Решение по дело №155/2023 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 декември 2023 г.
Съдия: Юлияна Василева Цонева
Дело: 20237190700155
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 септември 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

120

Разград, 01.12.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Разград - IV състав, в съдебно заседание на втори ноември две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Съдия:

ЮЛИЯНА ЦОНЕВА

При секретар ПЛАМЕНА МИХАЙЛОВА като разгледа докладваното от съдия ЮЛИЯНА ЦОНЕВА административно дело № 155 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 20, ал. 3, т. 2 във вр. с ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за социалните услуги (ППЗСУ) във вр. с чл. 78, ал. 5, т. 2 и ал. 6 от ЗСУ във вр. с чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба вх.№ 5904/28.08.2023г. по Вх. регистър на Административен съд-София, изпратена по подсъдност на Административен съд-Разград с вх.№ 1343/04.09.2023г., от Дирекция „Социално подпомагане“-гр.Разград, представлявана от Директор Росица Георгиева, против Заповед № 78 от 10.08.2023г. на Ръководителя на Социален комплекс „ДПЛСН и ДСП“ при Община-Пирдоп, с която е отказано настаняване на лицето Д. Д. К. за ползване на социална услуга. Поддържат се съображения за незаконосъобразност на оспорения административен акт с искане за отмяната му поради противоречие с материалноправните разпоредби и несъответствие с целта на закона, като отказът е издаден в противоречие с регламентираните принципи и цели за защита на правата и интересите на хората в неравностойно положение, с идентифицирани нужди и потребности, какъвто е Десислав Динков Колев, в насока осигуряване ползването на социална услуга при установена нужда от това. В съдебно заседание, представляващият страната старши юрисконсулт поддържа същите съображения.

Ответната страна – Ръководител на Социален комплекс „ДПЛСН и ДСП“ при Община-Пирдоп, представя писмен отговор вх.№ 1617/23.10.2023г., като счита подадената жалба за неоснователна. Изложени са съображения, въз основа на които се претендира, че издадената заповед е законосъобразна. Посочва, че в съответствие с изискването на чл. 20, ал. 4 от ППЗСУ на г-н Колев се предлага социалната услуга в пълен обем до приключване на процедурата по обжалване на заповедта. Същият е настанен временно в институцията със заповед № 71 от 26.07.2023г. на Ръководителя на СК „ДПЛСН и ДСП“ при Община - Пирдоп и понастоящем се намира в същата. По време на престоя си г-н К. нееднократно предизвиквал инциденти, като почти ежедневно ръководителят е сезиран с жалби от други потребители и от персонала, в които се изнасят данни за агресивното поведение на Колев, за психически тормоз над персонала и над други потребители, за физическа саморазправа с други потребители, както и за незачитане на установените правила на вътрешния ред в институцията, с които същият е запознат.

Заинтересована страна – Д. Д. К., с постоянен адрес в гр. Ц. К., обл. Р., ул. “******“ № **, пребиваващ към датата на съдебното заседание в Социален комплекс „ДПЛСН и ДСП“ при Община-Пирдоп, не се явява пред съда и не ангажира становище по жалбата.

Окръжна прокуратура-Разград, редовно уведомена, не участва в производството.

Административен съд-Разград, като прецени събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Въз основа на подадено от Д. Д. К. Заявление вх.№ СУ/Д-РР/13 от 15.02.2023г. до Директора на Дирекция „Социално подпомагане" - гр. Разград, за ползване на социални услуги, финансирани от държавния бюджет, а именно резидентна грижа за пълнолетни лица със сетивни увреждания в цялата страна, е предприето от жалбоподателя в настоящото производство Дирекция „Социално подпомагане" - гр. Разград незабавно насочване на лицето за ползване на подходящи специализирани социални услуги, съобразно неговите потребности и здравословно състояние. Насочването е предприето при условията на чл. 9 от ППЗСУ за подпомагане на лице в кризисна ситуация. Въз основа на събраната информация за лицето и с неговото лично участие е изготвена от натоварен за целта социален работник Предварителна оценка на потребностите от социални услуги по чл. 7, ал. 1 от ППЗСУ с отразени в нея обстоятелства за лицето от здравен, семеен, битов и социален характер, съдържаща и предложение за подходящите социални услуги, които може да ползва.

Оценката обобщава, че въпреки всички усилия, положени през годините и ангажираността на служители от различни нива и администрации, г-н Десислав Динков Колев не успява да се адаптира и приспособи в социалните услуги за лица с физически увреждания и психични разстройства, тъй като не съответстват на неговите потребности и на водещата му диагноза по ЕР на ТЕЛК, което е сетивното му увреждане. Отчетена е спешна нужда от подслон и подкрепа, свързана с осигуряване на подходяща жизнена среда, включваща осигуряване на храна, помощ при поддържане на лична хигиена и тоалет, контрол на здравословното състояние и други нужди, съответстващи на индивидуалните му потребности като лице без дом и подкрепа от близките си. Отчетени са и лошите метеорологични условия и ниските зимни температури към него момент, създаващи реална заплаха за живота и здравето на лицето и необходимост спешно да бъде насочено към резидентна грижа за пълнолетни лица със сетивни увреждания.

Д. Д. К. е запознат лично с изготвената Предварителна оценка на потребностите, като кандидат-потребител, удостоверено с подписа му. Информиран е за всички социални услуги в страната за пълнолетни лица със сетивни нарушения, които може да ползва, условията и сроковете за тяхното ползване, при което е заявена от негова страна поредност на желанията, както следва:

1.ДПЛСН-гр.Вълчедръм, обл. Монтана;

2.ДПЛСН-гр.Пирдоп, обл. София;

3.ДПЛСН – София-град и

4.ДПЛСН, местност „Кенана“ - гр. Хасково.

Дирекция „СП“ – Разград е изпратила документите за приоритетно ползване на избраната социална услуга в съответните Дирекции „СП“ по местонахождение на услугите, в т.ч. и в гр. Пирдоп.

На 10.08.2023г. е издадена процесната Заповед № 78 на Ръководителя на Социален комплекс „ДПЛСН и ДСП“ при Община-Пирдоп, с която заповед, на основание чл. 78, ал. 5, т. 2 от Закона за социалните услуги и въз основа на индивидуална оценка на потребностите по чл. 6 от ЗСУ във вр. с чл. 25-27 от Правилника за прилагане на Закона за социалните услуги, изготвена на 10.08.2023г. от мултидисциплинарен екип по чл. 80, ал. 2 от ЗСУ, назначен със Заповед № 68 от 11.07.2023г. на Ръководителя на СК „ДПЛСН и ДСП“ при Община-Пирдоп, е отказано настаняването на Д. Д. К. в услугата при преценка, че чрез социалните услуги, които предлага ДПЛСН, не могат да се удовлетворят потребностите на лицето.

В обстоятелствената част към Мотивите на така постановения отказ е отразено, че документите, изпратени от насочващата Дирекция „СП“ са разгледани от постоянно действащ мултидисциплинарен екип по Заповед № 68 от 11.07.2023г. на Ръководителя на Социалния комплекс, в състав: В. А. - социален работник; Г. П. - медицинска сестра и Н. П. - медицинска сестра, натоварени с изготвянето на Индивидуалната оценка на потребностите (ИОП) на кандидат-потребителя по реда на чл. 25-28 от ППЗСУ. Във връзка с изготвяне на същата ИОП е осигурено личното участие на Д. Д. К., който със Заповед № 71 от 26.07.2023г. на Ръководителя на СК „ДПЛСН и ДСП“ при Община Пирдоп, е настанен временно в услугата за срок до 20 (двадесет) дни, но за не повече от 30 (тридесет) дни, считано от 26.07.2023г. (датата на връчване на заповедта). Оценката е изготвена на 10.08.2023г., когато е връчена и лично на кандидат-потребителя К..

Според обстоятелствата, установени при обследването на лицето, възпроизведени и в мотивите на оспорваната Заповед, Д. Д. К. е пълнолетно лице със сетивни нарушения, освидетелстван с ЕР № 91334 от 21.0б.2023г. на ТЕЛК към „МБАЛ Св. Иван Рилски - Разград" АД - гр. Разград, със 100 % трайно намалена работоспособност с чужда помощ, със срок - пожизнен, с Водеща диагноза: Отлепване на ретината с ретинално разкъсване; Общо заболяване: отлепване на ретината с ретинално разкъсване; Придружаващи заболявания: Дивергентен конкомитентен страбизъм, наличие на интраокуларни лещи, вторична глаукома, дължаща се на други болести на окото. По снета анамнеза се касае за пациент с намалено зрение на двете очи. През 2012г. е опериран по повод катаракта на лявото око и е поставена ВОЛ. Установено е отлепване на ретината на дясно око, впоследствие вторична глаукома.

Обсъдено е предходно ЕР № 1778 от 22.07.2020г. на ТЕЛК към УМБАЛ „КАНЕВ" АД - гр. Русе и описаната в него анамнеза, тъй като е било констатирано Общо заболяване: F60.2 „Дисоциално разстройство на личността", неустановено с новото ЕР.

Това заболяване е отразено в придружаващата кандидат-потребителя Медицинска характеристика за ползване на социални услуги в общността/специализирана институция, изготвена от д-р Л. М. при Държавна психиатрична болница - гр. Бяла с изх.№ 360 от 13.07.2023г. Изразено е становище, че Д. Д. К. е подходящ за приемане за обслужване в социална услуга в общността/настаняване в специализирана институция, в защитено жилище за лица с физически увреждания и в Дом за пълнолетни лица със сетивни увреждания. Удостоверен психичен статус: В ясно съзнание, спокоен, ориентиран. Избягва очен контакт. Мисловен процес правилен по структура. Добър речников запас. Манипулативен. Арогантен. Безкритичен. Емоционално нестабилен. Склонен към емпулсивни действия без възприятно представни нарушения. Памет интелект в норма. Диагноза: F 60.2 Дисоциално личностово разстройство.

Представеното Медицинско удостоверение за общо здравословно състояние изх.№ 468 от 12.07.2023г., изготвено от д-р Н. Д., ЕТ „АПИМП-ИП – Н. Д.“, удостоверява Водеща диагноза: Отлепване на ретината с ретинално разкъсване, общо състояние - добро, подвижност -самостоятелна походка, хирургичен статус-БО, хранене и диета - обща, наличие на алергии - не, имунизации и наблюдение - не, сетивност-разкъсване на ретината; говорна реч - 10 м, шепотна реч - 6 м, контрол на тазови резерви - енурезис нощна, психомоторика - спокоен, говор - разбираем, ориентация - не страда, навици и поведение - съответни за възрастта и социалния опит.

Относно семейната среда е установено, че Д. Д. К. не е женен. Не е в добри взаимоотношения с близките си роднини. Има баща и сестра, с които не поддържа връзка. Разказва, че е тормозен от баща си – пияница - физически, психически и сексуално още в детска възраст. По негови думи сестра му не желае да се срещат, защото съпругът й не обича Д. Г-н К. съобщава, че няколко пъти е нанасял побой на зет си, защото не се грижи добре за сестра му.

Д. К. не е трудово ангажиран. Месечните му доходи са от пенсия за инвалидност и възлизат в размер на 395.20 лева, като получава и месечна финансова подкрепа по чл. 70 от ЗХУ - в размер на 287.28 лева.

Не притежава собствено жилище или друго недвижимо имущество, вкл. земеделски земи.

Констатирано е, че в процеса на работата на мултидисциплинарния екип по проучване на потребностите на кандидат-потребителя, за периода от временното му настаняване в социалната институция до изготвяне на индивидуална оценка на потребностите, г-н К. е предизвикал няколко инцидента:

- подадена писмена жалба до ръководителя на СК „ДПЛСН и ДСП“ при Община-Пирдоп от служител в институцията М. И., която се оплаква от грубо отношение на г-н К. спрямо нея – при отказ да му даде цигара, той блъска вратите и заявява, че ще му „рапортува";

- постъпила писмена жалба от друг потребител – П. В., който се оплаква, че при предизвикан от г-н К. скандал, същият го е ритнал в крака, а преди това многократно го обиждал;

- подадени устни сигнали до ръководителя на институцията относно агресивно поведение и гневни пристъпи на г-н К., а именно: сигнал от дежурен санитар за това, че нарежда да му отключи вратата за градината, за да пуши в нарушение на издадена заповед вратата да се заключва в 22.00ч., при което се заканва, че ще ги променя тези правила; сигнал от готвачката, че г-н К. отказва да обядва, защото рибата е пържена и той ще се обрине, а и риба и супа не се съвместявали;

- на 31.07.2023г., около 05:00 часа, възниква спор между г-н К. и друга потребителка – З. А. от ДПЛСН, в коридора пред тоалетните, при който К. й нанася два юмручни удара по главата. За инцидента З. А. е подала жалба до Ръководителя на ДПЛСН и при поискано обяснение от г-н К., същият изтъкнал, че не са му издържали нервите и я ударил. Същият ден, в 08:30 ч., без каквато и да е причина, само след като чува гласа в коридора на потребителката З. А., излиза от стаята си разярен, започва да крещи, да рита, да блъска вратите. Счупва вратата на собствената си стая и поврежда още две врати. Свидетели на инцидента стават целия дежурен персонал на ДПЛСН и потребители на институцията. За инцидента е подаден сигнал на спешен телефонен номер 112 и е потърсено, и оказано съдействие от органите на РУ - Пирдоп към ОДМВР - София. Г-н К. е предупреден устно от полицейските служители, извършили проверка по случая. От ръководителя на СК „ДПЛСН и ДСП“ при Община Пирдоп е подадена писмена жалба до РУ - Пирдоп към МВР - София (вх.№ 347р-6991 от 01.08.2023r.) и жалба до Районна прокуратура - Елин Пелин, Териториално отделение - Пирдоп (вх.№ ТОП-481 от 03.08.2023г.). За същия случай са информирани Кметът на Община-Пирдоп и Дирекция "Социално подпомагане" - гр. Пирдоп.

Констатирано е още, че г-н К. отказва да присъства на организирани в институцията културно-масови мероприятия. Стои в стаята предимно сам. Не желае да контактува с другите потребители в институцията, от които 90 % са възрастни (средна възраст 77 г.), трудно подвижни хора, а някои и напълно неподвижни, обслужват се на легло.

Въз основа на горните обстоятелства е направен извод в оспорваната заповед, че в институцията не може да се окаже подкрепа на г-н К., тъй като не може да му се осигурят подходящи социални контакти с другите потребители предвид младата му възраст, както и да се задоволят потребностите му като млад човек - за забавления, развлечения, екскурзии, контакти с други негови връстници. Наред с това г-н К. не желае да контактува с другите потребители на институцията, а установените контакти винаги са довеждали до възникване на скандали и инциденти, които стресират останалите потребители и персонала. Поведението на г-н К. показвало, че същият не желае да спазва установените правила в институцията, като доминиращо при него е той „да създава такива правила". Същевременно проявявал гневни пристъпи и прояви, несъвместими с възможностите на институцията за предоставяне на социалната услугата. В тази връзка е уточнено, че екипът в ДПЛСН е съставен изцяло от жени, няма охрана и агресията е недопустима. Потребителите са възрастни и незрящи, беззащитни в такива ситуации, имат нужда от спокойствие и непрекъсната подкрепа. В гр. Пирдоп няма лекар специалист - психиатър, за провеждане на консултация във връзка с диагнозата на г-н К.: „ Дисоциално личностово разстройство".

Наред с това съгласно Правилника за вътрешния ред в ДПЛСН и съгласно СУК на социалната услуга, целевата група потребители на услугата са пълнолетни лица с трайни увреждания на зрението, които нямат психически и/или ментални увреждания.

Така изготвеният отказ е връчен на Д. Д. К. в деня на издаване на Заповедта - 10.08.2023г.

Отказът, заедно с изготвената Индивидуална оценка на потребностите за лицето, са изпратени на същата дата с Писмо изх.№ 75/10.08.2023г. до насочващата Дирекция „СП“ – Разград. Писмото е заведено в Дирекция „СП“ – Разград на 14.08.2023 г.

Жалбата срещу отказа е подадена на 28.08.2023 г.

Съгласно представените по делото по указание на съда Информация за социалната услуга ДПЛСН – Община-Пирдоп и Правилник за вътрешния ред в услугата, ДПЛСН е специализирана социална услуга с доставчик Община Пирдоп като държавно делегирана дейност и е предназначена за настаняване на 33-ма потребители. Обособените спални помещения за потребителите са 9 стаи с по три легла и една стая с шест легла. На своите потребители Домът предлага следните услуги, свързани с дейности по задоволяване на ежедневни потребности – хранене три пъти дневно, комунално-битови услуги и дезинфекция – 4 пъти дневно, санитарно-хигиенни услуги – три пъти дневно, културотерапия – по план, трудотерапия – по план, здравно обслужване – 24-часово присъствие на медицинска сестра и лекар при необходимост, кинезитерапия – при необходимост.

В ДПЛСН работи квалифициран екип, който полага необходимите грижи и внимание за потребителите – 16 човека щатен персонал с необходимото образование и професионален опит: ръководител, социален работник, четири медицински сестри, касиер-домакин, петима санитари, перач-склададжия, готвач и двама помощник-готвачи.

Съгласно чл. 4.1 от Правилника за вътрешния ред на ДПЛСН – Община Пирдоп, потребители на услугата са пълнолетни лица с трайни увреждания на зрението, които нямат психически и/или ментални увреждания. Има ясно и конкретно разписани в Правилника права и задължения на потребителите, в това число – чл. 4.3, т. 4. „Да пазят имуществото на ДПЛСН – Община Пирдоп“, т. 18 „Да се държат културно и възпитано, вежливо и внимателно както помежду си, така и с персонала“, т. 20 „Да уважават личността и достойнството на служителите в институцията“.

Д. Д. К. е запознат лично с Правилника за вътрешния ред на услугата, удостоверено с подписа му.

По делото са представени доказателства, установяващи, че за временния престой на Д. Д. К. в ДПЛСН – Община Пирдоп, срещу него има вече образувана приписка  № 1259/2023г. по описа на Районна прокуратура – Елин Пелин, ТО – Пирдоп, по сигнали на Ръководителя на СК „ДПЛСН и ДСП“ – гр. Пирдоп, съобщаващи данни за крайно агресивно и на моменти неадекватно поведения на К. – крещял по всяко време на денонощието, отправял заплахи към служителите и потребителите на Дома. Отнасял се агресивно към персонала, като имало случаи, при които е нападнал служители и потребители на Дома. Въз основа на извършената проверка и събраните данни по случая, вкл. снети сведения от служители и потребители на услугата, с Разпореждане от 14.09.2023г. на Зам. районен прокурор на Районна прокуратура – Елин Пелин, ТО – Пирдоп и въз основа на направена преценка, че с поведението си Д. Д. К. застрашава живота и здравето на околните – служители и потребители на ДПЛСН, като попада в категорията лица по чл. 146 от Закона за здравето, е разпоредено същият да бъде отведен в ЦПЗ-София с оглед преценка и предприемане на мерки от управителя на лечебното заведение по чл. 154 от Закона за здравето.

На 15.08.2023г. е образувано в Районна прокуратура – Елин Пелин, ТО – Пирдоп, Досъдебно производство за извършено на 31.07.2023г. престъпление по чл. 216, ал. 1 от НК, за това че на посочената дата, в гр.Пирдоп, Софийска област, в Дома за пълнолетни лица със сетивни нарушения и Домашен патронаж“ са повредени противозаконно чужди вещи – унищожена 1 брой врата и частично повредени 2 броя врати на стаи (представено Писмо изх.№ 1088/2023г. от 15.08.2023г. на РП-Елин Пелин, ТО-Пирдоп).

По извлечение от Книгата за рапорти на персонала, на 05.10.2023г. е докладвано скарване на Д. с друг потребител на услугата – З., при което Д. викал силно, блъснал силно вратата на стаята си и се заканил, че „ще я докара до гипсово корито“; на 11.09.2023г. е докладван упражнен тормоз от страна на Д. спрямо З., като я бутал и й взел бастуна, заканил се, че ще я бие отново; на 26/27.09.2023г. е докладвано поредно скарване между двамата потребители, при което Д. нанесъл побой с юмруци спрямо З. и се заканил, че ще я убие (по случая са изготвени Инцидентни доклади от 27.09.2023г. от медицинска сестра Н. и санитар Н. И. – л. 116 и л. 117 от делото); на 06/07.10.2023г. – нощен рапорт за нанесен побой с юмруци от страна на Д. спрямо друг потребител – С. В. С. (за случая има подадена жалба от пострадалия до Ръководителя на услугата – л.113 от делото);   на 10/11.10.2023г. – нощен рапорт за побой, нанесен от Д. спрямо З. Ц. А. – ударил я в кръста с юмруци, изплашили се и другите домуващи (за случая има подадена жалба от пострадалата – л. 114 от делото); на 12/13.10.2023г. Д. влиза в пререкание, обижда и се заканва на санитар Н. И. – за случая е изготвен нощен рапорт и подадена жалба до Ръководителя на услугата.

Въз основа на така изложеното от фактическа страна, от правна страна съдът приема следното:

Жалбата е допустима. Подадена е от надлежна страна - активно легитимирано лице, съгласно чл. 20, ал. 3, т. 2 във вр. с ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за социалните услуги (ППЗСУ) във вр. с чл. 78, ал.5, т. 2 и ал. 6 от ЗСУ – насочващата Дирекция „СП“-гр.Разград,  в определения от закона срок, срещу индивидуален административен акт (чл. 21 от АПК), подлежащ на съдебен контрол и пред местно компетентния административен съд.

Разгледана по същество - жалбата е неоснователна.

Съдът провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 във вр. с чл. 168, ал. 1 от АПК.

Процесната Заповед № 78 от 10.08.2023г. по същество обективира мотивиран отказ по чл. 78, ал. 5, т. 2 от ЗСУ на доставчика на социалната услуга да предостави такава на кандидат-потребителя Д. Д. К. Заповедта е издадена от материално компетентния орган – Ръководителя на СК „ДПЛСН и ДСП“ при Община-Пирдоп, в рамките на възложените му от закона и Заповед № 642/14.11.2022г. на Кмета на Община-Пирдоп, правомощия, функции и задачи при преценката за предоставяне на ръководената социална услуга.

Спазена е предвидената от закона писмена форма за издаване на акта, като Заповедта съдържа всички реквизити по чл. 59, ал. 2 от АПК. Изложените в нея фактически и правни основания са достатъчни да се установи волята на административния орган и в същото време позволява на съда да осъществи нужния контрол за законосъобразност върху акта.

При постановяването й не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Административните производства по предоставяне на социалните услуги, респ. отказа за предоставянето им, са регламентирани в ЗСУ, като по изрична законова делегация (чл. 78, ал. 6 от ЗСУ) конкретният ред е разписан в подзаконов нормативен акт – ППЗСУ.

В конкретния случай, изборът на доставчик при заявените потребности от социалната услуга, е бил законосъобразно предприет по реда на чл. 78 във вр. с чл. 74, ал. 1, т. 3 от ЗСУ и при условията на чл. 9, ал. 1 във вр. с чл. 3, 4, 5, 7 и 8 от ППЗСУ чрез незабавно насочване на лицето Д. Д. К. от Дирекция „Социално подпомагане“-гр.Разград по постоянния адрес на лицето - за подпомагането му като лице в „кризисна ситуация“ по смисъла на § 1, т. 4 от ДР на ЗСУ, въз основа на изготвена предварителна оценка на потребностите към него момент и съобразно установените здравословно състояние, ежедневни нужди, битови, социални и лични потребности.

Съгласно чл. 78, ал. 5 от ЗСУ, доставчикът на социална услуга, която се финансира от държавния бюджет, може да откаже предоставянето на услуга само в две хипотези:

т.1. когато доставчикът изобщо не предоставя исканите от лицето социални услуги и

т.2. когато след извършване на индивидуалната оценка на потребностите се установи, че чрез социалните услуги, които доставчикът предлага, не могат да се удовлетворят потребностите на лицето.

В хипотезата на чл. 78, ал. 5, т. 2 от ЗСУ, какъвто е процесният случай, законът изрично регламентира условие, преценката на доставчика на социалната услуга относно възможността за удовлетворяване потребностите на лицето да се предхожда и основава на извършена индивидуална оценка на потребностите (ИОП). Това условие е спазено. Доставчикът е организирал изготвянето на ИОП на Д. Д. К. от мултидисциплинарен екип от служители, осъществяващи дейност по предоставянето на социалната услуга, определени от ръководителя на услугата. Спазени са всички правила и изисквания относно реда за изготвяне на ИОП и относно нейното съдържание, регламентирани в чл. 6, чл. 80, ал. 1 и ал. 2 и чл. 81, ал. 1 от ЗСУ, респ. чл. 25 и чл. 26 от ППЗСУ.  Посредством временното наставяне на лицето в услугата е осигурено и проведено пряко и непосредствено наблюдение върху състоянието и поведението на кандидат-потребителя, като са гарантирани и правата му за включване във всеки етап на производството, лично съгласуване на всяка информация, предоставена и получена за него, лично връчване и запознаване с вече изготвената ИОП, каквито са изискванията на чл. 80, ал. 1, т. 3, чл. 81, ал. 1 от ЗСУ и чл. 26, ал. 4 от ППЗСУ.

Съдът приема, че оспорената заповед е и материалнозаконосъобразна.

Социалните услуги са общественополезна дейност, която е неразривно свързана с реализацията на основното право на гражданите на социално подпомагане. Целта им е да осигурят помощ и подкрепа на уязвими лица със специфични нужди, сред които са хора със здравословни проблеми, зависимости, лица с увреждания, жертви на насилие и много други. Посрещането на нуждите на толкова разнообразни категории лица и осигуряването на ефективна подкрепа за разрешаване на техните проблеми изисква всеобхватна преценка на потребностите им, като законодателят е въвел в тази насока и конкретни критерии за профилиране на отделните видове услуги.

В настоящото производство се установи, че профилът на специализираната услуга, предлагана в СК „ДПЛСН и ДСП“ при Община-Пирдоп, е несъвместим с потребностите на Д. Д. К., което покрива условията на чл. 78, ал. 5, т. 2 от ЗСУ, като основание за отказ за предоставянето й. Както беше обсъдено по-горе, разписано изрично и в чл. 4.1 от Правилника за вътрешния ред в услугата, тя е предназначена за пълнолетни лица с трайни увреждания на зрението, които нямат психически и/или ментални увреждания. В хода на делото категорично се доказа, че Д. Д. К. е лице със смесени потребности. Наред с безспорно установеното зрително увреждане, същият страда от Дисоциално личностово разстройство. Психо-емоционалните прояви, с които се характеризира това състояние – арогантен, безкритичен, емоционално нестабилен, склонен към емпулсивни действия и каквито обективно е проявил и все още проявява Д. К. през периода на временното му настаняване в услугата, очевидно не се съвместяват с правилата и условията за ползването й. Цялостното му поведение е показателно, че същият няма желание да спазва установения вътрешен ред в услугата, системно нарушава разписаните правила, създава неудобства за останалите потребители на услугата и ги тормози, затруднява работата на персонала. Нещо повече, с действията и постъпките си застрашава живота и здравето им. Същевременно, услугата не разполага с подходящ персонал и квалифицирани специалисти, които да реагират адекватно за овладяване на тези гневни и неконтролируеми състояния на Д. К.

Претенциите, които той заявява относно начина му на обгрижване, несъгласието с разписаните вътрешни правила, които самонадеяно заявява,  че ще промени, отказът да участва в организираните общи мероприятия за потребителите, са показателни за по-високите му очаквания и потребности спрямо тези, които услугата реално осигурява според възможностите си.

В тази връзка, съдът счита, че обжалваният отказ е надлежно обоснован въз основа на реална и обективна преценка на индивидуалните потребности на Д. Д. К., посредством пряко и непосредствено наблюдение през временния му престой в услугата. Извършено е съответно съпоставяне на възприетите нужди на лицето и особености на случая с възможностите на самата социална услуга в ДПЛСН да обезпечи тези потребности с оглед на капацитет, битови условия, численост и квалификация на персонала, несъвместимости с другите потребители и вътрешните правила за ползване на услугата. Съобразени са най-актуалните данни за здравословното състояние на лицето, преценявано към момента на заявения избор за ползването на услугата, предвид представените от него ЕР № 91334 от 21.0б.2023г. на ТЕЛК към „МБАЛ Св. Иван Рилски - Разград" АД - гр. Разград  и Медицинска характеристика изх.№ 360 от 13.07.2023г., изготвена от д-р Л. М. при Държавна психиатрична болница - гр. Бяла.

Отказът е съответен и на целта на закона. ЗСУ – чл.3, регламентира социалната услуга  като подкрепяща дейност на лицата за превенция и/или преодоляване на социалното изключване, реализиране на права и подобряване качеството на живот. Законът гарантира за тази подкрепа посредством регламентираните изисквания за ефективна социална работа, основана на правата на човека и социалната справедливост (чл.4 от ЗСУ), професионален индивидуален подход за подкрепа (чл.5 от ЗСУ) и професионална индивидуална оценка на потребностите (чл.6 от ЗСУ), които да насочват социалната работа, без прояви на дискриминация, при зачитане на правата, свободите, достойнството и личната неприкосновеност на всяко лице, и при съобразяване със желанието и личния избор на конкретния индивид (чл.7, 8, 9, 10 и 11 от ЗСУ). При това положение всеки лицензиран доставчик на социална услуга, какъвто е и СК „ДПЛСН и ДСП“ при Община-Пирдоп, дължи и трябва да обезпечи точното й изпълнение, като гарантира чрез стриктно съблюдаване на всички законови изисквания, за ефективното й предоставяне във вид и обем, който се дължи на всяко лице, заявило осъзнат избор за ползването й при конкретно възникналите потребности за подкрепа. Очевидно е, че в конкретния случай целта на закона не може да бъде изпълнена едновременно за кандидат-потребителя Д. Д. К. и всички останали потребители на услугата, тъй като самият той с поведението си не се вписва в обстановката на споделено ползване на услугата в СК „ДПЛСН и ДСП“ при Община-Пирдоп, предназначена за широк кръг потребители.

При осъзнат избор за ползване на конкретна услуга, особено предвид специфичните нужди и обстоятелства, поставящи лицето в кризисна ситуация и липсата на алтернативи за подкрепа, е необходимо и осъзнато съобразяване с условията, които предоставя избраната услуга, вкл. и стриктно спазване на установените правила за ползването й.

Мотивиран от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд-Разград,

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването на Дирекция „Социално подпомагане“-гр.Разград, представлявана от Директор Р. Г., против Заповед № 78 от 10.08.2023г. на Ръководителя на Социален комплекс „ДПЛСН и ДСП“ при Община-Пирдоп, с която е отказано настаняване на лицето Д. Д. К. за ползване на социална услуга.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.

Съдия:

/п/