Определение по дело №20/2021 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 февруари 2021 г. (в сила от 5 април 2021 г.)
Съдия: Мария Добрева Василева Данаилова
Дело: 20217060700020
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 януари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

                                              № 38

гр. Велико Търново, 02.02.2021г.

 

Административен съд – гр. Велико Търново, V–ти състав, в закрито съдебно заседание на втори февруари две хиляди и двадесет и първа година, в състав:

СЪДИЯ - ДОКЛАДЧИК: Мария Данаилова

 

като разгледа докладваното от съдия Данаилова адм. д. № 20/2021г. по описа на Административен съд – гр. Велико Търново, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Образувано е по жалба от И.Х.Д. ***, офис 3 против Заповед № 136/12.06.2020г. на изпълнителния директор на МОБАЛ „Д-р Стефан Черкезов“ АД, издадена на основание утвърдените от Министерството на здравеопазването Основни стъпки и поведение при идентифициране на пациенти със съмнение за COVID-19 и Заповед № РД-01-50/20.03.2020г. на директора на РЗИ Велико Търново.

 

В жалбата се излагат съображения за нищожност на оспорения акт и се прави искане за нейното обявяване. С допълнение към жалбата вх. № 359/28.01.2021г. се обосновава правния интерес на база чл. 120, ал. 2 от КРБ, Решение № 21 от 26.10.1995г. на Конституционния съд на РБ, качеството му на гражданин – адресат на заповедта, засягаща правната му сфера и в качеството му на наследник на сина му Х.И.Д., починал на 31.07.2020г., след като е бил пациент на т. нар. „Ковид отделение“ от 13.07.2020г. до 21.07.2020г. и на Отделението по анестезиология и интензивно лечение на МОБАЛ „Д-р Стефан Черкезов“ АД от 21.07.2020г. до 31.07.2020г.

Счита, че оспорената Заповед № 136/12.06.2020г. на изпълнителния директор на МОБАЛ „Д-р Стефан Черкезов“ АД представлява общ административен акт.

Като основания за нейната нищожност и незаконосъобразност се позовава на противоконституционност, издаването й при съществени нарушения на административно-производствените правила, противоречие с материално правни норми на европейското и българското законодателство, противоречие с целта на закона и необоснованост.

 

Ответникът -  МОБАЛ „Д-р Стефан Черкезов“ АД не заема становище по жалбата. В изпълнение на разпореждане на съда от закрито заседание, представя оспорения акт Заповед № 136/12.06.2020г. на изпълнителния директор на МОБАЛ „Д-р Стефан Черкезов“ АД и Заповед № РД-01-50/20.03.2020т. на директора на РЗИ – Велико Търново.

 

Като взе предвид изложеното в жалбите и данните по делото, настоящият състав, намира от фактическа и правна страна следното:

С процесната Заповед № 136/12.06.2020г. на изпълнителния директор на МОБАЛ „Д-р Стефан Черкезов“ АД е наредено Първо хирургично отделение да стане затворено отделение за лечение на болни с доказана COVID инфекция и клинични симптоми; Осигуряване на триаж на входа на Спешно отделение на МОБАЛ „Д-р Стефан Черкезов“ АД; разписани са: действия на медицински персонал при пациенти с показатели за хоспитализация и със съмнение за COVID-19; действия на медицински персонал при пациенти с доказан COVID-19; действия на медицински персонал при увеличение броя на доказани пациенти с COVID-19 и необходимост от допълнителни болнични легла; правила за работа във всички отделения на МОБАЛ „Д-р Стефан Черкезов“ АД, вкл. забраняване на свижданията с пациенти. Контролът по изпълнението на заповедта е възложен на заместник директора по ОМД, Главна медицинска и Началник ОАИЛ. Разпоредено е заповедта да се сведе до знанието на всички началник отделения и чрез тях до всички служители на лечебното заведение за сведение и изпълнение. Копие от заповедта да се изпрати на Директор РЗИ – Велико Търново.

Заповед № РД-01-50/20.03.2020г. на директора на РЗИ Велико Търново, на която се позовава оспорената в настоящото производство заповед на директор на МОБАЛ „Д-р Стефан Черкезов“ АД, е издадена на основание  чл. 63, ал. 2 от Закона за здравето и във връзка с потвърден случай на COVID-19 на 18.03.2020г. при мъж на 30г., нуждаещ се от хоспитализация. С нея е наредено осигуряването на тираж на входа на МОБАЛ „Д-р Стефан Черкезов“ АД; определено е Първо хирургично отделение на МОБАЛ „Д-р Стефан Черкезов“ АД за лечение на пациенти с COVID-19; да се определи персонал, който да обслужва единствено пациенти с диагноза COVID-19; Медицинският персонал, обслужващ пациенти с диагноза COVID-19, по време на работа да не напуска първо хирургично отделение; да се осигурят условия за безопасно сваляне на личните предпазни средства на персонала при напускане на отделението; да се осигурят достатъчен брой лични предпазни средства, да се спазват строг противоепидемичен режим, включващ трикратна текуща дезинфекция, редовно проветряване; забраняват се свижданията в Първо хирургично отделение, както и посещенията на персонал, които не е пряко ангажиран с грижа за пациентите с COVID-19. Контролът по изпълнението на заповедта е възложен на директор на МОБАЛ „Д-р Стефан Черкезов“ АД. Копие от заповедта е връчена на директор на МОБАЛ „Д-р Стефан Черкезов“ АД за сведение и изпълнение.

Процесната Заповед № 136/12.06.2020г. на изпълнителния директор на МОБАЛ „Д-р Стефан Черкезов“ АД не представлява административен акт, тъй като не е волеизявление на административен орган или на друг овластен със закон за това орган или организация. Нейният издател е директор на МОБАЛ „Д-р Стефан Черкезов“ АД, което е търговско дружество, а не орган на власт. С процесната заповед, както е посочено в жалбата, са разписани от директора на лечебното заведение правила за работа в Първо хирургично отделение, вкл. достъпа на външни лица и персонал, дезинфекция, предпазни мерки, свиждането на пациенти и др. Т. е. същата е свързана с правилата и вътрешната организация в лечебното заведение МОБАЛ „Д-р Стефан Черкезов“ АД и не може да представлява общ административен акт, както се твърди в допълнението към жалбата. Процесната заповед е издаден въз основа на Заповед № РД-01-50/20.03.2020г. на директора на РЗИ Велико Търново и нареденото в нея по всяка една от точките І – VІ представлява изпълнение на разпорежданията по точки 1-8 от неоспорената Заповед № РД-01-50/20.03.20г. на директора на РЗИ – Велико Търново.

Съгласно разпоредбата на чл. 65 от АПК, общи са административните актове с еднократно правно действие, с които се създават права или задължения, или непосредствено се засягат права, свободи и законни интереси на неопределен брой лица, както и отказите да се издадат такива актове. Съгласно разпоредбата на чл. 184 от АПК, намираща своето систематично място именно в Раздел ІІ "Оспорване на общи административни актове", за неуредените в този раздел въпроси се прилагат разпоредбите за оспорване на индивидуални административни актове. Правният интерес от оспорване на тези актове, според определението дадено в АПК, е налице винаги, когато гражданин или организация установи, че негово субективно право, свобода или законен интерес са непосредствено засегнати от тях. Наличието на правен интерес, установен по конкретния правен спор, действително представлява положителната процесуална предпоставка за допустимост на оспорването, но при наличие на годен за оспорване административен акт.

Видно от съдържание и разпоредителната част на Заповед № 136/12.06.2020г. на изпълнителния директор на МОБАЛ „Д-р Стефан Черкезов“ АД, безспорно същата не носи белезите на общ административен акт по смисъла на чл. 65 от АПК, тъй като не е издадена от орган на власт в кръга на властническите му правомощия, а от представляващ лечебно заведение – търговско дружество.  Практиката на ВАС в тази насока е безпротиворечива, като за прецизност на изложението следва да се посочи, че едностранно властническо волеизявление на орган на държавното управление представляват заповедите на министъра на здравеопазването, реализирано в рамките на предоставената му с  чл. 63, ал. 1 от Закона за здравето компетентност, с което се предизвикват правни последици за адресатите независимо от тяхната воля. При обявена извънредна епидемична обстановка съгласно ал. 4 от същата разпоредба министърът на здравеопазването въвежда със заповед временни противоепидемични мерки по предложение на главния държавен здравен инспектор за територията на страната или за отделна област. Съгласно чл. 63, ал. 7 от Закона за здравето временни противоепидемични мерки може да се въвеждат и със заповед на директора на съответната регионална здравна инспекция съгласувано с главния държавен здравен инспектор за територията на отделна област, община или населено място. Съгласно ал. 8 на чл. 63 от ЗЗ лечебните и здравните заведения, независимо от собствеността им, са длъжни да изпълняват въведените мерки по ал. 4 и 7 или мерките въведени с актове на министъра на здравеопазването или директорите на РЗИ. Само заповедите по ал. 4 и 7 представляват общ административен акт и подлежат на обжалване пред съответния административен съд по реда на Административнопроцесуалния кодекс – чл. 63, ал. 10 от Закона за здравето.

В настоящия случай общ административен акт представлява заповедта на директора на РЗИ – Велико Търново, която обаче не е оспорена в настоящото производство. Процесната заповед на директора на лечебното заведение единствено създава необходимите условия за изпълнение на мерките по ал. 7 и по тази причина копие от същата е изпратена на директора на РЗИ – Велико Търново, разпоредил мерките. Само заповедите по ал. 4 и 7 са общи административни актове, които се издават по реда на чл. 73 от Административнопроцесуалния кодекс, публикуват се на интернет страницата на Министерството на здравеопазването, съответно на интернет страницата на регионалната здравна инспекция и подлежат на предварително изпълнение – чл. 11 на чл. 63 от Закона за здравето.

 

На последно място, с оглед алтернативното искане за отмяна на заповедта като незоконосъобразна следва да се има предвид, че дори да се касае за общ административен акт, то по отношение на искането за отмяната й като незаконосъобразна, срокът за оспорване на същата е изтекъл към момента на подаване на жалбата.

 

С оглед наличието на отрицателната процесуална предпоставка за допустимост на производството по чл. 159, т. 1 АПК - липса на годен за обжалване административен акт, същото следва да бъде прекратено.

Водим от изложеното и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, Административен съд Велико Търново, пети състав

 

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на И.Х.Д. ***, офис 3 против Заповед № 136/12.06.2020г. на изпълнителния директор на МОБАЛ „Д-р Стефан Черкезов“ АД.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. № 20/2021 г. по описа на Административен съд Велико Търново.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Върховен административен съд на Република България в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                       АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: