Решение по дело №419/2021 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 февруари 2022 г. (в сила от 1 февруари 2022 г.)
Съдия: Детелина Кръстева Бозукова Ганева
Дело: 20217220700419
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 декември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е № 17

гр. Сливен, 01.02.2022  год.

 

В   И М Е Т О  НА  Н А Р О Д А

   

         СЛИВЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД,     в публичното заседание на двадесет и пети януари през две хиляди двадесет и втора година в състав:

                                     

                                 Административен съдия: ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА

 

при секретаря  Радостина Желева и с участието на прокурора…………… като разгледа докладваното от         съдията        Бозукова      административно  дело № 419  по описа за 2021 година, за да се произнесе съобрази:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл.27 от Закона за общинската собственост ЗОС/.

Образувано е по жалба на „Кронос норт“ ЕООД гр. София срещу Заповед № РД-15-1892/19.10.2021 г. на Кмета на Община Сливен, с която се отчуждават в полза на Община Сливен следните имоти: 1. 33 кв. м. земя, м. „О. с.“, представляваща част от поземлен имот с идентификатор 67338.406.222 по кадастралната карта и кадастралния регистър на гр. Сливен, селищно образувание „И.”, землище гр. С.; 2. 49 кв. м. земя, м. „О. с.“, представляваща част от поземлен имот с идентификатор 67338.406.259 по кадастралната карта и кадастралния регистър на гр. Сливен, селищно образувание „И.”, землище гр. С.; 3. 57 кв. м. земя, м. „О. с.“, представляваща част от поземлен имот с идентификатор 67338.406.260 по кадастралната карта и кадастралния регистър на гр. Сливен, селищно образувание „И.”, землище гр. С.; 4. 70 кв. м. земя, м. „О. с.“, представляваща част от поземлен имот с идентификатор 67338.406.576 по кадастралната карта и кадастралния регистър на гр. Сливен, селищно образувание „И.”, землище гр. С., във връзка с изграждането на обект публична общинска собственост - улица от о.т. 583, през о.т. 582, о.т. 601,о.т.600, о.т. 599 до о.т. 598 за осигуряване на достъп до имоти съгласно приетия ПУП, одобрен с Решение № 808/22.12.2005 г. на Общински съвет – Сливен, като жалбата е насочена срещу частта от заповедта, с която е определено дължимо парично обезщетение за предвидената за отчуждаване земя, както следва: 1. за 33 кв. м. земя, м. „О. с.“, представляваща част от поземлен имот с идентификатор 67338.406.222 в размер на 1 040,00 лв., 2. За 49 кв. м. земя, м. „О. с.“, представляваща част от поземлен имот с идентификатор 67338.406.259 в размер на 1 520,00 лв; 3. За 57 кв. м. земя, м. „О. с.“, представляваща част от поземлен имот с идентификатор 67338.406.260 в размер на 1 780,00 лв; 4. За 70 кв. м. земя, м. „О. с.“, представляваща част от поземлен имот с идентификатор 67338.406.576 в размер на 2 170,00 лв. или общ размер на паричното обезщетение, което следва да се изплати по сметка на „Кронос норт“ ЕООД въз лиза на 6510,00 лева.

В жалбата се твърди, че оспорената заповед е незаконосъобразна, постановена при допуснати съществени нарушения на административно производствените правила, в противоречие с материално правни разпоредби- чл.21 ал.1 и чл.22 от ЗОС, както и несъответствие с целта на закона. Счита, че при определяне на обезщетението не били съобразени разпоредбите на чл.22 ал.5 от ЗОС и определеното обезщетение не било равностойно.  Моли съда да постанови решение, с което отмени, алтернативно измени оспорената заповед.

В съдебно заседание оспорващото дружество се представлява от адв. К. К. – АК Сливен, който поддържа жалбата и моли съда да я уважи. Претендира разноски.

Ответната по жалбата страна - Кметът на Община Сливен, чрез процесуалния си представител - ст. юрисконсулт Е. М. изразява становище за неоснователност на жалбата. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

От събраните доказателства съдът прие за установено следното от фактическа страна:

Съгласно нот. акт № 47 т.III д.№ 387/2019 г. на нотариус при РС Сливен, /л.6 от делото/, скица № 15-389734/12.04.2021г. от СГКК Сливен, скица № 15-389722/12.04.2021г. от СГКК Сливен, скица № 15-389773/12.04.2021г. от СГКК Сливен и  скица № 15-389755/12.04.2021г. от СГКК Сливен /л.15 и сл./ „Кронос норт“ гр. София се легитимира като собственик на имоти с идентификатори 67338.406.222, 67338.406.259, 67338.406.260 и 67338.406.576 по кадастралната карта и кадастралния регистър на гр. Сливен, селищно образувание „И.”,  местност „О. с.“.

Отчуждителното производство е предприето с оглед необходимостта от реализиране на обект публична общинска собственост, а именно „Реализиране на улица от о.т. 583, през о.т. 582, о.т. 601,о.т.600, о.т. 599 до о.т. 598 за осигуряване на достъп до имоти в местността „О. с.“ във връзка с прилагане на влязъл в сила ПУП, одобрен с Решение № 808/22.12.2005 г. на Общински съвет – Сливен, за който липсват данни да е обжалван от оспорващия /л.12/. Отчуждителното производство е започнало и във връзка със заявление вх.№ 9400-19070/04.10.2019 г. от гражданин на гр. Сливен – Д. А. Д., за да се осигури достъп до имота му /л.11/.

По отношение на подлежащите на отчуждаване имоти Община Сливен възложила оценка и такава била изготвена на 31.07.2021 г. от лицензиран о.- „Оценителска компания" ООД гр. Сливен – о.и. М.П., съгласно която: 1. отчуждаваната 33/1154 кв.м. ид. част от имота на оспорващия, представляващ ПИ 67338.406.222 е оценена на 1 040 лв. /л.49 от делото/; 2. отчуждаваната 49/1904 кв.м. ид. част от имота на оспорващия, представляващ ПИ 67338.406.259 е оценена на 1 520 лв. /л.40 от делото/; 3. отчуждаваната 57/1654 кв.м. ид. част от имота на оспорващия, представляващ ПИ 67338.406.260 е оценена на 1 780 лв. /л.30 от делото/; 4. отчуждаваната 70/1897 кв.м. ид. част от имота на оспорващия, представляващ ПИ 67338.406.576 е оценена на 2 170 лв. /л.21 от делото/. За да определи пазарната цена на отчуждаваните части от имоти в общ размер на 6 510 лева, лицензираният о.е ползвал стойност при използване на нормативния метод и метод на пазарните сравнения (сравнителен подход с аналози).

С обявление ОРД 03-766/01.09.2021г., /л.57/ процедирано по реда на чл.25, ал.1 от ЗОС, са уведомени собствениците, че се открива процедура по отчуждаване на имотите за задоволяване на общинска нужда, която не може да бъде задоволена по друг начин. Обявлението е публикувано в два централни (вестник „24 часа", вестник „България Днес" от 4-05.09.2021 г.) и един местен вестник (вестник „АЛО Сливен" бр.35/06.09.2021 г.), както и на интернет страницата на общината (л.59 и сл. по делото).

Обявление е поставено и на информационното табло в Община Сливен на 19.10.2021 г., за което е съставен протокол (л.66 по делото).

Със Заповед № РД 15-1892/19.10.2021 г. на Кмета на Община Сливен, /л.64 от делото/ на основание чл. 25, ал. 1 и чл. 21 ал. 1 от Закона за общинската собственост за задоволяване на общинска нужда, която не може да бъде задоволена по друг начин, в съответствие с влязъл в сила План за регулация на улици, на поземлени имоти за обществени мероприятия и устройствени зони на местностите „О. с.”, „Андреева чешма -север” и СО „И.”, землище Сливен, одобрен с Решение № 808/22.12.2005 г. на Общински съвет – Сливен, предвиждащ реализиране на  улица от о.т. 583, през о.т. 582, о.т. 601,о.т.600, о.т. 599 до о.т. 598 за осигуряване на достъп до имоти в местността „О. с.“ и при спазване на изискванията на чл. 25, ал. 1 от ЗОС, е наредено да се отчуждят в полза на Община Сливен следните части от имоти, собственост на оспорващото дружество: 1. 33 кв. м. земя, м. „О. с.“, представляваща част от поземлен имот с идентификатор 67338.406.222 по кадастралната карта и кадастралния регистър на гр. Сливен, селищно образувание „И.”, землище гр. С.; 2. 49 кв. м. земя, м. „О. с.“, представляваща част от поземлен имот с идентификатор 67338.406.259 по кадастралната карта и кадастралния регистър на гр. Сливен, селищно образувание „И.”, землище гр. С.; 3. 57 кв. м. земя, м. „О. с.“, представляваща част от поземлен имот с идентификатор 67338.406.260 по кадастралната карта и кадастралния регистър на гр. Сливен, селищно образувание „И.”, землище гр. С.; 4. 70 кв. м. земя, м. „О. с.“, представляваща част от поземлен имот с идентификатор 67338.406.576 по кадастралната карта и кадастралния регистър на гр. Сливен, селищно образувание „И.”, землище гр. С.. Определено е дължимо парично обезщетение за предвидената за отчуждаване земя, както следва: 1. за 33 кв. м. земя, м. „О. с.“, представляваща част от поземлен имот с идентификатор 67338.406.222 в размер на 1 040,00 лв., 2. За 49 кв. м. земя, м. „О. с.“, представляваща част от поземлен имот с идентификатор 67338.406.259  в размер на 1 520,00 лв; 3. За 57 кв. м. земя, м. „О. с.“, представляваща част от поземлен имот с идентификатор 67338.406.260 в размер на 1 780,00 лв; 4. За 70 кв. м. земя, м. „О. с.“, представляваща част от поземлен имот с идентификатор 67338.406.576 в размер на 2 170,00 лв. или общият размер на паричното обезщетение, което следва да се изплати по сметка на „Кронос норт“ ЕООД възлиза на 6 510,00 лева.

Процесната заповед на кмета на община Сливен е обявена на интернет страницата на общината (л.62 по делото) и е изпратена на оспорващото дружество с писмо изх. № 9400-21867/25.10.2021 г./л.67/ и получена от него на 17.11.2021г. /л.68/.

По делото е прието заключение на съдебно- техническа експертиза изготвена от в.л. И.Х.И., от което се установява, че според действащият към момента „ПУП-план за регулация на улици, на поземлени имоти за обществени мероприятия и устройствени зони на местности в селищно образувание „И.", землище гр. С.", одобрен с Решение № 808/22.12.2005 г. на Общински съвет Сливен, се предвижда провеждане на улица от о.т. 583, през о.т. 582, о.т. 601,о.т.600, о.т. 599 до о.т. в местност „О. с.“. За тази цел, видно от представената на л. 7 по делото скица-проект, се отчуждават части от имоти, собственост на оспорващия, както следва: 33 кв. м. земя, м. „О. с.“, представляваща част от поземлен имот с идентификатор 67338.406.222 с пазарна стойност в размер на 1 040,00 лв.; 49 кв. м. земя, м. „О. с.“, представляваща част от поземлен имот с идентификатор 67338.406.259 с пазарна стойност в размер на 1 520,00 лв;  57 кв. м. земя, м. „О. с.“, представляваща част от поземлен имот с идентификатор 67338.406.260 с пазарна стойност в размер на 1 780,00 лв; 70 кв. м. земя, м. „О. с.“, представляваща част от поземлен имот с идентификатор 67338.406.576 с пазарна стойност в размер на 2 170,00 лв. Пазарната стойност на тези предвидени за отчуждаване на части от имоти по метода на пазарните сравнения е определена от Община Сливен е в общ размер на 6 510 лева.  

От огледа на място на 07.01.2022г. вещото лице е установило, че отчуждителното мероприятие ще засегне част от четири имота, собственост на оспорващото дружество, разположени един до друг, като два от имотите имат лице към улица, а другите два нямат лице към улица. На място имотите нямат трайно материализирани граници, не са оградени, не се използват по предназначение, не се стопанисват и не се обработват, а представляват пустеещи, обрасли с тръни, храсти и треви площи с изсъхнали в тях овощни дървета – череши.

Използвайки метода на сравнителната стойност и съобразявайки нормата на чл.22 от ЗОС вещото лице дава заключение относно размера на дължимото обезщетение за предвидените за отчуждаване части от имоти, собственост на оспорващите, както следва: 33 кв. м. земя, м. „О. с.“, представляваща част от поземлен имот с идентификатор 67338.406.222 с пазарна стойност в размер на 1 091,00 лв.;  49 кв. м. земя, м. „О. с.“, представляваща част от поземлен имот с идентификатор 67338.406.259 с пазарна стойност в размер на 1 800,00 лв;   57 кв. м. земя, м. „О. с.“, представляваща част от поземлен имот с идентификатор 67338.406.260 с пазарна стойност в размер на 2 093,00 лв;  70 кв. м. земя, м. „О. с.“, представляваща част от поземлен имот с идентификатор 67338.406.576 с пазарна стойност в размер на 2 314,00 лв . Пазарната стойност на тези предвидени за отчуждаване части от имоти по метода на пазарните сравнения е определена от вещото лице в общ размер на 7 298,00 лева.  

Горната фактическа обстановка е несъмнена. Същата се установява от събраните по делото писмени доказателства, изслушаната, приета и неоспорена от страните експертиза, която съдът изцяло кредитира като компетентно и безпристрастно изготвена. Въз основа на тази фактическа обстановка съдът направи следните правни изводи:

По допустимостта на жалбата:

Жалбата е процесуално допустима за разглеждане по реда на съдебното административно обжалване. Административният акт предмет на делото е получен от оспорващото дружество на 17.11.2021 г. Жалбата е подадена до съда на 30.11.2021 г. т. е. подадена е в срока по чл.27 ал.1 от ЗОбС. Оспорващото дружество се легитимира като собственик на четирите засегнати от отчуждаването имоти, поради което има непосредствен правен интерес от оспорването.

По основателността на жалбата:

Жалбата срещу заповедта, в частта относно определената оценка, е основателна.

Производството е във връзка с отчуждаване на имоти - частна собственост, за предстоящо изграждане на имоти - публична общинска собственост, и е извършено по реда на ЗОС. Отчуждаването е извършено въз основа на влязъл в сила План за улична регулация, одобрен с Решение № 808/22.12.2005 г. на Общински съвет Сливен, за който липсват данни да обжалван от оспорващия и от неговия праводател. В случая планът, одобрен на основание чл. 16, ал. 7 от ЗУТ (в относимата редакция), е различен от плана по чл.16 ал.1. Той има за предмет само уличната регулация и определя само външните (към улицата) регулационни линии на имотите. Няма за предмет цялостното регулиране на имотите, нито застрояването им. Планът по чл. 16, ал. 7 от  ЗУТ е такъв по чл. 110, ал. 1, т. 2 от  ЗУТ и той няма незабавно отчуждително действие и за него са неприложими изискванията за плана с такова действие по чл. 16, ал. 1-6 от закона. В зависимост от предвижданията му то настъпва или по реда на чл. 17 от ЗУТ - със сключване на окончателния договор, или по реда на ЗДС и ЗОС врчл. 205 от ЗУТ, респ. чл. 209 от ЗУТ - чрез отчуждаване за изграждане на обекти на публична собственост. (Решение № 1370 от 31.01.2014 г. на ВАС по адм. д. № 11496/2013 г., II о.,)

Съгласно чл. 208 от ЗУТ срокът за започване на отчуждителните процедури по ЗДС и ЗОС за израждане на обекти – публична държавна или публична общинска собственост, е 5 години от влизане в сила на плановете и 10 години от влизане в сила на ПУП за изграждане на елементи от техническата инфраструктура по чл. 64 от ЗУТ – публична собственост на държавата и общините, от влизане в сила на плановете. Съгласно Тълкувателно решение № 4/02.11.2016 г. на ВАС – ОСС от І и ІІ колегия характерът на сроковете предвидени в посочения чл. 208 от ЗУТ е преклузивен и изтичането им преклудира възможността за отчуждаване по реда на ЗОС и ЗДС. Следователно в настоящия случай ответникът е наредил отчуждаването на имот след изтичането на 10 - годишния преклузивен срок от влизане в сила на регулационния план за изграждане на процесната улица – публична общинска собственост и след като е преклудирана възможността за отчуждаването на имота по реда на ЗОС.

Съобразно обаче разпоредбата на  чл. 208, ал. 2 (Нова – ДВ, бр. 13 от 2017 г.) от ЗУТ, отчуждително производство по Закона за държавната собственост или по Закона за общинската собственост, започнало след изтичане на сроковете по ал. 1, при подаване на заявление за изменение на подробния устройствен план на основание чл. 134, ал. 2, т. 1 се спира до влизане в сила на акта по искането за изменение на плана за съответния имот. Производството за изменение на подробния устройствен план се прекратява, ако между страните се сключи споразумение за продължаване на отчуждителното производство. Очевидно, приетата след тълкувателното решение правна норма, допуска възможността за започване на отчуждително производство и след изтичане на сроковете по чл. 208, ал. 1 от ЗУТ. Доколкото по делото липсват данни, че оспорващият е инициирал процедура за изменение на ПУП, съдът приема, че липсва основание за спиране на производството по отчуждаване.

Общинска собственост са общинските пътища, улиците, булевардите, площадите, обществените паркинги в селищата и зелените площи за обществено ползване, съгласно чл.2 ал.1 т.1 от ЗОС във вр. с § 7 ал.1 т.4 от ПЗР на ЗМСМА. Улиците са имоти предназначени за трайно задоволяване на обществени потребности от общинско значение и според чл.3, ал.2 от ЗОС са публична общинска собственост. Отчуждителното производството е осъществено за задоволяване на общински нужди, които не могат да бъдат задоволени по друг начин, въз основа на влязъл в сила подробен устройствен план, предвиждащ изграждането на обекти - публична общинска собственост и в този смисъл съответства на целите и основанията посочени в чл.21 ал.1 от ЗОС.

Оспорената Заповед № РД 15-1892/19.10.2021 г. на Кмета на Община – Сливен е издадена от компетентен за целта орган, съгласно чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА, чл. 25, ал. 1, във вр. с чл. 21, ал. 1 от ЗОС и е в кръга на правомощията му, съгласно чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА, във вр. с чл. 25, ал. 2 от ЗОС. При издаването на заповедта са спазени изискванията на чл. 59, ал.1 и 2 от АПК, във вр. с чл. 25, ал. 2 от ЗОС, като е спазена писмената формата и акта съдържа правните и фактическите основания за издаването му. При издаването на заповедта са спазени процесуалните правила, съобразно изискванията на ЗОС и АПК, като са предприети необходимите съгласно закона действия за уведомяване на адресатите на акта за започналата процедура по отчуждаване. Заповедта е съобразена и с целта на закона и с принципа, че задоволяването на обществения интерес следва да бъде съчетано с получаването от собственика на отчуждения имот на равностойно обезщетение за отнетата собственост, съобразно разпоредбата на чл. 21, ал. 1 от ЗОС. Съдът следва да отбележи, че независимо, че е инициирано по искане на собственик на съседен имот, отчуждаването е предприето за реализация на обществено мероприятие по чл.205 т.1 от ЗУТ – улица, която става публична общинска собственост.

Изслушаната по делото експертиза изготвена от вещото лице И.Х.И. е дала оценка на всяка от предвидените за отчуждаване части от четирите имота малко по-висока от определената от административния орган. В заключението на вещото лице са съобразени разпоредбите на чл.22 от ЗОС, местоположение на имотите, техния статут, както и извършени сходни продажби на недвижими имоти в близък период. В този смисъл съдът приема, че оценката, определена от вещото лице И.Х.И. – 7 298 лева, съответства в пълна степен на изискването по чл.22 ал.5 от ЗОС равностойното парично обезщетение да се определи въз основа на пазарни цени в съответствие с предназначението на имотите преди влизането в сила на подробния устройствен план. Следователно със сумата от 788 лева следва да се увеличи определената оценка. По този начин общата стойност на отчуждаваните части от четирите имота на оспорващите възлиза на 7 298 лв. или за 33 кв. м. земя, м. „О. с.“, представляваща част от поземлен имот с идентификатор 67338.406.222 справедливата пазарна стойност е в размер на 1 091,00 лв.; за 49 кв. м. земя, м. „О. с.“, представляваща част от поземлен имот с идентификатор 67338.406.259 справедливата пазарна стойност е в размер на 1 800,00 лв;  за 57 кв. м. земя, м. „О. с.“, представляваща част от поземлен имот с идентификатор 67338.406.260 справедливата пазарна стойност е в размер на 2 093,00 лв; за 70 кв. м. земя, м. „О. с.“, представляваща част от поземлен имот с идентификатор 67338.406.576 справедливата пазарна стойност е в размер на 2 314,00 лв .  

Изложеното налага извод, че оспореният административен акт, в частта, в която е определена оценката за отчуждената част от имотите в общ размер на 6 510 лв., е незаконосъобразен, поради противоречие с  чл. 21, ал. 1 от ЗОС. Ето защо оспорената заповед следва да бъде изменена, като се увеличи оценката на отчуждавания имот от 6 510 лв. на 7 298 лв.

С оглед уважаването на жалбата на основание чл. 143, ал. 1 от АПК Община Сливен следва да заплати на оспорващото дружество направените по делото разноски. На възстановяване подлежат разноските за депозит за експертиза в размер на 300 лв., за държавна такса в размер на 50 лева, както и за адвокатско възнаграждение в размер на 480 лв. Предвид изложеното Община Сливен следва да заплати на оспорващото дружество сумата от 830 лв.

По изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2 АПК, Административен съд - Сливен

 

Р Е Ш И :

 

ИЗМЕНЯ Заповед № РД 15-1892/19.10.2021 г. на Кмета на Община Сливен, с която е наредено да се отчуждят в полза на Община Сливен следните части от имоти, както следва: за 33 кв. м. земя, м. „О. с.“, представляваща част от поземлен имот с идентификатор 67338.406.222, като се завишава оценката на дължимото парично обезщетение  от 1 040,00 лева на 1 091,00 / хиляда деветдесет и един/ лв.; за 49 кв. м. земя, м. „О. с.“, представляваща част от поземлен имот с идентификатор 67338.406.259, като се завишава оценката на дължимото парично обезщетение  от 1 520,00 лева  на 1 800,00 / хиляда и осемстотин/ лв.;  за 57 кв. м. земя, м. „О. с.“, представляваща част от поземлен имот с идентификатор 67338.406.260, като се завишава оценката на дължимото парично обезщетение  от 1 780,00 лева на 2 093,00 / две хиляди деветдесет и три/ лв.; за 70 кв. м. земя, м. „О. с.“, представляваща част от поземлен имот с идентификатор 67338.406.576, като се завишава оценката на дължимото парично обезщетение в размер от 2 170 лева на 2 314,00 / две хиляди триста и четиринадесет /лв.се   или общият размер на дължимото парично обезщетение се завишава от 6 510,00 лева на  7 298,00 / седем хиляди двеста деветдесет и осем/ лева.

 

ОСЪЖДА Община Сливен да заплати на „Кронос норт“ ЕООД гр. София ЕИК *******гр. София, ул. “Малашевска“ № 8, административна сграда, ет.3 сумата 830,00 (осемстотин и тридесет) лева, направени по делото разноски.

 

Решението да се съобщи на страните чрез връчване на препис от същото.

 

Решението на основание чл. 27 ал.6 от ЗОС не подлежи на обжалване.

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: