О П Р Е Д Е Л Е
Н И Е
№ ……..…/ 03.02.2023
г., град Добрич
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ДОБРИЧ, в закрито заседание на трети февруари през две
хиляди двадесет и трета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВЕЛИНА ВЕЛЧЕВА
като разгледа докладваното административно дело № 794 по
описа на Административен съд - Добрич за 2022 г. и за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството
е по чл. 145 и следващите от АПК.
Производството
по делото е образувано по жалба на М.С.Ж. *** срещу Разпореждане, рег.
№.8121р-20982/12.10.2022 г. на министъра на вътрешните работи.
С
жалбата се настоява да бъде обявено оспореното разпореждане изцяло за нищожно.
Съдът
след като разгледа атакувания акт, намира подадената жалба за недопустима по
следните съображения:
С Разпореждане,
рег. №.8121р-20982/12.10.2022 г., министърът на вътрешните работи е разпоредил
ръководителите на структури по чл. 37 от ЗМВР да създадат организация за
недопускане на нарушения на служебната дисциплина от служители на МВР, свързани
с употреба на алкохол, наркотични вещества или техни аналози в работно време,
както и в извън работно време в служебни помещения, открити пространства и превозни
средства, собственост на или предоставени за управление на МВР.
Указано
е ръководителите на структури по чл. 37 от ЗМВР да създадат организация да не
се допуска явяване на служителите на работа в състояние, което не позволява
изпълнението на служебните им задължения, за което може да се предположи, че е
след употреба на алкохол, наркотични вещества или техни аналози.
Разпоредено
е във всички служби да бъдат извършвани внезапни проверки с технически средства
и/или тестове за установяване на употреба на алкохол, наркотични вещества или
техни аналози на служителите, преди и по време на работа, съобразно създадената
организация, като проверките следва да се извършват с технически средства и/или
тестове, определени за ползване в МВР за установяване на употреба на алкохол,
наркотични вещества или техни
аналози. Наредено е за извършваните проверки да се изготвят ежемесечни справки,
в които да се отразява броя на извършваните проверки, установените нарушения на
служебната дисциплина, свързани с употребата на алкохол, наркотични вещества или техни аналози
и предприетите мерки спрямо тях, като е уточнено, че екземпляр от всяка справка
следва да се съхранява в съответните звена „Човешки ресурси“, а ежемесечните
справки да се изпращат до 5-то число в дирекция „Човешки ресурси“, която в срок
до 20-то число на съответния месец да предоставя обобщена информация за
справките на министъра на вътрешните работи.
Заповядано
е стриктно да се спазват Етичния кодекс за поведение на държавните служители в
Министерството на вътрешните работи и кодекса за поведение на служителите в
държавната администрация в работно и извънработно време.
Според
настоящия състав оспореното разпореждане, представлява вътрешно ведомствен акт,
с който се разпорежда на конкретни длъжностни лица – ръководителите на структури по чл. 37
от ЗМВР, да създадат организация за недопускане на нарушения на служебната
дисциплина от служители на МВР, свързани с употреба на алкохол, наркотични
вещества или техни аналози в работно време, както и в извън работно време в
служебни помещения, открити пространства и превозни средства, собственост на
или предоставени за управление на МВР. Изрично
в мотивите към акта е посочена целта на издаването му – недопускане на
нарушения на служебната дисциплина от служители на МВР.Адресати на акта са
конкретните длъжностни лица.
Характерно
за атакувания акт е, че той поражда властническо-правни отношения, от типа на
административните, като в този случай съществен техен белег е „организационната
подчиненост“.
Присъща
черта на атакувания акт и определящ го като вътрешно служебен, е насочеността
му спрямо организационно-подчинените на издателя, органи при условията на
оперативна самостоятелност, с който се създават нови правни положения,
задължения за подчинените във връзка с организацията и контрол на работа.
Съобразно
Решение № 21/26 октомври 1995 г. по к.д. № 18/95 г. на Конституционния съд на
Република България, по силата на чл.120, ал.2 от Конституцията, гражданите и
юридическите лица могат да обжалват пред съдилищата всички административни
актове, включително вътрешнослужебните, щом тези актове нарушават или
застрашават техни права или законни интереси и не са изключени изрично със
закон от съдебно обжалване.
При преценка
дали оспореният административен акт нарушава или застрашава права или законни
интереси на жалбоподателя, съдът взе предвид целта на акта, както и степента на
засягане на неговите чест и достойнство.
При
така очертаната фактическа обстановка, настоящият състав на съда намира, че
обжалвания акт не представлява пряко посегателство върху честта, достойнството,
престижа и доброто име на жалбоподателя.
Оспореният
акт има организационен и контролен характер и представлява акт по смисъла на
чл. 2, ал. 2, т. 3 от АПК.
С
оглед горните аргументи и предвид, че наличието на подлежащ на оспорване акт е
абсолютна процесуална предпоставка за съдебното административно производство, то
липсата му в процесния случай води до недопустимост на образуваното съдебно
производство.
Водим
от изложеното и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, Административен съд – Добрич
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба от М.С.Ж. срещу РАЗПОРЕЖДАНЕ, рег.
№.8121р-20982/12.10.2022 г. на Министъра на вътрешните работи.
ПРЕКРАТЯВА
производството по адм. дело № 794/ 2022 год. по описа на Административен съд - Добрич.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО
подлежи на обжалване с частна жалба в седемдневен срок от съобщението чрез
Административен съд – Добрич пред Върховния административен съд на Република
България.
СЪДИЯ:……..