Решение по дело №933/2022 на Районен съд - Благоевград

Номер на акта: 448
Дата: 18 октомври 2022 г. (в сила от 18 октомври 2022 г.)
Съдия: Калинка Костадинова Иванова
Дело: 20221210200933
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 юли 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 448
гр. **, 18.10.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – **, III НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и първи септември през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Калинка К. Иванова
при участието на секретаря Мария Г. Исидорова
като разгледа докладваното от Калинка К. Иванова Административно
наказателно дело № 20221210200933 по описа за 2022 година
Делото е образувано с жалба на дружество „** ” ЕООД, със седалище и адрес на управление
гр. **, жк. **4, вписано в Търговския регистър при Агенцията по вписванията под ЕИК **,
представлявано от управителя ** против наказателно постановление № 592181-
F593376/06.08.2021r., издадено от Началник отдел „** с което на основание 185, ал.2 вр. с
ал.1 от ЗДДС е наложена имуществена санкция от 3000.00 лв. Искането е за отмяна на
наказателното постановление като незаконосъобразно поради допуснатите съществени
процесуални нарушения и нарушения при приложението на материалния закон, както и
поради маловажност на нарушението, което се отличава с незначителност на
общественоопасните последици. В съдебното производство страните не изпращат
представители, в писмено становище е изразено становището на наказващия орган относно
основателността на жалбата и искането за изменение на наказателното постановление като
бъде намалена имуществената санкция до предвидения в чл. 185, ал.2 вр. с ал.1 от ЗДДС
размер на 500.00 лв.
От анализ на представените на съда писмени и гласни доказателства се установява, че
на 16.02.2021 г. в 14:30 ч. от инспектори по приходите в ЦУ на НАП - М** извършена
проверка в търговски обект - магазин за хранителни стоки в гр. **, ж.к. „** стопанисван от
„**" ЕООД с ЕИК: **. При проверката е установено, че в обекта е монтирано и въведено в
експлоатация фискално устройство (ФУ), модел ELTRADE АЗ КЦ с индивидуален номер на
фискалното устройство ED350919 и индивидуален номер на фискалната памет 44350919.
Фискалното устройство притежава операциите "служебно въведени" и "служебно изведени"
суми. От фискалното устройство е изведен дневен финансов отчет № 0001579 от 16.02.2021
г., от който се установило, че дневният оборот от извършени продажби, отчетени чрез
1
издаване на фискални касови бележки е в размер на 28,96 лева. От опис на парите в касата,
изготвен от ** - управител в търговския обект, се установило, че фактическата наличност на
парични средства в касата на обекта е в размер на 127,37 лева. Разликата между фактическа
наличност и разчетена касова наличност от ФУ е положителна - 98,41 лева, които са повече
в касата на обекта. Това обстоятелство е отчетено като нарушение на изискванията на чл. 33,
ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13 декември 2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални
устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за
управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен
магазин, който предвижда извън случаите на продажби/сторно операции всяка промяна на
касовата наличност - начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата на
ФУ да се регистрира във устройството чрез операциите "служебно въведени" или "служебно
изведени" суми. Проверяващите инспектори преценили, че установената промяна в касовата
наличност в размер на 98,41 лева, представлява въвеждане на пари в касата, която не е
отразена във фискалното устройство чрез операцията „служебно въведени" суми и
отправили покана към представителя на дружеството, стопанисващо търговския обект да се
яви в управлението на ЦУ НАП за да бъде съставен акт за установеното административно
нарушение. АУАН е съставен на 23.02.2021г. от проверяващия инспектор Въгларска, в
присъствие на свидетеля ** и на управителя на дружеството **, която е запознала с АУАН
№ F593376, подписала го и получила екземпляр от него. Въз основа на акта е издадено
атакуваното наказателно постановление № 592181- F593376/06.08.2021г. от Началник отдел
„Оперативни дейности“ в ЦУ НАП, с което на дружество "** е наложена имуществена
санкция в размер на 3000.00 лв. на основание чл. 185, ал.2 вр. с ал.1 от Закона за данък
върху добавената стойност. Наказателното постановление е връчено на 13.06.2022г. и е
обжалвано пред РС ** при спазване на правилата па чл. 59 от ЗАНН. В съдебното
производство свидетелите на наказващия орган потвърждават извършената проверка и
установените обстоятелства на нарушението по чл. 33, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006г.,
както и спазената процедура за съставяне и връчване на акта. По делото са приети като
писмени доказателства - писмо изх.№ 1759-10/27.06.2022 г. на ЦУ на НАП, акт за
установяване на административно нарушение № F593376 от 23.02.2021 г., протокол за
извършена проверка в обект от 16.02.2021 г., опис на парите в касата на хранителен магазин
в гр.**, жк „**“ срещу ** декларация за стопанисвани обекти от задължено лице, искане за
представяне на писмени обяснения от задължено лице, дневен отчет за дата 16.02.2021 г.,
фискални и служебни бонове от фискалното устройство, съкратен отчет на фискална памет,
договор за наем на недвижим имот, график на смените на служителите по трудово
правоотношение в „** протокол № 1631980/23.02.2021 г., заповед № ЗЦУ-1149/25.08.2020 г.
на ЦУ на НАП, копие на пощенски плик.
Анализът на тези факти дават основание на съда да реши, че жалбата е допустима,
разгледана по същество е частично основателна. Извършвайки проверка за
процесуалноправната законосъобразност на атакуваното наказателно постановление, съдът
не констатира допуснати съществени процесуални нарушения, представляващи формални
предпоставки за отмяна. Административнонаказателната отговорност на дружество „**"
2
ЕООД е ангажирана в редовно възникнало и развило се производство по установяване на
нарушението и издаване на наказателно постановление. При издаването на акта за
установяване на административно нарушение и наказателното постановление са спазени
предвидените от разпоредбите на чл.34 от ЗАНН срокове. Актовете са издадени от
компетентни органи, в надлежната форма, при спазване на процесуални изисквания на чл.
40 и 43 от ЗАНН и съдържат всички изискуеми реквизити, съобразно разпоредбите на чл.42,
респ. 57 ЗАНН. В акта и в наказателното постановление се съдържа достатъчно ясно и
конкретно формулирано словесно описание на нарушението, с неговите обективни признаци
и правната квалификация на деянията. Законосъобразно административнонаказващият орган
е приел от фактическа страна, че на 16.02.2021г. жалбоподателят “** е стопанисвал
търговски обект - хранителен магазин в гр. **, ж.к "**" срещу ** както и че при извършена
към 14.30ч. проверка от данъчни инспектори към ЦУ на НАП е установено, че разчетения
паричен оборот от фискалното устройство в магазина е 28.96 лв., а наличните парични
средства в касата са 127.37 лв., което означава положителна разлика от 98.41 лв. Съгласно
разпоредбата на чл.33, ал.1 от Наредбата Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане
чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към
софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез
електронен магазин, извън случаите на продажби/сторно операции всяка промяна на
касовата наличност (начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата) на
ФУ се регистрира във ФУ чрез операциите "служебно въведени" или "служебно изведени"
суми. Тази разпоредба е нарушена, като в касата е въведена сумата от 98.41 лв., които не са
отбелязани като служебно въведени. Нарушението на разпоредбата на чл. 33, ал.1 от
Наредба № Н -18/2006г. е санкционирана на основание чл. 185, ал.2 вр. с ал.1 от ЗДДС със
санкция от 3000 лв. Санкционната норма предвижда налагане на имуществена санкция в
размер от 3000 до 10 000 лв. на лице, което извърши или допусне извършването на
нарушение по чл. 118 или на нормативен акт по неговото прилагане. Когато нарушението не
води до неотразяване на приходи, се налагат санкциите по ал. 1 - имуществена санкция от
500 до 2000 лв. Съдът намира, че е допуснато неправилно приложение на санкционната
норма, като необосновано е прието, че нарушението по чл. 33, ал.1 от Наредба № Н-
18/2006г. на МФ е довело до неотразяване на приходи. Този извод е неправилен, тъй като
нарушението по чл. 33, ал.1 от Наредбата се състои в неотразяване на служебно въведени
или изведени от касата на предприятието пари, извън случаите на продажби - т.с
контролните органи са установили, че разликата от 117.55 лв. са въведени в касата
служебно, техния произход не е от извършени, но неотразени във ФУ продажби. Поради
това разликата между дневния финансов оборот и касовата наличност, макар да нарушава
правилата на Наредба № Н-18/2006г., издадена на основание чл. 118 от ЗДДС, не води до
неотразяване на приходи и следва да бъде санкционирано с предвидената в чл. 185, ал.1 от
ЗДДС санкция. Съдът намира, че в тази част наказателното постановление следва да бъде
изменено, като санкцията бъде намалена до сумата от 500 лв., която съответства на тежестта
на извършеното нарушение и настъпилите от него общественоопасни последици. Съдът
счита, че такава промяна на имуществената санкция не засяга фактически установените
3
обстоятелства на нарушението и предвидената за него санкция, поради което не ограничава
правото на защита. Предвид това и на основание чл. 63, ал.7 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ИЗМЕНЯ наказателно постановление № 592181- F593376/06.08.2021r., издадено от
Началник отдел „** с което на основание 185, ал.2 вр. с ал.1 от ЗДДС на дружество „** ”
ЕООД, със седалище и адрес на управление гр. **, жк. **4, ЕИК **, представлявано от
управителя ** е наложена имуществена санкция от 3000.00 лв., като намалява наложеното
наказание на имуществена санкция в размер на 500 лв.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд ** в 14 дневен
срок от съобщаване на страните.
Съдия при Районен съд – **: _______________________
4