Решение по дело №169/2018 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 30 януари 2019 г. (в сила от 11 септември 2020 г.)
Съдия: Иван Никифоров Цонков
Дело: 20187090700169
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 юни 2018 г.

Съдържание на акта

                           Р Е Ш Е Н И Е   3

                              гр.Габрово, 30.01.2019 година

                                      В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ГАБРОВО, в открито съдебно заседание на девети януари две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                                                                               СЪДИЯ: И. ЦОНКОВ при секретаря Радослава Кънева, като разгледа докладваното от председателя адм.д.№ 169/2018 г. по описа на Административен съд Габрово, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145- 178 от Административно процесуалния кодекс/АПК/, във вр. с чл.70, ал.2 от Наредба за условията и реда за възлагане и изпълнението на дейности в горските територии, държавна и общинска собственост и за използване на дървесина и недървесни горски продукти /НУРВИДГТДОСПДНГП/ или за краткост Наредбата и е образувано по жалба на „*****” ЕООД, гр. Севлиево. Със същата е оспорена заповед на Директора на ТП - ДГС Севлиево № 43/19.04.2018 година, с която „******“ ЕООД, със седалище с. Г., община Троян, ул. „******” № *, представлявано от М.М.- управител, е определено за спечелило търг с явно наддаване за продажба на дървесина на корен, проведен по реда на Наредба за условията и реда за възлагане и изпълнението на дейности в горските територии, държавна и общинска собственост и за използване на дървесина и недървесни горски продукти. Процедурата е открита със Заповед № 30/28.03.2018 година на директора на ДГС- Севлиево. В така депозираната жалба се сочи, че обжалваната заповед е незаконосъобразна, т.к. търгът е проведен при редица нарушения на процедурата и на страните не е дадена еднаква възможност за участие в търга. Сочи се, че тези нарушения са допуснати от възложителя, поради което молят за отмяна на така оспорената заповед.

В открито съдебно заседание дружеството се представлява от управителя Д. Д. и надлежно упълномощен процесуален представител – адвокат И.С. от ГАК, поддържат жалбата по съображенията изложени в същата и представена по делото писмена защита и молят за отмяна на така оспорената заповед на Директор на ТП - Държавно горско стопанство гр.Севлиево, претендират присъждането на разноски.

Ответникът – Директор ТП ДГС – Севлиево, редовно призован, се представлява в съдебно заседание от упълномощен процесуален  процесуален представител – адвокат Н. М. от ГАК, който оспорва жалбата като неоснователна и моли за отхвърлянето и като такава, като подробни съображения в тази насока излага в представена по делото писмена защита, претендира присъждането на разноски. В представено писмено становище от Директор ДГС – Севлиево, се поддържа изразеното становище за неоснователност на жалбата.

Заинтересованата страна "******" ЕООД с.Г., общ.Троян, редовно призовани, се явява управителя М.М., който оспорва жалбата като неоснователна и моли за оставяне в сила на оспорената заповед.

Заинтересованата страна "******" ЕООД гр.Батак, редовно призовани, не се явяват и не се представляват от упълномощен представител. В постъпило писмено становище от упълномощен представител адвокат оспорват жалбата и молят за отмяна на същата по изложени подробно в становището съображения, претендират присъждане на разноски.

Административен съд Габрово, след като обсъди събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното:

Въз основа Заповед № 30 от  28.03.2018 г./л.49/ на Директора на  ТП Държавно горско стопанство /ДГС/ Севлиево е открита процедура по провеждане на електронен търг с явно наддаване за продажба на стояща дървесина на корен – Процедура № ЕТ00133 на ДГС Севлиево, която процедура е обявена по предвидения съгласно чл.53 от НУРВИДГТДОСПДНГП ред, включително и чрез публикуването и на интернет страницата на ДГС Севлиево, в която процедура е включен и електронен търг с явно наддаване за обект № 1814 – обект на ТП ДГС - Севлиево. Със заповедта  за откриване на процедурата са одобрени условията за участие и начина  на провеждане на  процедурата, гаранции, изискванията към кандидатите, условията и начина на  плащане, срока за приемане на документи и датата на провеждане на търга, а също така и документацията/л.47 и сл./, която желаещите за участие в търга следва да попълнят и депозират за участие в ТП ДГС - Севлиево в посочения в заповедта срок. Със Заповед № 39 от 19.04.2018 г. на Директора на ТП ДГС - Севлиево е назначена и комисия за провеждане на търга/л.41/, състояща се от четирима редовни и трима резервни членове, съгласно чл.60, ал.1 и 2 от Наредбата. На определената в заповедта дата търга е проведен, като за обект № 1814 участие в него са заявили и съответно са подали документи до определения в заповедта срок – 23.59 часа на 18.04.2018 г. три търговски дружества, а именно жалбоподателят „*****“ ЕООД – гр.Севлиево; „******“ ЕООД – с.Г., общ.Троян и „******“ ЕООД  - гр.Батак. Съгласно изготвения от назначената комисия провела търга Протокол от 19.04.2018 г., същата се е събрала на определената за провеждането на търга дата – 11.00 часа на 19.04.2018 г. и на същата дата в 11.30 часа/противно на твърдяното в жалбата/ е стартирала процедурата по провеждане на търга за обект 1814. Това е видно и от допуснатата по делото СТЕ и приложенията към същата, която съдът намира за безпристрастно, обосновано и компетентно изготвена, поради което я кредитира с доверие. От изложеното в обстоятелствената част на експертизата, началото на тръжната сесия е положено именно в 11.30 часа от влизане в системата за електронно провеждане на търгове на потребител elina bogdanova.sevlievo – председателя на комисията, с което процедурата по провеждане на търга реално е стартирана, при което от страна на комисията е отпочната проверка на документите на кандидатите. При извършената проверка комисията е констатирала, че и трите заявили участие в търга дружества са подали всички изискуеми документи и няма нередовности, поради което и трите дружества са допуснати до участие в търга и същите са получили имейл „одобрен“. Последно това потвърждение е получила фирма „*****-Севлиево“ ЕООД, което е станало в 13.02.32 часа на същия ден, след което системата автоматично е генерирала и-мейли до трите фирми участнички в търга в 13.02.45 часа, с което е сложено началото на наддавателната процедура от търга за посочения по-горе обект № 1814. Хронологията на процедурата по наддаване е описана детайлно в изготвеното експертно заключение, като първоначално определената тръжна цена е потвърдена най-напред от фирма „******“ ЕООД в 13.03.04 часа, следвана от „*****-Севлиево“ ЕООД в 13.04.53 часа, а относно фирма „******“ ЕООД липсва запис за извършено потвърждаване на цената, като същата е влизала в системата непосредствено преди започване на наддавателната процедура. След потвърждаване на цената от „******“ ЕООД е започнал период от 90 сек., в който останалите допуснати участници в търга е следвало да потвърдят първоначално определената цена, което е сторено единствено от „*****“ ЕООД. Последвало е автоматично генериране в системата на нов 90 секунден период  с нова определена цена /началната плюс 312 лева стъпка/, в който период нито една от фирмите участнички не е потвърдила тази цена, след което наддавателната процедура автоматично е прекратена и резултата от търга е изпратен на всички участници. Съгласно т.10, раздел II „Начин на провеждане на търга“ на тръжните условия, в този случай победителят в процедурата се определя чрез жребий и това е станало на база цена и време на потвърждаване на първоначална/нова цена, при което първият участник потвърдил в случая първоначалната цена – ******“ ЕООД, е определен автоматично от системата за спечелил търга. От експертизата е видно също, че липсват каквито и да са данни за външна намеса в системата при провеждане на търга, както и за технически проблеми, които да са били налични в системата на организатора /администратора/ на търга и които да са попречили на някой от участниците да участва ефективно и реално в наддавателната процедура при провеждането на търга и ако някой от участниците е имал такива роблеми, то очевидно това касае неговата техническа обезпеченост, като се имат предвид в тази насока показанията на св. Д.Д. – служителка в „*******“ ЕООД, извършила фактическите действия по участието на дружеството в търга.

Както се посочи, за резултата от търга назначената комисия по провеждането му е изготвила Протокол от 19.04.2018 г./л.33/, в който  са описани участниците и резултата от проведения търг, който протокол заедно с електронна справка от самия търг, е предоставен на лицето по чл.50, т.2 от Наредбата и съобразно чл.62, ал.2 от същата за вземане на решение. Протокола е Утвърден от Директора на ДГС Севлиево, след което същият на основание чл.62, ал.1, т.1, във вр. с чл.74 и сл. от посочената Наредба е издал и оспорената в настоящото производство заповед № 43 от 19.04.2018 г./л.27/.

С оглед така установената фактическа обстановка по делото съдът намира жалбата за допустима, като подадена в срок и срещу акт подлежащ на оспорване по съдебен ред. След извършената служебна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт по реда на чл. 168 от АПК и на основанията по чл. 146 от АПК, както и преценката на изложените в жалбата доводи, съдът намира същата за неоснователна, по следните съображения:

По своята правна същност Заповед  № 43 от 19.04.2018 г. на Директора на ТП – ДГС – Севлиево, с която е определен за купувач в проведен търг с явно наддаване за продажба на дървесина на корен от обект № 1814 кандидатът „******“ ЕООД с.Г., общ.Троян, ЕИК ******* е индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал.1 от АПК. Същата е издадена от компетентен орган по арг. от чл. 50, т.2 от НУРВИДГТДОСПДНГП, при спазване изискванията за срок по чл. 62, ал.2 от Наредбата и форма, както и на административнопроизводствените правила и материалния закон, поради което и липсват твърдяните нарушения на административно производствените правила. В оспорената заповед са посочени фактическите и правни основания обосноваващи издаването на същата.

Както и по-горе бе упоменато, използването на дървесина от горските територии - държавна или общинска собственост, се извършва при условията и по реда, определени с наредбата по чл. 95, ал.1 от ЗГ, т.е. с НУРВИДГТДОСПДНГП, като съгласно чл.2, т.2 от същата „Възложители за горските територии държавна собственост са териториалните поделения на държавните предприятия (ТП на ДП) - в случаите, когато директорът на ДП е оправомощил директорите на ТП“, а съгласно чл.4, ал.1, т.2 от същата „Процедурите за продажба на дървесина и недървесни горски продукти за горски територии - държавна собственост, се организират и извършват от: териториалните поделения на държавните предприятия (ТП на ДП) - в случаите, когато директорът на ДП е оправомощил директорите на ТП“,съответно чл.5, ал.1, т.1 предвижда , че „Ползването на дървесина се осъществява: 1. чрез продажба на стояща дървесина на корен“, какъвто е и настоящия случай. Съгласно чл. 69, ал.1 от Наредбата „Търговете с тайно и явно наддаване за продажба на добитата дървесина се провеждат при условията и по реда съответно на търговете с тайно и явно наддаване за продажба на стояща дървесина на корен с изключение на възможността за участие на подизпълнители, като реда е уточнен в чл. 54 и сл. от Наредбата, а в раздел ТРЕТИ е уточнен реда за провеждане на електронните търгове съгласно чл. 74 от Наредбата. Тръжната процедура представлява сложен фактически състав, обхващаш няколко относително обособени етапа на организация и провеждане, като заключителната фаза е обявяването на класирането, съответно определянето на участника, класиран на първо място, за спечелил търга. Всяка една от тези фази включва извършването на определени нормативно регламентирани действия, осъществявани в предвидената от закона последователност и издаването на актове при упражняване на правомощията на съответните органи. Проверката на законосъобразността на постановените актове и извършените действия, обусловили издаването на крайния индивидуален административен акт, се извършва при проверката на законосъобразността на акта, с който приключва процедурата, доколкото в нормативен акт не е предвидено друго. Процедурата по продажба на стояща дървесина на корен е регламентирана подробно в Глава трета, раздел II от Наредба за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии - държавна и общинска собственост и за ползването на дървесина и недървестни горски продукти /Наредбата/, като съгласно чл. 49, ал. 1 от същата се осъществява по един от следните начини: търг с явно наддаване; търг с явно/тайно наддаване; конкурс; по ценоразпис; чрез електронен търг по реда на чл. 74 от Раздел III.

В случая се касае за проведен електронен търг с явно наддаване, при което е приложима разпоредбата на чл. 74 от цитирания раздел на Наредбата, указваща реда и начина на провеждане на електронен търг с явно наддаване, като съгласно ал.3 от същата разпоредба правилата относно тръжната процедура се утвърждават от органа организиращ търга. Съгласно утвърдената от директора на ТП ДГС Севлиево със Заповед № 30 от 28.03.2018 г. /заповедта за обявяване провеждането на търга/ тръжна документация /л.47 и сл./, в случая се касае за електронен търг с явно наддаване/л.50-горе/ за продажба на стояща дървесина на корен, който както се посочи се провежда при условията и реда на конкурса за продажба на стояща дървесина на корен, като офертите се класират по критерия най - висока предложена цена, а съгласно т.8 от същата заповед, „търгът се печели от участника, който първи потвърди най високата цена“, в случая първоначлно обявената такава. Също така съгласно т.15 от заповедта за обявяване на тръжната процедура, освен регламентираните в наредбата условия, са утвърдени и „Други тръжни условия“ от съдържанието на документацията за участие в тръжната сесия, които са неразделна част от заповедта в Раздел II от които, озаглавен „Начин на провеждане на търга“, подробно е регламентирана процедурата по неговото провеждане, като съгласно т.9 от същите за спечелил търга се счита участника, който първи е потвърдил последно достигнатата на търга цена. Както вече се упомена, административнопроизводствените правила регламентиращи настоящата процедура са уредените в Глава трета, раздел III от Наредбата, касаеща провеждането на електронни търгове за продажба на добита дървесина и препращаща към общите правила за провеждане на търгове съдържащи се в разделите за „Продажба на стояща дървесина на корен и „Условия и ред за провеждане на процедурите по възлагане".

Настоящия състав на Административен съд Габрово намира, че проверката и анализът на събраните писмени доказателства установява спазване на процедурата по глава трета, раздел І от Наредбата в конкретния случай, доколкото продажбата на стояща дървесина на корен, е осъществена чрез провеждане на електронен търг с явно наддаване, съгласно чл. 49, ал.1, т.5 от Наредбата, т.е. по реда на чл.74 от същата.

Лицето по чл. 50, т.2 е определило начина на продажбата и процедурата със Заповед № 30 от  28.03.2018 г./л.49/, в каквото качество се явява Директора на  ТП  ДГС - Севлиево, с която заповед е открита и процедурата по провеждане на електронен търг с явно наддаване за продажба на стояща дървесина на корен – Процедура ЕТ 00133, касаеща обект № 1814 на ТП -ДГС Севлиево. Документацията за участие в така обявения търг е утвърдена със заповедта по чл. 55 от Наредбата, като със същата са определени и условията за провеждане на търга.  Процедурата е обявена по предвидения съгласно чл.53 от Наредбата ред и заповедта има изискуемото съдържание по чл. 55, ал.3 от Наредбата. Съгласно разпореденото в т.16 от същата заповед, последната е сведена до знанието на заинтересованите лица, като е публикувана на интернет сайта на ТП ДГС - Севлиево и е поставена на информационното табло в ТП ДГС Севлиево. Със заповедта е посочен и срока за подаване на заявленията за участие в търга, определена е и датата на провеждането на същия, като е определено търга да бъде проведен на 19.04.2018 г. чрез интернет системата за електронни търгове, по който начин е спазено изискването на чл. 54 от Наредбата. Освен посоченото, заповедта съдържа всички изискуеми елементи съгласно разпоредбата на чл.55, ал.2 от Наредбата. С оглед казаното липсва твърдяното нарушение на разпоредбата на чл.55, ал.2, т.11 от Наредбата, т.к. в Заповед № 30/28.03.2018 г. ясно и точно е посочено кога, къде, от колко часа и по какъв начин ще бъде проведен така обявеният търг за продажба на дървесина.

С протокола си от проведения търг на 19.04.2018 година комисията е описала участниците и резултата от проведения търг, етапите на провеждане на търга и е определила участника спечелил същия, което както е видно и от  изслушаната СТЕ системата генерира автоматично съобразно заложените критерии, началото и края на проведената процедура. Така изготвения протокол заедно с електронна справка от търга, е предоставен съобразно чл.62, ал.2 от Наредбата на Директора на ДП ДГС-Севлиево за вземане на решение. Следва да се посочи, че по своята същност електроннната справка за хронологията на провеждането на търга, приложена към Протокола, е именно т.н. „генерирана извадка от системата“/л.35-38/ съдържаща точната хронология на провеждането на тръга и тази справка се „генерира“ извлича от системата автоматично. Посочената електронна справка няма как да бъде изготвена, освен ако не е генерирана като извадка от системата по отношение именно на тази конкретна процедура /на л.40 е приложена справка за търга от системата по искане на участник/. С оглед така посоченото, неоснователни са изложените доводи за липсата на прибложена генерирана извадка от системата обосноваващи незаконосъобразност, които са наведени от процесуалните представители на дружеството жалбоподател и на заинтересованата страна „*****“ ЕООД. По отношение твърдението за липса на история на наддаването следва да се посочи, че такава в системата действително липсва,  но това е предвид обстоятелството, че реално такова наддаване в така проведения търг не е имало, по която и причина няма „история на наддаването“, за каквото се твърди в жалбата. Протокола е Утвърден от Директора на ДГС Севлиево, след което същият на основание чл.62, ал.1, т.1, във вр. с чл.74 и сл. от посочената Наредба и утвърдения Протокол на същата тази комисия, назначена със Заповед № 39 от 19.04.2018 г./в протокола е допусната техническа грешка, като е посочена датата на заповедта за откриване на процедурата – 30/28.03.2018 г./, е издал и оспорената в настоящото производство заповед № 43 от 19.04.2018 г./л.27/, с която за спечелил тръжната процедура е определена фирма „******“ ЕООД с.Г., община Троян. Съдът намира, че посочената техническа грешка не съставлява съществено нарушение – по делото е пириложена и заповедта за назначаване на комисията като част от административната преписка, което нарушение да води до незаконосъобразност на така издадената и оспорена в настоящото производство заповед.

При издаване на заповедта е спазен и предвиденият съгласно чл.62, ал.2 от Наредбата тридневен срок за издаване на същата, а също така в съответствие с изискването на цитираната разпоредба на чл.62, ал.2 Наредбата, в заповедта се съдържа разпореждане същата да бъде публикува на интернет страницата на ТП ДГС Севлиево, както и на основание чл.61 от АПК да бъде сведена до знанието на кандидатите и заинтересованите лица, което е и сторено, видно от приложените по делото известия за доставяне - обратни разписки/л.28-31/. С оглед посоченото липсва така твърдяното нарушение на чл.62, ал.2 от наредбата и правилно в Протокола е посочено, че същият се предава заедно с електронната справка /т.к.“гнерирана извадка“/на продавача за вземане на решение по чл.62, ал.2 от Наредбата, което дефакто се явява заповедта за определяне на дружеството спечелило търгаи която заповед е издадена в предвидения тридневен срок съобразно цитираната разпоредба от Наредбата. Що се касае до наведените твърдения за неспазване на обявения час за началото на тръжната процедура, с оглед изложеното по горе като фактология, може да се обоснове извода за несъстоятелност на тези твърдения. От изготвения Протокол от 19.04.2018 г. е видно, че комисията се е събрала на определената за търга дата – 11.00 часа на 19.04.2018 г. и на същата дата в 11.30 часа/противно на твърдяното в жалбата/ е стартирала процедурата по провеждане на търга за обект 1814, което подробно е изложено в СТЕ, като началотое сложено с влизане в системата от страна на председателя на комисията в 11.30 часа и започване прегледа на документите на фирмите заявили участие в търга. Това съгласно чл.8, ал.2 от Тръжният регламент на СЦДП – ДП Габрово е началният момент на стартиране на процедурата, след което е последвало одобрение за всеки един от участниците, като системата  е генерирала и изпратила съобщение до всеки един от тях, след което е отпочната наддавателната процедура след получаване на и-мейл за стартиране на същата в 13.02.45 часа, което всъщност представлява и същинската част на процедурата по провеждане на търга. Не са налице и останалите нарушения на процедурата, за каквито се твърди от дружеството жалбаподател и заинтересованата страна „******“ЕООД, а именно относно допуснато нарушение на чл.8, ал.3 от Тръжните регламенти на СЦДП – ДП Габрово относно времевия интервал за потвърждаване на началната цена, т.к. е спазен предвиденият интервал от 90 сек.,което подробно е описано в изслушаната СТЕ. Що се касае до твърденията за нелегитимност на комисията по провеждане на търга, т.к. в Протокола изготвен от същата е вписан  номера на заповедта за откриване на процедурата /№ 30 от 28.03.2018 г./, вместо № 39, с която  е определен състава на комисията, но както се упомена, последната е неразделна част от процедурата и е представена по делото като част от административната преписка, поради което съдът намира, че в случая е допусната техническа грешка и се касе до нарушение, което не рефлектира върху законосъобразността на оспрената заповед.

По изложените съображения съдът не възприема за основателни и релевираните възражения за опорочаване на процедурата по провеждане на търга и счита, че липсват така твърдяните нарушения на процедурата, които да са съществени такива и съответно да съставляват основания за отмяна на оспорената в настоящото производство заповед. В този смисъл съдът счита и че не е допуснато съществено нарушение, което да се е отразило на правото на участие на жалбоподателя в търга.

Следователно обжалваната заповед е законосъобразна, тъй като е издадена от компетентен орган, в съотвествие с приложимите материалноправни разпоредби и административнопроизводствените правила, в законоустановената писмена форма и при спазване целта на закона, за да бъде приключен проведения търг с определяне на участник, който го е спечелил и друг, който е класиран на второ място.

По така изложените съображения съдът приема, че не са налице сочените основания за незаконосъобразност на проведения електронен търг с явно наддаване за продажба на стояща дървесина на корен, държавна собственост, а оттук и на Заповед № 43 от 19.04.2018 г. на Директора на ТП - ДГС Севлиево, както и на основанията по чл. 146 от АПК изобщо. Предвид казаното оспорената заповед като правилна и законосъобразна следва да бъде потвърдена, а жалбата като неоснователна, да бъде отхвърлена.

С оглед този изход на делото и на основание чл. 143, ал.3 от АПК на ответната страна Директор на ТП ДГС Габрово се дължат разноски в размер на 850 лева, от които 600 лева изплатено адвокатско възнаграждение и 250 лева внесен и изплатен депозит за вещо лице, платими от жалбоподателя, като искането за присъждането на такива е направено своевременно от процесуалния представител на ответната страна, като е приложен и списък на разноските съобразно чл.80 от ГПК, във вр. с чл.144 от АПК.

Воден от горното и на основание чл. 172, ал.2 от АПК, Административен съд Габрово

 

                                                  Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ като жалбата на „********" ЕООД, със седалище и адрес на управление гр.Севлиево ул.“*******“ № *, вписано в Търговския регистър с ЕИК *******, с която е оспорена Заповед № 43 от 19.04.2018 г. на Директора на ТП – ДГС – Севлиево, с която за купувач в проведен електронен търг с явно наддаване за продажба на дървесина на корен от обект № 1814, намиращ се на територията на ТП, ДГС- Севлиево, е определен кандидатът „******“ ЕООД, със седалище с. Г., община Троян, ул. „******” № 11, ЕИК *******, като неоснователна и недоказана.

ОСЪЖДА „********" ЕООД, със седалище и адрес на управление гр.Севлиево, община Севлиево, ул.“*******“ №*, вписано в Търговския регистър с ЕИК *******, да заплати на ТП – ДГС Севлиево, със седалище и адрес на управление гр.Севлиево, ул.“*******“ № 24, ЕИК *******, представлявано от инж.Р.Р.- Директор съдебни разноски в размер на 850  /осемстотин и петдесет/ лева.

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                           СЪДИЯ: