Определение по дело №794/2022 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 62
Дата: 3 февруари 2023 г.
Съдия: Ивелина Димитрова Велчева
Дело: 20227100700794
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 декември 2022 г.

Съдържание на акта

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№ ……..…/ 03.02.2023 г., град Добрич

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ДОБРИЧ, в закрито заседание на трети февруари през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

                                                                  

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ИВЕЛИНА ВЕЛЧЕВА

 

като разгледа  докладваното административно дело № 794 по описа на Административен съд - Добрич за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл. 145 и следващите от АПК.

Производството по делото е образувано по жалба на М.С.Ж. *** срещу Разпореждане, рег. №.8121р-20982/12.10.2022 г. на министъра на вътрешните работи.

С жалбата се настоява да бъде обявено оспореното разпореждане изцяло за нищожно.

Съдът след като разгледа атакувания акт, намира подадената жалба за недопустима по следните съображения:

С Разпореждане, рег. №.8121р-20982/12.10.2022 г., министърът на вътрешните работи е разпоредил ръководителите на структури по чл. 37 от ЗМВР да създадат организация за недопускане на нарушения на служебната дисциплина от служители на МВР, свързани с употреба на алкохол, наркотични вещества или техни аналози в работно време, както и в извън работно време в служебни помещения, открити пространства и превозни средства, собственост на или предоставени за управление на  МВР.

Указано е ръководителите на структури по чл. 37 от ЗМВР да създадат организация да не се допуска явяване на служителите на работа в състояние, което не позволява изпълнението на служебните им задължения, за което може да се предположи, че е след употреба на алкохол, наркотични вещества или техни аналози.

Разпоредено е във всички служби да бъдат извършвани внезапни проверки с технически средства и/или тестове за установяване на употреба на алкохол, наркотични вещества или техни аналози на служителите, преди и по време на работа, съобразно създадената организация, като проверките следва да се извършват с технически средства и/или тестове, определени за ползване в МВР за установяване на употреба на алкохол, наркотични вещества или техни аналози. Наредено е за извършваните проверки да се изготвят ежемесечни справки, в които да се отразява броя на извършваните проверки, установените нарушения на служебната дисциплина, свързани с употребата на алкохол, наркотични вещества или техни аналози и предприетите мерки спрямо тях, като е уточнено, че екземпляр от всяка справка следва да се съхранява в съответните звена „Човешки ресурси“, а ежемесечните справки да се изпращат до 5-то число в дирекция „Човешки ресурси“, която в срок до 20-то число на съответния месец да предоставя обобщена информация за справките на министъра на вътрешните работи.

Заповядано е стриктно да се спазват Етичния кодекс за поведение на държавните служители в Министерството на вътрешните работи и кодекса за поведение на служителите в държавната администрация в работно и извънработно време.

Според настоящия състав оспореното разпореждане, представлява вътрешно ведомствен акт, с който се разпорежда на конкретни длъжностни лица – ръководителите на структури по чл. 37 от ЗМВР, да създадат организация за недопускане на нарушения на служебната дисциплина от служители на МВР, свързани с употреба на алкохол, наркотични вещества или техни аналози в работно време, както и в извън работно време в служебни помещения, открити пространства и превозни средства, собственост на или предоставени за управление на  МВР. Изрично в мотивите към акта е посочена целта на издаването му – недопускане на нарушения на служебната дисциплина от служители на МВР.Адресати на акта са конкретните длъжностни лица.

Характерно за атакувания акт е, че той поражда властническо-правни отношения, от типа на административните, като в този случай съществен техен белег е „организационната подчиненост“.

Присъща черта на атакувания акт и определящ го като вътрешно служебен, е насочеността му спрямо организационно-подчинените на издателя, органи при условията на оперативна самостоятелност, с който се създават нови правни положения, задължения за подчинените във връзка с организацията и контрол на работа.

Съобразно Решение № 21/26 октомври 1995 г. по к.д. № 18/95 г. на Конституционния съд на Република България, по силата на чл.120, ал.2 от Конституцията, гражданите и юридическите лица могат да обжалват пред съдилищата всички административни актове, включително вътрешнослужебните, щом тези актове нарушават или застрашават техни права или законни интереси и не са изключени изрично със закон от съдебно обжалване.

При преценка дали оспореният административен акт нарушава или застрашава права или законни интереси на жалбоподателя, съдът взе предвид целта на акта, както и степента на засягане на неговите чест и достойнство.

При така очертаната фактическа обстановка, настоящият състав на съда намира, че обжалвания акт не представлява пряко посегателство върху честта, достойнството, престижа и доброто име на жалбоподателя.

Оспореният акт има организационен и контролен характер и представлява акт по смисъла на чл. 2, ал. 2, т. 3 от АПК.

С оглед горните аргументи и предвид, че наличието на подлежащ на оспорване акт е абсолютна процесуална предпоставка за съдебното административно производство, то липсата му в процесния случай води до недопустимост на образуваното съдебно производство.

Водим от изложеното и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, Административен съд – Добрич

ОПРЕДЕЛИ:

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба от М.С.Ж. срещу РАЗПОРЕЖДАНЕ, рег. №.8121р-20982/12.10.2022 г. на Министъра на вътрешните работи.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 794/ 2022 год. по описа на Административен съд - Добрич.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба в седемдневен срок от съобщението чрез Административен съд – Добрич пред Върховния административен съд на Република България.

 

 

 

СЪДИЯ:……..