Решение по дело №206/2024 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 3247
Дата: 29 октомври 2024 г.
Съдия: Златко Мазников
Дело: 20247240700206
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 март 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 3247

Стара Загора, 29.10.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Стара Загора - , в съдебно заседание на девети октомври две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Председател: ДАРИНА ДРАГНЕВА
Членове: КРЕМЕНА КОСТОВА-ГРОЗЕВА
ЗЛАТКО МАЗНИКОВ

При секретар СВЕТЛА ИВАНОВА и с участието на прокурора ПЕТЯ ИВАНОВА ДРАГАНОВА като разгледа докладваното от съдия ЗЛАТКО МАЗНИКОВ административно дело № 20247240700206 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 185 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на П. Т. З. със от гр. Димитровград, подадена чрез пълномощник – адв. Б. Б. от Адвокатска колегия Хасково, против разпоредбата на чл. 54 в частта „Музеи и художествени галерии с местен характер“, т. 1 – „входни билети: за възрастни – 4,00 лева“ от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Чирпан, приета с Решение № 374 от 05.03.2023 г., изменена и допълнена в действащата й редакция с Решение № 75 от 26.03.2020 г. на Общински съвет Чирпан.

С определение № 2798 от 16.09.2024 г. е допуснато присъединяване на Т. И. Д. от гр. Димитровград, представлявана от адв. Б. Б. от Адвокатска колегия Хасково, към оспорването, инициирано от П. З..

Жалбоподателят П. З. твърди, че оспорената разпоредба е приета от некомпетентен орган, като се позовава на чл. 187, ал. 2 от Закона за културното наследство (ЗКН), според която норма цените на входните билети в държавните и общинските музеи се определят от техния директор съгласувано с финансиращия музея орган. Поддържа още, че при приемането й не са спазени административнопроизводствените правила на чл. 26 и чл. 28 от Закона за нормативните актове (ЗНА), както и че Наредбата, в която се съдържа, не е обонародвана в Държавен вестник съгласно действащите към приемането й редакции на чл. 37 и чл. 38 от ЗНА, нито е била разгласена по реда на чл. 22, ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) във връзка с чл. 5, ал. 5 от Конституцията на Република България (КРБ).

Същите доводи са наведени и в молбата на Т. Д. за присъденияване към оспорването, като се обосновава и противоречие на обжалваната разпоредба с нормите на чл. 6 от КРБ, чл. 4 от Закона за защита от дискриминация и чл. 24, ал. 4 от Наредба № Н-4 от 08.10.2023 г. за условията и реда за предоставяне на културни ценности.

По тези съображения жалбоподателите молят оспорваната от тях разпоредба да бъде обявена за нищожна, алтернативно – отменена като незаконосъобразна, и претендират за направените разноски по делото.

Ответникът – Общински съвет (ОбС) Чирпан, редовно призован, не изпраща представител. В писмо-отговор вх. № 4759 от 07.10.2024 г., постъпила чрез председателя на ОбС във връзка с дадените на ответника указания за доказателствената му тежест (вж. определение № 2162 от 01.07.2024 г. за насрочване на делото в съдебно заседание), изразява становище, че към датата на приемане на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Чирпан: не е съществувал чл. 2а от ЗНА, предвиждащ лицата, за които възникват задължения или ограничения по силата на нов нормативен акт, да бъдат уведомени преди неговото приемане, както и възможност да представят предложения и възражения, съотвено срок, в който те могат да сторят това; приложимите редакции на чл. 26 и чл. 28 от ЗНА не са съдържали задължения за органа, издал акта, да го публикува на интернет страницата си заедно с мотивите или да даде срок за предложения и становища по проекта, а приложимата редакция на чл. 22, ал. 2 от ЗМСМА не е съдържала задължения за него да разгласява акта сред населението.

Представителят на Окръжна прокуратура Стара Загора изразява становище, че оспорената разпоредба е в противоречие със ЗКН и следва да бъде отменена.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

С решение № 374 по Протокол № 38 от 05.03.2003 г. на ОбС Чирпан (л. 41 – 42) на основание чл. 22, ал. 1 от ЗМСМА и чл. 9 от ЗМДТ с 14 гласа „за“ и 1 глас „въздържал се“ от общо 21 общински съветници е приета Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Чирпан – НОАМТЦУТОЧ (л. 28 – 40), в чл. 54 от която са определени услугите, предоставяни от Община Чирпан, и цените за тях. В пар. 7 от ПЗР на НОАМТЦУТОЧ е посочено, че тя се издава на основание чл. 9 от ЗМДТ и влиза в сила от датата на приемането й. НОАМТЦУТОЧ е приета по предложение на кмета на община Чирпан, който в докладна записка от 25.02.2003 г. е обосновал приемането й с влезлите в сила на 01.01.2003 г. промени в ЗМДТ (л. 83).

В постъпило писмо-отговор с вх. № 4759 от 07.10.2024 г. (л. 170) ответникът изрично заявява, че в архава му не са открити доказателства за публикуването на НОАМТЦУТОЧ, като сочи, че всички приети решения от ОбС Чирпан, включително тези за приемане на наредби, се предоставят за изпълнение на кмета на общината със задължение за поставяне на таблото за съобщения на общодостъпно място в сградата на общинската администрация и се изпращат за публикуване във вестник „Чирпански новини“, но доказателства в тази насока не са представени.

Разпоредбата на чл. 54 от НОАМТЦУТОЧ е изменяна и допълвана от ОбС Чирпан на основание чл. 21, ал. 1, т. 7 и ал. 2 от ЗМСМА, както следва:

с решение № 350 от 26.11.2009 г., прието след поименно гласуване с 20 гласа „за“ от общо 21 общински съветници (л. 69) – по предложение (докладна записка) от кмета на община Чирпан с вх. № 1896 от 16.11.2009 г., обосновано с резултатите от проведана на 08.10.2009 г. работна среща с участието на представители от сферата на образованието, куртурата, туризма и спорта (л. 84 – 85);

с решение № 367 от 26.11.2013 г., прието след поименно гласуване с 18 гласа „за“ и 1 глас „въздържал се“ от общо 21 общински съветници (л. 69 – 71) – по предложение от кмета на община Чирпан с вх. № 354 от 19.11.2013 г., обосновано с постъпило предложение от вр. изп. дл. директор на Исторически музей Чирпан и с необходимостта да се съгласуват Вътрешните правила за обслужване на посетители, предоставяне на предлагани услуги, за събиране и отчитане на приходите в ИМ – Чирпан с НОАМТЦУТОЧ (л. 86 – 90);

с решение № 75 от 26.03.2020 г., прието след поименно гласуване с 17 гласа „за“ и 4 гласа „въздържал се“ от общо 21 общински съветници (л. 72 – 79) – по предложение от кмета на община Чирпан с вх. № 095 от 02.03.2020 г., обосновано с необходимостта от актуализиране на цените на услугите, предоставяни от музеите и художествените галерии с местен характер, които не били променяни от м. ноември 2013 г., откогато минамалната работна заплата била нараснала с 96,77%, а средният осигурителен доход – с 51,66%, като са посочени финансовите и други средства, които са необходими за прилагането на новата уредба, и очакваните резултати от прилагането й, направен е нализ за съотвествие с правото на Европейския съюз и е посочено, че проектът за изменение и допълнение е бил публикуван на интернет страницата на Община Чирпан, но в определения 30-дневен срок за предложения и становища не са постъпили такива.

В действащата й редакция (след промените, приети с решение № 75 от 26.03.2020 г. на ОбС Чирпан) разпоредбата на чл. 54 от НОАМТЦУТОЧ в частта й „Музеи и художествени галерии с местен характер“, т. 1 определя цена на входните билети за възрастни в размер на 4,00 лева („входни билети: за възрастни – 4,00 лева“ – л. 63).

С разпореждания № 851 от 11.03.2024 г. и № 2162 от 01.07.2024 г. на ответника са дадени конкретни указания за необходимостта от представяне на доказателства във връзка с доказателствената му тежест, в т. ч. и на изрично посочени такива, като от ответника са представени и съответно от съда са приети като писмени доказателства заверени копия на Правилника за организацията и дейността на ОбС Чирпан, неговите комисии и взаимодействието с общинската админстрация (мандат 2019 – 2023 г.), протоколите и решенията на ОбС Чирпан за приемане на НОАМТЦУТОЧ и за последващите й промени в оспорената й част, НОАМТЦУТОЧ в редакцията й към датата на приемането й и в актуалната й редакция, поименни списъци на общинските съветници към датите на приемане, изменение и допълнение на оспорената разпоредба, предложенията на вносителите за приемане на НОАМТЦУТОЧ и за последващите й промени в оспорената й част, извлечение от интернет страницата на Община Чирпан за публикувани решения на ОбС Чирпан, в т. ч. и на решението за приемане на действащата редакция на оспорената разпоредба.

При така установената фактическа обстановка съдът приема от правна страна следното:

Съгласно чл. 185, ал. 1 от АПК подзаконовите нормативни актове могат да се оспорват пред съд, като според ал. 2 на същия член подзаконовите нормативни актове могат да бъдат оспорени изцяло или в отделни техни разпоредби. Съгласно чл. 186, ал.1 от АПК право да оспорват подзаконов нормативен акт имат гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той поражда задължения, като според чл. 187, ал.1 от АПК подзаконовите нормативни актове могат да бъдат оспорени без ограничение във времето. В случая предмет на оспорване е отделна разпоредба от НОАМТЦУТОЧ, която е подзаконов нормативен акт, съдържащ правни норми, които създават общозадължителни правила за регулиране на обществени отношения на територията на община Чирпан, като засяга неограничен брой адресати – чл. 7, ал. 2 от ЗНА и чл. 75 от АПК. С оспорената разпоредба на чл. 54 от НОАМТЦУТОЧ в частта й „Музеи и художествени галерии с местен характер“, т. 1 е определена цена от 4,00 лева на входните билети за възрастни, каквито са жалбоподателите, за обекти – музеи и художествени галерии на територята на община Чирпан, които са публична общинска собственост и могат да бъдат посещавани от всеки, независимо от неговото местоживеене, по всяко удобно за него време – в рамките на работното време на музея или галерията, поради което за жалбоподателите, ако и да са жители на гр. Димитровград, е налице правен интерес от оспорването й. В този смисъл е и определение № 7926 от 26.06.2024 г. по адм. дело № 5472/2024 г. на ВАС – Осмо отделение, с което въпросът за правния интерес от оспорването на жалбоподателя П. З. е разрешен с положителен за него резултат, а дадените с него указания по тълкуването и прилагането на закона са задължителни за настоящия съд и са относими към преценката на правния интерес от оспорването на жалбоподателката Т. Д.. С оглед на изложеното оспорването, като направено от легитимирани лица с правен интерес и против акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.

Разгледани по същество, жалбите са основателни.

Общинските съвети са компетентни да издават наредби, когато това е предвидено от Конституцията или от закон – чл. 2 от ЗНА и чл. 76, ал. 1 от АПК, като уреждат с тях съобразно нормативните актове от по-висока степен обществени отношения с местно значение – чл. 8 от ЗНА.

За приемането на Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на съответната община ОбС е овластен с нормите на чл. 141, ал. 4 от КРБ, чл. 21, ал. 2 във връзка с ал. 1, т. 7 и т. 23 от ЗМСМА и чл. 9 от ЗМДТ. Последната е посочена изрично в пар. 7 от ПЗР на НОАМТЦУТОЧ като основание за издаването й, а в решенията на ОбС Чирпан за последвалите промени в оспорената й част като основание за приемането им изрично са посочени разпоредбите на чл. 21, ал. 1, т. 7 и ал. 2 от ЗМСМА.

Предмет на регулация с наредба, издавана на основание чл. 9 от ЗМДТ, каквато е НОАМТЦУТОЧ, са събираните от общината местни такси, изброени изчерпателно в чл. 6, ал. 1 от ЗМДТ, и цените за всички услуги и права, предоставяни от общината (с изключение на тези по чл. 6, ал. 1 от ЗМДТ), включително за ползването на общинските тротоари, площади и улични платна или на части от тях като зони за платено и безплатно паркиране по Закона за движението по пътищата – чл. 6, ал. 2 и ал. 3 от ЗМДТ.

Цените за посещение на общински музеи обаче, какъвто е предметът на регулация на оспорената разпоредба от НОАМТЦУТОЧ, не могат да бъдат определяни от ОбС и в частност с наредба по чл. 9 от ЗМДТ, приета на основание чл. 21, ал. 1, т. 7 от ЗМСМА, тъй обществени отношения, регулирани с оспорената разпоредба, са уредени в специален закон – ЗКН, предвиждащ в чл. 187, ал. 2, че цените на входните билети в държавните и общински музеи се определят от техния директор съгласувано с финансиращия музея орган. Следователно, доколкото нормата на чл. 187, ал. 2 от ЗКН е специална по отношение на чл. 6, ал. 2 във връзка с чл. 9 от ЗМДТ, ОбС не разполага с материална компетентност да определя цени на входни билети за общински музеи, съответно оспорената разпоредба на чл. 54 в частта „Музеи и художествени галерии с местен характер“, т. 1 – „входни билети: за възрастни – 4,00 лева“ от НОАМТЦУТОЧ, като приета от некомпетентен орган – ОбС Чирпан, е нищожна и на основание чл. 193, ал. 1, предложение първо от АПК следва да бъде обявена за такава.

Констатираната нищожност на оспорената разпоредба прави безпредметно произнасянето по останалите доводи на жалбоподателите за нейната незаконосъобразност.

При този изход на спора и при липсата на възражения от страна на ответника за прекомерност на заплатените от жалбоподателите и претендирани от тях адвокатски възнаграждения, имайки предвид разпоредбата на пар. 1, т. 6 от АПК, Община Чирпан следва да бъде осъдена да заплати на жалбоподателите направените разноски по делото, както следва:

на жалбоподателя П. З. – в размер на сумата от 1570 лв., от които 10 лв. заплатена държавна такса за разглеждане на жалбата му, 30 лв. заплатена такса за обнародване на съобщението за оспорването в ДВ, 1200 лв. заплатено адвокатско възнаграждение на един адвокат за процесуално представителство пред настоящата инстанция, 30 лв. заплатена държавна такса за частна жалба и 300 лв. заплатено адвокатско възнаграждение на един адвокат за правна защита и съдействие в производството по адм. дело № 5472/2024 г. на ВАС, Осмо отделение;

на жалбоподателката Т. Д. – в размер на сумата от 1000 лв., представляваща заплатено адвокатско възнаграждение на един адвокат за процесуално представителство пред настоящата инстанция.

Водим от горните мотиви, Административен съд Стара Загора на основание чл. 193, ал. 1, предложение първо от АПК

 

 

Р Е Ш И :

 

 

ОБЯВЯВА ЗА НИЩОЖНА по жалби на П. Т. З., [ЕГН], и на Т. И. Д., [ЕГН], разпоредбата на чл. 54 в частта „Музеи и художествени галерии с местен характер“, т. 1 – „входни билети: за възрастни – 4,00 лева“ от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Чирпан, приета с Решение № 374 от 05.03.2023 г., изменена и допълнена в действащата й редакция с Решение № 75 от 26.03.2020 г. на Общински съвет Чирпан.

 

ОСЪЖДА Община Чирпан да заплати на П. Т. З., [ЕГН], от гр. Димитровград, [улица], вх... ап...., сумата от 1570 (хиляда петстотин и седемдесет) лева, представляваща направени разноски по делото.

 

ОСЪЖДА Община Чирпан да заплати на Т. И. Д., [ЕГН], от гр. Димитровград, ул. „....“ № .., вх..., ап...., сумата от 1000 (хиляда) лева, представляваща направени разноски по делото.

 

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните, ведно с препис от него, пред Върховния Административен съд.

 

След влизането му в сила решението да се обнародва по начина, по който е била обнародвана Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Чирпан, съгласно чл. 194 от АПК.

 

 

Председател:  
Членове: