ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 2393
Бургас, 21.09.2023 г.
Административният съд - Бургас - XXII-ри състав, в закрито заседание на двадесет и първи септември две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Съдия: |
ЯНА КОЛЕВА |
като разгледа докладваното от съдията административно дело № 20237040701663 / 2023 г.на Административен съд - Бургас, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.145 и сл. вр.с чл.153 от АПК.
Образувано е по жалба на „Сънрайз клуб“ЕООД със седалище в гр. Черноморец,
обл. Бургас срещу Решение на Министерски съвет(МС) №422 от 02.06.2023г. в
ЧАСТТА, с която по отношение на търговското дружество е извършено приспадане на
сумата от 68 190,40 лева от одобрена помощ за предоставяне на подслон без
изхранване(нощувки) по Програмата за хуманитарно подпомагане на разселени лица
от Украйна с предоставена временна закрила в Република България(наричана
по-надолу само Програмата) за периода 01.06.2022г. – 31.03.2023г., съгласно
Списък №16 към решението.
Ответникът е направил искане да бъде конституиран в качеството на
заинтересована страна Министърът на туризма като вносител на акта. След
указание от страна на съда са направени допълнително уточнения с писмо вх.№
9183 от 19.09.2023г., като е посочено, че съгласно чл.20, ал.1 от ЗА министерският
съвет е централен колегиален орган на изпълнителна власт с обща компетентност,
а съгласно чл.25, ал.1 от ал.2 от ЗА всеки министър ръководи, координира и
контролира осъществяването на държавната политика според своите правомощия,
като част от тях са определени на законово ниво. Позовава се на т. 7 от
Програмата за хуманитарно подпомагане на разселени лица от Украйна с
предоставена временна закрила в Република България, съгласно която
Министерството на туризма администрира програмата за ползване на хуманитарна
помощ за лица, търсещи временна закрила в Република България в следствие на
военните действия в Украйна и т.10, съгласно която помощта се одобрява с акт на
Министерския съвет и се изплаща от Министерството на туризма на лицата,
извършващи дейност по смисъла на Програмата в обекти и места за настаняване, а
съответствието на кандидатите с приетите критерии се разглежда от комисия,
назначена от Министъра на туризма. В допълнение посочва, че изпълнението на
оспорения акт е възложено на Министъра на туризма.
Съдът, за да се произнесе по искането за конституиране на страна, съобрази
следното:
В административното производство съгласно разпоредбата на чл. 153, ал.1 от АПК страни по делото са оспорващият, органът, издал административния акт, както
и всички заинтересовани лица, т.е. страни по делото са лицата, засегнати от
правния спор, от съществуването или несъществуването на спорното право.
В случая е налице властническо волеизявление на оправомощен административен
орган – Министерски съвет съгласно т.10 от Програмата за хуманитарно
подпомагане на разселени лица от Украйна с предоставена временна закрила в
Република България, а заинтересовани лица следва да са лицата, засегнати от
правния спор-адресатите на акта, за които не е одобрена претендирата помощ.
Според цитираната от ответника т.7 от Програмата Министерството на туризма
администрира програмата и изпълнява решенията на овластения да издаде
административния акт- Министерски съвет. Възложеното администриране на
програмата не може да обоснове правен интерес от издадения краен акт, тъй като
с него не се засягат интересите на администриращия административен орган.
Обстоятелството, че министърът на туризма е вносител на решението също не може
да обуслови такъв правен интерес от конституирането му като самостоятелна
страна, доколкото тези действия са част от установената процедура по приемане
на административния акт. Ако се приеме тезата на заявителя следва да се
конституират всички административни органи, които участват в административното
производство по издаване на административния акт. В настоящата хипотеза
министерски съвет и министъра на туризма олицетворяват изпълнителната власт и
не следва да се разглеждат като отделни и независими един от друг субекти,
всеки със свой правен интерес.
В настоящото производство, интересите на министъра на туризма са
представлявани и защитавани именно от ответната страна по делото- колективния
административен орган, на когото е възложена и съответната доказателствена
тежест, съгласно закона. Министерски съвет притежава административна
правосубектност и министрите съставят този колегиален административен орган,
като всички въпроси свързани с приемането на оспорения административен акт са в
правомощията на колективния административен орган. Приемането на решението е
резултат от взаимодействието на отделните органи, всеки според предоставените
му правомощия, поради което всеки един участник не може да обоснове
самостоятелен правен интерес, респективно наличието на правно основание за
конституиране на отделните органи, като самостоятелни страни в този процес.
В този смисъл е и съдебната практика, например Определение № 9348 от
24.10.2022г. на ВАС на РБ по адм. дело № 7944 от 2022г. –Петчленен състав,
Определение от 06.07.2022г. по адм. дело № 4140 от 2022г. на ВАС, Определение №
2635 от 22.03.2022г. по адм. дело № 12016 от 2021г. по описа на ВАС- Петчленен
състав, Определение от 30.09.2021г. по адм. дело № 6105 от 2021г. на ВАС.
В заключение искането е неоснователно и следва да се
отхвърли.
Мотивиран от изложеното, Административен съд- гр.Бургас,
ХХІІ-ри състав
О П Р Е Д Е Л И:
ОТХВЪРЛЯ искането на ответника Министерски съвет, чрез
упълномощен представител, за конституиране като заинтересована страна на
Министъра на туризма, в качеството на вносител на оспорения акт.
Определението може да се обжалва и/или протестира, с частна жалба /частен
протест/ пред Върховния административен съд на Република България, в
седмодневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия: |
||