Решение по дело №981/2024 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 6519
Дата: 18 юли 2025 г.
Съдия: Златина Бъчварова
Дело: 20247040700981
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 юни 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 6519

Бургас, 18.07.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Бургас - VIII-ми състав, в съдебно заседание на втори юли две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: ЗЛАТИНА БЪЧВАРОВА

При секретар ВЯРА СТОЯНОВА като разгледа докладваното от съдия ЗЛАТИНА БЪЧВАРОВА административно дело № 20247040700981 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 220 от Закона за митниците/ЗМ/, вр. чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс/АПК/.

Образувано е по жалба на „Ес Би Емпайър“ ЕООД, ЕИК/Булстат *********, със седалище и адрес на управление: гр. Бургас, [жк], [улица], ет. 1, офис 1, представлявано от С. С. Б., против решение № РЗМ - 5800 - 763/32 - 818403 от 15.04.2024 г. на директора на Териториална дирекция/ТД/ Митница София, с което са определени нова митническа стойност /Е.Д. 8/6 / по митническа декларация /МД/ MRN 23BG005100845029R3/27.03.2023 г. в размер на 159 544.00/сто петдесет и девет хиляди петстотин четиридесет и четири/ лева и публични държавни вземания за данък върху добавената стойност /ДДС/ в размер на 32 288.87/тридесет и две хиляди двеста осемдесет и осем лева и тридесет и седем ст./, и дружеството е задължено да доплати възникналите допълнително публични държавни вземания за ДДС в размер на 19 600.77/деветнадесет хиляди и шестстотин лева и седемдесет и седем ст./, ведно със законната лихва, считано от 27.03.2023 г. до датата на уведомяването с решението, и от датата на изтичане на срока за доброволно изпълнение до окончателно погасяване на задължението.

Жалбоподателят, редовно уведомен, не се представлява. С доводи за незаконосъобразност иска да се отмени оспорения административен акт. Излага съображения. Ангажира доказателства. Претендира разноски.

Ответникът - директор на Териториална дирекция/ТД/ Митница София, редовно уведомен, не се явява и не се представлява. Писмено е изразил становище за неоснователност на жалбата. Представя административната преписка по издаване на оспорения административен акт. Претендира разноски.

Административен съд Бургас, като взе предвид изложените доводи, съобрази доказателствата и закона, намира следното:

Жалбата, подадена в срока по чл. 149, ал. 1 АПК, от лице с правен интерес, е допустима.

Разгледана по същество е основателна, при следните съображения:

На 27.03.2023 г. е регистрирана за режим допускане до свободно обращение МД MRN 23BG005100845029R3/27.03.2023 г. с вносител „Ес Би Емпайър“ ЕООД и изпращач Cosmedique Co., Ltd, KR - Република Корея. Извършен е преглед на наличните, допълнително представените документи и мостри, и по елементите на облагане е установено следното:

Деклариран е 1 брой стоки с описание в Е.Д. 6/8 „Козметични продукти за поддържане на кожата/кремове, серуми, гелове, маски/ - общо - 4900 бр.“, с държава на произход: KR - Република Корея, и код по Т. **********, който съответства на: „Готови продукти за разкрасяване или гримиране и препарати за поддържане на кожата, различни от медикаментите, включително препаратите за предпазване от слънце и препаратите за получаване на слънчев загар; препарати за маникюр или педикюр: - продукти за гримиране на устните; продукти за гримиране на очите - препарати за маникюр или педикюр - други: - пудри, включително компактните - други“ с мито по отношение на трети страни: 0 %. В Е.Д. 2/3 на МД са приложени следните документи: commercial invoice № 23011201/January.12.2023 на обща фактурна стойност 31 465.00 евро с условия на доставка „FOB - франко - борд“, с описание на стоките, количество, единична и обща цена в евро; фактура № **********/20 - mar - 2023 от Bright lines cargo на обща стойност 1 900.33 лева за организиране на международен транспорт, терминални разходи, доставка и митническо посредничество; генерален коносамент № KRE 2300009/03 - mar -2023 за козметика в 2 палета 770 кг. бруто тегло по inv № 23011201; hs code 3304.99; pacing list за подробно описана козметика в 23 кашона, 707 кг. нето и 770 бруто тегло/л. 83 - 88 от адм. дело № 4942/2024 г. на Административен съд София - град/АССГ/.

На 27.03.2023 г. е извършена частична митническа проверка, резултатите от която са отразени в протокол № 23BG005800M010358. Установено е наличие и съответствие на продуктите по вид, съвпадащ с описанието по придружаващата стоките фактура. За два от продуктите Age -code Intense Aqua Gel и Age - code Intense Aqua Mask е констатирано разминаване в количеството: 120 ml налични в пратката, а обявени по фактура и опаковачен лист 150 ml.

На 28.03.2023 г., във връзка с допълнителната проверка на МД MRN 23BG005100845029R3/27.03.2023 г., с писмо, рег. № 32 - 118370, началникът на Митническо бюро /МБ/ Летище София е изискал от вносителя да представи документи на основание чл. 188 Регламент /ЕС/ № 952/2013 г. на Европейския парламент и на Съвета от 09.10.2013 г. за създаване на Митническия кодекс на Съюза /Регламент /ЕС/ № 952/2013 /л. 60 - 62 от адм. дело № 4942/2024 г., АССГ/.

След стартиралата процедура по проверка на декларираната митническа стойност е извършена втора проверка и са взети 7 броя мостри, по една от всеки продукт с протокол № 23BG005800M011268/03/04/2023. Констатирано е, че всички седем броя мостри са във вид на продукти с високо качество. Не е установено некоректно декларирани тарифно класиране и произход но стоките.

От вносителя е учреден депозит в размер на 19 600.77 / деветнадесет хиляди и шестстотин лв. и седемдесет и седем ст./ с GRN 23BG005800X283960/03.05.2023 г.

От Митническо бюро /МБ/ Летище София са изискани документи от „Ес Би Емпайър“ ЕООД, доказващи декларираната митническа стойност по МД.

На 31.03.2023 г., управителят на дружеството е изпратил писмо, вх. № 32 - 124869, съдържащо информация за дейността на дружеството - жалбоподателят е единствен вносител на марката AGE CODE; продуктите се продават директно на краен клиент чрез безплатна презентация преди продажбата; няма сключени договори за посредничество по продажбата на стоката; седалището на „Ес Би Емпайър“ ЕООД е в гр. Бургас - регистриран обект в РЗИ като склад и продажба на козметични продукти; процесните стоки са част от стоки по сделка, за която първоначално е издадена една обща фактура invoice № 22082303/2022/08/23 от Cosmedique Co., Ltd на обща фактурна стойност 49 290.00 евро, която се наложило да бъде разделена на две фактури, тъй като част от стоките по сделката бил изпратени по море, а другите по въздух; били издадени две фактури: invoice № 22082501 от 25.08.2022 г., по която било извършено плащане в размер на 34 503.00 евро /представляваща 70% от общата цена 49 290.00 евро/ и invoice № ********* от 20.10.2022 г., по която е извършено плащане в размер на 14 787.00 евро, представляващи останалите 30 % от общата цена 49 290.00 евро/. Част от стоките по сделката били доставени по въздух и били допуснати до свободно обращение с МД MRN 23BG005100803207R6/16.01.2023 г., към която са били представени commercial invoice № 22121301/December. 13. 2023 за сумата от 13 485.00 евро, фактура № **********/12-01-2023 от „Карго Партнер“ ЕООД за авионавло, товаро - разтоварни дейности и митническа обработка на обща стойност 3 604.24 лева и седем броя CPNP - доклади за козметични продукти. Към писмото като приложения са представени следните документи: договор с изпращача за производство на козметичните продукти; фактура за обща поръчка - invoice № 22082303/2022/08/23 от Cosmedique Co., Ltd на обща фактурна стойност 49 290.00 евро в девет позиции, както следва: 7000 броя козметични продукти, в седем позиции, идентични с описаните по - горе на обща стойност 44 950.00 евро ; 7000 броя кутии с единична стойност 0.42 евро или 2 940.00 евро; 5000 броя етикети с единична стойност 0.23 евро или 1 400.00 евро; банков суифт /2 броя/ - „сумата е разделена на две плащания 70% на 30%“: нареждане за междубанков кредитен превод в чуждестранна валута с получател Cosmedique Co., Ltd, Korea за сумата 34 503.00 евро с вальор 05.09.2022 и основание за плащане invoice № 22082501; нареждане за междубанков кредитен превод в чуждестранна валута с получател Cosmedique Co., Ltd, Korea за сумата 14 787.00 евро с вальор 24.10.2022 и основание за плащане invoice № 22102003; митническа декларация за поръчката, доставена по въздух /МДВ/ 23BG005100803207R6/16.01.2023 г./; фактури за предходна пратка - за стоките и транспорта: commercial invoice № 22121301/December. 13. 2023 за 2100 броя козметични продукти, в седем идентични с описаните по - горе на обща фактурна стойност 13 485.00 евро; фактура № **********/12-01-2023 от „Карго Партнер“ ЕООД за авионавло, товаро - разтоварни дейности и митническа обработка на обща стойност 3 604.24 лева.; 7 броя CPNP - доклади за козметични продукти от портал за нотифициране на козметични продукти /безплатна онлайн система за нотифициране, създадена за целите на изпълнението на Регламент /ЕО/ № 1223/2009 на Европейския парламент и на Съвета относно козметичните продукти/.

Във връзка с твърдението на вносителя, че „първоначалната обща фактура е „разделена на две фактури“, митническите органи установили, че във фактурите, послужили за митническо оформяне на въздушната пратка и на процесната сухопътна пратка, липсват позиции и стойности за кутии и етикети.

На 06.04.2023 г. с писмо, вх. № 32 - 133226, „Ес Би Емпайър“ ЕООД предоставило допълнителна информация на митническите органи относно дейността си в България и договорните си отношения с корейски партньор, както и договор за производство на продукти под собствена търговска марка с лабораторията производител от дата 08.08.2022 г. Предоставен е интернет линк към сайта на вносителя с наличен каталог на продуктите с марка AGE CODE. В каталога се съдържат снимки на внасяните продукти - поединично или в комплекти, съвпадащи с иззетите мостри, които се предлагат на цени, както следва: Age - code Physiolift Anti-Aging Serum 40 ml - 372.00 лева; Age - code Physiolift Eye Cream 40 ml - 350.00 лева; Age - code Physiolift Eye Mask 50 ml - 275.00 лева; Age - code Supreme Day Cream 50 ml - 385.00 лева; Age - code Supreme Night Cream 50 ml - 365.00 лева; Age - code Intense Aqua Gel 120 ml - 289.00 лева; Age - code Intense Aqua Mask 120 ml - 297.00 лева; комплект от 4 части - 1 299.00 лева; комплект от 5 части - 1 599.00 лева; комплект от 7 части 1 899.00 лева; приложени са и фактури от продажба на козметични продукти като тези, предмет на разглежданата вносна операция към крайни клиенти, чиито стойности отговарят на публикуваното и гореописано по каталога на търговската марка.

Митническите органи установили, че за определяне на митническата стойност на стоките в кл. 4/16 на МД е деклариран код „1“, който отговаря на „Договорна стойност на внасяните стоки“ /чл.70 от Кодекса/, съгласно публикуваните кодове в приложение Б, дял I, глава 2 към Регламент за изпълнение /ЕС/ 2015/2447 на Комисията от 24 ноември 2015 и че за определяне на митническата стойност по МДВ е използвана придружаващата стоките N 380 - commercial invoice № 23011201/January.12.2023 на обща фактурирана стойност 31 465.00 евро. В нея декларираните стоки са с конкретно описание единично и общо количество с условия на доставка „FOB - франко - борд“.

Въз основа на документите, представени от вносителя и приложени в митническата информационна система за внасяне /МИСВ/, митническите органи приели, че договорът е общ за вида на продуктите, изписани по вид, количество/разфасовка, посочени условия на доставка FOB и валута на разплащане USD, а не EUR, както са фактурирани продуктите, и няма варианти на количества в ml или mg, което води до несъответствие в позиция 6 и 7 на търговската фактура за разглежданата вносна операция. Взето е предвид, че съгласно т. 2 от договора „всяка поръчка е предмет на всички условия в настоящия договор в допълнение на конкретните подробности, посочени в поръчката“, както и договорените условията за плащане в т. 6, б. „б“ от договора - „освен ако не е посочено друго във фактурата на доставчика, клиентът ще заплати цялата дължима сума в момента на пускане на поръчка“. Констатирано е същевременно, че вносителят не е приложил поръчки, приложените документи за извършени плащания към изпращача в Корея касаят номера на други търговски документи/фактури, което не ги обвързва с реално плащане на стоките по МД MRN 23BG005100845029R3/27.03.2023 г.

Прието е, че приложените от вносителя документи в подкрепа на декларираната митническа стойност не могат да бъдат отнесени към конкретна пратка. Поради това е отхвърлена декларираната митническа стойност по чл. 70 Регламент /ЕС/ 952/2013 и е определена нова митническа стойност на основание чл. 74, §3 Регламент /ЕС/952/2013 въз основа на извършен оглед на предоставените мостри, приложените разяснения и документи, както и направена съпоставка на цените на продукта в електронния сайт на вносителя и установените в митническата информационна система стойности, отчитайки качеството на продуктите и внасянето количество, след като е отхвърлено прилагането на методите, установени в чл. 74, §2, б. „а”, „б”, „в” и „г” Регламент /ЕС/ 952/2013 в тяхната последователност.

На 15.05.2023 г., със съобщение по чл. 29, вр. чл. 22, §6 Регламент/ЕС/ № 952/2013, рег. № 32 - 180778, жалбоподателят е уведомен, че следва издаване на решение за определяне на нов размер на митническата стойност на стоката по подадената МД MRN 23BG005100845029R3/27.03.2023 с конкретно изложени мотиви/л. 47 - 52 по адм. дело № 4942/24 АССГ/.

Във връзка с полученото уведомление жалбоподателят е депозирал становище, в което е изразил несъгласие с изложените в съобщението мотиви за изменение на декларираната митническа стойност на стоката по МД MRN 23BG005100845029R3/27.03.2023 г./л. 45 - 46 по делото адм. дело № 4942/24 АССГ /.

На 15.04.2024 г. директорът на Териториална дирекция/ТД/ Митница София е издал решение № РЗМ - 5800 - 763/32 - 818403, с което е определена нова митническа стойност /Е.Д.8/6/ по МД MRN 23BG005100845029R3/ /27.03.2023 г. в размер на 159 544 лева; променен е Е.Д. 4/16/Метод за определяне на стойността/ по МД № 23BG005100845029R3/ 27.03.2023 г., от 1 на 6; определени са публични държавни вземания по тази митническа декларация в размер на 32 288.87 лева ДДС, и е задължено дружеството жалбоподател да доплати възникналите допълнително публични държавни вземания в размер на 19 600.77 лева за ДДС, заедно с дължимата на основание чл. 59, ал. 2 ЗДДС и чл. 1 ЗЛДТДПДВ във връзка с чл. 114, § 2 Регламент /ЕС/ № 952/2013 лихва върху главницата за ДДС, считано от 27.03.2023 г. до датата на уведомяването с решението, както и лихва от датата на изтичане на срока за доброволно изпълнение до окончателно погасяване на задължението.

По делото е допусната и изслушана съдебно - счетоводна експертиза, заключението по която е прието без възражение. Констатациите на вещото лице са следните:

Дружеството жалбоподател е поставило под режим допускане за свободно обращение на стоки „козметични продукти за поддържане на кожата /кремове, серуми, гелове, маски/, общо 4 900 бр.“ с деклариран износител Cosmedique Co., Ltd Република Корея с МД MRN 23BG005100845029R3/27.03.2023 г. Приложени са и следните фактури:

Фактура за обща поръчка invoice № 22082303 от 23.08.2022 г. с фактурна стойност 49 290.00 евро в девет позиции, седем от които за стоки на стойност 44 950.00 евро и 7000 бр. кутии на стойност 2 940.00 евро и 5000 бр. етикети на стойност 1 400.00 евро. Тази фактура е разделена на две фактури, а именно:

Фактура invoice № 22082501 от 25.08.2022 г. с обща фактурна стойност 49 290.00 евро и сума за плащане 34 503.00 евро, представляваща 70% от цената по invoice № 22082303 от 23.08.2022 г. Сумата в размер на 34 503.00 евро е платена на 01.09.2022 г.

Фактура invoice № 22102003 от 20.10.2022 г. с фактурна стойност 49 290.00 евро, платена сума 34 503.00 евро и дължима сума за плащане 14 787.00 евро, представляваща 30% от цената по invoice № 22082303 от 23.08.2022 г. Сумата в размер на 14 787.00 евро е платена на 24.10.2022 г.

Платената цена по invoice № 22082501 - 34 503.00 евро и по invoice № 22102003 - 14 787.00 евро, съответства на посочената цена в общата фактура invoice № 22082303 от 23.08.2022 г., а именно 49 290.00 евро.

Стоките, описани в invoice № 22082501 от 25.08.2022 г. се различават от тези, описани в общата фактура invoice № 22082303 от 23.08.2022 г. в следните позиции: Age - Code Intense Aqua Gel 120 ml; 1 x 4.91 евро; Age - Code Intense Aqua Mask 120 ml; 1 x 4.91 евро. Различието се изразява в капацитета на опаковката, който в общата фактура invoice № 22082303 от 23.08.2022 г. е посочен като 150 милилитра, а в invoice № 22102003 от 20.10.2022 г. - 120 милилитра без разлика в единичната цена и съответно в стойността. Същото несъответствие в посочените две позиции, без разлика в стойността, се наблюдава и в invoice № 22102003 от 20.10.2022 г.: Age - Code Intense Aqua Gel 120 ml; 1 x 4.91 евро; Age - Code Intense Aqua Mask 120 ml; 1 x 4.91 евро. В обобщение вещото лице сочи, че стоките, посочени във фактура invoice № 22082501 от 25.08.2022 г. и във фактура invoice № 22102003 от 20.10.2022 г. съответстват по вид, количество и единична цена с посочените в общата фактура invoice № 22082303 от 23.08.2022 г.

По делото са приложени две комерсиални фактури: commercial invoice № 22121301 от 13.12.2022 г. с фактурна стойност 13 485.00 евро и commercial invoice № 23011201 от 12.01.2023 г. с фактурна стойност 31 465.00 евро. Стоките, описани в комерсиалните фактури се различават с тези описани в invoice № 22082501 от 25.08.2022 г. и в invoice № 22102003 от 20.10.2022 г., в последните две позиции, като различието се изразява в капацитета на опаковката, което не води до несъответствие във вида, количеството и единичната цена.

Сборът на фактурните стойности, посочени в invoice № 22082501 от 25.08.2022 г. и в invoice № 22102003 от 20.10.2022 г. е 49 290.00 евро. Сборът на комерсиалните фактури е 44 950.00 евро. Разликата е в размер на 4 340.00 евро и съответства на сборът от позиции 8 и 9 /кутии и етикети/, посочени в invoice № 22082501 от 25.08.2022 г. и в invoice № 22102003 от 20.10.2022 г. и по - конкретно: кутии - 2 940.00 евро и етикети 1 400.00 евро.

Сумата в размер на 49 290.00 евро е платена на два пъти. Съгласно нареждане за междубанков кредитен превод в чуждестранна валута от 05.09.2022 г., платената сума в размер на 34 503.00 евро е с посочено основание „invoice 22082501“. А в нареждането за междубанков кредитен превод в чуждестранна валута от 24.10.2022 г., платената сума в размер на 14 787.00 евро е с посочено основание „invoice 22102003“.

От извършените счетоводни записвания вещото лице е установило, че осчетоводените от дружеството фактури са: invoice № 23011201 от 12.01.2023 г. с фактурна стойност 31 465.00 евро. Стоките по тази фактура са заприходени по сметка 304 /Стоки/ на стойност 61 540.19 лева. и invoice № 22121301 от 13.12.2022 г. с фактурна стойност 13 485.00 евро. Стоките по тази фактура са заприходени по сметка 304 /Стоки/ на стойност 26 374.37 лева.

Платената сума по invoice № 22082501 от 25.08.2022 г. представлява 70% от цената по общата фактура, а именно 34 503.00 евро, която сума включва както 70 % от описаните стоки в размер на 31 465.00 евро, така и 70 % от сумата на кутиите и етикетите в размер на 3 038.00 евро. С плащането на цената по invoice № 22082501 от 25.08.2022 г. са платени стоките, описани в commercial invoice № 23011201 от 12.01.2023 г.

Платената сума по invoice № 22102003 от 20.10.2022 г. представлява 30 % от цената по общата фактура, а именно 14 787.00 евро, която сума включва както 30 % от описаните стоки в размер на 13 485.00 евро, така и 30 % от сумата на кутиите и етикетите в размер на 1 302.00 евро. С плащането на цената по invoice № 22102003 от 20.10.2022 г., ca платени стоките, описани в commercial invoice № 23011201 от 13.12.2022 г.

В commercial invoice № 23011201 от 12.01.2023 г. е посочена фактурна стойност в размер на 31 465.00 евро, която е еднаква с посочената в експортна митническа декларация, подадена в Южна Корея № 2023360054591 от 27.01.2023 г.

Решение № РЗМ - 5800 - 763/32 - 818403 от 15.04.2024 г. на директора на Териториална дирекция/ТД/ Митница София е предмет на разглеждане в настоящото производство.

При тази установеност се налагат следните правни изводи:

На първо място, следва да прецени материалната компетентност на органа, издал оспорения административен акт. При липса на такава същият е нищожен.

Според правилото на чл. 19, ал.1 ЗМ решенията по прилагане на митническото законодателство се издават от директора на Агенция „Митници“ или от директорите на териториални дирекции. Като за целите на прилагане на чл. 29 от Регламент /ЕС/ № 952/2013 решения, взети без предварително заявление, се издават от директора на териториалната дирекция, където са възникнали фактите и обстоятелствата, изискващи вземането на решение, освен ако не е предвидено друго/чл.19, ал.7 ЗМ/.

Следователно компетентен да издаде административен акт като процесния е директорът на териториална дирекция/ТД/ Митница София.

В случая решение № РЗМ - 5800 - 763/32 - 818403 от 15.04.2024 г. е подписано „за директор“ на ТД Митница София от зам. - директора на ТД Митница София В. Т., съобразно заповед № ЗАМ - 468/32 - 814409/11.04.2024 г. на директора на Агенция „Митници“.

С цитираната заповед на директора на Агенция „Митници“ е наредено при отсъствие на директора на териториална дирекция Митница София или когато ползва законоустановен отпуск, до завръщането му, функциите на директор ТД Митница София да се изпълняват от В. Т. - заместник - директор на ТД Митница София, а при нейно отсъствие - от Г. Г. - заместник - директор на ТД Митница София/л.63 от делото/.

Съгласно тълкувателно решение /ТР/ № 4 от 22.04.2004 г. по дело № ТР - 4/2002 г., ОСС на ВАС, заместването на административен орган се извършва в случаите, когато лицето, титуляр на правомощията, е в обективна невъзможност да ги изпълнява. В тези случаи, предвид необходимостта от непрекъснато функциониране на административния орган, по силата на изрична писмена заповед, отсъстващият титуляр нарежда заместването му от друго, подчинено нему лице. За определения период заместващият изпълнява правомощията на замествания в пълен обем, като върши това от името на замествания орган. Предвид посоченото принципно положение и с оглед съдържанието на заповед № ЗАМ - 468/32 - 814409 от 11.04.2024 г. на директора на Агенция „Митници“, издадена на основание чл. 33, ал.4 от Устройствения правилник на Агенция „Митници“, за да е компетентен заместник - директора на ТД Митница София В. Т. да издаде процесното решение, следва да са налице доказателства, че титулярът на датата на която е издадено решението/15.04.2024 г./ е бил в обективна невъзможност да изпълнява правомощията си по чл. 19 ЗМ.

По делото липсват доказателства за отсъствие на директора на ТД Митница София на 15.04.2024 г., когато е издадено оспореното в настоящото производство решение.

С разпореждане [номер] от 27.05.2025 г. съдът изрично е задължил директора на ТД Митница София да представи доказателства за отсъствие на 15.04.2024 г., когато е издадено процесното решение/л. 83 от делото/. В изпълнение на разпореждането е представена заповед № ЗАМ - 468/32 - 814409 от 11.04.2024 г. на директора на Агенция „Митници“, която вече е била налична по делото/л. 95 от делото/. Повторно, в съдебно заседание на 28.05.2025 г. директорът на ТД Митница София е задължен да представи доказателства за отсъствие на 15.04.2024 г. като е указано при липса на такива изрично писмено да се посочи. В предоставения срок и дадените повторно указания не са изпълнени. При положение, че липсват доказателства за отсъствие на директора на ТД Митница София на 15.04.2024 г., на посочената дата не е имало основание директора на ТД Митница София да бъде заместван от заместник - директора на ТД Митница София, респ. да издаде процесното решение. Следователно решението е нищожно, тъй като е издадено от орган, който не е притежавал материална компетентност. В заповед № ЗАМ - 468/32 - 814409 от 11.04.2024 г. на директора на Агенция „Митници“ изрично се сочи, че функциите на директор на ТД Митница София следва да се изпълняват от заместник - директора В. Т. при отсъствие на директора или когато ползва законоустановен отпуск, до завръщането му, и след като такова отсъствие не е доказано, следва да се приеме, че не са налице предвидените в заповедта предпоставки за да се породят целените с нея правни последици.

Нищожността е състояние или качество на административния акт, при което актът е лишен от правно действие и не поражда правни последици. Нищожността е най - интензивната проява на незаконосъобразност на административните актове. Нищожният акт няма правна сила и е невалиден. Такъв акт не подлежи на отмяна, не се изменя и не се връща за ново преразглеждане. При отмяната се прекратява действието или се обезсилва вече действащ незаконосъобразен административен акт при една последваща процедура пред по - горестоящ административен орган или пред съд. За разлика от другите незаконосъобразни административни актове нищожният акт никога не е произвел очакваното правно действие, та да има нужда това действие да се преустановява. От момента на издаването си такъв акт е бил лишен от правна сила и качество. Съдът само обявява неговата нищожност, т.е. само констатира пълната незаконосъобразност на нищожния административен акт.
Според разпространено схващане в административноправната теория нищожният административен акт е правно „нищо”. Това правно „нищо” обаче може да причини много реални вреди или други неблагоприятни последици, въпреки че не е могло да произведе валидно правно действие.
Специфичните основания за обявяване на нищожност са изискванията за законосъобразност на административните актове: липса на компетентност /„ultra vires”/, включително при случаите на делегирана компетентност; неспазване на установената форма; нарушение на производствените правила; несъответствие с материалноправните разпоредби и несъответствие с целта на закона. Следователно възприетият критерий са петте основания за незаконосъобразност по чл. 146 АПК, но тогава когато нарушенията са особено съществени. Или, нищожен е само този акт, който е засегнат от толкова съществен порок, че актът изначално от момента на издаването му не поражда правните последици, към които е насочен. Съобразно горното и с оглед на всеки един от възможните пороци на административните актове, са изградени следните критерии кога един порок води до нищожност и кога същият води до унищожаемост: всяка некомпетентност винаги е основание за нищожност на акта. Порокът във формата е основание за нищожност, само когато е толкова сериозен, че практически се приравнява на липса на форма и оттам - на липса на волеизявление. Съществените нарушения на административнопроизводствените правила са основания за нищожност, също само ако са толкова съществени, че нарушението е довело до липса на волеизявление. По правило, нарушенията на материалния закон касаят правилността на административния акт, а не неговата валидност, поради което нищожен би бил на посоченото основание само този акт, който изцяло е лишен от законова опора - т. е. не е издаден на основание нито една правна норма и същевременно засяга по отрицателен начин своя адресат.

Наличието на материална компетентност на органа, издал оспорения административен акт, е абсолютна предпоставка за неговата действителност, а липсата и е винаги основание да се приеме, че актът е нищожен и не може да породи целените с него правни последици.

Издаденото при липса на материална компетентност решение е нищожно по аргумент от чл. 146, т. 1 АПК, какъвто е конкретният случай.

И тъй като решението е издадено от некомпетентен орган е невалиден акт и следва да се обяви за нищожно.

Когато е налице основание по чл. 146, т. 1 АПК не следва да се обсъждат останалите основания за оспорване, предвидени в разпоредбата.

Независимо от изложеното, следва да се посочи, че с оглед събраните по делото доказателства, оспореното решение е незаконосъобразно. Неправилно административният орган е определил нова митническа стойност /Е.Д. 8/6 / по митническа декларация /МД/ MRN 23BG005100845029R3/27.03.2023 г. и публични държавни вземания за данък върху добавената стойност /ДДС/, като е задължил дружеството да доплати възникналите допълнително публични държавни вземания за ДДС в размер на 19 600.77/деветнадесет хиляди и шестстотин лева и седемдесет и седем ст./.

При този резултат и предвид направеното искане в полза на жалбоподателя се следват разноски общо в размер на 3 570.00/три хиляди петстотин и седемдесет/ лева , представляващи 50.00/петдесет/ лева дължима и заплатена за производството държавна такса; 120.00/сто и двадесет/ лева такса за превод; 1 200.00/хиляда и двеста/ лева възнаграждение за вещо лице и 2 200.00/две хиляди и двеста/ лева адвокатско възнаграждение.

Мотивиран така и на основание чл. 172, ал. 2 АПК, Административен съд Бургас, осми състав,

Р Е Ш И :

ОБЯВЯВА НИЩОЖНОСТ на решение № РЗМ - 5800 - 763/32 - 818403 от 15.04.2024 г. на директора на Териториална дирекция/ТД/ Митница София, с което са определени нова митническа стойност /Е.Д. 8/6 / по митническа декларация /МД/ MRN 23BG005100845029R3/27.03.2023 г. в размер на 159 544.00/сто петдесет и девет хиляди петстотин четиридесет и четири/ лева и публични държавни вземания за данък върху добавената стойност /ДДС/ в размер на 32 288.87/тридесет и две хиляди двеста осемдесет и осем лева и тридесет и седем ст./, и е задължено „Ес Би Емпайър“ ЕООД, ЕИК/Булстат *********, със седалище и адрес на управление: гр. Бургас, [жк], [улица], ет. 1, офис 1, представлявано от С. С. Б., да доплати възникналите допълнително публични държавни вземания за ДДС в размер на 19 600.77/деветнадесет хиляди и шестстотин лева и седемдесет и седем ст./, ведно със законната лихва, считано от 27.03.2023 г. до датата на уведомяването с решението, и от датата на изтичане на срока за доброволно изпълнение до окончателно погасяване на задължението.

ОСЪЖДА Агенция „Митници“ да плати на „Ес Би Емпайър“ ЕООД, ЕИК/Булстат *********, със седалище и адрес на управление: гр. Бургас, [жк], [улица], ет. 1, офис 1, представлявано от С. С. Б., разноски в размер на 3 570.00/три хиляди петстотин и седемдесет/ лева.

Решението може да се обжалва в 14 - дневен срок от съобщението за изготвянето му, пред Върховен административен съд на Република България.

Съдия: