Решение по дело №569/2023 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 347
Дата: 9 октомври 2023 г. (в сила от 9 октомври 2023 г.)
Съдия: Красимира Керанова Иванова
Дело: 20237100700569
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 октомври 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 347/ 09.10.2023 г., град Добрич

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

                                                                                  

Административен съд - Добрич, в публично заседание на девети октомври, две хиляди двадесет и трета година, в троен състав:

 

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ:   КРАСИМИРА ИВАНОВА

                                                             ЧЛЕНОВЕ:    СИЛВИЯ САНДЕВА                                 

                                                                                  ИВЕЛИНА ВЕЛЧЕВА

 

при участието на секретаря ВЕСЕЛИНА САНДЕВА разгледа докладваното от председателя адм. д. № 569 по описа на съда за 2023 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл. 88, ал. 1, изр. 2 от Изборния кодекс (ИК), във връзка с чл. 58 от ИК, във връзка с чл. 98, ал. 2 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на Н.П.Г., ЕГН **********,*** срещу Решение на ОИК Балчик № 78-МИ от 28.09.2023 г., потвърдено от ЦИК с Решение № 2572-МИ/ 02.10.2023 г., в частта в която с Решението, на основание чл. 87, ал. 1, т. 15, чл. 414, ал. 6, чл. 417, ал. 4 от Изборния кодекс ИК), Решение № 1955/ 03.08.2023 г., т. 30 от Решение № 2122/ 29.08.2023 г., Решение № 2460/ 18.09.2023 г. на ЦИК и писмо с вх. № 36/ 26.09.2023 г., е обявена за недействителна и е заличена регистрацията на Н.П.Г. като кандидат за кмет на кметство с. Гурково, предложена от КП „Продължаваме Промяната – Демократична България“, за участие в изборите за общински съветници и кметове на 29 октомври 2023 г. поради несъответствие с разпоредбата на чл. 397, ал. 1 от ИК, във връзка с § 1 от ДР на ИК и Решение № 2122-МИ от 29.08.2023 г. на ЦИК.

Жалбоподателката е останала недоволна от решението на Общинска избирателна комисия – Балчик (ОИК – Балчик) в обжалваната част и счита същото за неправилно и незаконосъобразно. Твърди, че постоянният и настоящият ѝ адрес съвпадат и това е адресът ѝ в с. Гурково, поради което незаконосъобразно и без нейно съгласие е бил променен настоящият ѝ адрес. Оспорва писмото на ГД „ГРАО“ в МРРБ, обективиращо проверка относно нейния настоящ адрес, дало повод за обжалваното Решение. Настоява, че след 20.05.2021 г., когато е заявила постоянен адрес ***, не е заявявала настоящ адрес, различен от постоянния. Представя служебна бележка от 30.09.2023 г., удостоверяваща качеството ѝ на председател на Народно читалище „Свобода – 1897“, с. Гурково, общ. Балчик, ЕИК *********, с вписване в Търговския регистър на 14.06.2021 г., от което черпи довод, че още от началото на 2022 г., когато било възстановено членството на читалището и към момента, без прекъсване в работата му, е ръководила лично дейността му, вкл. като материално – отговорно лице. Твърди, че не е заявявала в периода м. май 2021 – м. септември 2023 г. адрес, различен от постоянния ѝ в с. Гурково. Добавя, че обжалваното Решение на ОИК – Балчик противоречи на основополагащи норми на законодателството на ЕС, в частност на чл. 3 и чл. 4 от Директива 94/80/ЕО на Съвета от 19 декември 1994 година за определяне на условията и реда за упражняване на правото да избират и да бъдат избирани в общински избори от гражданите на Съюза, пребиваващи в държава-членка, на която не са граждани.

Ответникът, Общинска избирателна комисия - Балчик, с изпращане на преписката, представя Становище по жалбата (л. 17), с което оспорва същата, като изтъква, че лицето не отговаря на условията на чл. 397, ал. 1 от ИК, тъй като за периода от 2021 г. до 25.09.23 г. е било с адрес извън България, а именно - Германия.

В съдебно заседание жалбоподателката се явява лично, не се представлява. Заявява, че поддържа жалбата и настоява, че през процесния период е пребивавала на адреса в с. Гурково и че с решението на ОИК се нарушава нейното конституционно право да кандидатства за кмет на кметство с. Гурково. Отново твърди, че не е подавала документи за различен настоящ адрес от постоянния ѝ такъв в съответното село, още по – малко за такъв в Германия.

В съдебно заседание, ОИК – Балчик се представлява от председателя, К.С., който оспорва жалбата и поддържа представеното по делото становище по жалбата.

Административен съд – Добрич, Първи тричленен състав, приема за установено от фактическа страна следното:

С Решение на ОИК - Балчик № 78-МИ от 28.09.2023 г., потвърдено от ЦИК с Решение № 2572-МИ/ 02.10.2023 г., на основание чл. 87, ал. 1, т. 15, чл. 414, ал. 6, чл. 417, ал. 4 от Изборния кодекс, Решение № 1955/ 03.08.2023 г., т. 30 от Решение № 2122/ 29.08.2023 г., Решение № 2460/ 18.09.2023 г. (техническа грешка в датата – 28.09.23 г.) на ЦИК и писмо с вх. № 36/ 28.09.2023 г., е обявена за недействителна и е заличена регистрацията на Н.П.Г. като кандидат за кмет на кметство с. Гурково (относима част към предмета на спора), предложена от КП „Продължаваме Промяната – Демократична България“, за участие в изборите за общински съветници и кметове на 29 октомври 2023 г. поради несъответствие с разпоредбата на чл. 397, ал. 1 от ИК, във връзка с § 1 от ДР на ИК и Решение № 2122-МИ от 29.08.2023 г. на ЦИК.

Решението е прието единодушно с десет гласа „за“ на заседание на ОИК - Балчик, на което са присъствали всички 10 членове на ОИК и е обективирано в Протокол № 11 от 28.09.2023 г. (л. 28 – 29).

До заличаване регистрацията на жалбоподателката, съобразно предмета на жалбата, като кандидат за кмет на с. Гурково, общ. Балчик, се е стигнало след извършена проверка дали регистрираните кандидати за участие в местните избори за общински съветници и кметове, насрочени за 29 октомври 2023 г., отговарят на законоустановените условия, вкл. и дали имат постоянен и настоящ адрес на територията на Р България към 28 април 2023 г.

Тази проверка е била възложена на ГД “ГРАО“ в МРРБ с Решение № 2460-МИ от 18.09.2023 г. на Централна избирателна комисия (л. 76).

С писмо с изх. № МИ-15-446/ 28.09.2023 г. ЦИК е уведомила ОИК - Балчик, че при извършената проверка е констатирано несъответствие на изискванията за уседналост на кандидатите за кметове и общински съветници – адрес извън страната, като е приложен списък, в който в т.2 фигурира името на жалбоподателката – адрес в чужбина (л. 25 – 26).

След получаване на списъка е проведено заседание на ОИК – Балчик и в цитирания по – горе Протокол е обективирано Решение № 78, с което е обявена за недействителна и заличена регистрацията на Н.Г. като кандидат за кмет  на кметство и кандидат за общински съветник от кандидатската листа на коалиция от партии “Продължаваме Промяната – Демократична България” за участие в изборите за общински съветници и за кметове на 29 октомври 2023 г. Решението е взето единодушно. Последното (л. 31) е публикувано на 28.09.2023 г. в 18.54 часа (л. 32).  

Срещу Решение № 78-МИ/ 28.09.23 г. е подадена жалба до ЦИК от Н.Г. само в частта му относно заличаване на регистрацията ѝ за кандидат за кмет на кметство (л. 19) с твърдението, че цитираният при проверката адрес извън страната е нанесен без нейно знание и съгласие, че не е подавала заявление за настоящ адрес пред нито едно поделение на ГД “ГРАО”, тъй като постоянният и настоящият ѝ адрес съвпадат, като е извършвала всички действия в общината по постоянния си адрес. Сочи, че постоянният адрес в с. Гурково, на ул. “Добруджанска” № 1, общ. Балчик е заявен от нея със Заявление с вх. № 8 от 20.09.2021 г., като бланката не съдържа графа за настоящ адрес, поради което не е посочила такъв. Допълва, че има придобито гражданство в Германия, но това не е основание да бъде отразен като неин настоящ адрес – Германия. Приложени са същите доказателства като тези към жалбата до съда.

Във връзка с подадената жалба председателят на ОИК – Балчик с писмо с изх. № 14/ 29.09.23 г. е изискал от Община Балчик удостоверение за промени на настоящ адрес на жалбоподателката (л. 38). С изх. № 2104-6/ 29.09.2023 г. от длъжностното лице на Община Балчик е издадено Удостоверение за промени на настоящ адрес за Н.П.Г., ЕГН **********, от което се установява, че същата от 14.09.1998 г. до 20.05.2021 г. е имала настоящ адрес в гр. Варна; от 20.05.2021 г. до 25.09.2023 г. в регистрите на населението фигурира с настоящ адрес в Германия и от 25.09.2023 г. е с настоящ адрес *** (л. 39). 

Процесното решение на ОИК – Балчик, както беше указано по – горе, е оспорено от Н.П.Г. с жалба, подадена с вх. № 44/ 30.09.2023 г. чрез ОИК – Балчик до ЦИК (л. 19). Централната избирателна комисия е разгледала жалбата по същество, изложила е мотиви защо я намира за неоснователна и я е отхвърлила като такава с Решение № 2572-МИ от 02.10.2023 г., на която дата същото е публикувано в 21.32 часа на интернет-страницата на ЦИК (л. 14 – 15).

С вх. № 50/ 03.10.2023 г. в ОИК – Балчик е подадена жалба до съда срещу Решението на ОИК – Балчик, потвърдено с Решението на ЦИК, в частта в която е отхвърлена жалбата на кандидата за кмет.

По делото е приложено от жалбоподателката Заявление за постоянен адрес с вх. № 8/ 20.05.2021 г. за адрес в с. Гурково, общ. Балчик (л. 9).

С изх. № 2128-114/ 03.10.2023 г. е издадено Удостоверение за постоянен адрес на същото лице за такъв също в с. Гурково, съответен на представеното и от жалбоподателката Заявление (л. 12).

Видно от Удостоверение за настоящ адрес с изх. № 1997-64/ 03.10.2023 г. на Община Балчик, Н.Г. е регистрирана с такъв на 25.09.2023 г. в с. Гурково, общ. Балчик (л. 13) Тя обяснява в жалбата до съда, че на 25.09.2023 г., след като научила,  че има несъответствие между постоянния и настоящия ѝ адрес, е подала заявление за настоящ адрес, съвпадащ с постоянния ѝ такъв и подала удостоверения в ОИК – Балчик за постоянен и настоящ адрес, с оглед на което счита, че е изпълнила условията да бъде регистрирана като кандидат за кмет. 

В съдебно заседание жалбоподателката представя Грамота за присъждане на същата от Община Балчик и гражданите на Балчик званието „Лице на Балчик“.

След като прецени горната фактическа обстановка във връзка с доводите и съображенията на страните, съдът приема от правна страна следното:

Жалбата е подадена от надлежна страна, в срока по чл. 58, ал. 1 от ИК, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Редът за регистриране на кандидатите за кметове и общински съветници за участие в избори е уреден в Глава Осемнадесета на ИК. Изискванията, на които трябва да отговаря кандидатът за кмет, са изчерпателно уредени в чл. 397. Съгласно чл. 397, ал. 1 от ИК - право да бъдат избирани за общински съветници и кметове имат българските граждани, които са навършили 18 години към изборния ден включително, не са поставени под запрещение, не изтърпяват наказание лишаване от свобода и са живели най-малко през последните 6 месеца в съответното населено място. Съгласно § 1, т. 5 от Допълнителните разпоредби на ИК, живял най-малко през последните 6 месеца в съответното населено място по смисъла на чл. 397 е този:

а) български гражданин, който има адресна регистрация по постоянен и настоящ адрес на територията на съответната община или кметство;

б) български гражданин, който има постоянен и настоящ адрес в различни общини или кметства на територията на Република България;

в) гражданин на друга държава - членка на Европейския съюз, който има адрес на пребиваване на територията на съответната община или кметство, към дата 6 месеца преди датата на произвеждане на изборите.

Доколкото жалбоподателката е с българско гражданство, то за нея са относими б. „а” и „б” на § 1, т. 5 от ДР на ИК.

При така разписаните изисквания законодателят е определил в чл. 57, ал. 1, т. 36 от ИК, че Централната избирателна комисия определя реда за проверка на кандидатските листи и възлага изпълнението на Главна дирекция „Гражданска регистрация и административно обслужване” в Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Същевременно в разпоредбата на чл. 414, ал. 6 от ИК е посочено, че проверка на обстоятелствата по чл. 397 се извършва от Министерството на вътрешните работи и Министерството на правосъдието по искане на Централната избирателна комисия.

В случая при осъществяване на тези си правомощия ЦИК е възложила проверка, при която е установено, че жалбоподателката има вписан настоящ адрес в Германия до 25 септември 2023 г., т.е. че  не отговаря на условието да има постоянен и настоящ адрес на територията на страната, като поне единият от тях да е на територията на съответния изборен район - община или кметство към 28 април 2023 г., т.е. шест месеца преди изборния ден.

Данните от проверката са изпратени на ОИК - Балчик, която според чл. 87, ал. 1, т. 15 от ИК е длъжна да заличи регистрацията, когато се установи, че кандидатът не отговаря на условията по чл. 397, ал. 1 от ИК. Изискването на закона за българските граждани, пренесено в Решение № 2122-МИ/ 29.08.2023 г. (л. 69), във връзка с Решение № 1955-МИ от 03.08.2023 г. (л. 66), да са живели най-малко през последните шест месеца в съответното населено място е предвидено кумулативно с два елемента – да имат адресна регистрация и по постоянен, и по настоящ адрес на територията на Република България, в случая към 28.04.2023 г. Позоваването на Директива 94/80/ЕО на Съвета от 19 декември 1994 година за определяне на условията и реда за упражняване на правото да избират и да бъдат избирани в общински избори от гражданите на Съюза, пребиваващи в държава-членка, на която не са граждани, е неотносимо към спора. Съгласно чл. 1 от Директивата, тя определя условията и реда, при които гражданите на Съюза, пребиваващи в държава-членка, на която не са граждани, могат да упражняват там правото да избират и да бъдат избирани в общински избори.

При тази законова регламентация настоящият състав на съда намира, че оспореното решение на ОИК - Балчик е законосъобразно.

Следва да се отбележи, че предмет на съдебното производство по чл. 88, ал. 1 от Изборния кодекс е законосъобразността на решението на общинската избирателна комисия, т.е. дали то е постановено при наличие на необходимия кворум и мнозинство, дали е взето в границите на предоставената от законодателя компетентност и дали са налице материалноправните предпоставки за решаване на въпроса по един или друг начин. В случая Решението за заличаване регистрацията на кандидата за кмет на кметство е взето при наличие на необходимия кворум и мнозинство, на валидно правно основание - чл. 87, ал. 1, т. 15 от ИК и на валидно фактическо основание, констатирано в хода на възложени от ЦИК на  ГД “ГРАО“ проверки, извършени в границите, указани в Изборния кодекс.

От доказателствата по делото се установява, че жалбоподателката е била с настоящ адрес в гр. Варна до 20.05.2021 г. От тази дата в Регистъра на населението фигурира с настоящ адрес в Германия и едва от 25.09.2023 г., с оглед подадено от нея Заявление, което действие не оспорва, е с настоящ адрес ***.

Дали вписаният в Регистъра на населението настоящ адрес в друга държава, на която жалбоподателката твърди, че е също гражданин, отговаря на действителното фактическо положение и как се е стигнало до вписването на настоящ адрес в Германия, са обстоятелства, които не са относими в настоящото производство, тъй като както вече беше посочено, уседналостта, изискуема по чл. 397, ал. 1 от ИК, е свързана с адресната регистрация съгласно § 1, т. 5, б. „а“ и „б“, в случая, а адресната регистрация се установява от записванията в регистрите на населението.

Административните органи, отговорни за провеждане на изборите, ОИК и ЦИК, съобразяват решенията си единствено с данните, вписани за кандидатите за участие в изборите в Националния регистър на населението. Съгласно чл. 111, ал. 2 от Закона за гражданската регистрация (ЗГР), предоставяните от ЕСГРАОН данни за гражданската регистрация на лицата имат задължителен характер за останалите информационни системи, извършващи административно обслужване на населението. В съдебното производство по чл. 88 от ИК се осъществява контрол за законосъобразност единствено на решението на ОИК. Законодателят е определил, че това производство следва да приключи в 3 - дневен срок от постъпване на жалбата съобразно нормите на чл. 88, ал. 2, във връзка с чл. 58, ал. 3 от ИК, като съдът следва да се произнесе незабавно. Видно от цитираните разпоредби на ИК, законодателят не е предоставил възможност на съда в производство по чл. 88 от този кодекс да провежда косвен съдебен контрол за законосъобразност на предходни административни актове, действия и бездействия, извършени от длъжностни лица по гражданско състояние, свързани с вписвания в Регистъра на населението.

 Въвеждането на данни в Регистъра на населението се извършва по реда на Закона за гражданската регистрация, т.е. в друго административно производство по Закона за гражданската регистрация. Евентуално вписване на неверни или неточни данни в Регистъра на населението, извършено не по установените нормативни разпоредби, заинтересованите лица могат да установят в специално производство по оспорване на административни актове на длъжностните лица по гражданско състояние именно по реда на Закона за гражданската регистрация. Всички възражения в жалбата, свързани със спора за законосъобразно проведена процедура за вписване на настоящ адрес на Н.П.Г. по реда на Закона за гражданската регистрация, не могат да бъдат обсъждани поради недопустимостта им в настоящото производство.

Доказателствата, че жалбоподателката, като представляващ Народно читалище “Свобода – 1897”, с. Гурково, общ. Балчик, е упражнявала дейност за същото, както и приложената в съдебно заседание Грамота за присъждане от Община Балчик и гражданите на Балчик званието „Лице на Балчик“ на жалбоподателката, от които тя извежда, че е пребивавала в селото към 28.04.2023 г., каквото е изискването на закона, също са неотносими към спора, доколкото законодателят обвързва установяването на пребиваването единствено и само с отразеното в регистрите, касаещи адресната регистрация на лицето.

Предвид изложеното, настоящият съдебен състав приема, че жалбата е неоснователна и като такава следва да бъде оставена без уважение.

Водим от горното и на основание чл. 88, ал. 2, във връзка с чл. 58, ал. 3 от Изборния кодекс Административен съд – Добрич, I троен състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването по жалба на Н.П.Г., ЕГН **********,*** срещу Решение на ОИК Балчик № 78-МИ от 28.09.2023 г., потвърдено от ЦИК с Решение № 2572-МИ/ 02.10.2023 г., в частта в която с Решението, на основание чл. 87, ал. 1, т. 15, чл. 414, ал. 6, чл. 417, ал. 4 от Изборния кодекс, Решение № 1955/ 03.08.2023 г., т. 30 от Решение № 2122/ 29.08.2023 г., Решение № 2460/ 18.09.2023 г. на ЦИК и писмо с вх. № 36/ 26.09.2023 г., е обявена за недействителна и е заличена регистрацията на Н.П.Г. като кандидат за кмет на кметство с. Гурково, предложена от КП „Продължаваме Промяната – Демократична България“, за участие в изборите за общински съветници и кметове на 29 октомври 2023 г. поради несъответствие с разпоредбата на чл. 397, ал. 1 от ИК, във връзка с § 1 от ДР на ИК и Решение № 2122-МИ от 29.08.2023 г. на ЦИК.

Решението е окончателно.

Решението да се обяви на интернет-страницата на съда.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                ЧЛЕНОВЕ: