АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
|||||||||||
РЕШЕНИЕ № 136 |
|||||||||||
гр. Видин,
11.11.2019 г. |
|||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
|||||||||||
Административен
съд – Видин, |
Пети административен състав |
||||||||||
в публично заседание на |
Двадесет и четвърти октомври |
||||||||||
през две хиляди и шестнадесета година в състав: |
|||||||||||
Председател: |
Росица Славчева |
||||||||||
при секретаря |
Катерина Борисова |
И в присъствието |
|||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
|||||||||
от съдия |
Росица Славчева |
|
|||||||||
Административно дело № |
191 |
по описа за |
2019 |
година |
|||||||
и за да се произнесе,
съобрази следното: |
|||||||||||
Делото е образувано по
жалба на Д.В.И. ***, против заповед № 19 – 0953 - 000274 от 13.06.2019г. на мл.автоконтрольор,
сектор ПП – Видин, с която е приложена принудителна административна мярка по
чл.171,т.2а,б.”б” от ЗДвП. В жалбата се развиват съображения,
че заповедта е незаконосъобразна и необоснована, както и че при издаването и
е нарушен и процесуалният закон. Иска се да бъде
постановено решение, с което да се отмени обжалваната заповед. Претендират се
направените по делото разноски. Ответникът по жалбата –
Началник група към ОДМВР Видин, сектор ПП – Видин, чрез процесуалния си
представител, оспорва жалбата и моли съда да не я уважава. От данните по делото във
връзка с оплакванията в жалбата, Административният съд намира същата за допустима, тъй като
е подадена в законовия срок и от надлежна страна. От фактическа страна съдът
намира за установено следното: Видно от обстоятелствата,
описани в Акта за установяване на административно нарушение /АУАН/ на 12.06.2019г.
около 22,20 часа, в гр.Видин, на ул.Цар Иван Асен II е управлявал л.а. „Фолксваген Голф”, с рег.
№ 179М635, изпробван за алкохол с техническо средство Алкотест 7510 – няма
наличие, отказал да бъде изпробван за наркотични вещества и да получи талон
за медицинско изследване на кръвта №0007059. Талонът е приложен по делото,
като същият освен от съставителя си мл.автоконтрольор Борисов не е подписан
нито от жалбоподателя, нито от посочения като свидетел И. – служител на ПП. Според показанията на
свид. Лозанов – служител на РУ Видин, младши инспектор, жалб.И. е спрял сам
за проверка, патрулната кола се е движела след него. Поискали съдействие от
пътен контрол, след като разбрали от дежурния, че водачът преди това е
лишаван от управление поради употреба на алкохол. Сочи, че И. не е бил сам в
автомобила, а със свидетелката Ренатова и тя е била в напреднала бременност.
Твърди, че е отказал талон за медицинско изследване, но пред служител на ПП,
т.е. няма лични възприятия. Св.Ренатова, която живее на семейни начала с
жалбоподателя, сочи че след присветване от патрулната кола са спрели. Твърди,
че са отивали към болницата, тъй като се е почувствала зле ,както и че след
отрицателната проба за алкохол И. е поискал да му бъде издаден талон и да
даде кръвна проба, тъй като отивали към болницата, а проверката се проточила
дълго време и така щели да му вземат и на него кръв. Полицаите отказали да ги
придружат до спешния център. Наложило се тя да управлява автомобила до тях
придружени от полицията, тъй като те свалили номерата на колата и взели
книжката на И.. По делото е приложена
справка за собствеността на процесния автомобил, от която е видно, че
жалбоподателя е собственик на същото. На основание чл.171,т.2а,б.”б”
от ЗДвП мл.автоконтрольор в сектор ПП към ОДМВР – Видин е наложил на жалбоподателя
принудителна административна мярка, с която временно е прекратена
регистрацията на автомобила за срок от 12 месеца. Горната фактическа
обстановка се доказва от събраните писмени доказателства. По аргумент от
разпоредбата на чл. 172, ал. 1 от ЗДвП принудителните административни мерки,
вкл. и такива от вида на процесната, се прилагат с мотивирана заповед от
ръководителите на службите за контрол по този закон, съобразно тяхната
компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. Контролът по спазване
на правилата за движение и на изискванията, определени в закона и издадените
въз основа на него нормативни актове, се осъществяват от съответните служби
по тази глава, съгласно чл. 170, ал. 1 от ЗДвП. Със Заповед № 8121з-1524 от
09.12.2016 година на министъра на вътрешните работи /л.24/ са определени
структурите на МВР, които да осъществяват контрол по ЗДвП, като в т. 3 са
посочени областните дирекции на МВР, а със Заповед № 268з-125 от 27.01.2017
година на Директора на ОД на МВР - Видин /л. 25-27/ за упълномощаване на
длъжностни лица от ОД на МВР - Видин да издават заповеди за прилагане на
принудителни административни мерки по ЗДвП на основание чл. 43, ал. 4 от ЗМВР
и горепосочената заповед на министъра на вътрешните работи, са определени
/упълномощени/ да издават заповеди за прилагане на принудителни
административни мерки посочените в заповедта длъжностни лица, включително
младши автоконтроьори в сектор ПП при ОД на МВР Видин /т. 2, 2.1 от
заповедта/, т. е. издателят на оспорената пред съда заповед е от
компетентните длъжностни лица, които са определени да издават заповеди за
прилагане на принудителни административни мерки по ЗДвП и в частност на
основание чл. 171, т. 2а. По смисъла на чл.171,т.1 от ЗДвП ПАМ се налагат за осигуряване на
безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на
административните нарушения по този закон, поради което те са от вида на преустановяващите.
В хипотезата на чл.171,т.2а, б.”б” от ЗДвП може да се наложи ПАМ „прекратяване
на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява
моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на
хиляда и/или е употребил наркотични вещества или техни аналози, както и при
отказ да му бъде извършена проверка с техническо средство и/или с тест за
установяване концентрацията на алкохол и/или употребата на наркотични
вещества или техни аналози, или не изпълни предписанието за изследване с
доказателствен анализатор или за медицинско изследване и вземане на
биологични проби за извършване на химическо и/или химико-токсикологично
лабораторно изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта
му и/или за употреба на наркотични вещества или техни аналози – за срок от 6
месеца до една година; Волеизявлението за
налагане на ПАМ се обективира в заповед, която има характер на индивидуален
административен акт по смисъла на чл.21,ал.1 от АПК и се издава по реда на
гл.V, Раздел ІІ – ри от АПК. Предпоставка за издаването на заповед на
посоченото по – горе правно основание - чл.171,т.2а,б.”б” от ЗДвП, е
извършено от водача на МПС административно нарушение по чл.5, ал.3, т.1 от
ЗДвП, което се установява с АУАН, съставен от компетентните длъжностни лица. Съгласно чл.189,ал.2 от
ЗДвП редовно съставеният акт се ползва с доказателствена сила до доказване на
противното. Съобразно посочената разпоредба жалбоподателят ангажира
достатъчно доказателства, опровергаващи обстоятелствата, описани в АУАН,
относно извършването на нарушението и съответно редовността на издаденият
АУАН. Описаните в АУАН
фактически обстоятелства за извършено административно нарушение по ЗДвП
относно отказа за проверка с техническо средство за установяване наличието на
наркотици, отказът на водача да даде кръв за медицинско изследване за
наличието на наркотици и поведението му в момента на проверката съставляват
едновременно и фактически обстоятелства за издаване на заповедта. Актосъставителят не е
връчил на жалбоподателя екземпляр от талона и това е нарушение на
разпоредбата на чл. 6 от Наредбата, което е съществено процесуално нарушение.
В тази връзка са и показания на разпитаната по делото свидетелка, която сочи,
че жалбоподателя, след като е дал проба с техническо средство за алкохол е
поискал кръвна такава за наркотици. Тъй
като не се доказа по категоричен начин, че жалбоподателят е отказал да получи
талон за медицинско изследване, не са налице доказателства в тази връзка, както
и, че му е предоставен избор относно начина на изследване, то и не може да се
приеме, че той е извършил нарушение по чл.5,ал.3,т.1 от ЗДвП. Според чл.6 ,
изр. последно
от Наредбата
за реда за установяване употребата на алкохол и/или наркотични вещества или
техните аналози отказът да се
получи талон за медицинско изследване се установява с подписа на един
свидетел. По делото няма удостоверен отказ да се получи талона за медицинско
изследване. В АУАН и ЗПАМ е посочено само , че му е издаден талон. Допълнителен аргумент може
да се почерпи от чл. 6, ал. 4 от Наредбата за реда за установяване употребата на алкохол и/или
наркотични вещества или техните аналози /обнародвана в ДВ, бр. 81
от 2018 г. от 2.10.2018 г./, в който се сочи, че в талона по чл. 3, ал. 2 се отразява изборът на
лицето дали установяването на концентрацията на алкохол в кръвта да се
извърши с доказателствен анализатор, или с медицинско и химическо лабораторно
изследване. При отказ на лицето да избере един от двата начина на
установяване се приемат отчетените показания от техническото средство. Доколкото в талона не е посочено какво е избрал жалбоподателя по отношение на установяването на наличието на наркотични вещества да се извърши с доказателствен анализатор, или с медицинско и химическо изследване, то това също е нарушение на процедурата по издаване на талон, процесуално нарушение, което води до отмяна на ПАМ. Видно от приложения по делото талон, същия е подписан единствено от съставителя му. Както в АУАН , така и в ЗПАМ се посочва, че му е издаден талон за кръвна проба, и той отказва да получи. Свидетелят обаче не установи, че е му връчен въпросният талон, както и че той е отказал да го получи и съответно да не се е явил на медицинско изследване. От показанията на другата свидетелка се установява, че И. сам е поискал да му се вземе кръв, след като е дал проба за алкохол и тя е била отрицателна, тъй като проверката е продължила дълго време, а тя е била бременна в осмия месец и не се е чувствала добре и се е налагало да отидат до болницата и се е притеснявал за нея, затова е предпочел да му бъде взета кръв, а не да изчака и другото техническо средство. Съдът дава вяра на показанията на св.Ренатова, още повече, че и свидетеля на ответната страна твърди, че И. сам е спрял за проверка, дал е проба за алкохол, което житейски необосновано е да стори ако има причина да предотврати проверка. Съгласно разпоредбата на
чл.171,т.2а,б.”б” от ЗДвП за осигуряване на безопасността на движението по
пътищата и за преустановяване на административните нарушения спрямо собственик,
който управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта
над 0,5 на хиляда и/или е употребил наркотични вещества или техни аналози,
както и при отказ да му бъде извършена проверка с техническо средство и/или с
тест за установяване концентрацията на алкохол и/или употребата на наркотични
вещества или техни аналози, или не изпълни предписанието за изследване с
доказателствен анализатор или за медицинско изследване и вземане на
биологични проби за извършване на химическо и/или химико-токсикологично
лабораторно изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта
му и/или за употреба на наркотични вещества или техни аналози – за срок от 6
месеца до една година. Следователно, необходимата
материалноправна предпоставка за налагане на тази норма от закона, е
установено по надлежен ред управление на МПС с концентрация на алкохол в
кръвта над 0,5 на хиляда, установена с медицинско и химическо лабораторно
изследване или с изследване с доказателствен анализатор, или с друго
техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез
измерването му в издишания въздух, или след употреба на наркотични вещества
или техни аналози, установена с медицинско и химико-токсикологично
лабораторно изследване или с тест, както и който откаже да бъде проверен с
техническо средство или с тест, изследван с доказателствен анализатор или да
даде биологични проби за химическо изследване и/или химико-токсикологично
лабораторно изследване. Безспорно изискване е – нарушението на водача да е
констатирано със съставен акт за административно нарушение от компетентните
длъжностни лица, който съгласно чл.189,ал.2 от ЗДвП има обвързваща
доказателствена сила до доказване на противното. Предвидената мярка е израз
на държавната политика за ограничаване и преустановяване управлението на МПС
след употреба на алкохол и/или без СУМПС, което е и обществено значима цел с
оглед значителния брой жертви и пострадали при пътнотранспортни произшествия,
като постигането на тази цел и интересите, които се защитават посредством
налагането на мярката, надхвърлят по значимост частните интереси на
съсобственика на МПС. От доказателствата по
делото не се установи описаното в АУАН, а именно, жалб.И., не е установено,
че е осъществил състава на чл.5,ал.3,т.1 от ЗДвП. Следователно, неправилно му
е била наложена ПАМ по чл.171,т.2а,б.”б” от ЗДвП за деяние, което не е доказано. Оказва се, че обжалваната
заповед е незаконосъобразна и издадена при неспазване на процесуалните
правила, поради което и подадената срещу нея жалба е основателна и следва да
бъде уважена, като заповедта следва да бъде отменена. Предвид изхода от делото,
следва да бъде уважено и искането на жалбоподателя за присъждане на
разноските, изразяващи се в такива за адвокатско възнаграждение – 300 лева и
внесена Д.Т. в размер на 10 лева. Водим от горното и на осн.
чл.172,ал.2 от АПК , Административният съд Р Е Ш
И: ОТМЕНЯ Заповед № 19 – 0953
– 000274 от 12.06.2019г. на мл.автоконтрольор, сектор ПП – Видин, с която е
приложена принудителна административна мярка по чл.171,т.2а,б.”б” от ЗДвП,
с която е
постановено прекратяване на регистрацията на горепосочения автомобил за срок
от 12 месеца и отнемане на 2 броя регистрационни табели на Д.В.И. ***, като
незаконосъобразна. ОСЪЖДА Началник група към
ОДМВР Видин, сектор ПП – Видин да заплати от бюджета на административния
орган, на Д.В.И. ***, сумата от 310 /триста и десет/ лева – разноски по
делото. Решението не подлежи на
обжалване АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: |
|||||||||||
Решение по дело №191/2019 на Административен съд - Видин
Номер на акта: | 136 |
Дата: | 11 ноември 2019 г. (в сила от 11 ноември 2019 г.) |
Съдия: | Росица Христова Славчева |
Дело: | 20197070700191 |
Тип на делото: | Административно дело |
Дата на образуване: | 25 юни 2019 г. |