Решение по дело №354/2021 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 декември 2021 г. (в сила от 27 април 2022 г.)
Съдия: Детелина Кръстева Бозукова Ганева
Дело: 20217220700354
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 250

гр. Сливен, 13.12.2021  год.

В   И М Е Т О  НА  Н А Р О Д А

СЛИВЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД     в публично заседание на тридесети ноември през две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

Административен съдия: ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА

при секретаря Ваня Костова  и с участието на прокурора …….. като разгледа докладваното от   съдията Бозукова  административно  дело № 354  по описа за 2021 година, за да се произнесе съобрази:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 19, ал. 2 от Наредба за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – Схема "Училищен плод" и Схема "Училищно мляко" (по-долу Наредбата).

Образувано е по жалба на „Галя М и М“ ЕООД гр. Сливен против Уведомително писмо изх. № 01-2600/3757 от 02.07.2021 г., издадено от Заместник изпълнителен директор на ДФ”Земеделие”, в частта, в която е отказана финансова помощ по Схема „Училищно мляко“ за продукт прясно мляко в размер на 964,06 лева без ДДС, продукт кашкавал в размер на 1 866,75 лева без ДДС и за продукт кисело мляко в размер на 3 467,32 лева без ДДС.

В жалбата се твърди, че в тази част оспореният административен акт е неправилен, поради нарушение на материалния закон, противоречие с неговата цел, постановен при съществено нарушение на административнопроизводствените правила. Заявява, че дружеството е изпълнило изцяло своите задължения по наредбата, като при доставките е спазило изискванията за количество и качество на продуктите. Твърди, че млечните произведения били доставени, съобразно установения график. Фирмата, от която били закупени била дистрибутор. В протокола, който бил представен били подписи на производителя „Полидей-2“ ООД и на „Галя М и М” ЕООД като доставчик. Никъде не бил посочен дистрибутор „Брадърс Комерс“ ООД като производител. С нарочно писмо бил уведомен ДФ ”Земеделие”, че в гр. Нова Загора няма производител, който да отговаря на изискванията по Наредбата. Счита, че дори и да се приеме, че има нарушение, смисълът на Наредбата бил друг и дружеството е изпълнило ангажиментите си. Моли съда да постанови решение, с което отмени обжалваното уведомително писмо в обжалваната част. Претендира разноски.

В открито съдебно заседание оспорващият, редовно и своевременно призован, се представлява от адв. Д. С. АК Сливен, който поддържа жалбата. Претендира разноски по делото.

В открито съдебно заседание административният орган – Заместник изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“, редовно призован, не се явява. В писмено становище представено от пълномощника му – юриск. З., оспорва жалбата, излагайки доводи за законосъобразност на административния акт. Моли съда да постанови решение, с което да отхвърли жалбата като неоснователна и недоказана. Прави възражение за прекомерност на адвокатския хонорар.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и поотделно, съдът приема за установена следната  фактическа обстановка:

Оспорващият „Галя М и М“ ЕООД гр. Сливен е одобрен изпълнител по схема "Училищен плод" и схема „Училищно мляко“, по смисъла на чл. 15 от Наредбата, в изпълнение на което извършва доставки в 28 учебни заведения по схема „Училищно мляко“ и в 32 учебни заведения по схема "Училищен плод" на територията на Община Нова Загора.

Същият е депозирал заявления за плащане по реда на Раздел III, чл. 18 и сл. от Наредбата, като в ДФЗ е постъпила заявка за плащане с регистрационен № 02/20/300720/31749/01 от 09.12.2020 г. за отчетен период 01.11.2020 г. – 30.11.2020г., като кандидатствал за подпомагане за сумата 9 240,23 лв. без ДДС за доставени мляко и млечни продукти, а за плодове и зеленчуци за сумата 7 703,14лв. без ДДС. /л.14 и сл./.

При получаване и разглеждане на заявката за плащане, административният орган е установил, че по схема „Училищно мляко" не е спазено изискването на чл.11, ал. 3 от Наредбата, а именно „Когато доставчикът по схемите не е производител на мляко и млечни продукти, доставяните от него количества конвенционално произведени мляко и млечни продукти в учебните заведения се придружават от приемно-предавателен протокол, подписан от производителя, от когото са закупени, и от доставчика".

Изискана е допълнителна информация от дружеството оспорващ с писмо изх.№ 01-2600/1509 от 08.03.2021г. /л.83/, като е представен отговор с вх.№ 02-200-2600/3952 от 18.03.2021г. /л.70/, като е представен приемо - предавателен протокол, подписан от „Полидей-2“ ООД, „Брадърс комерс“ ООД и „Галя М и М“ ЕООД/л.71/.

Въз основа на административната преписка от заместник изпълнителния директор на ДФЗ е издадено Уведомително писмо изх. № 01-2600/3757 от 02.07.2021 г., с което е одобрена стойността на финансовата помощ, която е изплатена по схема „Училищно мляко" за отчетен период от 01.11.2020 - 30.11.2020 г. в размер на 2 942,10 лева., изплатена на 25.03.2021 г. и ДДС в размер на 588,42 лева, изплатено на 26.03.2021 г. Със същото писмо е одобрена стойността на финансовата помощ, която е изплатена по схема „Училищен плод" за отчетен период от 01.11.2020 - 30.11.2020 г. в размер на 7 537,66 лева., изплатена на 25.03.2021 г. и ДДС в размер на 1 507,53 лева, изплатено на 26.03.2021 г.

При разглеждане на заявка за плащане № 02/20/300720/31749/01 от 09.12.2020 г. за отчетен период 01.11.2020 г. - 30.11.2020 г. по схема „Училищно мляко", е установено, че предоставеният приемно-предавателен протокол по образец на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие", за закупените количества конвенционално произведени мляко и млечно продукти - № 2 от 30.11.2020 г. е подписан от „Брадърс Комерс" ООД и от „Полидей-2" ООД, с което не е спазено изискването на чл.11, ал.3 от наредбата, а именно: „Когато доставчикът по схемите не е производител на мляко и млечни продукти, доставяните от него количества конвенционално произведени мляко и млечни продукти в учебните заведения се придружавали от приемно-предавателен протокол, подписан от производителя, от когото са закупени, и от доставчика". В акта е посочено, че съгласно приложените търговски документи и фактура № ********** от 30.11.2020 г. доставените по схемата мляко и млечни продукти били закупени от „Брадърс Комерс" ООД, за което е установено при проверка в страницата на БАБХ, че не е производител на мляко и млечни продукти.

Поради което на основание чл. 19, ал. 3, т. 2 от наредбата, извършените доставки към всички учебни заведения на прясно мляко на дата 06.11.2020 г., на кашкавал на дати 13 и 19.11.2020 г., и на кисело мляко на дати 18, 20, 25 и 27.11.2020 г. не са одобрени. Отказана е финансова помощ за продукт прясно мляко в размер на 964,06 лв. без ДДС, продукт кашкавал в размер 1 866,75 лв. без ДДС и за продукт кисело мляко в размер на 3 467,32 лв. без ДДС (л.12)

Писмото е връчено на неговия адресат на 08.07.2021г. Против това уведомително писмо е подадена жалба от оспорващия до Министъра на земеделието, храните и горите с peг. № 02-200-2600/7846 от 09.07.2021 г. По подадената жалба горестоящият административен орган се е произнесъл със Заповед № РД 20-112/10.08.2021 г., с която отхвърлил жалбата. (л.198)

По делото е представен договор № 11/2019 г. от 18.04.2019 г. между „Полидей -2“ ООД гр.Карлово и  „Галя М и М“ ЕООД гр. Сливен за покупко-продажба на млечни продукти с търговска марка „Домлян“  за периода на учебните 2019-2022 г. С анекс № 1 от 10.10.2019 г. към този договор  е уговорено участието в доставката на продуктите чрез официален дистрибутор „Брадърс комерс“ ООД гр.Стара Загора. (л.214 и сл.) С уведомително писмо от 09.11.2020 г. оспорващия е уведомил РА-ДФЗ относно подписването на приемно-предавателен протокол от   „Брадърс комерс“ ООД гр.Стара Загора, като дистрибутор на „Полидей - 2“ ООД. (л.218)

Заповедта на горестоящия административен орган е връчена на адресата на 19.08.2021г. (л.202) Жалбата, по която е образувано настоящото съдебно производство, е подадена на 01.09.2021г. с вх.№ 01-2600/3757#1 /л.9/. 

С Решение по т.3.4. от Протокол № 178 от 10.06.2021 г. на Управителния съвет (УС) на ДФЗ - София, В. А. е и. за з. и. д. на ДФЗ. (л.84)

Със Заповед № 03-РД/2033 от 16.06.2021 г. на Изпълнителния директор на ДФЗ, издадена на основание чл. 20, т. 2 и чл. 20а ал. 2 т.1 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП), чл. 10 т. 2, т.3, т. 7 т. 13 и чл. 13 от Устройствения правилник на ДФЗ, на В. А. – з. и. д. на ДФЗ, са делегирани права да издава и подписва документи, включително уведомителни писма за одобрение/ отхвърляне на заявка за плащане (л.86).

Горната фактическа обстановка е несъмнена. Същата се установява от събраните по делото писмени доказателства и изявленията на страните.

При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт, съгласно разпоредбата на чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата, подадена от „Галя М и М“ ЕООД е процесуално допустима. Подадена е в предвидения в чл. 149, ал. 3 от АПК преклузивен срок, от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Разгледана по същество, същата се преценява като основателна и следва да бъде уважена. Съображенията на съда в тази насока са следните:

Уведомителното писмо, в оспорената част, е издадено от компетентния административен орган, в кръга на предоставените му от закона правомощия, съгласно чл. 20, т.2 и 20а от Закона за подпомагане на земеделските производителичл. 10, ал. 1, т. 7 от Устройствения правилник на ДФЗ и § 5 от Предходните и заключителни разпоредби на Наредбата.

Като основание за издаването му е посочена разпоредбата на чл. 19, ал. 3, т. 2 от Наредбата, съгласно която ДФЗ отказва изплащането на част или на цялата финансова помощ по заявката за плащане, когато е установено неспазване на изисквания на чл. 91011 или 11а. От посочените фактически основания за издаване на уведомителното писмо e видно, че се касае за неспазване на изискванията на чл. 11, ал. 3 и чл. 11а ал.4 и ал.5 от Наредбата.

Съгласно чл.11 ал.3 от Наредбата когато доставчикът по схемите не е производител на мляко и млечни продукти, доставяните от него количества конвенционално произведени мляко и млечни продукти в учебните заведения се придружават от приемно-предавателен протокол, подписан от производителя, от когото са закупени, и от доставчика. Протоколът се съставя в три екземпляра, като единият остава при производителя, вторият е за доставчика, а третият се прилага към заявката за плащане. Протоколът е по образец на изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие".

В конкретния случай за процесните количества млечни произведения по преписката е наличен протокол № 2 от 30.11.2020г., който е подписан от  „Галя М и М“ ЕООД гр. Сливен, като доставчик по схемата, подписан е от производителя на доставените продукти „Полидей-2“ ООД, както и от дистрибутора на производителя за съответния регион „Брадърс комерс“ ООД гр.Стара Загора. В Наредбата не се съдържа ограничение или забрана, продуктите от мярката да се доставят на доставчика по схемите от дистрибутор, а само изискване тази доставка да е удостоверена от производителя. Това изискване в случая е спазено и в този смисъл е изпълнено изискването на чл.11 ал.3 от Наредбата. По делото не се спори, че подписалия протокол № 2 от 30.11.2020 г. (л.71) „Полидей-2“ ООД е производителят на доставените млечни произведения с марка „Домлян“, което обстоятелство се удостоверява и от представените документи за регистрацията му като млекопреработвателно предприятие (л.114 и сл.).

Анализът на представените документи налага извод, че е спазено изискването на чл.11 ал.3 от Наредбата, поради което оспорения административен акт, в обжалваната част се явява незаконосъобразен и следва да бъде отменен. 

При горните доводи и на основание чл. 173 ал. 2 от АПК, преписката следва да бъде изпратена на административния орган за ново произнасяне при съобразяване на изложените в мотивите на съдебното решение указания по прилагането на закона.

С оглед изхода на спора, основателна е и следва да се уважи на основание чл. 143 ал. 1 от АПК претенцията на оспорващото дружество за присъждане на направените по делото разноски, но не в пълния претендиран размер. По делото от оспорващия, съгласно представения списък, се претендират разноски в общ размер от 1 450 лева, от които 50 лева заплатена държавна такса и 1 400 лева договорено и изплатено в брой адвокатско възнаграждение/ въпреки че в договора за правна помощ е записано словом 1 400 лева, а цифром 1 450 лева/. Съдът преценява за основателно възражението на пълномощника на ответника за прекомерност на адвокатското възнаграждение. Съгласно чл.8 ал.1 т.3 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за процесуално представителство, защита и съдействие по административни дела с определен материален интерес, който в случая е от 6 298,13 лв. без ДДС или 7 557,76 лева с ДДС, размерът на адвокатското възнаграждението е 708 лв. В този смисъл съдът намира, че заплатеното възнаграждение от 1 400 лева се явява прекомерно, с оглед фактическата и правна сложност на делото, поради което го редуцира до 708 лева. Предвид горното на оспорващото дружество следва да се присъдят разноски по настоящото дело в общ размер от 758 лева / 708 лева за адвокатско възнаграждение и 50 лева за държавна такса/, които следва да се възложат в тежест на административния орган - ДФЗ.  

 

 

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172 ал. 2 пр. 2 и чл. 173 ал. 2 от АПК, Административен  съд – Сливен, VI състав

 

Р   Е   Ш   И:

 

ОТМЕНЯ Уведомително писмо изх. № 01-2600/3757 от 02.07.2021 г., издадено от Заместник изпълнителен директор на ДФ”Земеделие”, в частта, в която е отказана финансова помощ по Схема „Училищно мляко“ за продукт прясно мляко в размер на 964,06 лева без ДДС, продукт кашкавал в размер на 1 866,75 лева без ДДС и за продукт кисело мляко в размер на 3 467,32 лева без ДДС, по заявка за плащане № 02/20/300720/31749/01 от 09.12.2020г. за отчетен период 01.11.2020 г. - 30.11.2020 г.

 

ИЗПРАЩА преписката на Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие” – София, за ново произнасяне в отменената част по подадената от „Галя М и М“ ЕООД гр. Сливен заявка за плащане 02/20/300720/31749/01 от 09.12.2020г. за отчетен период 01.11.2020 г. - 30.11.2020 г., в 14-дневен срок от влизане на решението в сила, при спазване на указанията по тълкуване и прилагането на закона, дадени в настоящото решение.

 

ОСЪЖДА Държавен фонд “Земеделие” да заплати на „Галя М и М“ ЕООД гр. Сливен, ЕИК ……….., пр. от Д.К.Д. сумата от 758,00 (седемстотин петдесет и осем) лева, представляваща разноски по делото.

 

Решението подлежи на касационно обжалване в 14- дневен срок от съобщаването му на страните, чрез връчване на препис от същото, пред Върховния Административен съд.

 

 

                                               

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: