АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
|||||||||||
Р Е Ш Е Н И Е № 97 |
|||||||||||
гр. Видин,
04.11.2021 г. |
|||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
|||||||||||
Административен съд –
Видин, |
Четвърти административен състав |
||||||||||
в открито заседание на |
седми октомври |
||||||||||
през две хиляди двадесет и първа година в състав: |
|||||||||||
Председател: |
Биляна Панталеева |
||||||||||
при секретаря |
Вержиния Кирилова |
и в присъствието |
|||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
|||||||||
от съдия |
Биляна Панталеева |
|
|||||||||
Административно дело № |
189 |
по описа за |
2021 |
Година |
|||||||
и за да се произнесе,
съобрази следното: |
|||||||||||
Производството е по чл.145
и сл. от АПК във вр. с чл.65 от ЗОС /Закон за общинската собственост/. Делото е образувано по
жалба на С.Д.И. *** против Заповед № РД-02-11-2625/01.09.2021г. , издадена от
Кмета на Община Видин, с която е наредено да бъде иззет от жалбоподателя терен-публична
общинска собственост, находящ се в ПИ с идентификатор №10971.503.21 по КК на
гр. Видин. Твърди се от
жалбоподателя, че заповедта е незаконосъобразна , тъй като не е установен
обектът на изземването , не е установено , че той именно владее имота , както
и че не му е връчен протокол за установяване на фактическото състояние. Иска
се от съда да отмени оспорваната заповед като незаконосъобразна . Претендират
се и разноските за производството. Ответникът по делото, Кметът
на Община Видин , чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата . Сочи
се , че се касае за ограден терен–публична общинска собственост-улица , със
зидана ограда, който се ползва като лятна градина на кафе-бар „Лъки“ . Сочи
се , че докладът и сигналът , послужили като основание за издаване на
обжалваната заповед, обосновават в достатъчна степен издаването на процесната
заповед. Сочи се , че безспорно жалбоподателят е заградил имот публична
общинска собственост , които обстоятелства се установяват и от издадената
заповед № РД-1232/21.10.2020г. на Зам. кмет „УТРИ“ при Община Видин за
премахване на незаконен строеж “Пристройка“ и от констативните протоколи ,
съставени в производството по издаването на посочената заповед. Иска се от
съда да отхвърли жалбата. Претендира се и юрисконсултско възнаграждение. Съдът, като прецени доводите на страните и
събраните по делото доказателства, намира за установено следното от
фактическа страна: Видно от приложената
справка от ККР-гр.Видин имот с идентификатор 10971.503.21 е публична общинска
собственост –предназначен за второстепенна улица. Въз основа на получен
сигнал до Кмета на Община Видин за извършено незаконно строителството от С.Д.И.-незаконно
разширение на сграда, незаконно изграден кучкарник, незаконно изградено
волейболно игрище , незаконно разположена люлка , е извършена проверка , за
която е съставен КА № 28/06.10.2020г. Съобразно същия провереният строеж е „Пристройка“
към сграда с идентификатор № 10971.503.323.1 по КК на гр.Видин , който попада
в терен с идентификатор № 10971.503.21-общинска собственост , представляващ
път. Прието е от проверяващите , че строежът е собственост и е изпълнен от С.Д.И.
, които констатации са направени въз основа на подадена от него декларация от
06.10.2020г. Видно от същата, в нея жалбоподателят изрично е декларирал , че
строежът „пристройка с идентификатор 10971.503.323.1“ е построена от него
през 2011г. Въз основа на Констативния
акт от Зам. кмета на Община Видин е издадена Заповед № РД-02-11-1232/21.10.2020г.
, с която е наредено
на жалбоподателя като собственик и възложител да премахне незаконен строеж „Пристройка“
към сграда с идентификатор №10971.503.21, изграден в ПИ с идентификатор
10971.503.21-собственост на Община Видин. Посочено е в заповедта , че
останалите обекти , посочени в жалбата , не представляват строежи по смисъла
на §.5,т.38 от ДР на ЗУТ. След влизане в сила на заповедта в указания в
заповедта срок същата не е изпълнена доброволно , поради което извършителят е
уведомен за пристъпване към принудително изпълнение на заповедта , насрочено
за 05.08.2021г. Видно от протокол от 05.08.2021г. за установяване състоянието
на строежа и строителната площадка преди започване на принудителното
изпълнение , работната група е установила , че незаконният строеж
„пристройка“ е премахнат доброволно от извършителя на строежа и е освободен
от оборудването . За горното е изготвен и КП №118 от 05.08.2021г., в който
изрично е отбелязано , че строежът е премахнат доброволно до терена от
извършителя на строежа , както и че теренът е почистен и освободен от
строителни отпадъци. Впоследствие до Община
Видин е постъпил отново сигнал от първоначалния сигналодател с вх.№
АО-02-06-2653/23.08.2021г. , че наемателят на сградата е изградил зидана
ограда , излял е бетонна плоча и налепил теракотни плочи върху нея , наредил
е маси и столове , както и рекламни чадъри върху прилежаща улица–публична
общинска собственост, от която е отстранен вече по надлежния ред. Посочил е ,
че могат да бъдат снети сведения от него и от сина му. До началник отдел „ПНОУС“
е изготвен доклад от ст.специалист „Контрол по строителството, даване на
линия и ниво“ в отдел „Устройство на територията“ при Община Видин , в който
е посочено , че частта от сигнала , цитиращ ограждане и завземане на общински
терен , не е от компетентността на отдел „УТ“. Посочено е , че се касае за ограден терен с посочени размери с
ограда с височина 1,98 м с плътна част 0,60м и ажурна част , която ограда не
представлява строеж по смисъла на §.5,т.38 от ДР на ЗУТ и на основание
чл.151,ал.1,т.11 от ЗУТ за нея не се изисква издаване на разрешение за
строеж. Посочено е , че следва да бъде проведена процедура по чл.65 от ЗОС ,
който е от компетентността на отдел „ПНОУС“. Въз основа на подадения
сигнал и посочения доклад е издадена процесната заповед , с която е наредено да бъде иззет терен – публична
общинска собственост , находящ се в ПИ с идентификатор №10971.503.21 по КК на
гр.Видин от лицето С.Д.И.. Не е спорно по делото , че
жалбоподателят , респ. представляваното от него дружество, е наемател на кафе
–аперитив “Лъки“, находящо се в гр.Видин , ж.к „Панония“ . При така установената
фактическа обстановка Съдът намира от правна страна следното : Жалбата е допустима, като
подадена от лице, което има правен интерес да обжалва оспорвания
административен акт и в законоустановения 14-дневен срок за оспорването му. Разгледана по същество,
същата е основателна. Заповедта е издадена от
компетентен орган-Кмета на Община Видин с оглед разпоредбата на чл.65,ал.1 от
ЗОС , съобразно която общински имот,
който се владее или държи без основание, който се ползва не по предназначение
или нуждата от който е отпаднала, се изземва въз основа на заповед на кмета
на общината. Същата обаче е постановена
при съществено нарушение на
административно-производствените правила и материалния закон. Съобразно чл.65, ал.1 от
ЗОС заповедта за изземване се издава при наличието на следните предпоставки :
1.да се касае за общински имот;2.същият да се владее или държи без основание,
да не се използва по предназначение или необходимостта от него да е
отпаднала. Не е спорно по делото, че
процесният имот, част от който е разпореден за изземване с обжалваната
заповед, е публична общинска собственост съгласно чл. 3, ал. 2, т. 1 ЗОС,
във връзка с §.7, ал. 1, т. 4 ЗМСМА, за който не се съставя акт за общинска
собственост на основание разпоредбата на чл. 56, ал. 2 ЗОС. Не се установява по делото
обаче , че същият се държи от жалбоподателя, както и спазването на
административно-производствените правила по издаването на процесната заповед.
Съобразно чл.127,ал.2 от Наредба за реда за придобиване, управление и
разпореждане с общинско имущество на територията на община Видин , заповедта за изземване се издава въз
основа на констативен акт, съставен от длъжностните лица по чл.80 ал.1 от ЗОС,
в който трябва да бъдат посочени данни за акта за общинска собственост,
физическото или юридическото лице, което владее или държи имота, основанието
за това. Действително посочената разпоредба на ЗОбС е отменена, но горното не
изключва задължението по чл.127 ,ал.2 от Наредбата заповедта да бъде издадена
въз основа на констативен протокол , т.е извършена проверка от длъжностни
лица, определени от кмета на общината или длъжностните лица от служба
"Общинска собственост", на които са възложени такива правомощия .Горното
следва и от основните принципи в административното производство по чл.7 от
АПК–за истинност и по чл.9 от АПК–за служебно начало ,като съобразно
чл.9,ал.2 от АПК административният орган е длъжен да събере всички необходими
доказателства. Съобразно чл.35 от АПК административинят акт се издава след
като се изяснят фактите и обстоятелствата от значение за случая и се обсъдят
обясненията и възраженията на заинтересованите граждани и организации, ако такива са направени.Съобразно
чл.39,ал.1 от АПК фактите и обстоятелствата се установяват със следните
доказателствени средства : обяснения , декларации от страните , сведения
писмени и веществени доказателствени средства , заключения на вещи лица и др.
средства , които не са забранени от закон. В настоящата заповед е посочено , че се издава на основание постъпилия сигнал и доклада от отдел „УТ“, като видно от административната преписка изложените в заповедта обстоятелства не са установявани с доказателствени средства от разписаните в АПК и не са изяснени всички факти и обстоятелства от значение за случая. Изложените данни в сигнала , по повод на което е започнало производството, не могат да бъдат основание за издаване на заповед , а същите подлежат на установяване и доказване в административното производство. Докладната записка също не се ползва с материална доказателствена сила относно установяваните в нея обстоятелства , а същата представлява вътрешнослужебен акт с характер на становище , правен анализ на фактите и обстоятелствата, изготвено във фазата на подготовката и предварителното проучване преди приемане на съответното решение. По разбиране на настоящия съдебен състав с оглед изложените обстоятелства в доклада /които не са установени по съответния ред/ , се касае и за незаконен строеж по смисъла на чл. 225, ал. 1, т. 1 ЗУТ-като изграден в несъответствие с предвижданията на действащия подробен устройствен план, в случай , че попада в улицата , но няма законова пречка за издаване и на заповед по чл.65 , ал.1 от ЗОбС в случай , че се установят законовите предпоставки за това , а именно общинският имот да се държи без основание. По смисъла на закона „държането“ е упражняване на фактическата власт върху веща, в случая имота , което следва да е налице към момента на издаване на заповедта за изземването на имота. В случая именно това обстоятелство не е изяснено. Не е извършена проверка в настоящето производство преди издаване на заповедта за изземване съобразно изискването на чл.127,ал.2 от наредбата на ОбС-Видин, резултатите от която да бъдат обективирани в констативен протокол , поради което това обстоятелство е останало неизяснено . Не могат да бъдат споделени доводите , че се установява , че жалбоподателят държи процесния имот-публична общинска собственост , тъй като безспорно се установява , че е държал процесния терен, върху който е била изградена незаконната пристройка . Безспорно се установява-с влязла в сила заповед и протокол от 05.08.2021г. , че жалбоподателят е държал терен от общински поземлен имот- улица , върху който е била изградена пристройката , до 05.08.2021г. , когато теренът е освободен от пристройката , но не се установява, че държи терена , респ. каква част от него след този момент , вкл. към момента на издаване на процесната заповед. Такива констатации не са направени в настоящето административно производство , нито е индивидуализиран по какъвто и да е начин-чрез проверка на място и изготвяне на окомерна скица или др. подходящ начин , съответният терен –част от имота, общинска собственост. Не става ясно и дали това е теренът, върху който е била изградена незаконната постройка, посочен обаче за освободен от жалбоподателя . Липсват каквито и да е доказателства , че именно жалбоподателят е изградил оградата/оградил имота , каквито съображения е изложил органът във връзка с издадената заповед, въпреки че в настоящето производство релевантно е установяване на фактическия държател на имота. Действително няма пречка да бъдат приобщени
и доказателства, събрани в други административни производства, каквото в случая
е това по издаване на заповедта за премахване на незаконен строеж “пристройка“,
но констативният протокол, на който се позовава ответникът, съдържа констатации
единствено за пристройката, находяща се в имота, публична общинска собственост,
декларацията от жалбоподателя, че е извършител на строежа и собственик, е също
единствено относно пристройката, а с констативен протокол от 05.08.2021г. е установено,
че заповедта е изпълнена и пристройката е премахната, като теренът е освободен
от същата. По отношение на ограждането на имот общинска собственост, представляващ
улица, път, липсват каквито и да е фактически установявания, както в административното
производство по издаване на заповедта за премахване на пристройката, така и в
производството по издаване на настоящата заповед. Видно от гореизложеното неспазването
на административно-производствените правила по издаването на заповедта за изземване
на имота е довело до неизясняване на релевантните за случая обстоятелства . Административният
акт не може да почива на предположения, а следва да бъде издаден след изясняване
и установяване на релевантните обстоятелства. В случая административният орган
не е събирал доказателства, а се е позовал директно на изложените данни в сигнала
и доклад на служител от отдел „УТ“, което е довело до постановяване на административен
акт без събирането на доказателства за установяване на посочените в сигнала и
доклада обстоятелства в нарушение на административно–производствените правила
, разписани в АПК и наредбата на ОбС-Видин. Предвид горното жалбата е основателна.
Заповедта е незаконосъобразна
като издадена при съществено нарушение на административно-производствените правила,
което е довело до неправилно приложение и на материалния закон –основание за нейната
отмяна съгласно чл.146,т.3 и т.4 от АПК. С оглед изхода на спора и поисканите
от жалбоподателя разноски, на основание чл.143,ал,ал.1 от АПК на същия следва
да се присъди заплатената за делото държавна такса в размер на 10 лв, която
следва да бъде възстановена от бюджета на органа , издал отменения акт. Воден от горното и на основание
чл.172,ал.1 АПК Съдът РЕШИ: ОТМЕНЯ Заповед №
РД-02-11-2625/01.09.2021г. , издадена от Кмета на Община Видин, с която е
наредено да бъде иззет от С.Д.И. *** терен-публична общинска собственост,
находящ се в ПИ с идентификатор №10971.503.21 по КК на гр. Видин. ОСЪЖДА Община Видин да
заплати на С.Д.И. *** против направени по делото разноски за държавна такса в
размер на 10/десет/ лв. Решението подлежи на обжалване
пред Върховния административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщаването
му на страните. Административен съдия: |
|||||||||||
|
|||||||||||
Решение по дело №189/2021 на Административен съд - Видин
Номер на акта: | 97 |
Дата: | 4 ноември 2021 г. (в сила от 24 ноември 2021 г.) |
Съдия: | Биляна Спасова Панталеева Кайзерова |
Дело: | 20217070700189 |
Тип на делото: | Административно дело |
Дата на образуване: | 13 септември 2021 г. |