Решение по дело №516/2023 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 446
Дата: 29 ноември 2023 г. (в сила от 29 ноември 2023 г.)
Съдия: Силвия Минкова Сандева-Иванова
Дело: 20237100700516
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 август 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 446/29.11.2023 г., град Добрич

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

          

ДОБРИЧКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД,  в открито съдебно заседание на тридесет и първи октомври през две хиляди двадесет и трета година в състав:                                                   

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

КРАСИМИРА ИВАНОВА

ЧЛЕНОВЕ:

СИЛВИЯ САНДЕВА

 

ИВЕЛИНА ВЕЛЧЕВА

           

При участието на прокурора от ОП – Добрич ПЛАМЕН НИКОЛОВ и секретаря Веселина Сандева разгледа докладваното от съдия С. Сандева к.а.н.х.д. № 516/2023 год. по описа на АдмС - Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на глава ХІІ от АПК.

Образувано е по подадена чрез пълномощник касационна жалба от „Водоснабдяване и канализация - Добрич“ АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление:  гр. Добрич, бул. „Трети март“ № 59, представлявано от изпълнителния директор С.К., срещу Решение № 181/23.06.2023 г., постановено по н.а.х.д. № 222/2023 г. по описа на Районен съд – Добрич, с което е потвърдено Наказателно постановление № РД-05-94/20.12.2022 г. на директора на РЗИ – Добрич, с което на касатора за нарушение по чл. 7, ал. 1 и ал. 5 от Наредба № 9 от 16.03.2001 г. за качеството на водата, предназначена за питейно-битови цели (Наредба № 9), във връзка с чл. 48, ал. 2, т. 2 от Закона за водите (ЗВ), е наложена имуществена санкция в размер на 1000 лева на основание чл. 200, ал. 1, т. 35 от ЗВ.

Жалбоподателят счита решението на ДРС за неправилно и незаконосъобразно поради допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и нарушение на материалния закон. Не е съгласен с мотивите на съда, че при налагане на административното наказание не са допуснати съществени процесуални нарушения. Прави възражения за липса на пълно описание на нарушението и за липса на материална компетентност на директора на РЗИ да издава наказателни постановления по реда на ЗВ. Излага доводи и за допуснати съществени процесуални нарушения при съставянето на АУАН и връчването на НП. Твърди, че съдът не е съобразил обстоятелството, че НП е връчено с два месеца по-късно, което навежда на извода, че е антидатирано с оглед спазване на сроковете по чл. 34 от ЗАНН. Счита, че АУАН и НП са съставени в нарушение на императивната норма на чл. 18 от ЗАНН, тъй като в случая са установени 63 самостоятелни нарушения (недостатъчен мониторинг в 63 зони), които е следвало да бъдат санкционирани поотделно, а не с едно общо наказание. Сочи, че административнонаказателното производство е проведено при неспазване на изискванията на Наредба № 25 от 06.06.2007 г. за условията и реда за вземане на проби, провеждане на лабораторни изследвания, анализи и експертизи, необходими за целите на държавния здравен контрол, с което е ограничено правото на защита на наказаното лице. Твърди, че допуснатите нарушения са неотстраними в съдебното производство и съставляват самостоятелно основание за отмяна на НП. По тези съображения иска отмяна на обжалваното решение и постановяване на друго по същество, с което да се отмени наказателното постановление. Отправя и искане за присъждане на разноски за двете съдебни инстанции.                                            

Ответникът – директорът на РЗИ – Добрич, чрез процесуалния си представител, оспорва основателността на касационната жалба. Иска решението на ДРС да бъде оставено в сила като правилно и законосъобразно. Претендира и присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение.         

Представителят на ОП - Добрич дава заключение за неоснователност на касационната жалба. Счита, че решението на районния съд е правилно и законосъобразно, поради което следва да бъде оставено в сила.

Съдът, като прецени доводите на страните и събраните по делото доказателства, в рамките на наведените от жалбоподателя касационни основания, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срок, от легитимирана страна, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество е неоснователна по следните съображения:

С обжалваното решение районният съд е потвърдил Наказателно постановление № РД-05-94/20.12.2022 г. на директора на РЗИ – Добрич, с което на „В и К - Добрич“ АД, гр. Добрич, на основание чл. 200, ал. 1, т. 35 от ЗВ, е наложена имуществена санкция в размер на 1000 лева за извършено нарушение по чл. 7, ал. 1 и ал. 5 от Наредба № 9, във връзка с чл. 48, ал. 2, т. 2 от ЗВ, изразяващо се в недостатъчен мониторинг в общо 63 зони за водоснабдяване.

За да постанови този резултат, районният съд е приел от фактическа страна, че при извършена от държавен здравен инспектор проверка по документи е установено, че през 2021 г. в общо 63 зони на водоснабдяване в област Добрич от страна на водоснабдителното дружество не е извършен в пълен обем анализ по всички показатели и с необходимата минимална честота на пробовземане съгласно изискванията на чл. 7 от Наредба № 9 - не са пробонабрани и анализирани 68 броя проби от 60 зони за водоснабдяване, подробно описани в АУАН и НП, по следните показатели : антимон, бензен, бенз (а)пирен, бромати, 1,2 – дихлоретан, живак, полициклични ароматни въглеводороди, селен, тетрахлоретен и трихлоретен, трихалометани, тритий, естествен уран, обща индикативна доза, обща бета активност, обща алфа активност, радон и пестициди; 2 броя проби от зона Стожер и зона Септемврийци по показател полициклични ароматни въглеводороди; 1 брой проба от зона Болата по показатели :  полициклични ароматни въглеводороди и обща индикативна доза. Констатациите от проверката са отразени в констативен протокол от 04.11.2022 г. Въз основа на този протокол срещу жалбоподателя е съставен АУАН за извършено нарушение по чл. 7, ал. 1 и ал. 5 от Наредба № 9, във вр. с чл. 48, ал. 2, т. 2 от ЗВ. На базата на АУАН е издадено и процесното НП.

При тази фактическа обстановка съдът е стигнал до извод, че нарушението е безспорно доказано и не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да съставляват основание за отмяна на НП. Приел е, че в АУАН и в НП точно и ясно е описано нарушението, с посочване на конкретните несъответствия, довели до непълния мониторинг на водите за питейно-битови нужди през 2021 г. Отхвърлил е като неоснователни твърденията на жалбоподателя за нарушение на чл. 34 от ЗАНН по съображения, че АУАН е съставен на 17.11.2022 г., а НП е издадено на 20.12.2022 г. Намерил е, че шестмесечният срок по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН е спазен, дори да се приеме, че НП е издадено на датата на връчването му - 06.02.2023 г. Направил е извод, че никъде няма разпоредба, която да определя срок за връчване на НП, а и късното връчване на НП не влияе на законосъобразността му. Районният съд е приел, че неизписването на АУАН в присъствието на нарушителя и свидетелите не е съществено нарушение на чл. 40, ал. 1 от ЗАНН, тъй като актът е идентичен по съдържание с протокола от извършената проверка, с който жалбоподателят е имал възможност да се запознае задълбочено по-рано. Изложил е доводи, че НП е издадено от компетентен административнонаказващ орган съгласно ЗВ, нарушението е правилно квалифицирано, а наложената имуществена санкция е към минималния предвиден в закона размер, поради което не подлежи на преразглеждане. Преценил е, че нарушението не осъществява признаците на маловажен случай, тъй като липсват обстоятелства, обосноваващи по - ниската му степен на обществена опасност от типичните за този род нарушения. Приел е, че в случая се касае за административно нарушение, имащо отношение към здравето на потребителите на питейна вода, което изключва приложението на чл. 28 от ЗАНН. Въз основа на това е стигнал до крайния правен извод, че НП е правилно и законосъобразно, в резултат на което го е потвърдил и е осъдил жалбоподателя да заплати на ответника юрисконсултско възнаграждение в размер на 120 лева.                   

Така постановеното решение е правилно.  

При извършената служебна проверка не се констатират допуснати съществени процесуални нарушения, водещи до ограничаване на правото на защита на санкционираното лице. Районният съд е събрал и обсъдил всички допустими, относими и необходими доказателства по делото и въз основа на тях е установил релевантните за спора факти и обстоятелства. От материалите по делото е видно, че през 2021 г. касаторът в качеството си на водоснабдителна организация не е изпълнил в пълен обем задължението си за провеждане на мониторинг за качеството на водата за питейно – битови цели в общо 63 зони на водоснабдяване в област Добрич по всички показатели и с необходимата минимална честота на пробовземане. Нарушението е безспорно установено след преглед и оценка на предоставените от самото дружество данни за неизпълнен мониторинг по зони и показатели за 2021 г. В хода на съдебното производство не са събрани други доказателства, които да опровергават по надлежния ред констатациите на контролните органи. Въз основа на правилно установената фактическа обстановка районният съд е стигнал до законосъобразни правни изводи, че дружеството е извършило административно нарушение по чл. 7, ал. 1 и ал. 5 от Наредба № 9, във връзка с чл. 48, ал. 2, т. 2 от ЗВ, поради което подлежи на санкциониране по реда на чл. 210, ал. 1, т. 35 от ЗВ. Настоящият касационен състав споделя изцяло фактическите и правните съображения на съда, поради което и на основание чл. 221, ал. 2, изречение второ от АПК препраща към мотивите на решението.

Законосъобразно е прието от районния съд, че НП е издадено от компетентен административнонаказващ орган.

Неоснователен е доводът на касатора, че директорът на РЗИ няма правомощия да издава НП по ЗВ. Изрично в разпоредбата на чл. 201, ал. 8 от ЗВ е посочено, че наказателните постановления по ал. 7, сред които са и наказателните постановления за нарушения по чл. 200, ал. 1, т. 35 от ЗВ, се издават от директора на регионалната здравна инспекция. В случая няма спор, че нарушението на наказаното лице е по чл. 200, ал. 1, т. 35 от ЗВ, поради което и наказателното постановление е издадено от материалнокомпетентен орган.                                        

Не се споделя становището на касатора, че наказващият орган е нарушил правилото на чл. 18 от ЗАНН, тъй като го е санкционирал за 63 установени нарушения (недостатъчен мониторинг в общо 63 зони на водоподаване) с едно общо наказание. Законодателят не прави разделение на мониторинга по зони, а го вменява като едно общо задължение на ВиК оператора, като броят на зоните съответно показателите, които са предмет на мониторинговата програма, би могъл да влияе върху размера на наказанието, но не е определящ за броя на нарушенията. Съгласно легалната дефиниция на понятието „мониторинг на водите”, дадена в § 1, т. 18 от ДР на ЗВ, това са измервания, наблюдения и оценки за определяне на състоянието на водите. Разпоредбата на чл. 48, ал. 2, т. 2 от ЗВ регламентира, че водоползвателите, независимо дали са или не са титуляри на разрешителни, които са В и К оператори по смисъла на чл. 2 от Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги и предоставят услугата водоснабдяване за питейно-битови цели, са длъжни да провеждат мониторинг на качеството на водата за питейно-битови цели и да предоставят данните от извършения мониторинг на органите по чл. 155а и 189 по ред, определен в наредбата по чл. 135, ал. 1, т. 3. Общите изисквания за реда и начина на провеждане на мониторинга са установени в чл. 7 от раздел ІV на Наредба № 9, съгласно ал. 1 от който водоснабдителните организации провеждат или възлагат извършването на мониторинг по показателите по приложение № 1, разделени в група А и група Б съгласно приложение № 2, с цел да се провери дали водите, предлагани на потребителите, отговарят на изискванията на наредбата, както и да се проследи ефективността на провежданата обработка и дезинфекция. В ал. 5 на същия текст пък е посочено, че минималната честота за вземане на проби и изпитване на показателите от група А и група Б се определя съгласно приложение № 2, таблица Б.1. За радиологичните показатели по приложение № 1, таблица Г.1 и Г.2 честотата на мониторинга се определя съгласно изискванията на приложение № 2а. От анализа на нормативната уредба се налага изводът, че неизследването на даден брой проби по дадени показатели в една или повече зони не осъществява състава на отделни нарушения, а е проявна форма на едно единствено нарушение – непровеждането на мониторинг на качеството на водата във всички зони по всички показатели и с необходимата минимална честота на пробонабиране, което съставлява неизпълнение на законоустановеното в чл. 48, ал. 2, т. 2 от ЗВ задължение на санкционираното дружество да провежда мониторинг на качеството на водата за питейно-битови цели съобразно с изискванията на чл. 7 от Наредба № 9.

Правилно е прието от съда, че нарушението е описано в достатъчна пълнота и яснота, позволяваща неговата индивидуализация от обективна страна.

Не се споделя доводът на касатора, че е допуснато съществено процесуално нарушение на чл. 42, т. 3 и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН по отношение на датата на нарушението. От съдържанието на АУАН и НП е видно, че в тях ясно и точно е конкретизиран времевият период на извършване на нарушението чрез посочване на годината на непълния (недостатъчния) мониторинг, поради което и с оглед на формата на изпълнителното деяние (бездействие) не е налице липса на задължителен реквизит.

Ирелевантни са възраженията в касационната жалба, че административнонаказателното производство е проведено при неспазване на изискванията на Наредба № 25 от 06.06.2007 г. за условията и реда за вземане на проби, провеждане на лабораторни изследвания, анализи и експертизи, необходими за целите на държавния здравен контрол, защото тази наредба урежда реда и условията за вземане на проби от контролните органи, необходими за целите на държавния здравен контрол, докато в случая жалбоподателят е санкциониран за това, че самият той не е взел достатъчно проби, необходими за провеждания от него мониторинг по чл. 7, ал. 1 от  Наредба № 9.

Правилно е прието от съда, че съставомерността на деянието е безспорно доказана. Санкционираният оператор не е оспорил верността на нито едно от отразените в АУАН и НП обстоятелства, дори напротив сам е признал в предоставените от него данни на РЗИ - Добрич, че през 2021 година не е провел задължителния мониторинг в пълния му обем поради тежкото си финансово състояние. С неизвършването на анализ на водите за питейно – битови цели по всички предвидени показатели и с необходимата минимална честота на пробовземане водоснабдителното дружество е осъществило състава на административно нарушение по чл. 7, ал. 1 и ал. 5 от Наредба № 9, във вр. чл. 48, ал. 2, т. 2 от ЗВ, поради което правилно наказващият орган го е санкционирал на основание чл. 200, ал. 1, т. 35 от ЗВ.                                                        

С оглед на изложеното обжалваното решение е правилно и законосъобразно, постановено в съответствие с данните по делото и материалния закон, поради което следва да бъде оставено в сила на основание на чл. 221, ал. 2 от АПК.

При този изход на спора ответникът има право на юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лева, определено на основание чл. 27е от НЗПП.    

Водим от горното, Добричкият административен съд  

                                    

Р   Е   Ш   И  :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 181/23.06.2023 г., постановено по н.а.х.д. № 222/2023 г. по описа на Районен съд – Добрич.  

ОСЪЖДА „Водоснабдяване и канализация - Добрич“ АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление:  гр. Добрич, бул. „Трети март“ № 59, представлявано от изпълнителния директор С.К.,*** сумата от 80 (осемдесет) лева, представляващи юрисконсултско възнаграждение за касационната инстанция.

          РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.

 

 

          ПРЕДСЕДАТЕЛ:                             ЧЛЕНОВЕ: