Определение по дело №615/2023 на Окръжен съд - Враца

Номер на акта: 463
Дата: 31 август 2023 г. (в сила от 8 септември 2023 г.)
Съдия: Ана Божидарова Ангелова-Методиева
Дело: 20231400200615
Тип на делото: Частно наказателно дело
Дата на образуване: 24 август 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 463
гр. Враца, 31.08.2023 г.
ОКРЪЖЕН СЪД – ВРАЦА в публично заседание на тридесет и първи
август през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:Ана Б. Ангелова-Методиева
СъдебниЕ. Т. А.

заседатели:Ц. И. Ч.
при участието на секретаря Христина Т. Цекова
в присъствието на прокурора В. В. В.
като разгледа докладваното от Ана Б. Ангелова-Методиева Частно
наказателно дело № 20231400200615 по описа за 2023 година
за да се произнесе взе предвид следното:
на основание чл. 446 НПК, вр. чл. 67, ал. 1, т. 2 от ЗИНЗС, Врачанският
окръжен съд
ОПРЕДЕЛИ:
ЗАМЕНЯ първоначално определеният режим на изтърпяване на наказанието
"Лишаване от свобода", с остатък 1/една/ година, 2/два/ месеца и 10/десет/ дни, по
отношение на осъдения С. Т. А., ЕГН **********, от "Общ" на "Строг".
Остатъкът от наложеното наказание, следва да изтърпи в корпуса на Затвора –
Враца.
Определението може да се обжалва в 7-дневен срок пред САС по реда на глава ХХІІ
НПК.
ПРЕПИС от определението, след влизането му в сила, да се изпрати на Началника
на Затвора - Враца, за изпълнение.
Председател: _______________________
Заседатели:
1._______________________
2._______________________
1

Съдържание на мотивите Свали мотивите

МОТИВИ КЪМ ОПРЕДЕЛЕНИЕ № 463 /31.08.2023г. ПОСТАНОВЕНО ПО ЧНД
№615/2023Г. ПО ОПИСА НА ОКРЪЖЕН СЪД – ВРАЦА


Производството е по реда на чл. 446 НПК, вр. чл. 67, ал. 1, т. 2 от ЗИНЗС.
Образувано е по предложение с вх.№5298/24.08.2023г. на Началника на
Затвора – Враца, с искане да бъде променен режима на изтърпяване на наложеното
наказание "лишаване от свобода" на осъденото лице С. Т. А. от "Общ" в "Строг".
В предложението се твърди, че л.св. А. е постъпил в Затвора – Враца на
16.03.2023г., за изтърпяване на наложеното му наказание "лишаване от свобода",в
размер на 4 месеца, наложено на същия по НОХД №138/2022г. по описа на Районен
съд – Козлодуй, което на основание чл.68, ал.1 НК е приведено в изпълнение по ЧНД
№87/2023г. по описа на Районен съд – Козлодуй.Наказанието е изтърпяно за периода
от 16.03.2023г. до 16.07.2023г.
От 16.07.2023г. л.св. А. е започнал да търпи наказание "лишаване от свобода" в
размер на 1 година и 6 месеца, при първоначален "общ" режим на изтърпяване,
съгласно чл.57, ал.1, т.3 ЗИНЗС, наложено с определение по НОХД №76/2023г. по
описа на Районен съд – Козлодуй.
Поддържа се, че ежедневието на л.св. А. е съпроводено с множество случаи на
неразбирателство и трудности при съвместното съжителство с останалите лишени от
свобода в помещението, наложило се е местене в различни групи. Като причини затова
се изтъкват влизане в нерегламентирани взаимоотношения, притежание на
неразрешени вещи, слаб самоконтрол и агресивна зареденост при разрешаване на
проблемите.
Посочено е в предложението, че л.св. А. се характеризира с ниско
интелектуално ниво и примитивност в мисленето, проявява се като неуверен,
тревожен, неустойчив на проблеми, конфликти и активно е участието му в
протичащите субкултурни процеси в общността. Податливостта му на негативно
влияние и стремежът за материално удовлетворяване на елементарни битови нужди,
довежда до сериозна задлъжнялост, провокираща ежедневни конфликтни
взаимоотношения с останалите осъдени лица.
Сочи се в предложението, че до настоящия момент л.св. А. е извършил
дисциплинарни нарушения, за които са му наложени последователно дисциплинарни
наказания със следните заповеди: Заповед №Л-1267/27.04.2023г. на основание чл.101,
т.1 ЗИНЗС; Заповед №Л-1791/06.06.2023г. на основание чл.101, т.2 ЗИНЗС; Заповед
№Л-2094/04.07.2023г. на основание чл.101, т.4 ЗИНЗС; Заповед №Л-2520/09.08.2023г.
на основание чл.101, т.5 ЗИНЗС и Заповед №Л-2573/15.08.2023г. на основание чл.101,
т.7 ЗИНЗС.
Твърди се, че дисциплинарните наказания са наложени, предимно за
притежание на неразрешени вещи и конфликт, прераснал във физическа саморазправа
с други лишени от свобода.
Липсват поощрения по ЗИНЗС.
Прави се искане, предвид грубите и системни нарушения на установения
вътрешен ред от страна на л.св.А. и същият не се поправя и оказва отрицателно
влияние върху останалите лишени от свобода със своя пример, на основание чл.67,
1
ал.1, т.2 ЗИНЗС съда да замени режима на изтърпяване в следващия по - тежък от
първоначално определения, а именно от "ОБЩ" на "Строг".
Към предложението са представени личното затворническо досие на л.св. А.;
предложение от И. Ц. – началник сектор СДВР при Затвора – Враца; предложение от Р.
В. – гл.инспектор при Затвора – Враца; становище от Н. Н. – началник сектор ЗООТ
"Враца" при Затвора – Враца относно смяна на режима със следващия по -
тежък;доклад за оценка на риска от рецидив и вреди по чл.155 ЗИНЗС, план за
изпълнение на присъдата.
Съдът служебно изиска информация от Затвора – Враца дали посочените в
предложението заповеди: Заповед №Л-1267/27.04.2023г. на основание чл.101, т.1
ЗИНЗС; Заповед №Л-1791/06.06.2023г. на основание чл.101, т.2 ЗИНЗС; Заповед №Л-
2094/04.07.2023г. на основание чл.101, т.4 ЗИНЗС; Заповед №Л-2520/09.08.2023г. на
основание чл.101, т.5 ЗИНЗС и Заповед №Л-2573/15.08.2023г. на основание чл.101, т.7
ЗИНЗС са обжалвани, ако не, кога са влезли в законна сила. Същата е надлежно
предоставена с вх.№5346/25.08.2023г.по описа на Окръжен съд - Враца.
В съдебно заседание, представителят на Затвора – Враца, гл.инспектор В.
поддържа внесеното в окръжния съд предложение, като представя доп.доказателства –
докладна записка за извършено ново дисциплинарно нарушение от л.св. А., както и
справка за остатъка от наложеното наказание "Лишаване от свобода". Излага
съображения, че по време на престоя си в общежитието, на л.св.А. видно от
приложената справка, както и от доклада за оценка на риска от рецидив, от
предложението от н-ка на затвора се установява, за времето от 27.04. до 15.08.23г. са
му наложени общо 5 бр. заповеди за дисциплинарни наказания, за различни нарушения
извършени от лишения от свобода, вкл. и за физическа саморазправа с другите лишени
от свобода. Според представителят на затвора, това показва едно системно нарушение
на реда в общежитието, съгласно първоначалния режим, със своето поведение той
влияе отрицателно на останалите лишени от свобода. Според инсп.В. желанието и на
л.св. е да се върне в корпуса на затвора, което е предмет на настоящето дело, ето защо
предлага предвид множеството наказания, които са наложени на лишения от свобода,
съда да уважи предложението на н-ка на затвора и да бъде заменен режима му от "общ"
на "строг"
Участващият в съдебното производство прокурор от Врачанска окръжна
прокуратура счита предложението за основателно, като заявява, че то е съобразено с
нормата на закона и следва да бъде уважено. Поддържа становището, че
производството по делото е съобразно разпоредбата на чл.446 НПК, предложението е
изготвено от н-ка на Затвора, изискани са съответните становища от отговорните
длъжностни лица на затвора. По отношение на материално правната уредба, твърди, че
от събраните доказателства се установява, че за сравнително кратък период - по малък
от 4 месеца са налице няколко заповеди за наложени наказания, като не се оспорва
обстоятелството, което е посочено в писмото, че те са влезли в законна сила. Част от
тези заповеди са за груби нарушения, свързани с държане на забранени вещи, както и
саморазправа с други лишени от свобода, т.е. налице са хипотезите и на груби
нарушения и системни нарушения. Според участващия по делото прокурор, това е
индиция, че лишеният от свобода не се е поправил, а и оказва отрицателно влияние на
останалите лишени от свобода. В подкрепа на това е и доклада, който показва, че е
налице увеличаване на риска от рецидив от първоначално изготвения такъв.
Служебният защитник на осъденото лице - адв. Ц. М., заема становище за
2
неоснователност на предложението на н-ка на Затвора. Счита, че не са налице
визираните в чл.67, ал.1, т.2 ЗИНВС предпоставки за замяна в по-тежък режим на
изтърпяване на наказанието. Твърди, че от приложените към преписката заповеди не се
установява грубо и системно нарушение на обществения ред и не може да се направи
категоричен извод за виновност от страна на лишения от свобода. Въпреки това
желанието на самия лишен от свобода е да бъде преместен от затворническото
общежитие в гр.Бойчиновци в корпуса на Затвора - Враца, поради което счита, че
съдът следва да се съобрази с желанието му и да постанови промяната, както е
поискана.
В правото си на лична защита и в правото си на последна дума, осъденото лице
С. А., заявява, че желае да бъде преместен в корпуса на Затвора Враца, не желае да
остава и един ден повече там в Бойчиновци.
Врачанският окръжен съд, след като изслуша страните в процеса и провери
представените по делото писмени доказателства, съдържащи се в досието на осъдения,
относно поведението му, характеристичните данни за него, както подробно изброени
по-горе, намира искането за процесуално допустимо и основателно по следните
съображения:
Предложението, по повод на което е образувано настоящото производство,
изхожда от компетентен орган, имащ право да сезира съда за произнасяне по реда на
чл. 445 и чл. 446 от НПК, а именно началника на Затвора - Враца, където лишеният от
свобода А. изтърпява наказанието си. Компетентен да се произнесе по него е именно
ВрОС, тъй като е окръжният съд по местоизпълнение на наказанието.
От приетите по делото доказателствени материали, съдържащи се в
затворническото досие на лишения от свобода А. и приетите становища е видно, че за
периода от 16.03.2023г. до 16.07.2023г. е изтърпял наложеното му наказание
"лишаване от свобода",в размер на 4 месеца, наложено на същия по НОХД
№138/2022г. по описа на Районен съд – Козлодуй, което на основание чл.68, ал.1 НК е
приведено в изпълнение по ЧНД №87/2023г. по описа на Районен съд – Козлодуй. От
16.07.2023г. л.св. А. е започнал да търпи наказание "лишаване от свобода" в размер на
1 година и 6 месеца, при първоначален "общ" режим на изтърпяване, съгласно чл.57,
ал.1, т.3 ЗИНЗС, наложено с определение по НОХД №76/2023г. по описа на Районен
съд – Козлодуй. От 30.03.2023г. е настанен в ЗООТ "Враца".
Към момента л.св. А. е изтърпял: от предварителен арест в размер на 2 месеца
и 5 дни, остатъкът от изтърпяваното наказание е 1 година, 2 два месеца и 10 дни.
В доклада по чл.155 ЗИНЗС първоначалният риск от рецидив е отмерен в
средни стойности - 74 точки, като при послената актуална оценка същият вече е в 92
точки, което го определя като висок.
В доклада е отчетено, че се проследява поведение у л.св. А., несъответстващо на
установените правила в условията на контрол, трудности при съвместното съжителство
с останалите осъдени лица и многократно нарушаване на правилата с последващи
дисциплинарни санкции. Като зони с дефицитни стойности са очертани: "Настоящо
правонарушение", "Отношение към правонарушението", "Образование и обучение",
"Трудова заетост", "Управление на финансите и доходи", "Начин на живот и
обкръжение", "Злоупотреба с алкохол" и "Умения за мислене". С близки до граничните
стойности, но повлияващ вероятността от рецидив, е раздел "Емоционални проблеми".
Рискът от вреди в условията на МЛС е отчетен със средни стойности по
3
отношение на останалите лишени от свобода. Посочено е в доклада, че това се дължи
на проява на физическа саморазправа към друг лишен от свобода, от страна на А..
Отчетено е още, че принудителното съжителство с останалите л. св. се характеризира с
множество ежедневни проблеми от битов характер и влизане в нерегламентирани
взаимоотношения, които са повод за спорове и конфликтни взаимоотношения,
наложили многократните му премествания в различни спални помещения;с периферни
позиции в затворническата общност, удобен обект за манипулации и негативно
влияние на средата, поемане на чужди вини, поведение в услуга на материално
задоволени лишени от свобода; приложената дисциплинарна практика за извършените
от него нарушения възпрепятства ангажирането му с трудова дейност.
Рискът от вреди за обществото е среден, предвид това, че извършените настоящи
криминални прояви са свързани с наличие на жертви, включително и уязвима група -
възрастни хора.
В доклада, е отразено още, че след възниквали противоречия и конфликтни
взаимоотношения са се налагали премествания и в други групи, както следва:
- на 31.03.2023 г. в 3-та група;
- на 04.04.2023 г. в 1-ва група;
- на 02.06.2023 г. във 2-ра група, където е и към настоящия момент.
Въпреки най-продължителния престой във 2-ра група, ежедневието му е
съпроводено с множество случаи на неразбирателство и трудности при съвместното
съжителство с останалите лишени от свобода в помещението. Основните причини за
това са: влизане в нерегламентирани взаимоотношения, притежание на неразрешени
вещи, слаб самоконтрол и агресивна зареденост при разрешаване на проблемите.
В социалния доклад е отразено, че на 21.04.2023г. л.св. А. е представен на комисия
по чл. 35, ал. 3 от ППЗИНЗС за разпределение на лишените от свобода по работни
обекти, но съгласно Протокол № 7/21.04.2023г., заключението на която е, че л. св. А.
не е подходящ за извеждане на работни обекти.
Л. св. е депозирал една молба за ангажиране с работа по обявени вакантни работни
места /общ работник в строителството, външен район на Затвора гр. Враца/, без
наличието на каквито и да е умения в областта. Освен липсата на конкретни трудови
умения и инициативност за кандидатстване по обяви, трудовото му ангажиране се
затруднява и от липсата на образователен ценз.
Не е награждаван поради липсата на системни положителни прояви, а е
наказван, както следва:
1)Заповед № Л-1267/27.04.2023г. на Началника на Началника на ЗООТ
"Враца"-гр.Враца - дисциплинарно нарушение чл. 97, т. 3 от ЗИНЗС, което е
нарушение на чл. 100, ал.1, вр. с ал. 2, т. 5 от ЗИНЗС, като му е наложено
дисциплинарно наказание на основание чл. 104, ал. 2 вр. чл. 101, т. 1 от ЗИНЗС -
"Писмено предупреждение";
2)Заповед № Л-1791/06.06.2023г. на Началника на ЗООТ "Враца"-гр.Враца -
нарушение чл. 97, т. 3 от ЗИНЗС, което е дисциплинарно нарушение на чл. 100, ал.1,
вр. с ал. 2, т. 5 от ЗИНЗС –наложено е дисциплинарно наказание на основание чл. 104,
ал.2 вр.с чл.101, т.2 от ЗИНЗС "Извънредно дежурство за поддържане на чистотата и
хигиената" за срок от седем дни;
3)Заповед № Л-2094/04.07.2023г. на Началника на ЗООТ "Враца"-гр.Враца -
4
нарушение на чл. 97, т. 3 от ЗИНЗС, което е дисциплинарно нарушение на чл. 100, ал.
1,вр. с ал.2 т. 5 във вр. с ал. 1 от ЗИНЗС; наложено е дисциплинарно наказание на
основание чл. 104, ал. 2 вр. чл. 101, т. 4 от ЗИНЗС "Забрана за участие в колективни
мероприятия във и извън местата за лишаване от свобода" за срок от три месеца;
4)Заповед № Л-2520/09.08.2023г. на Началника на ЗООТ "Враца"-гр.Враца -
нарушение на чл. 97, т. 3 от ЗИНЗС, което е дисциплинарно нарушение на чл. 100, ал.
1, вр. с ал. 2, т.7 от ЗИНЗС;
5)Заповед № Л-2573/15.08.2023г. на Началника на ЗООТ "Враца"-гр.Враца -
нарушение чл. 97, т. 4 от ЗИНЗС, което съставлява дисциплинарно нарушение по
чл.100, ал.1, вр. с ал.2 т.7 ЗИНЗС и е наложено дисциплинарно наказание на основание
чл. 104, ал. 2 вр. чл. 102, ал.2, предл.първо, вр. с чл.101, т. 7 от ЗИНЗС-"Изолиране в
наказателна килия за срок от 14 денонощия"- в случая 5 денонощия.
Становището на затворническата администрация е, че изложените факти сочат
на наличие на грубо и системно нарушение на установения ред, с което се отказва
отрицателно влияние върху останалите лишени от свобода.
Съдът кредитира с доверия становището на администрацията на затвора и на
доклада по чл. 155 ЗИНЗС. От същите е видно, че провежданата корекционно-
възпитателна работа с А., в която е акцентирано върху промяна на нагласите му към
по-добро поведение, не е дала резултат. Даваните насоки и мотивиране към спазване
на разпоредбите на ЗИНЗС и ППЗИНЗС не довеждат до промяна в действията му.
С оглед изложеното, съдът счита, че с действията си лишеният от свобода А.
дава отрицателен пример на останалите лишени от свобода и влияе и върху тяхното
поведение, а допуснатите груби дисциплинарни нарушение свидетелстват за явно
незачитане на правилата и нормите в институцията. Допуснатите от него нарушения
на установения ред и дисциплина, изразяващи се в грубо държане към представители
на затворническата администрация,включително неизпълнение на техни
разпореждания, саморазправа с друг лишен от свобода, сочат, че са налице
материално-правните предпоставки по чл. 67, ал. 1 от ЗИНЗС – налице е грубо и
системно нарушаване на установения ред в пенитенциарното заведение, като същото
по естеството си влияе отрицателно и на останалите лишени от свобода и по този
начин представлява реална опасност за сигурността им.
За да направи този извод, съдът съобрази риска от вреди и наложените
многобройни наказания, наложени със заповеди на началника на ЗООТ "Враца". Видно
от справката, изготвена от затворническата администрация, описаните в
предложението заповеди не са обжалвани и са влезли в сила. Несъмнено отрицателните
тенденции при изпълнението на наказанието на лишения от свобода преобладават.
Корекционният процес до момента не дава очакваните позитивни резултати, което е
видно от последната преоценка на осъдения и повишения риск от вреди. Същият с
цялостното си поведение е показвал едно рисково поведение и импулсивност в
действията си и упоритост при нарушение на реда в затворническото заведение.
Наложените наказания не са изиграли ролята си, те са показател, че осъдения А. няма
добро поведение, неспазва реда в пенитенциарното заведение, злоупотребява с
възложеното му доверие. Налице е лошо отношение към правилата и реда, отправяните
заплахи към лишени от свобода и служители.
При така изложеното, следва да се приеме, че поведението на лишения от
свобода С. А. е осъществило признаците на закона по чл. 67, ал 1 ЗИНЗС за системно
нарушаване на установения ред, за отрицателно влияние върху останалите лишени от
5
свобода и за представляване реална опасност за сигурността им.
Очевидно наложените му дисциплинарните наказания, се оказват неефективни
да променят лишения от свобода и го мотивират да има прилично, етично, възпитано и
безопасно държане, и като цяло – да спазва реда в затвора. Следва да се отбележи още,
че независимо от тяхната многобройност и честота на налагане, нито дисциплинарните
наказания, нито другите мерки, постигат своята цел. Това обосновава необходимост от
засилване на принудителното и ограничаващо въздействие върху лишения от свобода
и по реда на утежняване на режима на наказанието, с целения възпитателен и
превантивно-възпиращ ефект.
С оглед изложеното съдът приема, че са налице предпоставките на чл. 67, ал. 1,
т. 2 от ЗИНЗС и на основание чл. 446 от НПК следва да се допусне замяна на режима
на изтърпяване на остатъка от наказанието "лишаване от свобода", спрямо лишения от
свобода С. Т. А. от "общ" на "строг". Остатъкът от наложеното наказание, следва да
изтърпи в корпуса на Затвора – Враца.
При горните мотиви съдът постанови определението си.



31.08.2023г. Председател:




6