Определение по дело №1631/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2547
Дата: 1 септември 2022 г.
Съдия: Марияна Димитрова Ширванян
Дело: 20227050701631
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 юли 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№…………………2022 година, гр.Варна

 

       ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД,

Десети състав, в закрито заседание на първи септември 2022г.,

като разгледа докладваното от съдия М. Ширванян

адм.д.№ 1631/2022г. по описа на съда, за да се произнесе

взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 159, т.1 от АПК вр. чл.21 от АПК.

Производството по делото е образувано по жалбата на М.В.К., В.Я.Р. и И.А.Я. срещу Разпореждането на кмета на район „Одесос“ до управителя на дружеството за извозване на битови отпадъци „ЗМБГ“АД за повторно поставяне на два контейнера за битови отпадъци пред сградите на ул. Бдин №№ 11 и 13, които са със статут на недвижими културни ценности, обективирано с писмо до дружеството от 18.05.2022г. изх.УСКОР 22000634Д_001ОД.

 

Съдът като съобрази, че:

1)е оспорено писмо Изх.№ УСКОР22000634ОД_003ОД.(добавено ръкописно 001ОД) от дата 18.05.2022, с автор: Кмета на район „Одесос“ при Община Варна с адресат: изпълнителния директор на „ЗМБГ“АД, в което е посочено, че „Във връзка с горецитирания сигнал в едно с подписка, Ви обръщаме внимание при първа възможност от Ваша страна да поставите съдове от типа „Норд“ с по-голяма вместимост, с автоматично затварящи се капаци и отваряне с педал и ръчно на ул.Драгоман с ул.Бдин. Позицията им да бъде съобразена с гъстотата на живущите в карето, натовареността и оптималния достъп на хора и обслужваща сметосъбираща техника, както и с обозначените паркоместа на изградената „Синя зона“.“;

2)са представени:

Заповед № 3446/15.10.2021г. с правно основание чл.44, ал-1, т.5, т.8 и ал.2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, чл.62, чл.63, ал.1 и ал.2 и чл.71 от Закона за местните данъци и такси на Кмета на Община Варна за определяне на границите на районите, в които през 2022г. Община Варна организира услугите по: 1.Сметосъбиране и сметоизвозване; 2.Обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения (обезвреждането се извършва в завод за ТБО в с.Езерово и/или в депо до с.Въглен; 3.Поддържане чистотата на териториите за обществено ползване.

Договор за възлагане на обществена поръчка с предмет: “Събиране и транспортиране на отпадъци, почистване и поддържане на чистотата на места за обществено ползване на територията на Община Варна“ с възложител Община Варна, представляван от Кмета на Община Варна и изпълнител „ЗМБГ“АД. Съгласно договора контролът за изпълнение на дейностите по почистване е възложен на кмета на районна.

3)съгласно разпоредбите на

чл. 19, ал.1, ал.2 вр. ал.3 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО) кметът на общината организира управлението на битовите и строителните отпадъци, образувани на нейна територия, съобразно изискванията на този закон и наредбата по приета от общинския съвет,  с която се определят условията и реда за изхвърлянето, събирането, включително разделното, транспортирането, претоварването, оползотворяването и обезвреждането на битови и строителни отпадъци, включително биоотпадъци, опасни битови отпадъци, масово разпространени отпадъци, на територията на общината, разработена съгласно изискванията на този закон и подзаконовите нормативни актове по прилагането му, както и заплащането за предоставяне на съответните услуги по реда на Закона за местните данъци и такси. Кметът на общината осигурява условията, при които всеки притежател на битови отпадъци се обслужва от лицата, на които е предоставено право да извършват дейности по тяхното събиране, транспортиране, оползотворяване и/или обезвреждане. Кметът на общината отговаря за изчерпателно посочените в чл.19, ал.3 от ЗУО дейности по сметосъбиране, сметоизвозване и почистване на територията на общината, между които и осигуряването на съдове за събиране на битовите отпадъци - контейнери, кофи и други.;

чл.1, ал.3; чл.3, ал.1; чл.13; чл.14 и §1 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Варна, приета с Решение № 790-6-1, взето с Протокол № 22 от 10.12.2021 г. на Общински съвет - гр. Варна, които за целите на настоящият анализ ще бъдат цитирани в цялост:

Наредбата определя правата и задълженията на общинската администрация, на притежателите на отпадъци, в това число на домакинствата, физическите и юридическите лица, включително административните, социалните и обществените сгради, заведенията за обществено хранене, търговските обекти и обектите за отдих, забавления и туризъм на територията на община Варна по отношение управлението на отпадъците в съответствие с изискванията на Закона за управление на отпадъците и подзаконовите нормативни актове по прилагането му, както и заплащането на предоставените услуги по реда на Закона за местните данъци и такси и Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Варна.“;

Кметът на Община Варна планира, организира и контролира дейностите по управление на отпадъците на територията на общината, като разработва и изпълнява програма за управление на отпадъците на територията на общината в съответствие с изискванията на ЗУО и подзаконовите нормативни актове, като програмата е част от общинската програма за опазване на околната среда.

Местата и съдовете за събиране на битови отпадъци – подземни и надземни контейнери, кофи и други се обслужват само по графици и схеми, утвърдени от кмета на община Варна или упълномощени от него длъжностни лица.“;

Информация по чл. 13 от Наредбата се оповестява на интернет страницата на община Варна и на интернет страниците на районните администрации, като се актуализира при всяка промяна. И

Наредбата се издава на основание чл. 21, ал. 1, т. 13 и т. 23 и ал. 2 от ЗМСМАчл. 8чл. 11, ал. 3 и чл. 15, ал. 1 от ЗНА при спазване изискванията на чл. 26 и чл. 28 от ЗНА и чл. 76, ал. 3 от АПКчл. 20 и чл. 22 от Закона за управление на отпадъците.

чл. 21 от АПК „Индивидуален административен акт е изричното волеизявление или изразеното с действие или бездействие волеизявление на административен орган или на друг овластен със закон за това орган или организация, лицата, осъществяващи публични функции, и организациите, предоставящи обществени услуги, с което се създават права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на отделни граждани или организации, както и отказът да се издаде такъв акт. Индивидуален административен акт е и волеизявлението, с което се декларират или констатират вече възникнали права или задължения, когато волеизявлението е от значение за признаване, упражняване или погасяване на права или задължения. Индивидуален административен акт е и волеизявлението за издаване на документ от значение за признаване, упражняване или погасяване на права или задължения, както и отказът да се издаде такъв документ.  Индивидуален административен акт е и отказът на административен орган да извърши или да се въздържи от определено действие.

Не са индивидуални административни актове волеизявленията, действията и бездействията, когато са част от производствата по издаване или изпълнение на индивидуални или общи административни актове или са част от производствата по издаване на нормативни актове. Не са индивидуални административни актове волеизявленията, с които се обявяват условията за участие в състезателно административно производство по издаването на индивидуални административни актове, освен ако в специален закон е предвидено друго.“

чл. 128 от АПК „На административните съдилища са подведомствени всички дела по искания за: 1.  издаване, изменение, отмяна или обявяване на нищожност на административни актове и административни договори; 2. обявяване на нищожност или унищожаване на споразумения по този кодекс; 3. изпълнение на административен договор, доколкото не е предвидено друго в специален закон; 4. защита срещу неоснователни действия и бездействия на администрацията; 5. защита срещу незаконно принудително изпълнение; 6. обезщетения за вреди от незаконосъобразни актове, действия и бездействия на административни органи и длъжностни лица, както и за вреди от правораздавателната дейност на административните съдилища и Върховния административен съд; 7.  обезщетения за вреди от принудително изпълнение; 8. обявяване на нищожност, обезсилване или отмяна на решения, постановени от административните съдилища; 9. установяване неистинността на административни актове по този кодекс.; както и че всеки може да предяви иск, за да установи съществуването или несъществуването на едно административно право или правоотношение, когато има интерес от това и не разполага с друг ред за защита.

намира, че оспореното писмо по своята правна същност не представлява административен акт, годен да породи правни последици. Съдържанието му, насочено към контрагент по договор (уреждащ търговски отношения), подписан с друг орган – Кмета на Община Варна, го изключва от обхвата на легалната дефиницията на административен акт дадена в чл.21 от АПК и в този аспект от предвидения по чл.128 от АПК контрол в подведомствеността на административните съдилища. На кметовете на районни съгласно Договор за възлагане на обществена поръчка с предмет: “Събиране и транспортиране на отпадъци, почистване и поддържане на чистотата на места за обществено ползване на територията на Община Варна“ с възложител Община Варна е възложен само контрола върху дейностите по договора, но не им е дадена възможност за изискване за спазване на договора или за промяната на неговите параметри.

Правомощието за определянето на местата, на които да бъдат разположени сметосъбиращите съоръжения на територията на град Варна е на Кмета на Община Варна по арг. от чл.19 ЗУО вр. чл.13 и чл.14 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Варна.

Предвид изложеното, съдът намира, че е налице предпоставката на чл.159, т.1 от АПК вр. чл.21 от АПК (не е налице административен акт, който да бъде оспорен), поради  което жалбата следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото следва да бъде прекратено.

Направеното в с.д. 11653/27.07.2022г. от И.А.Я., искане за издаване на обезпечителна заповед по чл.389, ал.1 и ал.2 от ГПК вр. чл.144 от АПК с адресати: Кметът на район „Одесос“, Кметът на Община Варна и изпълнителният директор на „ЗМБГ“АД, с която да бъде забранено на дружеството – изпълнител да осъществява каквито и да са действия по прибирането и извозването на битовите отпадъци от двата контейнера за битови отпадъци, разположени по протежение на ул.“Драгоман“ в гр.Варна, непосредствено пред сградата на ъгъла на ул.“Драгоман“№ 29 и ул.“Бдин“ № 11 и в близост до срещуположната сграда на ъгъла на ул.“Драгоман“ №28 и ул.“Бдин“№13 в часовия интервал от 22.00часа вечерта до 8.00 часа сутринта на следващия ден, следва да бъде разгледано по реда на чл.166 АПК, доколкото за административните актове и допуснатото в тях предварително изпълнение е приложим реда по АПК, а не по ГПК. При липсата на административен акт, по който е допуснато предварително изпълнение, искането се явява недопустимо и следва да се остави без разглеждане, а производството по него следва да бъде прекратено.

Предвид гореизложеното, съдът

ОПРЕДЕЛИ:

            ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на М.В.К., В.Я.Р. и И.А.Я. срещу Разпореждането на кмета на район „Одесос“ до управителя на дружеството за извозване на битови отпадъци „ЗМБГ“АД за повторно поставяне на два контейнера за битови отпадъци пред сградите на ул. Бдин №№ 11 и 13, които са със статут на недвижими културни ценности, обективирано с писмо до дружеството от 18.05.2022г. изх.УСКОР 22000634Д_001ОД.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д.№ 1631 по описа на Х състав на Административен съд Варна за 2022г.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искането на И.А.Я. за издаване на обезпечителна заповед по чл.389, ал.1 и ал.2 от ГПК вр. чл.144 от АПК с адресати: Кметът на район „Одесос“, Кметът на Община Варна и изпълнителният директор на „ЗМБГ“АД, с която да бъде забранено на дружеството – изпълнител да осъществява каквито и да са действия по прибирането и извозването на битовите отпадъци от двата контейнера за битови отпадъци, разположени по протежение на ул.“Драгоман“ в гр.Варна, непосредствено пред сградата на ъгъла на ул.“Драгоман“№ 29 и ул.“Бдин“ № 11 и в близост до срещуположната сграда на ъгъла на ул.“Драгоман“ №28 и ул.“Бдин“№13 в часовия интервал от 22.00часа вечерта до 8.00 часа сутринта на следващия ден.

ПРЕКРАТЯВА производството по искането на И.А.Я. за издаване на обезпечителна заповед по чл.389, ал.1 и ал.2 от ГПК вр. чл.144 от АПК с адресати: Кметът на район „Одесос“, Кметът на Община Варна и изпълнителният директор на „ЗМБГ“АД, с която да бъде забранено на дружеството – изпълнител да осъществява каквито и да са действия по прибирането и извозването на битовите отпадъци от двата контейнера за битови отпадъци, разположени по протежение на ул.“Драгоман“ в гр.Варна, непосредствено пред сградата на ъгъла на ул.“Драгоман“№ 29 и ул.“Бдин“ № 11 и в близост до срещуположната сграда на ъгъла на ул.“Драгоман“ №28 и ул.“Бдин“№13 в часовия интервал от 22.00часа вечерта до 8.00 часа сутринта на следващия ден.

Определението подлежи на оспорване в 7-дневен срок от съобщаването му с частна жалба пред Върховния административен съд на Р България.

                                                           

Съдия: