Определение по дело №464/2021 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 октомври 2021 г. (в сила от 27 януари 2022 г.)
Съдия: Елица Симеонова Димитрова
Дело: 20217200700464
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 юли 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

    

гр.Русе, 28.10.2021 г.

Административен съд-Русе, 6 състав, в закрито заседание на двадесет и осми октомври през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

                 СЪДИЯ: Елица Димитрова

като разгледа докладваното от съдията адм. д. № 464 по описа за 2021 г., за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по чл.159, т.1 от АПК.

Образувано е по жалба на В.В.В. чрез  М.Г.С. като негов пълномощник и чрез адв. П.Ц. против заповед № РД-01-1692/ 17.06.2021 г., издадена от кмета на Община Русе. С оспорената заповед М.Г.С., майка на  жалбоподателя, е настанена в посоченото в оспорения акт общинско жилище – ап.15, ет.5, вх.1, бл.202, ж.к.“Чародейка“ гр.Русе, състоящ се от две стаи,кухня,сервизни помещения и изба, собственост на Община Русе, за срок до пренастаняването й в по-малко жилище, отговарящо на нормите за жилищно настаняване на едночленно семейство, съгласно чл.22 от Наредба 6 на ОбС-Русе, но не повече от 1 година. Иска се да бъде отменена заповед № РД-01-1692/ 17.06.2021 г., издадена от кмета на Община Русе, като неправилна и незаконосъобразна и да бъде издадена нова, с която да бъде настанен, съобразно изискванията на чл.22 от Наредба № 6 за двучленно семейство.

         С разпореждане/ озаглавено определение/ от 09.09.2021 г., връчено на жалбоподателя на 20.09.2021г. е указано в 7-дневен срок от съобщението да отстрани констатираните нередовности като представи доказателства за надлежно упълномощаване на подписалия жалбата адвокат или да приподпише жалбата, както и да мотивира правен интерес от оспорването. В указания срок първото указание е изпълнено, а правния интерес е мотивиран с факта, че жалбоподателят не е посочен като адресат на заповедтта,независимо ,че фактически бил живял в общинското жилище повече от 20 години, след като с предходни заповеди / последно Заповед № РД-01-931/ 25.04.2017г. е било продължено настаняването му ,заедно с майка му за още две години/. Излага множество съображения, че не са настъпили промени в обстоятелствата, обуславящи изключването му от категорията лица, отговарящи на условията за настаняването му, като са развити допълнителни доводи по същество.

Съгласно чл. 45а от Закона за общинската собственост, условията и редът за установяване на жилищни нужди и за настаняване под наем в жилищата по чл. 43 и 45 се определят с наредба на общинския съвет.       Съгласно чл.3 от Наредба 6 за условията и реда за установяване на жилищни нужди ,настаняването под наем и разпореждане с жилища- общинска собственост на ОбС-Русе право да кандидатстват за  настаняване под наем в жилища, предназначени за отдаване под наем имат граждани и техните семейства/домакинства, които отговарят едновременно на условията на нормативния текст, които се удостоверяват с декларация. Те/ граждани и техните домакинства, респ.семейства по смисъла на ДР/ подават заявление, към което се прилагат определени документи, в районната администрация по настоящ адрес, която не може да откаже да приеме заявлението. В районните администрации по настоящ адрес на лицата и членовете на семействата /домакинствата/ им, които отговарят на условията по чл. 5, се съставят и поддържат картотеки.

Съгласно легалните дефиниции в Наредбата на ОбС-Русе параграф 5 от ДР  оспорващият и неговата майка може да се дефинират като домакинство , ако живеят на един и същ настоящ адрес . Изисканата служебна справка, сочи че двамата живеят на посочения в жалбата адрес като постоянен и настоящ. Към заявлението, на осн. чл. 3, ал. 2 от Наредбата, се прилагат изискуеми документи за лицето и членовете на неговото семейство /домакинство/: в т.ч. копие от свидетелство за регистрация на притежавани моторни превозни средства от членовете на семейството/домакинството; документ, удостоверяващ доходите на всеки пълнолетен член на семейството/домакинството за предходните дванадесет месеца;документ, удостоверяващ регистрация като безработен;документ от  ТЕЛК, заверен към датата на подаване на заявлението; и др.

Видно от разпоредбите на наредбата и чл.43 от ЗОбС производството пред адм.орган започва по заявление , т.е по искане  по смисъла на чл.24 АПК на гражданин. В случая настоящето производство е започнало по искане-заявление на М.Г.С. вх.№ Н-397/14.05.2021г.до Директора на ОП“ Управление на Общински имоти“ за издаване на настанителна заповед, ведно с попълнена декларация за семейно положение. Именно в тази декларация е посочено, че семейството на заявителя се състои единствено и само от нея, за което са и последващите декларирани обстоятелства и декларацията е подписана лично от заявителя.В тази декларация и заявление не е посочено, че жалбоподателя В.В. е част от домакинството й. Същото не е сторено и при предходното искане за издаване на настанителна заповед № РД-01-1323/03.06.2020г. с аналогично съдържание.

На основание чл. 36, ал. 1 от АПК, доказателствата се събират служебно от административния орган, освен в предвидените в този кодекс или в специален закон случаи. Съгласно чл. 45а от Закона за общинската собственост, условията и редът за установяване на жилищни нужди и за настаняване под наем в жилищата по чл. 43 и 45 се определят с наредба на общинския съвет. Това означава, че разпоредбата на чл. 3, ал. 2 от Наредба № 6 на ОбС-Русе, издадена по посочената законова делегация попада в изключението на чл. 36, ал. 1 АПК, поради което заявителя следва да приложи към заявлението си изискваните документи. В случая заявител и страна е била майката на жалбоподателя –М.С., която не е декларирала обстоятелство, че домакинството й се състои и от самия оспорващ-нейн син.

      Оспорващият не е бил страна в административното отношение с компетентния орган, в т.ч.  Комисията по чл.6 от Наредбата, Директора на ОП“ Управление на общински имоти“ и Кмета на община Русе, съответно и на база подадената заявление-декларация, той за самия орган не е и заинтересована страна. Дори да се приеме, че се оспорва основанието на чл.22 т.1 от Наредбата, нормите за жилищно задоволяване за едночленно или двучленно семейство без деца, докато съгласно оспорената заповед М.С. е настанена в двустайно жилище, т.е настанителната заповед отговаря на жилищните нужди,вкл и за двучленно домакинство. Наемното правоотношение на домакинството на настанената с оспорената заповед е субсидиарно, а не самостоятелно, доколкото изискванията по ЗОбС и цитираната Наредба на ОбС-Русе за настаняване в общинско жилище, свързано с установяване на жилищна нужда и картотекиране е по отношение на майката М.С.. За настаняване в общинско жилище, на самостоятелно основание, оспорващият трябва да установи жилищните си нужди, по специален ред, установен в Наредба № 6 на ОбС-Русе  по чл. 45а, ал. 1 ЗОС - чл. 43, т. 1 ЗОС, което не е сторено.

Нещо повече позоваването на нормата на чл.28 ал.1 от Наредба № 6на ОбС-Русе / касаещо намаляването на броя на леновете на семейството/домакинството/ изисква друга процедура, а не настоящата.

Следва да се подчертае, че за самия жалбоподател е съществувала възможност да поиска изменение в броя членове по настанителната заповед,или пренастаняване, което не е сторено, и едва отказа би подлежал на обжалване. Все пак жалбоподателят е пълнолетен гражданин на 60 г. възраст, съответно би могъл да претендира свои права, а не такива по субституция, стига да отговаря на съответните изисквания за жилищни нужди, които дори не са декларирани от настанената с оспорената заповед.   

           Издадената настанителна заповед по отношение на М.Г.С. не представлява отказ от настаняване на жалбоподателя В.В., с оглед на декларираните от нея обстоятелства. Жалбоподателят не е нейн адресат, не е и посочен като такъв правоимащ при подаденото заявление-декларация, не е бил страна и/ или участник в производството съгласно чл.15 АПК, респ. с оглед същността на адм.производство по инициатива на С. и декларираните обстоятелства , неговите права или законни интереси не са били засегнати от адм.акт.

         При липсата на годен за обжалване административен акт и липса на правен интерес , жалбата на В. е недопустима на основание чл. 159, т. 1 и т.4 АПК, а образуваното по нея производство следва да бъде прекратено.

   Така мотивиран и на основание чл.159, т.1 и т.4 от АПК, съдът

                                         О П Р Е Д Е Л И:

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на В.В.В. чрез  М.Г.С. като негов пълномощник и чрез адв. П.Ц. против заповед № РД-01-1692/ 17.06.2021 г., издадена от кмета на Община Русе.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 464/2021 г. по описа на Административен съд – Русе.

 Определението може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

СЪДИЯ: