Р Е Ш Е Н И Е
№1231/27.6.2023г.
Град Пловдив, 27.06.2023 година
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, І отделение,
ІV състав, в открито заседание на втори юни две хиляди двадесет и трета година,
в състав:
Съдия: Анелия Харитева
при секретар Севдалина Дункова, като разгледа докладваното от съдията административно
дело № 934 по описа на съда за 2023 година, за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производство по реда на чл.145 и сл. от АПК.
Образувано е по жалба
на Д.В.Х.
*** срещу принудителна административна мярка, обективирана в
констативен протокол за принудително блокиране серия № 0119640 от 27.02.2023
г., издаден от Л. А. и А. Н., контрольори в ОП „Паркиране и репатриране“
при община Пловдив.
Според жалбоподателката
оспорената принудителна административна мярка е незаконосъобразна поради
нарушение на материалния закон. Иска се отмяна на оспорената мярка и присъждане
на разноските по делото.
Ответниците оспорват жалбата
и считат, че блокирането е правилно извършено, защото най-вероятно колата не е
била спряла на място, обозначено за инвалидни автомобили. Молят да бъде
оставена в сила наложената мярка.
Съдът намира, че
жалбата е подадена от лице с правен интерес, чиито права и законни интереси са
били неблагоприятно засегнати от оспорената принудителна административна мярка,
и в преклузивния срок по чл.149, ал.1 АПК, поради което е допустима. Разгледана
по същество, обаче, жалбата е неоснователна поради следните съображения:
От събраните по
делото писмени доказателства се установява, че на 27.02.2023 г. в 14,05 часа, в
град Пловдив, на ул. „****“ № 16, е извършено принудително блокиране със скоба
на автомобил марка „Мицубиши”, с рег. № РВ****, за което е съставен констативен
протокол за принудително блокиране серия № 0119640 от 27.02.2023 г. След
заплащане на таксата от 40 лева автомобилът е бил отблокиран.
В хода на съдебното
производство от ответната страна са представени заповед № 22ОА-2347 от
05.10.2022 г. на кмета на община Пловдив (л.24-25), с която на основание
чл.167, ал.2, т.2 и чл.168 ЗДвП и Наредбата за организацията на движението и
паркирането на територията на община Пловдив са определени длъжностните лица
служители в ОП „Паркиране и репатриране“, които да използват техническо
средство за принудително задържане и блокиране тип „скоба“ на ППС в случаите,
посочени в глава ІІІ от Наредбата за организацията на движението и паркирането
на територията на община Пловдив (НОДПТОП), да установяват времето за безплатен
престой на автомобили, превозващи и/или управлявани от хора с увреждания,
паркирани на място, обозначено със знак Д21, както и да съставят констативни
протоколи за принудително блокиране на пътни превозни средства, като под №№ 9 и 2 са посочени
ответниците Л. А. и А.Н., които в деня на процесното нарушение са били на
работа съгласно таблицата, отчитаща явяването и неявяването на работа в
общинското предприятие (л.39).
Видно от приложение №
1 към НОДПТОП, в обхвата на
„Синя зона“ се включва ул. „****“ (№ 95 по списъка) – мястото, където на 27.02.2023
г. е била паркирала автомобила си жалбоподателката. Жалбоподателката не оспорва
факта, че е паркирала именно на тази улица, която е включена изцяло в обхвата
на „Синя зона“, както и факта, че не е паркирала на място, обозначено със знак
Д21, за да може да се ползва от правото на безплатно паркиране в обхвата на
„Синя зона“, от каквото право безспорно може да се ползва с оглед наличието на
карта, съдържаща международния знак „Инвалид“ и поставена на предното стъкло,
но при определените в наредбата условия.
При тези факти съдът
намира, че оспорената принудителна административна мярка е законосъобразна.
Съгласно чл.167,
ал.2, т.2 ЗДвП служби за контрол, определени от кметовете на общините,
използват
техническо средство за принудително задържане на
пътното превозно средство, за което не е заплатена дължимата цена за паркиране
по чл.99, ал.3, до заплащане на цената и на разходите по прилагане на техническото
средство. Съгласно чл.27 НОДПТОП
поставянето на скоба може да се извърши само от звеното на общината, определено
със заповед на кмета на общината на основание чл.167, ал.2, т.2 ЗДвП.
В изпълнение на това
законово задължение със заповед № 22ОА-2347 от 05.10.2022 г. на кмета на Община
Пловдив са определени конкретните длъжностни лица, които да използват
техническо средство за принудително задържане и блокиране тип „скоба“ и да
съставят констативни протоколи за принудително блокиране на ППС, сред които длъжностни
лица са и ответниците Л. А. и А.Н., служители на общинското предприятие на длъжност контрольор, видно от трудовите им
договори и допълнителните споразумения към тях (л.26-29). Т.е., налице е
изрично оправомощаване на конкретните длъжностни лица в ОП „Паркиране и
репатриране“ да налагат принудителната административна мярка по чл.167, ал.2,
т.2 ЗДвП, съответно оспорената мярка е наложена от компетентни органи.
Съгласно чл.99, ал.1
и 2 ЗДвП в населените места собственикът или администрацията, управляваща пътя,
може да определи райони, пътища или части от пътища за зони за платено и
безплатно паркиране в определени часове на денонощието, като местата за
паркиране по ал.1 се обозначават с пътни знаци, пътна маркировка и надписи,
чрез които на водача се указват условията за паркиране. Т.е., техническото средство скоба може да се прилага единствено и само по
отношение на ППС, за което не е заплатена таксата по чл.99, ал.3 ЗДвП и което е
паркирано на определените от общинския съвет места за платено паркиране,
обозначени съгласно чл.99, ал.2 ЗДвП.
Съгласно чл.10, ал.1 НОДПТОП на територията на града се определят райони, пътища или части от пътища за
зони за платено и безплатно паркиране („Синя зона”) от понеделник до събота
включително, с изключение на обявените с нормативен акт официални национални
празници, в часовия диапазон от 08.30 до 18.30 часа. Ал.3 на същата
разпоредба предвижда, че обхватът на „Синя зона” се определя от Общински съвет
Пловдив съгласно одобрен списък, приложение № 1 на настоящата наредба
(общодостъпен на сайта на община Пловдив), като условията и редът за паркиране
в зоната се указват с пътни знаци, пътна маркировка и надписи, чрез които на
водача се указват условията за паркиране при спазване на действащите нормативни
разпоредби и действащия Генерален план за организацията на движението в град
Пловдив.
В настоящия случай по
безспорен начин е установено, че жалбоподател-ката е била паркирала автомобила
си в границите на „Синя зона“ без да е платила дължимата такса, каквато такса
съгласно посочения в констативния протокол ден и час на блокиране – 14,05 часа
– е дължима, защото съгласно чл.10, ал.1 НОДПТОП паркирането в „Синя зона“ е платено.
От представената от
ОП „Паркиране и репатриране” схема на пътната маркировка и пътните знаци,
касаеща ул. „****“ (л.52), по цялото протежение на улицата има пътни знаци Т17
с текст, указващ „Синя зона”, часовия обхват на зоната, принудителното блокиране
или принудителното отстраняване на нарушителите, цената на платеното паркиране
и начина на плащане, като липсват места, означени със знак Д21 – „Инвалид“ за безплатно паркиране на ППС, превозващи
и/или управлявани от хора с увреждания. Т.е., по безспорен начин е доказано, че
мястото на нарушението е било обозначено съгласно изискването на чл.99, ал.2 ЗДвП.
От друга страна, не е
спорно между страните, че жалбоподателката не е била паркирала на място,
означено със знак Д21, изрично посочено от самата нея в жалбата й до съда.
Следователно, на общо основание жалбоподателката е дължала такса за паркиране,
тъй като чл.15, ал.8 НОДПТОП изрично
предвижда, че при недостиг на
паркоместа по ал.1 – „Инвалид", паркирането на автомобили, снабдени с
карта, удостоверяваща правото на ползване на паркомясто, се извършва при режим
на почасово платено паркиране.
Не се споделя
възражението на жалбоподателката, че процесната принудителна административна
мярка е приложена в нарушение на материалния закон. Действително с решение № 666
от 18.04.2022 г. по адм. дело № 2855/2021 г. на АС Пловдив е отменена
разпоредбата на чл.15 от Наредбата за организацията на движението и паркирането
на територията на община Пловдив (НОДПТОП). В изпълнение на съдебното решение,
обаче, с решение от 02.08.2022 г. Общински съвет Пловдив е приел нова
разпоредба на чл.15, която няма данни да е била обжалвана пред съд и е влязла в
сила, следователно е задължителна за всички лица. В този смисъл при налагане на
принудителната административна мярка служителите на ОП „Паркиране и
репатриране“ правилно са приложили новата норма на чл.15, ал.8 НОДПТОП и не е налице противоречие с
материалния закон, обосноваващо незаконосъобразност на мярката. Както
всички други граждани, които паркират в обхвата на „Синя зона“, хората с
увреждания следва да заплатят дължимата такса за паркиране, ако няма налично
свободно място за паркиране, означено със знак Д21, което обстоятелство само по
себе си не представлява дискриминация или нарушаване на право, гарантирано от
закона.
След като е
констатирано нарушение на правилата на ЗДвП, служителите на ОП „Паркиране и репатриране”
са имали основание и задължение да приложат принудителната административна
мярка, за да мотивират нарушителя да спазва правилата и да не допуска нови
нарушения, свързани с паркирането в „Синя зона” на град Пловдив. В този смисъл
ответниците са упражнили правомощията си по разумен начин, без да ги превишават и без да засягат права и законни интереси в по-голяма степен от най-необходимото
за целта, за която принудителната административна мярка се налага.
Предвид всичко
изложено, съдът намира, че жалбата като неоснователна и недоказана следва да
бъде отхвърлена. С оглед изхода на делото на жалбоподателката не се дължат
разноски. Затова и на основание чл.172, ал.2 АПК Административен съд Пловдив, І
отделение, ІV състав,
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Д.В.Х., ЕГН **********,***, срещу принудителна административна мярка, обективирана в констативен
протокол № 0119640
от 27.02.2023 г., издаден от Л. А. и А.Н., контрольори в ОП
„Паркиране и репатриране“ при община Пловдив.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба
пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването.
Съдия: