Решение по дело №474/2019 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 172
Дата: 11 май 2020 г. (в сила от 28 май 2020 г.)
Съдия: Васил Петров Ганов
Дело: 20191420200474
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 май 2019 г.

Съдържание на акта

                                                       Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е  №

гр.Враца, 11.05.2020г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Врачанският районен съд, ІІ наказателен състав в публично заседание на трети юни, две хиляди и деветнадесета година в състав :

                                                                       

                                                                             Председател : Васил Ганов

 

При секретаря Милена Софронова и в присъствието на прокурора ………… като разгледа докладваното от съдията НАХ дело № 474 по описа за 2019г. за да се произнесе взе предвид следното :

 

Производството е по реда на чл. 59 – 63 от ЗАНН и е образувано по жалба на К.Г.К. с ЕГН ********** против Наказателно постановление №26-0000047 на началник отдел при Изпълнителна агенция Автомобилна администрация, в частта, с която за  нарушение на чл.93, ал.4 от Закона за автомобилните превози /ЗАвПр/ му е наложена глоба в размер на 2000.00лв.

Жалбоподателят оспорва наказателното постановление като незаконосъобразно като издадено в противоречие с материалния и процесуалния закон.

Ответната страна – Областен отдел при Автомобилна администрация-Враца взема становище за законосъобразност на наказателното постановление.

След като се запозна с депозираната жалба съдът установи, че същата е подадена от активно легитимирано лице и в законоустановения срок по чл. 59, ал.2 от ЗАНН, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество същата е ОСНОВАТЕЛНА.

 Въз основа на събраните по делото доказателства съдът приема са установена следната фактическа обстановка:

На 28.03.2019 г. в 11:00ч. на път II-15/7 км/ в местността „Деривол“, К.К. управлявал товарен автомобил МАН 32362, кат. N3G с peг. **********, притежаващ лиценз на Общността, оборудван с аналогов тахограф, марка KIENZLE № 0309442, пътуващ от гр. Бяла Слатина за гр. Враца. Свидетелите Ю.Ф. и К.К. спрели водача със стоп-палка за проверка. Последните поискали за проверка документите на водача. Тъй като документите не били у него, той повикал своя началник да ги донесе. На място за съдействие бил повикан и полицейския служител Н.Н.. При пристигането си на мястото на проверката, началникът на водача представил съответните документи.

 Съставен бил АУАН №258230 от 28.03.2019 г. от Ю.Ф.–инспектор при Областен отдел „Автомобилна администрация“, според който на 28.03.2019 г. в 11:00ч. при проверка на път II-15/7 км/ в местността Деривол, К.К. управлявал товарен автомобил МАН 32362, кат. N3G с peг. КН 9509 АХ, притежаващ лиценз на Общността, оборудван с аналогов тахограф, марка KIENZLE № 0309442, пътуващ от гр. Бяла Слатина за гр. Враца, по данни на водача, като е допускал следното нарушение: водачът отказва да представи документите си за проверка.

 Впоследствие било издадено и обжалваното в настоящото производство наказателно постановление с идентична фактическа обстановка, с което на жалбоподателя за  нарушение на чл.93, ал.4 от ЗАвПр му е наложена глоба в размер на 2000.00лв.

 Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена с оглед събраните по делото доказателства: АУАН №258230 от 28.03.2019 г., Наказателно постановление №26-0000047, Заповед №РД-08-249/15.05.2015 г.  на министъра на транспорта, информационните съобщения и технологиите, показанията на  свидетелите Ю.Ф.,  Н.Н. и К.К..

 При така събраните по делото доказателства съдът приема следното:

 НП и АУАН са издадени от компетентен орган.

 При извършен контрол на законосъобразността на НП и АУАН се констатират следните  процесуални нарушения:

Съгласно чл. 42, т. 5 и  чл. 57, ал. 1, т. 6 ЗАНН, както в акта, така и в наказателното постановление следва да са посочени и законовите разпоредби, които са били нарушени. Законосъобразното издаване на наказателното постановление изисква пълно съответствие между деянието, вменено на нарушителя така, както е описано в акта и в наказателното постановление, и посочените като нарушени правни норми, т. е. описаното деяние следва да се подведе под конкретна правна норма, съдържаща състав на административно нарушение. Съдът счита, че така направеното описание в АУАН и НП не дава възможност да се разбере в какво точно се състои нарушението. Административно-наказващият орган е квалифицирал нарушението като такова по чл.93, ал.4 от ЗАвПр, указващ,че водач, който откаже да му бъде извършена проверка от контролните органи, се наказва с глоба 2000.00 лв. По този начин нито в процесният НП, нито в АУАН е посочена нарушената материална норма, което се явява нарушение по чл. 42, т. 5 ЗАНН и чл. 57, ал. 1, т. 6 от ЗАНН, тъй като посочената за нарушена разпоредба е санкционна по своя характер и въз основа на нея се налага административното наказание ,,глоба‘‘, но тя не съдържа в себе си правило за поведение, а представлява чисто санкционна норма, уреждаща единствено наказанието, което следва да се налага при реализация на нарушение. Следователно жалбоподателят не може да разбере за какво нарушение му е наложена административна санкция. Конкретизацията на нарушението от фактическа и правна страна е от значение за обезпечаване на правото на защита на лицето, привлечено към административнонаказателна отговорност, което включва и правото му да знае точно какво административно нарушение се твърди, че е извършил, за да организира защитата си в пълен обем.

 Посоченото нарушение е съществено процесуални нарушение, тъй като ограничава  правото на защита на нарушителя, като последният е лишен от възможността да разбере законовите разпоредби, които е нарушил.  С оглед на изложеното до тук съдът приема, че по този начин административният орган е допуснал съществени процесуални нарушения – по чл. 42, т.4 и т.5 от ЗАНН и по чл. 57, ал.1, т.5 и т.6 от ЗАНН.

  На следващо място в обстоятелствената част на наказателственото постановление е констатирано, че водачът отказва да представи документите за проверка.

  Установи се обаче и от показанията на свидетелите Ю.Ф., Н.Н. и К.К., че жалбоподателят в момента на проверката не е разполагал с такива документи, като тези документи са били в неговия началник, като това обстоятелство е било известно на полицейските служители в момента на проверката. В случая жалбоподателят не е представил необходимите документи при проверката, тъй като не ги е носил със себе си.

   В конкретния случай няма отказ на жалбоподателя К.К. да предаде изискуемите документи. Личната си карта той е представил, а останалите документи не ги е представил, защото не ги носил, а не защото е отказал да ги предаде, за което се е обадил на шефа си да ги донесе. Тези действия на наказаното лице, описани в показанията на свидетелите водят до извода, че той не е извършил нещо, което да бъде възприето като отказ да предаде документите си. Липсват и данни от които да се заключи, че лицето по някакъв друг начин е осуетил извършването на проверката.

 Независимо от регламентираната  доказателствена сила на съставения акт за нарушение, доказателствената тежест остава за административнонаказващия орган, тъй като обратното би било в нарушение на презумпцията за невиновност в чл.16 от НПК, намиращ субсидиарно приложение в административнонаказателното производство, съгласно чл.84 от ЗАНН.   

По изложените съображения следва да се направи извод, че наказателното постановление е незаконосъобразно в обжалваемата му част и поради липса на доказателства, установяващи по категоричен и несъмнен начин, че описаното в него деяние е извършено от жалбоподателя К.К..

           Това възприетото води до извода, че  обжалваното наказателно постановление е  следва да бъде отменено в обжалваемата му част.

           Предвид това съдът

 

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление №26-0000047 на началник отдел при Изпълнителна агенция Автомобилна администрация, в частта, с която на К.Г.К., с ЕГН ********** за  нарушение на чл.93, ал.4 от Закона за автомобилните превози му е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 2000.00лв.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Административен съд-гр.Враца, в 14 дневен срок от съобщението на страните, за изготвянето му.

                                                                                    

 

                                                               РАЙОНЕН СЪДИЯ: