Решение по дело №14/2023 на Административен съд - Русе

Номер на акта: 133
Дата: 15 май 2023 г.
Съдия: Вилиана Стефанова Върбанова-Манолова
Дело: 20237200700014
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 януари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 133

 

гр. Русе, 15.05.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд Русе, V състав в публично заседание на 13 април през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

                    СЪДИЯ: ВИЛИАНА ВЪРБАНОВА

 

при секретаря  Бисерка Василева като разгледа докладваното  от съдията  Върбанова адм. дело 14  по описа за 2023 година, за да се произнесе, съобрази следното:

         

          Производството е по чл.156 от ДОПК и чл.4, ал.1 и чл.9б от ЗМДТ.

          Образувано е по жалба на А.Г.Ч. ***, с която се оспорва Акт за установяване на общински публични вземания /АУОПВ/ № СУД001831 от 26.08.2019г. на главен инспектор в отдел КСМДТ към Дирекция „МДТ“ при Община Русе, издаден на основание чл.107, ал.3 от ДОПК вр. с чл.4 и чл.9б от ЗМДТ, с който на А. Г. Ч.  са установени публични задължения,   в общ размер за ДНИ – 765,69 лв. и лихви -142,29 лв. - за 2016г., 2017г. и 2018 г. за имоти: 1./ с д. п/да № 6012275495002 въз основа на ДД вх. № 2-5975/22.03.1998 г.; 2./ с  д. п/да с № 8009285296002 въз основа на ДД вх. № **********/07.11.2011 г.; 3./ с д. п/да с № 8009285296001, открита въз основа на ДД с вх. № **********/07.11.2011 г.; 4./с д. п/да с № 8009285296003, открита въз основа на ДД вх. № **********/07.11.2011 г., както и за ТБО в общ размер на 796,35 лв. и лихви в общ размер  на  160,42 лв. за същите имоти и периоди.

Претендира се обявяване на нищожността на АУОПВ, а в условията на алтернативност – отмяната му като незаконосъобразен по подробно наведени доводи в жалбата.

          Ответникът по делото – Директор Дирекция „МДТ“ при Община Русе, лично и чрез процесуален представител, развива съображения за недопустимост на жалбата поради просрочие. По съществото на спора счита жалбата за неоснователна.

          Съдът след като съобрази становищата на страните, събраните по делото доказателства и след служебна проверка за законосъобразност на обжалвания акт, приема за установено следното:

С оспорения по делото АУОПВ № СУД001320 от 15.06.2020 г. на главен инспектор в отдел КСМДТ към Дирекция „МДТ“ при Община Русе, на жалбоподателката Ч. са установени задължения за ДНИ и ТБО за следните имоти, находящи се на територията на Община Русе /със съответни партиди/, като в табличен вид в акта са посочени периода/ите за всеки имот и съответните размери на ДНИ и ТБО и дължимите лихви за забавата на публичното задължение:

Имот №1 по АУОПВ - д. п/да с № 6012275495002 открита въз основа на ДД с вх. № 2-5975/22.03.1998. за декларирана собственост върху жилищен недвижим имот с адрес: ***, представляващ: жилище с година на построяване 1971г. с МЗ – Масивна монолитна конструкция и с РЗП: 97.24 кв./м., РЗП на Мазе: 8.61 кв./м., РЗП на Обект: 88.63 кв./м., с облагаема основа за ДНИ: 0.00 лв., за ТБО: 0.00 лв. към дата 15.06.2020 г. от притежаваните от лицето 0. ид.ч. декларирана от лицето в качеството си на собственик, делът на лицето е закрит към 31.12.2004 г.; жилище с година на построяване 1971 г. с МЗ – Масивна монолитна конструкция и с РЗП: 97.24 кв./м., РЗП на Мазе: 8.61 кв./м., РЗП на Обект: 88.63 кв./м., с облагаема основа за ДНИ: 46829.50 лв., за ТБО: 46829.50 лв. към дата 15.06.2020 г. от притежаваните от лицето 1/1 ид.ч. декларирана от лицето в качеството си на собственик.

Имот №2 по АУОПВ д. п/да с № 8009285296002 открита въз основа на ДД с вх. № **********/07.11.2011. за декларирана собственост върху нежилищен недвижим имот с адрес: ***, представляващ: УПИ /парцел/ в строителните граници с площ: 3181.00 кв./м., с облагаема основа за ДНИ: 15857.20 лв., за ТБО: 15857.20 лв. към 15.06.2020 г. от притежаваните от лицето 0.3333 с идеална част декларирана от лицето в качеството на собственик.

Имот №3 по АУОПВ - д. п/да с № 8009285296001 открита въз основа на ДД с вх. № **********/07.11.2011. за декларирана собственост върху нежилищен недвижим имот с адрес: ***, представляващ: УПИ /парцел/ в строителните граници с площ: 10268.00 кв./м., с облагаема основа за ДНИ: 51347.20 лв., за ТБО: 51347.20 лв. към 15.06.2020 г. от притежаваните от лицето 0.3333 с идеална част декларирана от лицето в качеството си на собственик.

Имот №4 по АУОПВ - д. п/да с № 8009285296003 открита въз основа на ДД с вх. № **********/07.11.2011 за декларирана собственост върху нежилищен недвижим имот с адрес: ***, представляващи УПИ /парцел/ в строителните граници с площ: 6642.00 кв.м., с облагаема основа за ДНИ: 33214.60 лв., за ТБО: 33214.60 лв. към 15.06.2020 г. от притежаваните от лицето 0.3333 с идеална част декларирана от лицето в качеството си на собственик.

Имот №5 по АУОПВ - д. п/да с № 6012275495005 (предишна 3402205294003) открита на основание чл. 14, ал. 6 от ЗМДТ (изм. ДВ бр. 98/2018 г. в сила от 01.01.2019 г.); въз основа на ДД с вх. № 2-5976/22.03.1998 г. и Удостоверение за наследници изх. № И-408/11.09.2019 г. на М.Д. Ч.. Партидата е заведена с вх. № ДК14007880/18.09.2019 г. за придобита по наследство собственост върху нежилищен недвижим имот с адрес: *** / гр. РУСЕ общ. РУСЕ, представляващ: УПИ ІІІ-437 АУПИ /парцел/ в строителните граници с площ: 1200 кв./м., с облагаема основа за ДНИ: 18458.30 лв., за ТБО: 18458.30 лв. към 15.06.2020 г. от притежаваните от лицето 1/1 с идеална част придобити от лицето в качеството си на наследник.

По допустимостта на производството.

Съгласно нормите на чл. 4, ал. 1 и чл. 9б от ЗМДТ, установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци и такси се извършва от служители на общинската администрация по реда на ДОПК, а обжалването на свързаните с тях актове се извършва по местонахождението на общината, в чийто район е възникнало задължението, по реда на ДОПК.

          Поради препратката от горецитираните разпоредби от ЗМДТ към ДОПК и приложимостта на разпоредбите на кодекса, за допустимостта на съдебното производство е от значение проведено ли е задължителното оспорване  АУОПВ по административен ред и в срок ли е подадена жалбата до съда.

          От значение за поставяне в течение на срока за оспорването по административен ред е редовното връчване на издадения АУОПВ, за което връчване са приложими правилата, регламентирани в ДОПК.

Съгласно чл. 32 ДОПК връчване чрез прилагане към досието се извършва в случаите, когато лицето, неговият представител или пълномощник,  не е намерен на адреса за кореспонденция, след най-малко две посещения през 7 дни. Тези обстоятелства се удостоверяват с протокол за всяко посещение на адреса на кореспонденция. Съобщението за връчването се поставя на определено за целта място в териториалната дирекция и се публикува в Интернет (ал. 4). Заедно с поставяне на съобщението органът по приходите изпраща и писмо с обратна разписка, както и електронно съобщение, в случай че лицето е посочило електронен адрес. (ал. 5). В случай, че лицето не се яви до изтичането на 14-дневен срок от поставянето на съобщението, съответният документ или акт се прилага към преписката и се смята за редовно връчен. (ал. 6). Съгласно чл. 32, ал. 7 ДОПК датите на поставяне и сваляне на съобщението се отбелязват от органа по приходите върху самото съобщение.

          Условие за прилагане на гореописаната процедурата е лицето, неговият представител или пълномощник, да  не е намерен на адреса за кореспонденция, който адрес по смисъла на чл.28, ал.1, т.1  ДОПК е постоянният адрес на физическото лице, ако не е посочен писмено друг адрес /в случая писмено не е посочван друг адрес за кореспонденция, а и такова обстоятелство въобще не се твърди/.

          От доказателствата в приложеното адм.д.№384/2022г. на АС Русе се установява следното:

След издаване на АУОПВ № СУД001831 от 26.08.2019г. е извършена справка за постоянен и настоящ адрес на А.Ч. и е установено, че постоянният й адрес /адрес за кореспонденция по см. на чл.28, ал.1, т.1 от ДОПК/ е в ***. Адресът е посетен на две дати през 7 дни - 08.10.2019г. и на 16.10.2019г./протокол №1967-1/08.10.2019г. и протокол №1967-2/19.10.2019г. на стр.55 и на стр.56 от адм.д.№384/2022г. на АС Русе/ за връчване на АУПОВ, но жалбоподателката не е намерена. Независимо от това, на Ч. е изпратено и съобщение за издадения АУПОВ с писмо с обратна разписка чрез лицензиран пощенски оператор  „М и БМ Експрес“ на 18.06.2020 г. и на настоящия й адрес ***; съобщението е върнато с отбелязване „непотърсена“ /стр.54 от адм.д.№384/2022г. на АС Русе/. На 26.11.2019г. на определено за целта място в териториалната дирекция е поставено съобщение за връчване на акта./стр.53 от адм.д.№384/2022г. на АС Русе/, в което е указано, че ако лицето не се яви до изтичането на 14-дневен срок от поставянето, АУОПВ №СУД001831 от 26.08.2019г. ще се приложи към преписката и ще се смята за редовно връчен; видно от отбелязването върху съобщението, то е смъкнато на 10.12.2019г.; съобщението е публикувано и на интернет страницата на Община Русе. При така изложените факти съдът намира, че процедурата по връчване на Акт за установяване на общински публични вземания  № СУД001831 от 26.08.2019г. е протекла без нарушения, в съответствие с разписаните в глава шеста от ДОПК правила, поради което оспореният в настоящето производство административен акт се счита за връчен на 10.12.2019г.

Съгласно чл.107, ал.4 от ДОПК вр. чл.4, ал.5 от ЗМДТ, АУОПВ № СУД001831 от 26.08.2019г. следва да бъде обжалван пред директора на дирекция „МДТ“ при Община Русе в 14 дневен срок от получаването му. В случая жалбата е постъпила направо в Административен съд Русе на 09.09.2022г., т.е. почти две години след връчването на акта, което сочи на нейното просрочие.

С определение по адм.д. .№384/2022г., Административен съд е изпратил делото като преписка на директора на дирекция „МДТ“ за произнасяне по жалбата. С решение №62/14.12.2022г. решаващият орган приел, че жалбата е просрочена, но доколкото в нея се съдържат доводи за нищожност на акта за установяване на общински публични вземания, се е произнесъл по тези доводи и е потвърдил акта.

Жалбата срещу Акт за установяване на общински публични вземания  № СУД001831 от 26.08.2019г., потвърден с решение №62/14.12.2022г.на директора на дирекция МДТ при Община Русе е допустима и подлежи на разглеждане само досежно наведените оплаквания за нищожност на акта; по отношение на доводите за незаконосъобразност жалбата е просрочена и производството по нея следва да бъде прекратено.

По отношение на нищожността на оспорения акт

Понятията нищожност и унищожаемост на административните актове не са законово определени, а са установени от административно-правната теория. Съдебната практика е приела, че нищожен е само този акт, който е засегнат от толкова съществен порок, че актът изначално, от момента на издаването му не поражда правните последици, към които е насочен, т. е. порокът трябва да е толкова тежък, че да прави невъзможно и недопустимо оставането на административния акт в правната действителност. Съгласно константната съдебна практика, липсата на компетентност на органа при издаване на акта, както и неспазване на предписаната от закона форма винаги сочат на нищожност на акта, докато нарушението на процесуалните правила и материалния закон, както и неспазването на целта на закона следва да се преценяват във всеки конкретен случай по какъв начин се отразяват на волеизявлението на административния орган.

Нищожен е актът, който не е издаден от компетентен орган. Компетентността на органа следва да се преценява по материя, по място и по степен.

С оспорения по делото АУОПВ № СУД001831 от 26.08.2019г на главен инспектор в отдел КСМДТ към Дирекция „МДТ“ при Община Русе, на жалбоподателката Ч. са установени задължения за ДНИ и ТБО и дължимите лихви за забавата за имоти, находящи се на територията на Община Русе:

Имот №1 по АУОПВ д. п/да с № 8009285296002 открита въз основа на ДД с вх. № **********/07.11.2011. за декларирана собственост върху нежилищен недвижим имот с адрес: ***, представляващ: УПИ /парцел/ в строителните граници с площ: 3181.00 кв./м., с облагаема основа за ДНИ: 15857.20 лв., за ТБО: 15857.20 лв. към 15.06.2020 г. от притежаваните от лицето 0.3333 с идеална част декларирана от лицето в качеството на собственик.

Имот №2 по АУОПВ - д. п/да с № 8009285296001 открита въз основа на ДД с вх. № **********/07.11.2011. за декларирана собственост върху нежилищен недвижим имот с адрес: ***, представляващ: УПИ /парцел/ в строителните граници с площ: 10268.00 кв./м., с облагаема основа за ДНИ: 51347.20 лв., за ТБО: 51347.20 лв. към 15.06.2020 г. от притежаваните от лицето 0.3333 с идеална част декларирана от лицето в качеството си на собственик.

Имот №3 по АУОПВ - д. п/да с № 8009285296003 открита въз основа на ДД с вх. № **********/07.11.2011 за декларирана собственост върху нежилищен недвижим имот с адрес: ***, представляващи УПИ /парцел/ в строителните граници с площ: 6642.00 кв.м., с облагаема основа за ДНИ: 33214.60 лв., за ТБО: 33214.60 лв. към 15.06.2020 г. от притежаваните от лицето 0.3333 с идеална част декларирана от лицето в качеството си на собственик.

Имот №4 по АУОПВ - д. п/да с № 6012275495002 открита въз основа на ДД с вх. № 2-5975/22.03.1998. за декларирана собственост върху жилищен недвижим имот с адрес: ***, представляващ: жилище с година на построяване 1971г. с МЗ – Масивна монолитна конструкция и с РЗП: 97.24 кв./м., РЗП на Мазе: 8.61 кв./м., РЗП на Обект: 88.63 кв./м., с облагаема основа за ДНИ: 0.00 лв., за ТБО: 0.00 лв. към дата 15.06.2020 г. от притежаваните от лицето 0. ид.ч. декларирана от лицето в качеството си на собственик, делът на лицето е закрит към 31.12.2004 г.; жилище с година на построяване 1971 г. с МЗ – Масивна монолитна конструкция и с РЗП: 97.24 кв./м., РЗП на Мазе: 8.61 кв./м., РЗП на Обект: 88.63 кв./м., с облагаема основа за ДНИ: 46829.50 лв., за ТБО: 46829.50 лв. към дата 15.06.2020 г. от притежаваните от лицето 1/1 ид.ч. декларирана от лицето в качеството си на собственик.

Съгласно чл. 4, от ЗМДТ, установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се извършват по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс,  от служители на общинската администрация, имащи правата и задълженията на органи по приходите и които се определят със заповед на кмета на общината.

Съгласно чл.9б от ЗМДТ, установяването, обезпечаването и събирането на местните такси се извършва по реда на чл.4 от ЗМДТ.

Съгласно чл.107, ал.3 от ДОПК, акт за установяване на задължение по данни от декларации е орган по приходите.

От представената с административната преписка Заповед №РД-01-1733/11.07.2017г. на Кмет на Община Русе /стр.14 от преписката/, С.И.Н., издателя на оспорения акт, е определена като служител с права на орган по приходите. Следователно, АУОПВ № СУД001320 от 15.06.2020 г.  е издаден от компетентен орган, съобразно неговите териториални и материални компетенции.

Формата на акта е самостоятелно основание за валидно му действие и неспазването й води до недействителност на акта - нищожност или унищожаемост, които  се определят от степента на порока. В настоящия случай е спазена изискуемата писмена форма, посочени са фактически и правни основания. В акта административният орган изрично се е позовал на законовите разпоредби от ЗМДТ, решения на Общинския съвет-Русе и приложимите подзаконови административни актове. Установените задължения са надлежно посочени в табличен вид по размер на данъка, таксата битови отпадъци, данъчните партиди, годините на възникването им, размер на главниците и лихви, начислени към датата на издаване на акта. Предвид това, не е налице порок във формата.

Съществените нарушения на административнопроизводствените правила са основания за нищожност, само ако са толкова сериозни, че нарушението е довело до липса на волеизявление. При издаване на АУОПВ № СУД001320 от 15.06.2020 г. не се установява подобен порок.

Нарушенията на материалния закон касаят правилността на административния акт, а не неговата валидност, поради което, нищожен би бил на посоченото основание само този акт, който изцяло е лишен от законова опора - т. е. не е издаден на основание нито една правна норма и същевременно засяга по отрицателен начин своя адресат. Само пълната липса на условията или предпоставките, предвидени в приложимата материалноправна норма и липсата на каквото и да е основание и изобщо на възможност, за който и да е орган да издаде акт с това съдържание, би довело до нищожност. В случая актът е издаден на осн. чл. 10, ал. 1 от ЗМДТ, съгласно който с данък върху недвижимите имоти се облагат разположените на територията на страната сгради и самостоятелни обекти в сгради, както и поземлените имоти, разположени в строителните граници на населените места и селищните образувания, и поземлените имоти извън тях, които според подробен устройствен план имат предназначението по чл. 8, т. 1 от Закона за устройство на територията (ЗУТ) и след промяна на предназначението на земята, когато това се изисква по реда на специален закон. С разпоредбата на чл. 11, ал. 1 и ал. 3 от ЗМДТ е предвидено, че данъчно задължени лица са собствениците на облагаеми с данък недвижими имоти, а при учредено вещно право на ползване данъчно задължен е ползвателят. Следователно, актът е издаден при съществуващо законово основание, срещу лице – определено от закона като адресат на такъв акт.

С оглед на гореизложеното, не са налице основания за обявяване на нищожността на Акт за установяване на общински публични вземания /АУОПВ/ № СУД001831 от 26.08.2019г. на главен инспектор в отдел КСМДТ към Дирекция „МДТ“ при Община Русе.

Предвид изхода на спора и на основание чл. 161, ал. 1, изр. първо от ДОПК, на ответникът се следват разноски в размер на 400 лева – юрисконсултско възнаграждение, определено по реда на чл.8, ал.1 и чл.7, ал.2 от Наредба №1/09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

          Водим от гореизложеното и на основание чл. 160 от ДОПК, съдът

 

                                  Р  Е  Ш  И :

 

ПРЕКРАТЯВА производството по жалбата на А.Г.Ч. *** в частта, в която се иска отмяната на Акт за установяване на общински публични вземания /АУОПВ/ № СУД001831 от 26.08.2019г. на главен инспектор в отдел КСМДТ към Дирекция „МДТ“ при Община Русе поради неправилно приложение на материалния закон и допуснати нарушения на административнопроизводствените правила. В тази част решението има характер на определение и подлежи на обжалване с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му пред Върховен административен съд.

ОТХВЪРЛЯ жалбата на А.Г.Ч. *** по искането за обявяване нищожността на Акт за установяване на общински публични вземания /АУОПВ/ № СУД001831 от 26.08.2019г. на главен инспектор в отдел КСМДТ към Дирекция „МДТ“ при Община Русе.

ОСЪЖДА А.Г.Ч., с ЕГН**********, с адрес: *** да заплати на Община Русе сумата от400 лв./четиристотин лева/ юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.    

 

                                                                                   СЪДИЯ: