РЕШЕНИЕ
№ 120
Разград, 01.12.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд -
Разград - IV състав, в съдебно
заседание на втори
ноември две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Съдия: |
ЮЛИЯНА
ЦОНЕВА |
При секретар ПЛАМЕНА МИХАЙЛОВА като разгледа докладваното от
съдия ЮЛИЯНА ЦОНЕВА административно дело №
155 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 20, ал. 3, т. 2 във вр. с ал. 1 от Правилника за прилагане на
Закона за социалните услуги (ППЗСУ) във вр. с чл. 78, ал. 5, т. 2 и ал. 6 от
ЗСУ във вр. с чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по жалба вх.№ 5904/28.08.2023г. по Вх.
регистър на Административен съд-София, изпратена по подсъдност на
Административен съд-Разград с вх.№ 1343/04.09.2023г., от Дирекция „Социално
подпомагане“-гр.Разград, представлявана от Директор Росица Георгиева, против Заповед
№ 78 от 10.08.2023г. на Ръководителя на Социален комплекс „ДПЛСН и ДСП“ при
Община-Пирдоп, с която е отказано настаняване на лицето Д. Д. К. за ползване на социална услуга. Поддържат
се съображения за незаконосъобразност на оспорения административен акт с искане
за отмяната му поради противоречие с материалноправните разпоредби и
несъответствие с целта на закона, като отказът е издаден в противоречие с
регламентираните принципи и цели за защита на правата и интересите на хората в
неравностойно положение, с идентифицирани нужди и потребности, какъвто е
Десислав Динков Колев, в насока осигуряване ползването на социална услуга при
установена нужда от това. В съдебно заседание, представляващият страната старши
юрисконсулт поддържа същите съображения.
Ответната страна – Ръководител на Социален
комплекс „ДПЛСН и ДСП“ при Община-Пирдоп, представя писмен отговор вх.№
1617/23.10.2023г., като счита подадената жалба за неоснователна. Изложени са
съображения, въз основа на които се претендира, че издадената заповед е
законосъобразна. Посочва, че в съответствие
с изискването на чл. 20, ал. 4 от ППЗСУ на г-н Колев се предлага социалната
услуга в пълен обем до приключване на процедурата по обжалване на заповедта.
Същият е настанен временно в институцията със заповед № 71 от 26.07.2023г. на
Ръководителя на СК „ДПЛСН и ДСП“ при Община - Пирдоп и понастоящем се намира в
същата. По време на престоя си г-н К. нееднократно предизвиквал инциденти, като
почти ежедневно ръководителят е сезиран с жалби от други потребители и от
персонала, в които се изнасят данни за агресивното поведение на Колев, за
психически тормоз над персонала и над други потребители, за физическа
саморазправа с други потребители, както и за незачитане на установените правила
на вътрешния ред в институцията, с които същият е запознат.
Заинтересована страна
– Д. Д. К., с постоянен адрес в гр. Ц. К., обл. Р., ул. “******“ № **, пребиваващ към датата на съдебното
заседание в Социален комплекс
„ДПЛСН и ДСП“ при Община-Пирдоп, не се явява пред съда и не ангажира становище по
жалбата.
Окръжна
прокуратура-Разград, редовно уведомена, не участва
в производството.
Административен
съд-Разград, като прецени събраните по делото доказателства, приема за
установено от фактическа страна следното:
Въз основа на
подадено от Д. Д. К. Заявление вх.№ СУ/Д-РР/13
от 15.02.2023г. до Директора на Дирекция „Социално подпомагане" - гр.
Разград, за ползване на социални услуги, финансирани от държавния бюджет, а
именно резидентна грижа за пълнолетни лица със сетивни увреждания в цялата
страна, е предприето от жалбоподателя в настоящото производство Дирекция
„Социално подпомагане" - гр. Разград незабавно насочване на лицето за
ползване на подходящи специализирани социални услуги, съобразно неговите
потребности и здравословно състояние. Насочването е предприето при условията на
чл. 9 от ППЗСУ за подпомагане на лице в кризисна ситуация. Въз основа на
събраната информация за лицето и с неговото лично участие е изготвена от
натоварен за целта социален работник Предварителна оценка на потребностите от
социални услуги по чл. 7, ал. 1 от ППЗСУ с отразени в нея обстоятелства за
лицето от здравен, семеен, битов и социален характер, съдържаща и предложение
за подходящите социални услуги, които може да ползва.
Оценката
обобщава, че въпреки всички усилия, положени през годините и ангажираността на
служители от различни нива и администрации, г-н Десислав Динков Колев не успява
да се адаптира и приспособи в социалните услуги за лица с физически увреждания
и психични разстройства, тъй като не съответстват на неговите потребности и на
водещата му диагноза по ЕР на ТЕЛК, което е сетивното му увреждане. Отчетена е
спешна нужда от подслон и подкрепа, свързана с осигуряване на подходяща жизнена
среда, включваща осигуряване на храна, помощ при поддържане на лична хигиена и
тоалет, контрол на здравословното състояние и други нужди, съответстващи на
индивидуалните му потребности като лице без дом и подкрепа от близките си.
Отчетени са и лошите метеорологични условия и ниските зимни температури към
него момент, създаващи реална заплаха за живота и здравето на лицето и
необходимост спешно да бъде насочено към резидентна грижа за пълнолетни лица
със сетивни увреждания.
Д. Д. К. е
запознат лично с изготвената Предварителна оценка на потребностите, като
кандидат-потребител, удостоверено с подписа му. Информиран е за всички социални
услуги в страната за пълнолетни лица със сетивни нарушения, които може да
ползва, условията и сроковете за тяхното ползване, при което е заявена от негова
страна поредност на желанията, както следва:
1.ДПЛСН-гр.Вълчедръм,
обл. Монтана;
2.ДПЛСН-гр.Пирдоп,
обл. София;
3.ДПЛСН –
София-град и
4.ДПЛСН,
местност „Кенана“ - гр. Хасково.
Дирекция
„СП“ – Разград е изпратила документите за приоритетно ползване на избраната
социална услуга в съответните Дирекции „СП“ по местонахождение на услугите, в
т.ч. и в гр. Пирдоп.
На 10.08.2023г.
е издадена процесната Заповед № 78 на Ръководителя на
Социален комплекс „ДПЛСН и ДСП“ при Община-Пирдоп, с която заповед, на
основание чл. 78, ал. 5, т. 2 от Закона за социалните услуги и въз основа на
индивидуална оценка на потребностите по чл. 6 от ЗСУ във вр. с чл. 25-27 от
Правилника за прилагане на Закона за социалните услуги, изготвена на
10.08.2023г. от мултидисциплинарен екип по чл. 80, ал. 2 от ЗСУ, назначен със
Заповед № 68 от 11.07.2023г. на Ръководителя на СК „ДПЛСН и ДСП“ при
Община-Пирдоп, е отказано настаняването на Д. Д. К. в услугата при преценка,
че чрез социалните услуги, които предлага ДПЛСН, не могат да се удовлетворят
потребностите на лицето.
В
обстоятелствената част към Мотивите на така постановения отказ е отразено, че
документите, изпратени от насочващата Дирекция „СП“ са разгледани от постоянно
действащ мултидисциплинарен екип по Заповед № 68 от 11.07.2023г. на Ръководителя
на Социалния комплекс, в състав: В. А. - социален работник; Г. П. -
медицинска сестра и Н. П. - медицинска сестра,
натоварени с изготвянето на Индивидуалната оценка на потребностите (ИОП) на
кандидат-потребителя по реда на чл. 25-28 от ППЗСУ. Във връзка с изготвяне на
същата ИОП е осигурено личното участие на Д. Д. К., който със Заповед № 71 от
26.07.2023г. на Ръководителя на СК „ДПЛСН и ДСП“ при Община Пирдоп, е настанен
временно в услугата за срок до 20 (двадесет) дни, но за не повече от 30 (тридесет)
дни, считано от 26.07.2023г. (датата на връчване на заповедта). Оценката е
изготвена на 10.08.2023г., когато е връчена и лично на кандидат-потребителя К..
Според
обстоятелствата, установени при обследването на лицето, възпроизведени и в
мотивите на оспорваната Заповед, Д. Д. К. е
пълнолетно лице със сетивни нарушения, освидетелстван с ЕР № 91334 от
21.0б.2023г. на ТЕЛК към „МБАЛ Св. Иван Рилски - Разград" АД - гр. Разград,
със 100 % трайно намалена работоспособност с чужда помощ, със срок - пожизнен,
с Водеща диагноза: Отлепване на ретината с ретинално разкъсване; Общо
заболяване: отлепване на ретината с ретинално разкъсване; Придружаващи
заболявания: Дивергентен конкомитентен страбизъм, наличие на интраокуларни
лещи, вторична глаукома, дължаща се на други болести на окото. По снета
анамнеза се касае за пациент с намалено зрение на двете очи. През 2012г. е
опериран по повод катаракта на лявото око и е поставена ВОЛ. Установено е
отлепване на ретината на дясно око, впоследствие вторична глаукома.
Обсъдено е предходно ЕР № 1778
от 22.07.2020г. на ТЕЛК към УМБАЛ „КАНЕВ" АД - гр. Русе и описаната в него
анамнеза, тъй като е било констатирано Общо заболяване: F60.2 „Дисоциално разстройство на личността", неустановено
с новото ЕР.
Това заболяване е отразено в
придружаващата кандидат-потребителя Медицинска характеристика за ползване на
социални услуги в общността/специализирана институция, изготвена от д-р Л. М. при
Държавна психиатрична болница - гр. Бяла с изх.№ 360 от 13.07.2023г. Изразено е
становище, че Д. Д. К. е
подходящ за приемане за обслужване в социална услуга в общността/настаняване в
специализирана институция, в защитено жилище за лица с физически увреждания и в
Дом за пълнолетни лица със сетивни увреждания. Удостоверен психичен статус: В
ясно съзнание, спокоен, ориентиран. Избягва очен контакт. Мисловен процес
правилен по структура. Добър речников запас. Манипулативен. Арогантен.
Безкритичен. Емоционално нестабилен. Склонен към емпулсивни действия без
възприятно представни нарушения. Памет интелект в норма. Диагноза: F 60.2 Дисоциално личностово разстройство.
Представеното Медицинско удостоверение за общо
здравословно състояние изх.№ 468 от 12.07.2023г., изготвено от д-р Н. Д., ЕТ
„АПИМП-ИП – Н. Д.“, удостоверява Водеща диагноза: Отлепване на ретината с ретинално
разкъсване, общо състояние - добро, подвижност -самостоятелна походка,
хирургичен статус-БО, хранене и диета - обща, наличие на алергии - не,
имунизации и наблюдение - не, сетивност-разкъсване на ретината; говорна реч -
10 м, шепотна реч - 6 м, контрол на тазови резерви - енурезис нощна,
психомоторика - спокоен, говор - разбираем, ориентация - не страда, навици и
поведение - съответни за възрастта и социалния опит.
Относно семейната среда е установено, че Д. Д. К. не е
женен. Не е в добри взаимоотношения с близките си роднини. Има баща и сестра, с
които не поддържа връзка. Разказва, че е тормозен от баща си – пияница -
физически, психически и сексуално още в детска възраст. По негови думи сестра
му не желае да се срещат, защото съпругът й не обича Д. Г-н К.
съобщава, че няколко пъти е нанасял побой на зет си, защото не се грижи добре
за сестра му.
Д. К. не е трудово ангажиран. Месечните му
доходи са от пенсия за инвалидност и възлизат в размер на 395.20 лева, като получава
и месечна финансова подкрепа по чл. 70 от ЗХУ - в размер на 287.28 лева.
Не притежава собствено жилище или друго недвижимо
имущество, вкл. земеделски земи.
Констатирано е, че в
процеса на работата на мултидисциплинарния екип по проучване на потребностите
на кандидат-потребителя, за периода от временното му настаняване в социалната
институция до изготвяне на индивидуална оценка на потребностите, г-н К. е предизвикал няколко инцидента:
- подадена писмена жалба до ръководителя
на СК „ДПЛСН и ДСП“ при Община-Пирдоп от служител в институцията М. И., която се
оплаква от грубо отношение на г-н К. спрямо
нея – при отказ да му даде цигара, той блъска вратите и заявява, че ще му
„рапортува";
- постъпила
писмена жалба от друг потребител – П. В., който се оплаква, че при
предизвикан от г-н К. скандал, същият го е ритнал в крака, а преди това многократно го обиждал;
- подадени устни сигнали до ръководителя на институцията
относно агресивно поведение и гневни пристъпи на г-н К., а именно: сигнал от дежурен санитар
за това, че нарежда да му отключи вратата за градината, за да пуши в нарушение
на издадена заповед вратата да се заключва в 22.00ч., при което се заканва, че
ще ги променя тези правила; сигнал от готвачката, че г-н К.
отказва да обядва, защото рибата е пържена и той ще се обрине, а и риба и супа
не се съвместявали;
- на 31.07.2023г., около 05:00 часа, възниква спор между
г-н К. и друга потребителка – З. А. от ДПЛСН, в коридора пред
тоалетните, при който К. й нанася два юмручни удара по главата. За
инцидента З. А. е подала жалба до Ръководителя на ДПЛСН и при поискано обяснение от г-н К.,
същият изтъкнал, че не са му издържали нервите и я ударил. Същият ден, в 08:30
ч., без каквато и да е причина, само след като чува гласа в коридора на
потребителката З. А., излиза от стаята си разярен, започва да крещи, да рита, да блъска
вратите. Счупва вратата на собствената си стая и поврежда още две врати.
Свидетели на инцидента стават целия дежурен персонал на ДПЛСН и потребители на
институцията. За инцидента е подаден сигнал на спешен телефонен номер 112 и е
потърсено, и оказано съдействие от органите на РУ - Пирдоп към ОДМВР - София.
Г-н К. е предупреден устно от полицейските служители, извършили проверка по
случая. От ръководителя на СК „ДПЛСН и ДСП“ при Община Пирдоп е подадена
писмена жалба до РУ - Пирдоп към МВР - София (вх.№ 347р-6991 от 01.08.2023r.) и жалба до
Районна прокуратура - Елин Пелин, Териториално отделение - Пирдоп (вх.№ ТОП-481
от 03.08.2023г.). За същия случай са информирани Кметът на Община-Пирдоп и Дирекция
"Социално подпомагане" - гр. Пирдоп.
Констатирано е още, че г-н К. отказва да присъства на организирани
в институцията културно-масови мероприятия. Стои в стаята предимно сам. Не
желае да контактува с другите потребители в институцията, от които 90 % са
възрастни (средна възраст 77 г.), трудно подвижни хора, а някои и напълно
неподвижни, обслужват се на легло.
Въз основа на горните обстоятелства е направен извод в
оспорваната заповед, че в институцията не
може да се окаже подкрепа на г-н К., тъй като
не може да му се осигурят подходящи социални контакти с другите потребители
предвид младата му възраст, както и да се задоволят потребностите му като млад
човек - за забавления, развлечения, екскурзии, контакти с други негови
връстници. Наред с това г-н К. не желае да
контактува с другите потребители на институцията, а установените контакти
винаги са довеждали до възникване на скандали и инциденти, които стресират
останалите потребители и персонала. Поведението на г-н К. показвало, че същият не желае да спазва установените
правила в институцията, като доминиращо при него е той „да създава такива
правила". Същевременно проявявал гневни пристъпи и прояви, несъвместими с
възможностите на институцията за предоставяне на социалната услугата. В тази
връзка е уточнено, че екипът в ДПЛСН е съставен изцяло от жени, няма охрана и
агресията е недопустима. Потребителите са възрастни и незрящи, беззащитни в
такива ситуации, имат нужда от спокойствие и непрекъсната подкрепа. В гр.
Пирдоп няма лекар специалист - психиатър, за провеждане на консултация във
връзка с диагнозата на г-н К.: „ Дисоциално
личностово разстройство".
Наред с това
съгласно Правилника за вътрешния ред в ДПЛСН и съгласно СУК на социалната
услуга, целевата група потребители на услугата са пълнолетни лица с трайни
увреждания на зрението, които нямат психически и/или ментални увреждания.
Така
изготвеният отказ е връчен на Д. Д. К. в деня на издаване на
Заповедта - 10.08.2023г.
Отказът, заедно с изготвената Индивидуална
оценка на потребностите за лицето, са изпратени на същата дата с Писмо изх.№
75/10.08.2023г. до насочващата Дирекция „СП“ – Разград. Писмото е заведено в
Дирекция „СП“ – Разград на 14.08.2023 г.
Жалбата срещу отказа е подадена на
28.08.2023 г.
Съгласно
представените по делото по указание на съда Информация за социалната услуга
ДПЛСН – Община-Пирдоп и Правилник за вътрешния ред в услугата, ДПЛСН е
специализирана социална услуга с доставчик Община Пирдоп като държавно
делегирана дейност и е предназначена за настаняване на 33-ма потребители.
Обособените спални помещения за потребителите са 9 стаи с по три легла и една
стая с шест легла. На своите потребители Домът предлага следните услуги,
свързани с дейности по задоволяване на ежедневни потребности – хранене три пъти
дневно, комунално-битови услуги и дезинфекция – 4 пъти дневно,
санитарно-хигиенни услуги – три пъти дневно, културотерапия – по план,
трудотерапия – по план, здравно обслужване – 24-часово присъствие на медицинска
сестра и лекар при необходимост, кинезитерапия – при необходимост.
В ДПЛСН работи
квалифициран екип, който полага необходимите грижи и внимание за потребителите
– 16 човека щатен персонал с необходимото образование и професионален опит:
ръководител, социален работник, четири медицински сестри, касиер-домакин,
петима санитари, перач-склададжия, готвач и двама помощник-готвачи.
Съгласно чл.
4.1 от Правилника за вътрешния ред на ДПЛСН – Община Пирдоп, потребители на
услугата са пълнолетни лица с трайни увреждания на зрението, които нямат
психически и/или ментални увреждания. Има ясно и конкретно разписани в
Правилника права и задължения на потребителите, в това число – чл. 4.3, т. 4.
„Да пазят имуществото на ДПЛСН – Община Пирдоп“, т. 18 „Да се държат културно и
възпитано, вежливо и внимателно както помежду си, така и с персонала“, т. 20
„Да уважават личността и достойнството на служителите в институцията“.
Д. Д. К. е
запознат лично с Правилника за вътрешния ред на услугата, удостоверено с
подписа му.
По делото са
представени доказателства, установяващи, че за временния престой на Д. Д. К. в
ДПЛСН – Община Пирдоп, срещу него има вече образувана приписка № 1259/2023г. по описа на Районна прокуратура
– Елин Пелин, ТО – Пирдоп, по сигнали на Ръководителя на СК „ДПЛСН и ДСП“ – гр.
Пирдоп, съобщаващи данни за крайно агресивно и на моменти неадекватно поведения
на К. – крещял по всяко време на денонощието, отправял заплахи към
служителите и потребителите на Дома. Отнасял се агресивно към персонала, като
имало случаи, при които е нападнал служители и потребители на Дома. Въз основа
на извършената проверка и събраните данни по случая, вкл. снети сведения от
служители и потребители на услугата, с Разпореждане от 14.09.2023г. на Зам.
районен прокурор на Районна прокуратура – Елин Пелин, ТО – Пирдоп и въз основа
на направена преценка, че с поведението си Д. Д. К. застрашава живота и
здравето на околните – служители и потребители на ДПЛСН, като попада в
категорията лица по чл. 146 от Закона за здравето, е разпоредено същият да бъде
отведен в ЦПЗ-София с оглед преценка и предприемане на мерки от управителя на
лечебното заведение по чл. 154 от Закона за здравето.
На 15.08.2023г.
е образувано в Районна прокуратура – Елин Пелин, ТО – Пирдоп, Досъдебно
производство за извършено на 31.07.2023г. престъпление по чл. 216, ал. 1 от НК,
за това че на посочената дата, в гр.Пирдоп, Софийска област, в Дома за пълнолетни
лица със сетивни нарушения и Домашен патронаж“ са повредени противозаконно
чужди вещи – унищожена 1 брой врата и частично повредени 2 броя врати на стаи
(представено Писмо изх.№ 1088/2023г. от 15.08.2023г. на РП-Елин Пелин,
ТО-Пирдоп).
По извлечение
от Книгата за рапорти на персонала, на 05.10.2023г. е докладвано скарване на Д. с
друг потребител на услугата – З., при което Д. викал
силно, блъснал силно вратата на стаята си и се заканил, че „ще я докара до
гипсово корито“; на 11.09.2023г. е докладван упражнен тормоз от страна на Д.
спрямо З., като я бутал и й взел бастуна, заканил се, че ще я бие отново; на
26/27.09.2023г. е докладвано поредно скарване между двамата потребители, при
което Д. нанесъл побой с юмруци спрямо З. и се заканил, че ще я убие
(по случая са изготвени Инцидентни доклади от 27.09.2023г. от медицинска сестра
Н. и санитар Н. И. – л. 116 и л. 117 от
делото); на 06/07.10.2023г. – нощен рапорт за нанесен побой с юмруци от страна
на Д. спрямо друг потребител – С. В. С. (за случая има подадена
жалба от пострадалия до Ръководителя на услугата – л.113 от делото); на 10/11.10.2023г. – нощен рапорт за побой,
нанесен от Д. спрямо З. Ц. А. – ударил я в кръста с
юмруци, изплашили се и другите домуващи (за случая има подадена жалба от
пострадалата – л. 114 от делото); на 12/13.10.2023г. Д. влиза в пререкание, обижда
и се заканва на санитар Н. И. – за случая е изготвен
нощен рапорт и подадена жалба до Ръководителя на услугата.
Въз основа на така
изложеното от фактическа страна, от правна страна съдът приема следното:
Жалбата е допустима. Подадена
е от надлежна страна - активно легитимирано лице, съгласно чл. 20, ал. 3, т. 2
във вр. с ал. 1 от Правилника за
прилагане на Закона за социалните услуги (ППЗСУ) във вр. с чл. 78, ал.5, т. 2 и
ал. 6 от ЗСУ – насочващата Дирекция „СП“-гр.Разград, в определения от закона срок, срещу
индивидуален административен акт (чл. 21 от АПК), подлежащ на съдебен контрол и пред
местно компетентния административен съд.
Разгледана
по същество - жалбата е неоснователна.
Съдът провери законосъобразността на
оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 във вр. с чл. 168,
ал. 1 от АПК.
Процесната Заповед № 78 от 10.08.2023г. по
същество обективира мотивиран отказ по чл. 78, ал. 5, т. 2 от ЗСУ на доставчика
на социалната услуга да предостави такава на кандидат-потребителя Д. Д. К. Заповедта е издадена от материално
компетентния орган – Ръководителя на СК „ДПЛСН и ДСП“ при Община-Пирдоп, в
рамките на възложените му от закона и Заповед № 642/14.11.2022г. на Кмета на
Община-Пирдоп, правомощия, функции и задачи при преценката за предоставяне на
ръководената социална услуга.
Спазена е
предвидената от закона писмена форма за издаване на акта, като Заповедта
съдържа всички реквизити по чл. 59, ал. 2 от АПК. Изложените в
нея фактически и правни основания са достатъчни да се установи волята на
административния орган и в същото време позволява на съда да осъществи нужния
контрол за законосъобразност върху акта.
При постановяването й не са допуснати съществени нарушения на
административнопроизводствените правила. Административните производства по предоставяне на социалните
услуги, респ. отказа за предоставянето им, са регламентирани в ЗСУ, като по
изрична законова делегация (чл. 78, ал. 6 от ЗСУ) конкретният ред е разписан в
подзаконов нормативен акт – ППЗСУ.
В конкретния случай, изборът на доставчик
при заявените потребности от социалната услуга, е бил законосъобразно предприет
по реда на чл. 78 във вр. с чл. 74, ал. 1, т. 3 от ЗСУ и при условията на чл.
9, ал. 1 във вр. с чл. 3, 4, 5, 7 и 8 от ППЗСУ чрез незабавно насочване на
лицето Д. Д. К. от Дирекция „Социално
подпомагане“-гр.Разград по постоянния адрес на лицето - за подпомагането му
като лице в „кризисна ситуация“ по смисъла на § 1, т. 4 от ДР на ЗСУ, въз
основа на изготвена предварителна оценка на потребностите към него момент и
съобразно установените здравословно
състояние, ежедневни нужди, битови, социални и лични потребности.
Съгласно чл. 78, ал. 5 от ЗСУ, доставчикът на
социална услуга, която се финансира от държавния бюджет, може да откаже
предоставянето на услуга само в две хипотези:
т.1. когато доставчикът изобщо не
предоставя исканите от лицето социални услуги и
т.2. когато след извършване на
индивидуалната оценка на потребностите се установи, че чрез социалните услуги,
които доставчикът предлага, не могат да се удовлетворят потребностите на
лицето.
В хипотезата на чл. 78, ал. 5, т. 2 от
ЗСУ, какъвто е процесният случай, законът изрично
регламентира условие, преценката на доставчика на социалната услуга относно
възможността за удовлетворяване потребностите на лицето да се предхожда и
основава на извършена индивидуална
оценка на потребностите (ИОП). Това
условие е спазено. Доставчикът е организирал
изготвянето на ИОП на Д. Д. К. от
мултидисциплинарен екип от служители, осъществяващи дейност по предоставянето
на социалната услуга, определени от ръководителя на услугата. Спазени са всички правила и изисквания относно реда за изготвяне на ИОП и относно
нейното съдържание, регламентирани в чл. 6, чл. 80, ал. 1 и ал. 2 и чл. 81, ал.
1 от ЗСУ, респ. чл. 25 и чл. 26 от ППЗСУ.
Посредством временното наставяне на лицето в услугата е осигурено и
проведено пряко и непосредствено наблюдение върху състоянието и
поведението на кандидат-потребителя, като са гарантирани и правата му за
включване във всеки етап на производството, лично съгласуване на всяка
информация, предоставена и получена за него, лично връчване и запознаване с
вече изготвената ИОП, каквито са изискванията на чл. 80, ал. 1, т. 3, чл. 81,
ал. 1 от ЗСУ и чл. 26, ал. 4 от ППЗСУ.
Съдът приема, че
оспорената заповед е и материалнозаконосъобразна.
Социалните услуги са общественополезна
дейност, която е неразривно свързана с реализацията на основното право на
гражданите на социално подпомагане. Целта им е да осигурят помощ и подкрепа на
уязвими лица със специфични нужди, сред които са хора със здравословни
проблеми, зависимости, лица с увреждания, жертви на насилие и много други.
Посрещането на нуждите на толкова разнообразни категории лица и осигуряването
на ефективна подкрепа за разрешаване на техните проблеми изисква всеобхватна
преценка на потребностите им, като законодателят е въвел в тази насока и
конкретни критерии за профилиране на отделните видове услуги.
В настоящото производство се установи, че
профилът на специализираната услуга, предлагана в СК „ДПЛСН и ДСП“ при
Община-Пирдоп, е несъвместим с потребностите на Д. Д. К., което покрива условията на чл. 78, ал.
5, т. 2 от ЗСУ, като основание за отказ за предоставянето й. Както беше
обсъдено по-горе, разписано изрично и в чл. 4.1 от Правилника за вътрешния ред в услугата,
тя е предназначена за пълнолетни лица с трайни увреждания на зрението, които
нямат психически и/или ментални увреждания. В хода на делото категорично се
доказа, че Д. Д. К. е лице със смесени
потребности. Наред с безспорно установеното зрително увреждане, същият страда
от Дисоциално
личностово разстройство. Психо-емоционалните прояви, с които се характеризира
това състояние – арогантен, безкритичен, емоционално нестабилен, склонен към
емпулсивни действия и каквито обективно е проявил и все още проявява Д. К. през
периода на временното му настаняване в услугата, очевидно не се съвместяват с
правилата и условията за ползването й. Цялостното му поведение е показателно,
че същият няма желание да спазва установения вътрешен ред в услугата, системно
нарушава разписаните правила, създава неудобства за останалите потребители на
услугата и ги тормози, затруднява работата на персонала. Нещо повече, с
действията и постъпките си застрашава живота и здравето им. Същевременно,
услугата не разполага с подходящ персонал и квалифицирани специалисти, които да
реагират адекватно за овладяване на тези гневни и неконтролируеми състояния на
Д. К.
Претенциите, които той заявява относно начина му на
обгрижване, несъгласието с разписаните вътрешни правила, които самонадеяно
заявява, че ще промени, отказът да
участва в организираните общи мероприятия за потребителите, са показателни за
по-високите му очаквания и потребности спрямо тези, които услугата реално
осигурява според възможностите си.
В тази връзка, съдът счита, че обжалваният отказ е
надлежно обоснован въз основа на реална и обективна преценка на индивидуалните
потребности на Д. Д. К.,
посредством пряко и непосредствено наблюдение през временния му престой в
услугата. Извършено е съответно съпоставяне на
възприетите нужди на лицето и особености на случая с възможностите на самата
социална услуга в ДПЛСН да обезпечи тези потребности с оглед на капацитет,
битови условия, численост и квалификация на персонала, несъвместимости с
другите потребители и вътрешните правила за ползване на услугата. Съобразени са
най-актуалните данни за
здравословното състояние на лицето, преценявано към момента на заявения избор
за ползването на услугата, предвид представените от него ЕР № 91334 от 21.0б.2023г. на ТЕЛК към „МБАЛ Св.
Иван Рилски - Разград" АД - гр. Разград и Медицинска характеристика изх.№ 360 от 13.07.2023г.,
изготвена от д-р Л. М. при Държавна психиатрична болница - гр. Бяла.
Отказът е съответен и на целта на закона. ЗСУ –
чл.3, регламентира социалната услуга като подкрепяща
дейност на лицата за превенция и/или преодоляване на социалното изключване,
реализиране на права и подобряване качеството на живот. Законът гарантира за
тази подкрепа посредством регламентираните изисквания за ефективна социална
работа, основана на правата на човека и социалната справедливост (чл.4
от ЗСУ), професионален индивидуален подход за
подкрепа (чл.5 от ЗСУ)
и професионална индивидуална оценка на потребностите (чл.6
от ЗСУ), които да насочват социалната работа, без
прояви на дискриминация, при зачитане на правата, свободите, достойнството и
личната неприкосновеност на всяко лице, и при съобразяване със желанието и
личния избор на конкретния индивид (чл.7, 8, 9, 10 и 11
от ЗСУ). При това положение всеки лицензиран
доставчик на социална услуга, какъвто е и СК „ДПЛСН и ДСП“ при Община-Пирдоп,
дължи и трябва да обезпечи точното й изпълнение, като гарантира чрез стриктно
съблюдаване на всички законови изисквания, за ефективното й предоставяне във
вид и обем, който се дължи на всяко лице, заявило осъзнат избор за ползването й
при конкретно възникналите потребности за подкрепа. Очевидно е, че в конкретния
случай целта на закона не може да бъде изпълнена едновременно за
кандидат-потребителя Д. Д. К. и всички останали
потребители на услугата, тъй като самият той с поведението си не се вписва в
обстановката на споделено ползване на услугата в СК „ДПЛСН и ДСП“ при
Община-Пирдоп, предназначена за широк кръг потребители.
При осъзнат избор за
ползване на конкретна услуга, особено предвид специфичните нужди и
обстоятелства, поставящи лицето в кризисна ситуация и липсата на алтернативи за
подкрепа, е необходимо и осъзнато съобразяване с условията, които предоставя
избраната услуга, вкл. и стриктно спазване на установените правила за
ползването й.
Мотивиран от горното
и на основание чл.172,
ал.2 от АПК, Административен съд-Разград,
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ оспорването на Дирекция „Социално подпомагане“-гр.Разград,
представлявана от Директор Р. Г., против
Заповед № 78 от 10.08.2023г. на Ръководителя на Социален комплекс „ДПЛСН и ДСП“
при Община-Пирдоп, с която е отказано настаняване на лицето Д.
Д. К. за ползване на
социална услуга.
Решението подлежи на обжалване пред Върховния
административен съд в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия: |
/п/ |