Р Е Ш Е Н И Е №
83/9.6.2022 г.
гр. Ямбол
В ИМЕТО
НА НАРОДА
ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, първи касационен състав,
в публично заседание на втори юни две
хиляди двадесет и втора година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА
ЧЛЕНОВЕ:1.ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА
2.СТОЯН ВЪЛЧЕВ
при секретаря Велина Митева и с участието на прокурора
Живко Илиев, разгледа докладваното от съдия
Вълчев КАНД № 85 по описа за 2022
г. и за да се произнесе, взе предвид следното:
Касационното производство пред Административен съд
-Ямбол е по реда на чл. 63, ал. 1, изр. посл. от ЗАНН и във връзка с чл. 208 -
228 от АПК.
Образувано е по касационна жалба на М.А.И. *** за
проверка на Решение №73/04.04.2022 г. постановено по анд № 20222330200069 по
описа на Ямболския районен съд за 2022 г., с което е потвърден Електронен фиш
за налагане на глоба серия К № 5496889 на ОД МВР Ямбол, с който на М.А.И., на
основание чл.189, ал.4 във връзка с чл.182, ал.1, т.3 ЗДП е наложено наказание
глоба в размер на 100 лв. за нарушение на чл.21, ал.1 ЗДП.
В жалбата се изразява недоволство от решението на
районния съд и се твърди, че издадения електронен фиш е неправилен и
незаконосъобразен, поради което се претендира за отмяна на решението и
обезсилване на електронния фиш.
В съдебно заседание касатора не се явява и не се
представлява.
Ответникът по касация не изпраща представител и не
взема становище по жалбата.
Според участващият в процеса прокурор решението на
районния съд е законосъобразно и обосновано, поради което следва да се остави в
сила.
Настоящият съдебен състав, след проверка на оспорения
съдебен акт за наличието на наведените в жалбата отменителни основания и
относно валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния
закон, приема за установено следното:
Касационната жалба е процесуално допустима, като
подадена в 14-дневния срок по чл.211, ал.1 от АПК, от надлежно легитимирана
страна, при наличието на правен интерес от обжалване.
Разгледана по същество е неоснователна по следните
съображения:
С Решение №73/04.04.2022 г. по анд № 20222330200069/2022
г. Ямболският районен съд е потвърдил Електронен фиш за налагане на глоба серия
К № 5496889 на ОД МВР Ямбол, с който на М.А.И., на основание чл.189, ал.4 във
връзка с чл.182, ал.1, т.3 ЗДП е наложено наказание глоба в размер на 100 лв.
за нарушение на чл.21, ал.1 ЗДП..
За да постанови решението си районният съд не е споделил
възраженията на жалбоподателя за незаконосъобразност на електронния фиш, като от
извършената цялостна служебна проверка на атакувания електронен фиш не е
установил наличието на съществено процесуално нарушение при издаването му, което
да води до неговата отмяна.
По същество съдът е приел, че от приложените по делото
доказателства по безспорен начин се установява, че на посочената в електронния
фиш дата жалбоподателят е допуснал нарушение на чл.21 ЗДвП.
Приетата от районния съд фактическа обстановка е
изцяло съобразена с установените по делото факти и обстоятелства, събрани в
съответствие с разпоредбите на НПК, като настоящата инстанция споделя напълно
направените въз основа на нея правни изводи, а постановеното решение не страда
от визираните в жалбата пороци, поради което не са налице касационни основания
за отменянето му.
В мотивите на решението си районният съд е направил
пълен, задълбочен и конкретен анализ на всички доводи и съображения наведени от
санкционираното лице по повод твърденията му за допуснати нарушения на
процесуалния и материалния закон в хода на издаване на оспорения електронен
фиш, поради което същите не следва да се дублират и в настоящия акт.
За прецизност следва да се каже, че в настоящото
касационно производство се контролира
решението на въззивната инстанция, а в тази насока в жалбата не се сочат
никакви касационни основания за отмяната му, като изцяло се преповтарят
съображенията наведени пред районния съд, които не подлежат на повторно
обсъждане.
Независимо и паралелно с това може да се посочи
следното.
Издаването на електронен фиш е възможно не само в
случаите на предварително стационарно позиционирани технически средства, които
да работят на автоматичен режим без нужда от обслужване от съответен контролен
орган. Съгласно легалната дефиниция на понятието "Автоматизирани
технически средства и системи", дадена в текста на §6, т.65 от ДР на ЗДвП, това са уреди за
контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно
Закона за измерванията, които установяват и
автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и
могат да бъдат както стационарни, така и мобилни; последните са прикрепени към
превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи
нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на
работния процес. С чл.165, ал.3 ЗДвП (обн.ДВ, бр.19/2015 г.), приета в
съответствие с Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. на ОС на ВАС, на
Министъра на вътрешните работи е вменено задължение за приемане на наредба за
реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол
на правилата за движение по пътищата. В изпълнение на тази разпоредба е приета
Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. (обн. ДВ, бр. 36/19.05.2015 г.), с която са
уредени условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и
системи за контрол на правилата за движение по пътищата, като тези условия и
ред обхващат както стационарните, така и мобилните АТСС. В цитирания подзаконов
нормативен акт са регламентирани ясни и конкретни правила за използване на
мобилни технически средства и за обстоятелствата, при които контролните органи
имат право да ги използват, които са в съответствие с мотивите в ТР №
1/26.02.2014 г. на ОС на ВАС. Към датата на извършване на процесното деяние,
нарушения от тази категория могат да се установяват и санкционират с издаване
на електронен фиш не само чрез използване на стационарни АТСС, обозначени със
съответен пътен знак и оповестени по законово определения начин, а и чрез
мобилни автоматизирани технически средства и системи за контрол, в т.ч. и в
присъствието на контролен орган, при указаните от наредбата условия. В тази
връзка от данните по делото се установява, че процесното нарушение е
констатирано при спазване на всички съществени условия, регламентирани в
наредбата и в нормата на чл.189 ЗДвП
На следващо място съгласно чл.189, ал.4 ЗДвП при
нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или
система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен
фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение.
Въпросната норма касае процедурата по издаване на санкционен акт, провеждането
на която се извършва в отсъствието на контролен орган и нарушител и
предпоставка, за която е факта на установяване и заснемане на нарушение с
техническо средство, т.к. законодателят не е поставил изискване към вида на
техническото средство, нито към местата, на които може да бъде позиционирано.
Ето защо в конкретния казус районния съд е извършил
вярна преценка за липсата на нарушения на процесуалните и материални норми и е
навел доводи, които касационната инстанция възприема изцяло.
Предвид посоченото настоящата касационна инстанция
счита, че решението на въззивния съд следва да бъде оставено в сила като
допустимо, валидно и правилно.
Водим от горното и на основание чл.221, ал.2 АПК, съдът
Р Е
Ш И :
ОСТАВЯ В СИЛА Решение
№73/04.04.2022 г. постановено по анд № 20222330200069/2022 г. по описа на Ямболския
районен съд.
Решението е окончателно и не
подлежи на обжалване и протестиране.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/ не се чете
ЧЛЕНОВЕ:1. /п/ не се чете
2. /п/ не се чете