. 189, ал. 11 от ЗДвП, влезлият в сила електронен фиш
се смята за влязло в сила наказателно постановление.
В случая е наложен двойният размер на глобата по чл. 182, ал. 2, т. 2, във вр. с чл. 182,
ал. 4 от ЗДвП, тъй като нарушението е извършено повторно, видно от приложената по
делото справка от АИС АНД – електронен фиш, Серия К № 6063992, е влязъл в сила на
26.01.2023 г., което квалифицира извършеното нарушение по обжалвания в настоящото
производство фиш като „повторно“ по смисъла на пар. 6, т. 33 от ДР на ЗДвП. В този смисъл
правилно спрямо жалбоподателя е наложена глоба в двоен размер от 100 лева, съгласно чл.
182, ал. 4, във вр. с чл. 182, ал. 2, т. 2 от ЗДвП.
С оглед гореизложеното, съдът намира, че процесният електронен фиш, като
законосъобразен, следва да бъде потвърден.
По на разноските:
В писменото становище по делото ОДМВР – Търговище чрез гл. юрисконсулт Василева
прави искане за присъждане на направените разноски по делото за юрисконсулстко
възнаграждение. Предвид изхода на делото и на основание чл. 63д ал. 1 вр. ал. 4 и ал. 5 от
ЗАНН в полза на въззиваемата страна следва да бъдат присъдени разноски в настоящото
производство за процесуално представителство.
Съгласно чл. 27е от Наредба за заплащането на правната помощ, възнаграждението за
защита в производства по ЗАНН е от 80 до 150 лв. Съдът, като съобрази извършените
съдопроизводствени действия в хода на проведеното съдебно следствие и фактическата и
правна сложност на делото, намира, че справедливият размер на възнаграждението за
защита от юрисконсулт е минимумът от 80 лв. която сума следва да бъде присъдена в полза
на ОДМВР - Търговище.
Водим от горното и на осн. чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с
автоматизирано техническо средство или система, серия К № 7910598, издаден от ОДМВР -
гр. Търговище, с който на И. В. И., с ЕГН: **********, с адрес: с. Е. ул. „В.Л. №, на
основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 4, във вр. с чл. 182, ал. 2, т. 2 от ЗДвП, е наложено
административно наказание – глоба в размер на 100.00 лв. (сто лева), като
ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
ОСЪЖДА И. В. И., с ЕГН: **********, с адрес: с. Е. ул. „В.Л. № , ДА ЗАПЛАТИ на
ОДМВР – Търговище, сумата от 80.00 лв. (осемдесет лева) – разноски по делото за
юрисконсултско възнаграждение..
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване от страните пред Административен съд –
Търговище в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.
4
Съдия при Районен съд – Попово: _______________________
5