Решение по дело №625/2023 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 15 февруари 2024 г.
Съдия: Евтим Станчев Банев
Дело: 20237060700625
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 октомври 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

560


гр. Велико Търново, 15.02.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА


Административен съд Велико Търново – Трети състав, в съдебно заседание на шестнадесети януари две хиляди двадесет и четвърта година в състав:


                        Административен съдия: Евтим Банев                                                                                                   

при участието на секретаря М.Н., изслуша докладваното от съдия Банев Адм. д. № 625 по описа за 2023 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

           

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/, вр. с чл. 172, ал. 5 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/.

 

Образувано е по жалба, подадена от *** Р.М. от ВТАК, като пълномощник на Г.Д.Х. с ЕГН **********, постоянен адрес ***, срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 23-0268-000286/ 09.10.2023 г., издадена от младши автоконтрольор в РУ – Горна Оряховица към ОД на МВР – Велико Търново. С оспорената заповед на основание чл. 171, т. 2а, б. „а” от Закона за движение по пътищата на жалбоподателя е наложена принудителна административна мярка „прекратяване на регистрацията на ППС“ за срок от 6 месеца  по отношение на лек автомобил „Ситроен С2“ с рег. № ***, като е отнето и СРМПС № *********.

Жалбоподателят твърди незаконосъобразност на оспорения административен акт, поради издаването му при неспазване на изискванията за форма, съществено нарушение на административнопроизводствени правила и в противоречие с матералноправните разпоредби на закона. Счита, че от съдържанието на заповедта не става ясно нарушаването на коя конкретна правна норма от ЗДвП е дало основание за налагането на процесната ПАМ, което ограничава правото на защита на адресата. Намира освен това, че принудителната мярка е приложена при неизяснена фактическа обстановка, като самият той не е знаел, че Н.Д.се е възползвал от автомобила му и е разбрал за това на следващия ден, а в подробности – при връчването на оспорваната заповед. Навежда твърдения и че приложената мярка е издадена при нарушаване принципа на съразмерност, установен в чл. 6, ал. 1 от АПК, тъй като е диабетик на перорална терапия, а от един месец и с рана на десния крак, изискваща постоянно лечение и превръзки през ден в ДКЦ – гр. Горна Оряховица, и автомобилът му е необходим за придвижване до там. Принудителната мярка препятства придвижването му с автомобила до здравното заведение, а ползването на таксиметрови услуги e извън възможностите му. С тези доводи се иска оспорената ПАМ, наложена със заповед на младши автоконтрольор в РУ – Горна Оряховица към ОД на МВР – Велико Търново, да бъде отменена, претендира се присъждане на направените по делото разноски. В хода на делото оспорващото лице, чрез пълномощника си, поддържа жалбата с направените искания, по съображенията изложени в нея и доразвити в хода на устните състезания, като се позовава и на събраните в съдебното производство доказателства.

Ответникът по жалбата – младши автоконтрольор в Районно управление  - Горна Оряховица към Областна дирекция на МВ – гр. Велико Търново, редовно призован, не се явява и не изпраща представител. Не ангажира становище по спора.

 

Във връзка с проверката на допустимостта и основателността на жалбата и въз основа на събраните по делото доказателства, съдът прие за установено от фактическа страна следното:

Със Заповед за прилагане на ПАМ № 23-0268-000286/ 09.10.2023 г., издадена от младши автоконтрольор в РУ – Горна Оряховица към ОД на МВР – Велико Търново, на жалбоподателя е наложена ПАМ – „прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца“. Заповедта е издадена на основание чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП. Като фактическо основание за издаването на същата е посочено обстоятелството, че на дата 06.10.2023г. в 18:00 часа, в гр. Лясковец, ул. „Оборище“ до номер 15 в посока гр. Горна Оряховица, Н.Е.Д.с ЕГН ********** е управлявал лек автомобил „Ситроен С2“ с рег. № ***, собственост на жалбоподателя, като при извършена проверка и след направена справка чрез РСОД в АИС на МВР се установило, че същият не притежава СУМПС и е неправоспособен. Въз основа на тези фактически установявания, на Н.Е.Д.е съставен АУАН № серия GА бл. № 847470/ 09.10.2023 г., а на жалбоподателя е наложена посочената по-горе принудителна административна мярка, като е отнето и  СРМПС. Заповедта за прилагане на ПАМ е връчена на Г.Д.Х. на 09.10.2023 г. и е оспорена с жалба, подадена по електронен път директно пред Административен съд – Велико Търново на 23.10.2023 година. Въз основа на тази жалба е образувано настоящото производство.

В съдебната фаза на производството като писмени доказателства са приети документите, приложени към жалбата на Г.Д.Х., по опис и документите от административната преписката, изпратени с писмо с рег. № 268000-15427/ 15.11.2023 г. от РУ - Горна Оряховица. Изслушани са свидетелските показания на Й.Н.Б., който заявява, че познава Г. от доста години. Посочва, че на 06.10.2023 г. същият го помолил да го закара до автомивка в гр. Лясковец, за да остави колата си Ситроен С2“ за измиване, след което да го върне обратно в къщи. Тази автомивка била на около три километра от дома на Г.Х.. Свидетелят твърди, че към 17:30 часа  Г. закарал колата до автомивката, а той отишъл с личния си автомобил, за да го вземе. Оставил ключа в колата, защото било задължително, за да могат да местят колите. На другия ден разбрали, че нещо се е случило – че друго лице, служител на автомивката, си е позволило да шофира автомобила, като е бил засечен от гражданин, който сигнализирал органите на реда, които взели номерата. Твърди, че Г. не познава този служител на автомивката и не е знаел, че същият е управлявал автомобила му, като е разбрал едва когато органите на реда са го уведомили. Посочва, че жалбоподателят по принцип не давал колата си на никой, тъй като същата му е много необходима предвид наличието на здравословни проблеми, налагащи ежедневни прегледи в болница. Болницата била на около километър от дома му, което е голямо разстояние за болен човек, и след налагане на ПАМ се налагало да ползва такси или да моли познати да го закарат. Не знае с кого е ходил да си вземе колата от автомивката, не го е разпитвал.

 

При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните изводи:

 

Жалбата е подадена от правоимащо лице, чиито интерес е засегнат от оспорения индивидуален административен акт, пред компетентния да я разгледа съд, в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК и от външна страна отговаря на изискванията на чл. 150 и чл. 151 от АПК. Посочените обстоятелства обуславят процесуалната й допустимост за разглеждане в настоящото производство.

Според чл. 172, ал. 1 от ЗДвП принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, т. 2, т. 2а, т. 4, т. 5, буква „а“, т. 6 и т. 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. От доказателствата по делото, включително Заповед № УРИ: 366з-2605/ 28.06.2022 г. на директора на ОД на МВР – Велико Търново, се установява, че обжалваната заповед е издадена от оправомощено за това длъжностно лице, в пределите на материалната и териториалната му компетентност.

Оспорената заповед съдържа изискуемите от чл. 59, ал. 2 на АПК реквизити, включително фактически и правни основания за издаване на акта, което я прави надлежно мотивирана. В текста на акта фигурира позоваване на фактическо обстоятелство, съставляващо едновременно с това и възприетото от органа при произнасянето му материалноправно основание за прилагане на принудителната административна мярка. В диспозитивната част на същата като правно основание е посочена разпоредбата на чл. 171, т. 2а, б. а от ЗДвП, с което е конкретизирана правната норма, която административния орган отнася към описаната фактическа обстановка. Твърдението, че не е посочена нарушената норма от ЗДвП и по този начин заповедта се явява опорочена не се споделя от настоящата инстанция, доколкото в заповедта за налагане на ПАМ се съдържа ясно и недвусмислено описание на извършеното нарушение, поради което непосочването на последното с конкретно цифрово изражение не е съществено нарушение, нито води до нарушаване на правото на защита на жалбоподателя.

 

Независимо от горното, оспорената заповед е издадена в противоречие с материалноправните разпоредби на закона и на неговата цел.

Съгласно чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП, посочен като правно основание за постановяване на оспорената ПАМ, за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки: прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година. Следователно адресат на този вид ПАМ е собственикът на управляваното превозно средство както когато той лично управлява автомобила, така и когато автомобилът му е управляван от лице при наличие на горните обстоятелства.

В случая, за да приложи ПАМ по отношение на оспорващия Г.Х., административният орган се е позовал на наличието на последната от посочените в чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП хипотези, а именно – Г.Х., като собственик на лек автомобил „Ситроен С2“ с рег. № *** е допуснал управлението му от неправоспособно лице.

По делото няма спор, че на 06.10.2023 г. Н.Е.Д.е управлявал цитираното МПС – собственост на Г.Х.. Безспорно е и обстоятелството, че водачът не е притежавал свидетелство за управление на МПС. С оглед на това формално са изпълнени предпоставките за прилагане на мярката, защото законодателят е предвидил управлението на МПС от лице, което е неправоспособен водач, да бъде последвано от прекратяване регистрацията на превозното средство, независимо дали водачът е негов собственик или не. Вложеният от законодателя смисъл на мярката е собственикът на превозното средство да носи отговорност за действията на лицата, в чието държане е предал собствения си автомобил.

В случая обаче от изслушаните по делото свидетелски показания на св. Баев безспорно се установява, че жалбоподателят e оставил собствения си автомобил на автомивка, за да го измият, като не го е предоставял за ползване, нито е разрешавал управлението му от неправоспособния водач Н.Д.. Всъщност, Х. е разбрал за това управление едва след като органите на реда са му съобщили за прекратената регистрация. Предвид това същият по никакъв начин, с никакви действия или бездействия, не е предизвикал противоправния резултат - управлението на притежавания от него автомобил от неправоспособен водач. Оставяйки автомобила си на автомивката той нито е знаел, нито би могъл да знае или да предположи, нито е допускал или е бил длъжен да допусне, че Д.ще вземе и ще ползва автомобила му без негово знание, като го управлява, въпреки че не е правоспособен водач. Следователно управлението на л.a. с peг. № *** от лице, непритежаващо СУМПС, не се свързва с каквото и да е било неправомерно поведение на собственика на МПС, а е изцяло резултат от действията на неправоспособния водач Н.Д., който без знанието и съответно без съгласието на собственика на автомобила е управлявал МПС-то, което е било оставено, за да бъде почистено на автомивката. С оглед на това, съдът намира, че жалбоподателят не следва да понася неблагоприятните правни последици от действията на трети лица по повод негово имущество, тъй като не е бил способен да осъществи надлежен контрол над него.

Съобразно горното и при установените по делото факти съдът намира, че оспорваната заповед е издадена и при допуснато нарушение на принципа на съразмерност, заложен в чл. 6, ал. 1 АПК, според който административните органи упражняват правомощията си по разумен начин, добросъвестно и справедливо. Отделно от  това, принудителната административна мярка във всеки конкретен случай трябва да е определена в такъв обем, че да не ограничава правата на субектите в степен, надхвърляща тази, произтичаща от преследваната от закона цел. Действително, при ПАМ от вида на процесната е без значение дали собственикът на МПС е съпричастен към извършването на административното нарушение от друго лице, и по-конкретно от водача, управлявал автомобила без да е правоспособен, а налагайки мярката в хипотезата на чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП, административният орган действа при условията на обвързана компетентност. В същото време обаче, дори когато преследва законоустановени цели, принудителната административна мярка за всеки конкретен случай трябва да е определена в такъв вид и обем, че да не ограничава правата на субектите в степен, надхвърляща необходимото за осъществяване на целта на закона. В случая спирането от движение МПС, не само не би постигнало нито една от целите на административната принуда, но и ограничава правата на жалбоподателя в по-голяма степен от необходимото в хипотеза, в която собственото му МПС е било обект на чуждо посегателство. С оглед на това последиците от издадената заповед, ограничаващи възможността на жалбоподателя да се движи със собствения си лек автомобил, и то при необходимост от ежедневното му използване предвид наличието на заболявания, налагащи постоянно посещение на здравно заведение, са несъизмерими с преследваната цел, което означава, че същата е постановена в противоречие с чл. 6, ал. 5 от АПК (аргументи в този смисъл виж Решение №2429/27.02.2017г. по адм. дело №12477/2016г. на ВАС).

Предвид изложеното, оспорената заповед следва да се отмени, като незаконосъобразна, с произтичащите от това правни последици по отмяна на наложената с нея принудителна административна мярка - прекратяване на регистрацията на ППС с рег. № ***, за срок от 6 месеца, както и отнемане на свидетелството за регистрация на МПС № 01178468.

 

С оглед изхода на спора и при своевременно заявеното искане, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, от бюджета на ОД на МВР – Велико Търново следва да бъдат заплатени направените от оспорващото лице разноски по делото в общ размер на 410, 00 лв., от които 10, 00 лв. – държавна такса и 400,00 лв. - адвокатско възнаграждение за един адвокат, съгласно договор за правна защита и съдействие от 09.10.2023 г. /л. 48 от делото/, имащ и функцията на разписка, удостоверяваща изплащането на адвокатския хонорар.

 

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 143, ал. 1 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

Отменя по жалба на Г.Д.Х. с ЕГН **********, постоянен адрес ***, Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 23-0268-000286/ 09.10.2023 г., издадена от младши автоконтрольор в РУ – Горна Оряховица към ОД на МВР – Велико Търново.

 

Осъжда Областна дирекция на МВР – Велико Търново да заплати на Г.Д.Х. с ЕГН **********, постоянен адрес ***, разноски по делото в размер на 410,00 /четиристотин и десет/ лева.

 

 

 

На основание чл. 172, ал. 5 от ЗДвП, решението не подлежи на обжалване.

 

 

 

 

Административен съдия: