Решение по дело №159/2020 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 2
Дата: 19 януари 2021 г. (в сила от 19 януари 2021 г.)
Съдия: Димитринка Христова Стаматова
Дело: 20207280700159
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 декември 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е  № 2/19.1.2021 г.

Гр. Ямбол, 19.01.2021 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

Ямболският административен съд,  първи касационен състав, в публично заседание на седми януари две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

 

       Председател: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

                    Членове: ВЪЛКО ДРАГАНОВ

                                                    ВАНЯ  СТОЯНОВА

 

 

 

при секретаря Ст. Гюмлиева и с участието на прокурора Р. Лефтерова, разгледа докладваното от председателя КАНД № 159 по описа за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е образувано по касационна жалба, подадена от К.С.Х. ***, чрез адв. Х. Х.  против Решение № 260085/02.11.2020 г. по  АНД № 532/2020 г. на  ЯРС,  с което е потвърдено Наказателно постановление № 20-0813-000655 от 11.05.2020 г., издадено от Началника на сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР – Ямбол, в частта, с  която на осн. чл. 177, ал. 1, т. 4, пр. 1  от ЗДвП му е наложено административно наказание глоба в размер на 100 лева  и е постановено  отнемането на 5 контролни точки за извършено нарушение по чл. 5, ал. 3, т. 2 от ЗДвП.     Сочи се, че същото е незаконосъобразно и се иска неговата отмяна и постановяване на ново решение по същество, с което наказателното постановление  в тази му част да бъде отменено.

В съдебно заседание касаторът Х., редовно призован, не се явява. Упълномощеният от него процесуален представител поддържа жалбата изцяло на основанията, изложени в същата. Счита, че в случая не става въпрос за управление на спряно от движение МПС, тъй като такава принудителна мярка е била наложена, но след сключване на застраховката, което е станало преди датата, на която е извършена проверката и е съставен актът за установяване на административното нарушение, същата автоматично е престанала да действа.

Ответникът по касацията – ОД на МВР - Ямбол, редовно  призован,  не изпраща процесуален представител в съдебно заседание, като не взема и писмено становище по депозираната касационна жалба.  

Представителят на  Я О П изразява становище, че жалбата е неоснователна и поради това не следва да бъде уважавана.  

ЯАС, първи касационен състав счита, че касационната жалба е подадена от надлежна страна, в предвидения от закона срок и като такава се явява процесуално допустима. Разгледана  по същество обаче, тя се явява НЕОСНОВАТЕЛНА. Съображенията за това са   следните:

 С   Решение № 260085/02.11.2020 г. по  АНД № 532/2020 г. ЯРС е потвърдил Наказателно постановление № 20-0813-000655 от 11.05.2020 г., издадено от Началника на сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР – Ямбол, в частта, с  която на осн. чл. 177, ал. 1, т. 4, пр. 1  от ЗДвП на касатора К.Х. е наложено административно наказание глоба в размер на 100 лева  и е постановено  отнемането на 5 контролни точки за извършено нарушение по чл. 5, ал. 3, т. 2 от ЗДвП.       

За да постанови съдебния си акт, решаващият съд е събрал всички необходими доказателства при спазване на процесуалните изисквания. Оценката на доказателствения материал е обективна и не противоречи на правилата на формалната логика. На база на установената в резултат на тази процесуална дейност фактическа обстановка, съдът е приел, че   касаторът е извършил  нарушението, за които   му е  наложено и наказанието.   В тази връзка следва да се отбележи, че щом при постановяването на съдебния акт не са допуснати нарушения на процесуалните правила, касаещи събирането и проверката на доказателствата, касационната инстанция не може да преценява обосноваността на съдебния акт, тъй като е недопустима промяна на приетите за установени фактически положения.  А от фактите и обстоятелствата такива, каквито са установени от решаващият съд, следва единствения извод, че касаторът Х. действително е осъществил от обективна и от субективна страна състава на нарушението по чл. 5, ал. 3, т. 2 от  ЗДвП, за което правилно е ангажирана административнонаказателната  му отговорност по чл. 177, ал. 1, т. 4, пр. 1 от същия закон. Наказанието, които е наложено,  е   в  предвиденият от закона  минимален размер, като с оглед  забраната, съдържаща се в разпоредбата на чл. 27, ал. 5 от ЗАНН, същото не може да бъде намалявано.  

Следва да се отбележи само, че настоящата съдебна инстанция не приема твърдението на процесуалния представител на касатора, че   със  сключването на договор за  застраховката „Гражданска отговорност“, отпада автоматично и наложената принудителна административна мярка временно спиране от движение на пътно превозно средство.

Видно от разпоредбата на чл. 172, ал. 4 от ЗДвП, в случаите по чл. 171, т. 2, б. „в“, какъвто е и настоящия, свидетелството за регистрация на моторното превозно средство се изземва със съставянето на акта за установяване на административното нарушение на лицето, управлявало моторното превозно средство, като редът за връщането му на собственика на превозното средство се определя с наредбата по чл. 140, ал. 2. Това е Наредба №  I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркетата, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни. В чл. 44, ал. 1 от същата  е предвидено, че за пускане в движение на превозно средство собственикът представя документ за самоличност и подава заявление, което се попълва служебно и се подписва от него. Към заявлението същият следва да представи посочените документи, като единствено информацията за сключена застраховка „Гражданска отговорност“ се получава по служебен път от информационните системи на Гаранционния фонд, а датата на пускане в движение, съобразно ал. 2 на чл. 44 от Наредбата се въвежда в АИС КАТ. При тази нормативна уредба изводът на първоинстанционния съд, че отпадането на основанието за спиране на автомобила от движение не означава непременно, че същият е пуснат в движение, щом собственикът му не е подал  заявление за това и пускането не е въведено в АИС КАТ, е напълно законосъобразен.

Предвид изложеното съдът намира, че подадената касационна жалба е неоснователна и като такава, не следва да бъде уважавана.  Решението на решаващия съд е валидно, допустимо и постановено в съответствие с материалния закон, поради което следва да бъде оставено в сила.   

Предвид изложеното ЯАС, първи касационен състав,  

 

              Р   Е   Ш   И   :

  

 

ОСТАВЯ В СИЛА  Решение № 260085/02.11.2020 г. на ЯРС по АНД № 532 по описа за 2020 г.

Решението е окончателно.

 

                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/ не се чете                                                                                                                            

                                                      ЧЛЕНОВЕ: /п/ не се чете                                                                  

                                                                        /п/ не се чете