Определение по дело №177/2019 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 юли 2019 г. (в сила от 23 юли 2019 г.)
Съдия: Ива Станчева Ковалакова-Стоева
Дело: 20197190700177
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 12 юли 2019 г.

Съдържание на акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е    № 90

 

гр. Разград, 12 юли 2019 г.

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в закрито съдебно  заседание на дванадесети юли две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВА КОВАЛАКОВА-СТОЕВА

                                                 

при секретаря …..изслуша докладваното от съдията дело №177 по описа за 2019 година и за да се произнесе взе предвид следното:

          Производството е по чл.60, ал.5 от АПК.

Образувано е по жалба на „Пилко“ ЕООД, гр.Разград против разпореждането на Началника на отдел „Оперативни дейности“- Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП, с което е допуснато предварително изпълнение на принудителната административна мярка (ПАМ), наложена със Заповед №180-ФК/20.05.2019г. В нея се твърди, че разпореждането е незаконосъобразно и се моли за неговата отмяна.

Разградският административен съд, след като прецени събраните в хода на производството доказателства, констатира следното:

Жалбата е допустима като подадена в срока по чл.60, ал.3 от АПК от надлежна страна. Разгледана по същество тя е основателна по следните фактически и правни съображения:

Със Заповед за прилагане на принудителна административна мярка (ЗППАМ) №180-ФК/20.05.2019г. началникът на отдел „Оперативни дейности“- Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП е наложил ПАМ "запечатване на търговски обект", находящ се в гр.Разград, Индустриална зона, стопанисван от жалбоподателя и забрана за достъп до него за срок от 14 дни на основание чл.186, ал.1, т.1, б.“г“ от ЗДДС. В мотивите към заповедта  е посочено, че при извършена проверка на 16.05.2019г. е установено, че дружеството е получило доставки на дизелово гориво както следва: 30 000 литра дизелово гориво по акцизен данъчен документ (АДД) №********** с уникален контролен № 0000000004391470/05.03.2019г., получени на 06.03.2019г., като  АДД е въведен през ЕСФП и подаден към НАП на 24.04.2019 г.; 30 052 литра дизелово гориво по АДД №********** с уникален контролен №0000000004480107/11.04.2019г., получени на 12.04.2019г., като  АДД е въведен през ЕСФП и подаден към НАП на 24.04.2019 г. и  30 001 литра дизелово гориво по АДД №********** с уникален контролен № 0000000004452672/03.04.2019г., получени на 03.04.2019г., като АДД е въведен през ЕСФП и подаден към НАП на 24.04.2019г. При тези данни е прието, че данъчно задълженото лице не е изпълнило задълженията си по чл.118, ал.10 от ЗДДС във вр. с чл.59б, ал.1 във вр. с чл.59а, ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин (Наредба №Н-18). Съгласно цитираните разпоредби всяко данъчно задължено лице - доставчик/получател по доставка на течни горива, е длъжно да подава в НАП данни за доставката и движението на доставените/получените количества течни горива, както и за промяната в тях, като тези данните се подават на датата на данъчното събитие или на датата на възникване на промяна в обстоятелствата по електронен път с квалифициран електронен подпис. С оглед на така установеното е прието, че са налице  фактическите и правни основания на чл.186, ал.1, т.1, б.“г“ от ЗДДС за издаване на ЗППАМ.  

В заповедта е включено  и разпореждане, с което на основание чл.188 от ЗДДС във вр. с чл.60, ал.1 от АПК се допуска нейното предварително изпълнение. Като мотиви за това административният орган е посочил, че предварителното изпълнение е наложително с цел защитата на особено важен държавен интерес и предвид това, че от закъснението на изпълнението на акта може  да последва значителна или трудно поправима вреда.

Съдът намира, че в конкретната хипотеза не са налице предпоставките на чл.60, ал.1 от АПК, възприети от административния орган и неговата преценка  в тази насока противоречи на закона и не е обоснована. Общото правило в административния процес е, че оспорването има суспензивен ефект и спира изпълнението на акта. Изключение от този принцип е допустимо, но само при наличието на изчерпателно изброените в чл.60, ал.1 от АПК основания и то ако е необходимо в конкретния случай. Изложените съображения на административния орган са общи и относими към всички заповеди, с които се налага ПАМ по реда и при условията на чл.186 от ЗДДС. Очевидно законодателят не счита, че е налице особено важен държавен интерес във всеки случай, когато се констатират нарушения при регистриране и отчитане на продажбите чрез фискално устройство и се налага принудителна административна мярка по чл.186 от ЗДДС, тъй като не е предвидил предварително изпълнение на ПАМ по силата на закона, както е сторил това в редица други специални закони.

Въз основа на така изложеното съдът приема, че е налице формално изпълнение на задължението за мотивиране на акта, без да се посочат конкретни факти, доказателствата, които ги установяват и правните изводи,  които налагат предварително изпълнение на процесната заповед. Действително, обществените отношения, свързани с коректното отчитане на продажбите на стоки или услуги в или от търговските обекти, са пряко свързани с фискалните интереси на държавата и предполагат засилена охрана, в очертаните от закона рамки и съобразно неговите цели (чл.4, ал.2 от АПК), но без да се засягат права и законни интереси в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която актът се издава (чл. 6, ал. 2 АПК). В случая се касае до формално нарушение, което се изразява в това, че дружеството несвоевременно е отчело получените от него доставки на дизелово гориво по установения ред. Към датата на издаване на ЗППАМ те вече са били отчетени по реда и при условията на чл.118 от ЗДДС, поради което не става ясно с какво се обосновава особено важният държавен интерес в конкретния случай, както и защо изпълнението на акта ще бъде осуетено или сериозно затруднено и/или от закъснение на изпълнението могат да последват значителни и трудно поправими вреди.

При допускане на предварително изпълнение на основание чл.188 от ЗДДС във вр. с чл.60 от АПК  в тежест на административния орган е да прецени всеки случай поотделно и да посочи конкретните фактически основания, налагащи допускането на предварителното изпълнение на акта, както и доказателствата, които ги установяват. В случая това изискване не е изпълнено, поради което разпореждането, с което е допуснато предварително изпълнение на ЗППАМ, е издадено при допуснато нарушение на процесуалните правила и норми, в противоречие с материалния закон и преследваната от него цел и следва да се отмени като незаконосъобразно.

Мотивиран така Разградският административен съд

 

                                      О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И  :

 

ОТМЕНЯ Разпореждането за предварителното изпълнение на Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №180-ФК/20.05.2019г. на Началника на отдел „Оперативни дейности“- Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП.

Определението подлежи на обжалване с частна  жалба в 7-дневен срок от съобщението му пред Върховния административен съд.

 

 

                                         СЪДИЯ: /п/