Решение по дело №816/2019 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 532
Дата: 14 септември 2020 г. (в сила от 16 март 2021 г.)
Съдия: Цветелина Александрова Кънева
Дело: 20197170700816
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е 

532

гр.Плевен, 14.09.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

            Административен съд-Плевен, ІV-ти състав, в открито съдебно заседание на девети септември две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                                                                   Председател: Цветелина Кънева

 

при секретаря Венера Мушакова, като разгледа докладваното от съдия Кънева адм. дело №816 по описа за 2019 г. на Административен съд Плевен и за да се произнесе, взе предвид следното:

            Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Производството по делото е образувано по жалба от Ц.Г.Н. против Заповед №РД-10-258/20.06.2019г. на Кмета на Община Червен бряг, с която е извършено класиране и е определен спечелил участник в публичен търг с тайно наддаване за отдаване под наем на имот №****-публична общинска собственост, с начин на трайно ползване-язовир, находящ се в землището на с.Рупци, с площ 20.975дка за срок от 10 години.

В жалбата са наведени доводи, че заповедта е незаконосъобразна, като издадена при неспазване на административнопроизводствените правила и в противоречие с материалния закон. Твърди се, че преди да влезе в сила решението на Общински съвет Червен бряг, с което е прието да се проведе публичен търг с тайно наддаване за язовир, находящ се в землището на с.Рупци, кметът на общината е издал заповед, с която е определил комисия за провеждане на търга. Твърди се още, че тази комисия е класирала участниците според представените от тях оферти, като е обявила спечелил търга участник. В тази връзка се счита, че тръжната процедура е открита и проведена въз основа на несъществуващ акт /не влязъл в сила акт/, т.е. при пълна липса на основание за това. Счита се още, че последващото влизане в сила на решението на общинския съвет не санира допуснатото нарушение. Сочи се още, че са налице и несъответствия в утвърдените правила за провеждане на тръжната процедура, тъй като на различни места в документацията минималната наемна цена за обекта е определена веднъж като месечна, а друг път като годишна, което създава объркване при кандидатите при офериране с конкретен размер на наемната цена. В заключение се моли за отмяна на заповедта и се претендира присъждане на разноски.

От ответника е представено становище по жалбата с доводи за нейната неоснователност.

От заинтересованата страна В.Д.К. не е представен писмен отговор по жалбата.

В открито съдебно заседание оспорващият не се явява, представлява се от адв.Б. с надлежно пълномощно, която поддържа подадената жалба на заявените в нея основания и моли заповедта да бъде отменена. Претендира присъждане на разноски. Прави възражение за прекомерност на исканото юрисконсултско възнаграждение.

Ответникът в съдебно заседание се представлява от юрисконсулт И. с надлежно пълномощно, която счита жалбата за неоснователна, а заповедта издадена при спазване на законовите изисквания. Претендира разноски в размер на 500лева.

Заинтересованата страна в съдебно заседание не се явява и не се представлява.

            Административен съд-Плевен, четвърти състав, като провери законосъобразността на оспорения акт, съобрази доводите на страните и представените доказателства, приема за установено следното от фактическа и правна страна: 

 Жалбата е подадена против индивидуален административен акт, годен предмет на оспорване, в срок и от надлежна страна, имаща право и интерес от оспорването, поради което е допустима за разглеждане.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

От фактическа страна съдът намира за установено следното:

С Решение №1328 по протокол №59 от 29.05.2019г. на Общински съвет Червен бряг, във връзка с направено от кмета на общината предложение от 15.05.2019г., е дадено съгласие да се проведе публичен търг с тайно наддаване чрез предварително представяне ден преди търга заявленията от участниците в деловодството на Община Червен бряг и необходимите документи в деня на търга, пред тръжната комисия за отдаване под наем на имот №**** – публична общинска собственост, с начин на трайно ползване – язовир, находящ се в землището на с.Рупци, с площ 20,975дка, за срок от 10 години. С решението е определена началната годишна наемна цена в размер на 461,00лева без ДДС, съгласно Приложение №7 към раздел XI, т.11 от Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги, както и депозит за участие в размер на 480лева. Утвърдена е комисия за организация, подготовка и провеждане на процедура, в състав от седем члена, от които председател, правоспособен юрист, трима общински съветника, един председател на отдел ОбС и СД, кмет на населеното място; както и резервни членове на комисията. Възложено е на кмета на общината цялостната организация и подготовка по провеждане на процедурата и сключван на договор със спечелилия участник.

Видно от акт №245 от 26.09.2001г. и скица от 25.09.2018г. процесният язовир, находящ се в с.Рупци е публична общинска собственост.

Със Заповед №РД-10-210/04.06.2019г. на кмета на Община Червен бряг, на основание чл.44 ал.2 вр. чл.44 ал.1 т.7 от ЗМСМА, чл.14 ал.7 от ЗОС и чл.15 ал.1, ал.2, чл.61 ал.2 и чл.62 ал.1 от НРПУРОИ и Решение №1328/29.05.2019г. на ОбС Червен бряг, е назначена комисия за провеждане на публичен търг с тайно наддаване, чрез предварително представяне ден преди търга заявленията от участниците в деловодството на Община Червен бряг и необходимите документи в деня на търга, пред тръжната комисия за отдаване под наем на имот №**** – публична общинска собственост, с начин на трайно ползване – язовир, находящ се в землището на с.Рупци, с площ 20,975дка, за срок от 10 години, като комисията е структурирана в съответствие с разпоредбите на чл.62 ал.1 и ал.2 от НРПУРОИ, доколкото същата се състои от 7 члена, със заповедта е определен председател, в нея участва правоспособен юрист и повече от половината членове са общински съветници. В заповедта е посочено, че на 06.06.2019г. следва комисията да изготви тръжната документация и да я представи за утвърждаване.

С решение по протокол №1/06.06.2019г. комисията е приела график и място за провеждане на търга и тръжната документация, част от която са и условията за провеждане на търга. Протоколът е утвърден от ВрИД кмет на община Червен бряг В.В., съгласно Заповед №РД-174/08.04.2019г.

Със Заповед № РД- 10- 225/10.06.2019г. на ВрИД кмет на Община Червен бряг е разпоредено на 19.06.2019 год. в стая 406 на общинската администрация да се проведе публичен търг с тайно наддаване, чрез  представяне на предложенията и придружаващите ги документи от участниците в деня на търга за отдаване под наем на имот №**** – публична общинска собственост, с начин на трайно ползване – язовир, находящ се в землището на с.Рупци, с площ 20,975дка, за срок от 10 години. Със заповедта е определена начална тръжна годишна наемна цена, депозит за участие, срок за отдаване под наем, цена на тръжните документи, срок за подаване на заявленията за участие и др. Утвърдена е тръжната документация.

По делото са приложени  Условията на търга, утвърдени от ВрИД кмет на общината, както и тръжната документация. Приложена е и обявата за търга, подписана от ВрИД кмет на общината, в която обява са указани времето и мястото на провеждане на търга, цената на тръжните документи, началната тръжна годишна наемна цена, депозитът за участие и начинът на заплащане и срокът за подаване на заявления за участие. Обявата е публикувана на сайта на общината на 13.06.2019г.

В преписката са приложени представените в хода на тръжната процедура от участниците документи, включително ценовите оферти.

Видно от Протокол №2/19.06.2019г. е, че комисията е приела, че са налице всички условия за нормалното провеждане на търга и след констатация, че документите на двамата участници отговарят на условията за допускане до участие, е пристъпила към отваряне на офертите. На основание чл.68 ал.4 от НРПУРОИ комисията е взела решение и е класирала на първо място участник №1 - В.Д.К. с предложена годишна наемна цена в размер на 839,00лева и на второ място участник №2 - Ц.Г.Н. с предложена годишна наемна цена в размер на 651,00лева, с мотиви, че участник №1 е предложил по-висока ценова оферта. В заключение комисията е обявила за спечелил търга участник №1 – В.Д.К. с предложена годишна наемна цена в размер на 839,00лева без ДДС и е предложила на кмета на общината да сключи договор за наем за срок от 10 години.

С оспорената Заповед РД-10-258/20.07.2019г. на ВрИД Кмет на Община Червен бряг, на основание чл.44 ал.2 от ЗМСМА, чл.14 ал.7 от ЗОС, чл.15 ал.1 и ал.2, чл.72 ал.1 от НРПУРОИ вр. с Решение №1328/29.05.2019г. на ОбС Червен бряг, Заповед №РД-10-210/04.06.2019г. за назначаване на комисия и протокол от проведен търг №2/19.06.2019г., са класирани участниците в провеждане на публичен търг с тайно наддаване, чрез предварително представяне преди търга на заявленията от участниците в деловодството на Община Червен бряг и необходимите документи от участниците в деня на търга, пред тръжната комисия за отдаване под наем на имот №**** – публична общинска собственост, с начин на трайно ползване – язовир, находящ се в землището на с.Рупци, с площ 20,975дка, за срок от 10 години, както следва: На първо място – участник №1 – В.Д.К. по предложена от него годишна наемна цена в размер на 839,00лева без ДДС, цената е по-голяма от определената начална тръжна годишна наемна цена; На второ място – участник №2 – Ц.Г.Н. по предложена от него годишна наемна цена в размер на 651,00лева без ДДС, цената е по-голяма от определената начална тръжна годишна наемна цена. Като мотиви за класирането е посочено, че участник №1 е предложил по-висока ценова оферта. Със заповедта е определен В.К. за спечелил публичния търг и е наредено последният да внесе годишния наем в срок до 14дни от влизане в сила на заповедта, като договорът да се сключи след представяне на документ за извършеното плащане.

Именно тази заповед е предмет на настоящето съдебно производство.

От фактическа страна се установява още, че Решение №1328/29.05.2019г. на ОбС Червен бряг не е обжалвано и е влязло в законна сила.

Установява се още, че със Заповед №РД-09-174/08.04.2019г. на кмета на Община Червен бряг Д.В. е определена В.В. – заместник кмет, да го замества в изпълнението на функциите и правомощията му на кмет на общината при отсъствие.

От приложено на л.259-260 от делото писмо и уведомление се установява, че считано от 09.04.2019г.  Д.В. е временно отстранен от длъжността Кмет на Община Червен бряг, като за дата 08.04.2019г. същият не е ползвал отпуск, няма отчетена командировка и представени документи за временна неработоспособност.

Въз основа на така установеното от фактическа страна,  съдът прави следните правни изводи:

Съгласно чл.14 ал.7 от ЗОС, свободни имоти или части от тях - публична общинска собственост, могат да се отдават под наем за срок до 10 години при условията и по реда на ал. 2 след решение на общинския съвет. А според  чл.14 ал.2 от ЗОС, отдаването под наем на имоти общинска собственост се извършва от кмета на общината след провеждане на публичен търг или публично оповестен конкурс, освен ако в закон е предвидено предоставянето под наем да се извършва без търг или конкурс или е определен друг ред. Въз основа на резултатите от търга или конкурса се сключва договор за наем от кмета на общината или от оправомощено от него длъжностно лице. Съобразно чл.12 ал.4 от ЗОС редът за предоставяне за безвъзмездно управление на имоти и вещи - общинска собственост, се определя от общинския съвет в наредбата по чл.8 ал.2 от ЗОС. Това е Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество, приета с решение № 564/30.07.2013г. на Общински съвет- Червен бряг, последно изменена с реш. 740/30.10.2017г. на ОбС – Червен бряг, както и с реш.№595/13.12.2017г. на АС-Плевен – отм. чл.44 ал.3., приложена на л.143 и сл. от делото.

В чл.72 ал.1 от Наредбата е регламентирано, че въз основа на резултатите от публичния търг, предоставени с протокол на комисията, кметът на Общината издава заповед, с която определя класирането до второ място, спечелилия участник, цената, всички плащания и условията за плащане. Следователно заповедта е издадена от компетентен орган, доколкото временно изпълняващият длъжността кмет на общината има право да постанови заповед за определяне на резултатите от проведения публичен търг с тайно наддаване, което е в съответствие с правомощията му по чл.44 ал.2 от ЗМСМА и чл.72 ал.1 от Наредбата.

Оспорената заповед е издадена в писмена форма и при спазване на изискването за форма, с оглед наличието на изложени в нея правни и фактически основания.

По отношение на спазването на административнопроизводствените правила и материалния закон съдът съобрази следното:

Съгласно чл.15 ал.1 от Наредбата, свободните имоти или части от тях – публична общинска собственост могат да се отдават под наем за срок от 10 години след решение на общински съвет и провеждане на публичен търг или публично оповестен конкурс, освен ако в закон не е предвидено предоставянето под наем да се извършва без търг или конкурс.

Условията и реда за провеждане на публични търгове и публично оповестени конкурси е уреден в раздел I на глава осма от Наредбата, като според чл.58 т.2 по реда на тази глава се извършва отдаване под наем чрез публичен търг или публично оповестен конкурс на части от имоти, публична общинска собственост. Съгласно чл.61 ал.1 от Наредбата, решение за провеждане на публичен търг или публично оповестен конкурс се взема от Общинския съвет, в предвидените в наредбата и други нормативни актове случаи, като според ал.2 провеждането на търга или конкурса се извършва от комисия, определена в решението на общинския съвет и назначена от кмета на общината със заповед. В ал.3 е предвидено, че изготвените правила за участие и провеждане на съответната процедура, се представят на кмета на общината за утвърждаване. Според ал.5 обявлението за решенията по ал.1 се публикуват задължително в местен вестник само за разпоредителните сделки и местната кабелна телевизия. Същите се поставят на видно и общодостъпно място в рамките на установеното време в сградата на общината и населените места и се публикуват на интернет страницата на общината.

В случая се твърди нарушаване на административнопроизводствените правила при провеждане на публичния търг с тайно наддаване, тъй като процедурата е започнала преди влизане в сила на решението на общинския съвет. Това възражение е неоснователно. В действителност процедурата по публичния търг с тайно наддаване е стартирала със заповед на кмета на общината за определяне на комисия за провеждане на търга преди Решение №1328 по протокол №59 от 29.05.2019г. на Общински съвет Червен да е влязло в сила, но следва да се посочи, че това решение по данни от делото не е било обжалвано. Т.е. не е налице такова обстоятелство, което да опорочава процедурата до степен за отмяна на крайния акт  - заповедта за класиране на спечелилия участник. Следва да се посочи също, че решението на общинския съвет е взето на основание чл.21 ал.1 т.8 от ЗМСМА, като според чл.22 ал.1 актовете на общинския съвет се изпращат на кмета на общината и на областния управител в 7-дневен срок от приемането им, а съгласно чл.44 ал.3 актовете на общинския съвет могат да се оспорват пред съответния административен съд, а според ал.4 областният управител упражнява контрол за законосъобразност на актовете на общинските съвети, освен ако в закон е предвидено друго, като може да върне незаконосъобразните актове за ново обсъждане в общинския съвет или да ги оспорва пред съответния административен съд. Оспорването спира изпълнението на индивидуалните и на общите административни актове и действието на подзаконовите нормативни актове, освен ако съдът постанови друго. Т.е. при липса на жалба срещу решението за провеждане на публичен търг с тайно наддаване, провеждането на процедурата не е било неправомерно.

Твърди се още нарушение на административнопроизводствените правила и поради съществуващо несъответствие в утвърдените правила за провеждане на тръжната процедура, а именно на различни места в документацията и приложените образци минималната наемна цена е определена веднъж като годишна, веднъж като месечна. Счита се, че с това е създадено объркване на кандидатите при офериране с конкретен размер на наемната цена. Настоящият състав счита, че и това възражение е неоснователно. Единственото несъответствие, което съществува в утвърдената тръжна документация по отношение минималната наемна цена е в офертата за минималната наемна цена. Именно там е отразено „Предлагам следната месечна наемна цена“, като във всички други документи от тръжната документация, вкл. договорът за наем на недвижим общински имот, е посочена годишна наемна цена, както е в решението на общинския съвет. Това разминаване, според съда, не е довело до объркване сред кандидатите, както се твърди в жалбата, тъй като същите са декларирали, че са се запознали с тръжната документация и предложените в нея условия за отдаване под наем на процесния обект, както и са присъствали при отваряне на офертите, където не са направили възражения за наличието на несъответствие. Ето защо не е налице съществено нарушение при провеждане на процедурата, което да обоснове отмяна на крайния акт.

Предвид горното не са допуснати нарушения на административнопроизводствените правила. В хода на процедурата е назначена комисия за провеждане на публичен търг с тайно наддаване, отговаряща на изискванията на наредбата, утвърдена е тръжната документация от кмета, обявата за търга е публикувана на сайта на общината, комисията е взела решение за класиране на участниците до второ място и е определила участникът спечелил търга, като е съобразила изискването, че офертите се класират според размера на предложената цена. Въз основа на протокола на комисията кметът е издал оспорената в настоящето производство заповед. Последната отговаря и на материалния закон, като правилно е избран за спечелил участникът предложил по-високата наемна цена, което е според условията за провеждане на търга, утвърдени от административния орган.

Предвид изложеното съдът намира, че оспорената заповед е законосъобразна, поради което жалбата против нея следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

При този изход на делото и направено своевременно искане, следва в полза на Община Червен бряг да бъдат присъдени направените по делото разноски в размер на 200лева, представляващи юрисконсултско възнаграждение на основание чл.24 от Наредба за заплащането на правната помощ вр. чл.78 ал.8 от ГПК и чл.37 от ЗПП, като за разликата до 500лева следва искането да бъде оставено без уважение.

Воден от горното  и на основание чл.172, ал.1 и ал.2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Ц.Г.Н. против Заповед №РД-10-258/20.06.2019г. на Кмета на Община Червен бряг.

ОСЪЖДА Ц.Г.Н. с постоянен адрес ***, ЕГН:**********,*** бряг направените по делото разноски в размер на 200лева (двеста лева).

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на процесуалния представител на ответника за присъждане на разноски за разликата от 200лв. до 500лева.

РЕШЕНИЕТО може да се оспорва с касационна жалба пред Върховен административен съд, чрез Административен съд Плевен, в 14- дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

Преписи от решението да се изпратят на страните.

 

 

                                                                                   СЪДИЯ: /П/