Определение по дело №640/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 224
Дата: 28 април 2021 г.
Съдия: Галина Колева Динкова
Дело: 20207240700640
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

                         О   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

 

                    

                                                       28.04.2021г.                             град Стара Загора

 

 

 

  Старозагорският административен съд, II състав, в закрито съдебно заседание на двадесет и осми април през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                           

                           СЪДИЯ: ГАЛИНА ДИНКОВА

       

 

при секретар                                                                                                              

и с участието на прокурора                                                                                                            като разгледа докладваното от съдия  Г.ДИНКОВА  административно дело № 640 по описа за   2020г., за да се произнесе, съобрази следното:                                                         

 

            Производството е по реда на чл. 248 от Гражданско-процесуалния кодекс /ГПК/ във вр. с чл.144 от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

 

            Производството по адм.дело № 640/ 2020г. е образувано жалбата на „ДИП МЕНИДЖМЪНТ“ ООД ЕИК ********* гр. Стара Загора, представлявано от адвокат З., против Решение от 11.09.2020г на ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност 2014-2020г“ при Министерство на икономиката, с която е отхвърлено искане за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по проектно предложение №BG16RFOP002-2.073-17211, подадено от жалбоподателя в процедура №BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията  COVID19“.

С Определение № 508/ 23.12.2020г. жалбата е оставена без разглеждане и е прекратено производството по делото, поради оттегляне на оспорения административен акт в обжалваната му част. Със същото определение Министерство на икономиката е осъдено да заплати на „ДИП МЕНИДЖМЪНТ“ ООД, гр. Стара Загора, сумата от 930 лева, представляваща направените от жалбоподателя разноски по делото.

 

С Определение № 2423/ 22.02.2021г. по адм. дело № 1715/ 2021г. по описа на ВАС, на Административен съд – Стара Загора е изпратено за произнасяне по компетентност искането, направено в частната жалба против Определение № 508/ 23.12.2020г. по адм. дело № 640/ 2020г. по описа на Административен съд – Стара Загора, за изменение на определението в частта за разноските.

 

С обективираното искане за изменение на определението в частта му за разноските в подадената от Главен директор на ГД „Европейски фондове за конкурентоспособност“ в Министерство на икономиката, в качеството му на Ръководител на УО на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 - 2020, частна жалба против Определение № 508/ 23.12.2020г., се оспорва наличието на основание за присъждане в полза на жалбоподателя на направените от него в производството по делото разноски, като се поддържа и несъответствие на размера на присъдените разноски за адвокатско възнаграждение с фактическата и правна сложност на спора, при своевременно направено възражение за прекомерност на заплатеното адвокатско възнаграждение.

 

Ответникът – „ДИП МЕНИДЖМЪНТ“ ООД, гр. Стара Загора, чрез пълномощника си по делото, изразява становище, с което оспорва допустимостта и основателността на направеното искане за изменение на определението в частта за разноските. Поддържа, че искането е просрочено и е подадено от лице без представителна власт, а присъдените разноски са доказани по основание и по размер, своевременно са поискани, като липсва основание за определянето на заплатеното и присъдено адвокатско възнаграждение като прекомерно, с оглед действителната фактическа и правна сложност на спора – предмет на делото.

 

Искането на Главен директор на ГД „Европейски фондове за конкурентоспособност“ в Министерство на икономиката, в качеството му на Ръководител на УО на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020 за изменение на определението в частта му за разноските, като направено в законово установения срок по чл.248, ал.1 от ГПК /с подадената частна жалба срещу Определение № 508/ 23.12.2020г. по адм. дело № 640/ 2020г. по описа на АС – Стара Загора/, от легитимирано лице - страна по делото /чрез процесуалния му представител/, е процесуално допустимо.

 

Разгледано по същество е неоснователно.

 

            С постановеното по делото Определение № 508/ 23.12.2020г., на основание чл.159, т.3 от АПК, е оставена без разглеждане жалбата на „ДИП МЕНИДЖМЪНТ“ ООД, гр. Стара Загора, против Решение от 11.09.2020г на ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност 2014-2020г“ при Министерство на икономиката, с която е отхвърлено искане за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по проектно предложение №BG16RFOP002-2.073-17211, подадено от жалбоподателя в процедура №BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията  COVID19,  поради оттегляне на оспорения административен акт с последващо Решение № РД-16-1381/ 10.12.2020г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 и е прекратено производството по административно дело № 640/ 2020г. по описа на Административен съд – Стара Загора.

 Със същото определение Министерство на икономиката е осъдено да заплати на „ДИП МИНИДЖМЪНТ“ООД сумата от 930 лева, представляваща направените от жалбоподателя разноски по делото /80.00лв. заплатена държавна такса и 850лв. адвокатско възнаграждение/.  

Условията за възникване, съществуване и надлежно упражняване на процесуалното право да се иска изменение на съдебния акт в частта за разноските, като една от хипотезите за преразглеждане на въпроса за разпределението на отговорността за разноски, са регламентирани в разпоредбата на чл.248, ал.1 от ГПК. Съгласно посочената норма, в срока за обжалване, а ако решението е необжалваемо - в едномесечен срок от постановяването му, съдът по искане на страните може да допълни или да измени постановеното решение в частта му за разноските. Първата хипотеза на чл.248, ал.1 от ГПК обхваща случаите, при които съдът при постановяване на решението респ. определението не се е произнесъл по надлежно заявено искане за присъждане на разноски. При втората хипотеза на чл.248, ал.1 от ГПК е налице произнасяне на съда по дължимостта на претендираните разноски, като се иска промяна на вече постановения съдебен акт в частта за разноските поради грешка – фактическа или в правните изводи на съда.

 

Направеното от Ръководителя на УО на ОПИК искане за изменение на Определение № 508/ 23.12.2020г. в частта за разноските, се основава на втората хипотеза на чл.248, ал.1 от ГПК, в който случай основателността на искането за преразглеждане на въпроса за разпределението на отговорността за направените в хода на съдебния процес разноски, е обусловено от наличието на явни фактически грешки /погрешно изчисляване/, грешки във фактическите констатации или в правните изводи на съда при произнасянето по въпроса за разноските.  

 

Съдът намира, че с оглед изложените в обективираното в подадената от Ръководителя на УО на ОПИК частна жалба против Определение № 508/ 23.12.2020г. искане за изменение на определението в частта за разноските доводи, същото не се основава на твърдения за неверни констатации или за допуснати грешки - фактически или в правните изводи на съда, при произнасянето по искането на страната за присъждане на направените по делото разноски. По същество с направеното искане се оспорва правилността на правния извод на съда и на обуславящите го мотиви, относно възлагането в тежест на ответника на направените от жалбоподателя разноски за адвокатско възнаграждение и размера на присъденото адвокатско възнаграждение. Предвид изричната разпоредба на чл.143, ал.2 от АПК /че подателят на жалбата има право на разноски и при прекратяване на делото поради оттегляне на оспорения от него административен акт/, очевидно изложените съображения, че в случая оттеглянето на оспорения административен акт като резултат се явява благоприятно за жалбоподателя, са абсолютно ирелевантни и не могат да обосноват промяна на формирания от съда извод за дължимостта на направените, доказани по основание и по размер и своевременно поискани от оспорващия разноски по делото и възлагането им в тежест на ответника на основание чл. 143, ал.2 от АПК. Липсва и основание за промяна размера на присъдените разноски за адвокатско възнаграждение, независимо от своевременно направеното от процесуалния представител на ответника възражение за прекомерност. По делото е осъществено процесуално представителство от упълномощения адвокат, като договореното, заплатено и присъдено адвокатско възнаграждение в размер на 850 лева, е близко до минималното адвокатско възнаграждение по чл.8, ал.1, т.3 от Наредба № 1 от 09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения /определено  спрямо засегнатия материален интерес от оспореното Решение на Ръководителя на УО на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020/. В този смисъл не може да се приеме, че заплатеното адвокатско възнаграждение е прекомерно нито от гл.т на осъществената правна защита по делото, нито от гл. т на съответствието му с действителната фактическа и правна сложност на спора – предмет на делото, което да обуслови присъждането му в редуциран размер.

 Доколкото произнасянето по въпроса за разноските и тяхното възлагане в тежест на ответника, не се основава на грешки в обуславящите го фактически и правни основания, не е налице основание за преразглеждане на въпроса за разпределението на отговорността за направените в хода на съдебния процес разноски и за техния размер. С оглед на което искането за изменение на определението в частта му за разноските, следва да бъде отхвърлено, като неоснователно.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл.248 от ГПК, Старозагорският административен съд

 

 

       О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

 

ОТХВЪРЛЯ искането на Главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ в Министерство на икономиката, в качеството му на Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 - 2020, за изменение на Определение № 508/ 23.12.2020г., постановено по административно дело № 640/ 2020г. по описа на Административен съд – Стара Загора, в частта му за разноските, като неоснователно.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от  съобщаването му на страните.

 

 

                                              

                                                                                           СЪДИЯ: