Решение по дело №1990/2019 на Районен съд - Велико Търново

Номер на акта: 52
Дата: 16 януари 2020 г. (в сила от 1 юли 2020 г.)
Съдия: Милена Алексиева
Дело: 20194110201990
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ …….

гр. Велико Търново, 16.01.2020 г.

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Великотърновският районен съд, като разгледа докладваното от съдията АНД № 1990 по описа за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН

 

Производството е образувано по жалба на Д.И.Д. ***, който не е съгласен с Наказателно постановление № 19-1275-001536 от 05.08.2019 г. на Началник група в Сектор "Пътна полиция" при ОД на МВР – Велико Търново, с което за нарушения по чл. 98, ал. 1, т. 2 от ЗДвП; чл. 105, ал. 1; чл. 186, ал. 7 от ЗДвП и чл. 175, ал. 1, т. 3 от ЗДвП, на основание чл. 183, ал. 4, т. 9, пр. 1 от ЗДвП; чл. 185 от ЗДвП и чл. 175, ал. 1, т. 3 от ЗДвП, са му наложени административни наказания "Глоба" в размер на 50,00 лева за първото нарушение, по 20,00 лева за второто и третото нарушения и "Глоба" в размер на 50,00 лева и „Лишаване от право да управлява МПС” за срок от 2 месеца за четвъртото нарушение. В жалбата се сочи, че наказателното постановление е незаконосъобразно и неправилно, а наложените санкции прекомерни. Моли за отмяна на издаденото наказателно постановление.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява и представлява, като в писмено становище чрез защитника адв. Никола Кирчев от ВТАК поддържа жалбата по подробно изложени съображения. „”

Административнонаказващият орган - редовно призована страна, не изпраща представител и не взема становище по делото.

Съдът, след като обсъди събраните по делото доказателства приема за установена следната фактическа обстановка:

На 25.07.2019 г. на жалбоподателя Д.Д. е съставен Акт за установяване на административно нарушение Серия GA № 61519 за това, че на същата дата, в 13,20 часа, в гр. Велико Търново, ул. „Васил Левски” до № 6, като водач на лек автомобил „***”, рег. № ***, собственост на „***” ЕООД, ЕИК ***, извършил следните нарушения: 1. Паркира неправилно като втори ред до паркирано МПС в активна лента за движение – нарушение на чл. 98, ал. 1, т. 2 от ЗДвП; 2. Водачът ограничава видимостта през предните странични стъкла на автомобила, осигуряващи видимостта на водача към пътя – нарушение на чл. 105, ал. 1 от ЗДвП; 3. Водачът управлява с наложено наказание глоба с фиш, незаплатена в срока за доброволно заплащане – нарушение на чл. 186, ал. 7 от ЗДвП и 4. При извършване на проверката водачът категорично отказва да предаде и представи контролен талон към СУМПС на органите за контрол –административно нарушение по чл. 175, ал. 1, т. 3 от ЗДвП.

Процесният АУАН е  подписан и връчен на жалбоподателя на 25.07.2019 г., с вписване: „Имам възражения”, но без посочени конкретни съображения, като писмени възражения не са постъпили и в тридневния срок по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН.

На 05.08.2019 г., въз основа на констатациите на съставения АУАН срещу жалбоподателя е издадено и обжалваното Наказателно постановление № 19-1275-001536 на Началник група в Сектор "Пътна полиция" при ОД на МВР – Велико Търново, с което за нарушенията:  1. Паркира неправилно като втори ред до паркирано МПС в активна лента за движение, описано като: „Водач, който престоява като втори ред в активна лента за движение до спрели МПС по посока на движението” - нарушение на чл. 98, ал. 1, т. 2 от ЗДвП; 2. Водачът ограничава видимостта през предните странични стъкла на автомобила, осигуряващи видимостта на водача към пътя /Ограничена е видимостта /намалена прозрачност/ през челното или страничните стъкла на автомобила, осигуряващи видимостта на водача към пътя/ – нарушение на чл. 105, ал. 1 от ЗДвП; 3. Водачът управлява с наложено наказание глоба с фиш, незаплатена в срока за доброволно заплащане /Водач, който управлява МПС с наложено наказание глоба с фиш, незаплатена в срока за доброволно заплащане – нарушение на чл. 186, ал. 7 от ЗДвП/ и 4. При извършване на проверката водачът категорично отказва да предаде и представи контролен талон към СУМПС на органите за контрол /Водач, който откаже да предаде документите си на органите за контрол или по какъвто и да е начин осуети извършването на проверка от органите за контрол - чл. 175, ал. 1, т. 3 от ЗДвП, на основание чл. 183, ал. 4, т. 9, пр. 1 от ЗДвП; чл. 185 от ЗДвП и чл. 175, ал. 1, т. 3 от ЗДвП, на Д. са наложени административни наказания "Глоба" в размер на 50,00 лева за първото нарушение, по 20,00 лева за второто и третото нарушения и "Глоба" от 50,00 лева и „Лишаване от право да управлява МПС” за срок от 2 месеца за четвъртото нарушение.

Наказателното постановление е връчено на жалбоподателя на дата  06.11.2019 г. и е обжалвано от него в законоустановения срок /жалба, вх. № 127500-21440 от 06.11.2019 г./.

Съгласно приетата по делото Заповед № 8121з-515/14.05.2018 г. на Министъра на вътрешните работи, АУАН и НП са издадени от компетентни органи.

За установяване фактическата обстановка обективно, всестранно и пълно по делото бяха разпитани актосъставителят Т.Г. и свидетелят по акта Й.Д..

От приложената справка за нарушител/водач е видно, че жалбоподателят Д. е системен нарушител на правилата за движение по пътищата, като е наказван многократно по реда на ЗДвП.

С оглед на така установените фактически констатации, съдът намира следното от правна страна:

Жалбата против атакуваното НП е подадена в законоустановения срок от легитимирано лице, пред компетентния да се произнесе съд. Разгледана по същество същата е частично основателна, по следните съображения:

По отношение на нарушението по чл. 98, ал. 1, т. 2 от ЗДвП: Разпоредбата на  чл. 98, ал. 1, т. 2 от ЗДвП забранява престоя и паркирането до престояващо или паркирано пътно превозно средство от страната на движението, тоест законодателната забрана обхваща престой и паркиране до други превозни средства, които престояват или са паркирани вече, вдясно на пътното платно, като целта на забраната е да се предотврати създаване на "втора лента с паркирани автомобили" и по този начин практически да не се оставя "свободна лента" за движение на другите ППС. В чл. 93, ал. 1 и съответно ал. 2 от ЗДвП са дадени определения за "престой" и "паркиране". Според чл. 93, ал. 1 от ЗДвП, пътно превозно средство е в престой, когато е спряно за ограничено време, необходимо за качване и слизане на пътници или за извършване на товарно-разтоварни работи в присъствието на водача. Разпоредбата на чл. 93, ал. 2 от ЗДвП сочи, че паркирано е пътно превозно средство, спряно извън обстоятелствата, които го характеризират като престояващо, както и извън обстоятелствата, свързани с необходимостта да спре, за да избегне конфликт с друг участник в движението или сблъскване с някакво препятствие, или в подчинение на правилата за движение. В настоящия случай в АУАН и НП, при отразяване на нарушението от фактическа страна е посочено, че нарушителят, в качеството си на водач на лек автомобил паркира неправилно като втори ред до паркирано МПС в активна лента за движение. В НП, малко по-надолу, отново под т. 1 административнонаказващияг орган е посочил, че като водач, който престоява като втори ред в активна лента за движение до спрели МПС по посока на движението, Д. е нарушил чл. 98, ал. 1, т. 2 от ЗДвП, а в диспозитива на НП е отразено, че  на основание чл. 183, ал. 1, т. 9, пр. 1 от ЗДвП /за престояване като втори ред/ му налага наказание 50,00 лева. С оглед така изложеното, за жалбоподателя се създава неяснота относно твърдението на наказващия орган дали нарушителят е паркирал или престоявал като втори ред в активна лента за движение до спрели моторни превозни средства по посока на движението, което представлява нарушение на изискванията, посочени в чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, предписващи, че както нарушението, така и обстоятелствата, при които е извършено следва да бъдат описани по ясен, категоричен и недвусмислен начин. В този смисъл наказаното лице е лишено от възможността да разбере в извършването на какво нарушение е обвинено, при какви приети за установени факти, за да организира адекватно защитата си, което представлява основание за отмяна на наказателното постановление в тази част.  

По отношение нарушението по чл. 105, ал. 1 от ЗДвП: Съгласно посочената разпоредба се забранява ограничаване на видимостта през челното, задното и през страничните стъкла на автомобила, осигуряващи видимостта на водача към пътя, както и намаляване на прозрачността им. Тази забрана обаче не е абсолютна, а е допустима в границите, определени в Правило № 43 на Икономическата комисия за Европа на Организацията на обединените нации по аргумент на чл. 105, ал. 3 от ЗДвП, като законодателят не държи сметка дали затъмнението е извършено от производителя или допълнително - чрез поставяне на фолио. Единственото изискване, което той поставя, е намалената прозрачност да е в стойностите, посочени в Правило № 43 на Икономическата комисия за Европа на Организацията на обединените нации. Според т. 6.3.1.1.1. от чл. 6. 3 „Тълкуване на резултатите” общата светлопропускливост през предните стъкла и другите стъкла, които са разположени на място, което е необходимо за видимостта на водача, не може да е по-малка от 70 %. За да се прецени дали ограничената светлопропускливост на стъклата е в рамките на така регламентираните граници е необходимо да се извърши тест, замерване с техническо средство, което в случая контролните органи не са извършили. Предвид изложеното, не може да се приеме, че констатираното затъмнение на предните странични стъкла на автомобила /чрез залепване на фолио, ограничаващо видимостта/ е в отклонение на допустимите ограничения, поради което и НП относно нарушението по чл. 105, ал. 1 от ЗДвП следва да се отмени.

Относно нарушението на чл. 186, ал. 7 от ЗДвП: Съгласно разпоредбата на чл. 186, ал. 7 от ЗДвП издаден фиш, глобата по който не е платена доброволно в 7-дневен срок от датата на издаването му, се смята за влязло в сила  наказателно постановление и се изпраща за събиране на публичния изпълнител..Според чл. 190, ал. 3 от ЗДвП наложеното наказание "глоба" се заплаща в едномесечен срок от влизането в сила на наказателното постановление, електронен фиш или съдебното решение или определение на съда при обжалване. В конкретния казус описаното в НП деяние, изразяващо се в управление на моторно превозно средство с незаплатена в срока за доброволно заплащане глоба, наложена с фиш, е несъставомерно, тъй като разпоредбата на чл. 186, ал. 7 от ЗДвП не съдържа белезите на административно нарушение. Единствената последица от незаплащане на глобата, наложена с фиш в срока за доброволно изпълнение е изпращане на преписката на публичния изпълнител за нейното принудително събиране и за прилагане на принудителна административна мярка по чл. 171, т. 1, б. д от ЗДвП, но не и за налагане на административно наказание по чл. 185 от ЗДвП. На следващо място, в НП няма посочени № на фиш, наказващ орган, данни за датата на връчването му, за да може да бъде установено както от самия нарушител, така и от съда дали Д. е бил уведомен за издадения фиш/издадените фишове, размера на наложената глоба, дата на получаването му и съответно дали е изтекъл 7-дневния срок за доброволно плащане от датата на издаване на фиша. При това положение и в тази част обжалваното наказателно постановление се явява незаконосъобразно и като такова подлежи на отмяна.  

Досежно нарушението по чл. 175, ал. 1, т. 3 от ЗДвП: При съобразяване нормата на чл. 189, ал. 2 от ЗДвП и свидетелските показания на актосъставителя и свидетеля по акта /двамата служители на Сектор "ПП" при ОД на МВР - Велико Търново/, кредитирани от съда като непротиворечиви, достоверни и последователни, както и липсата на каквито и да било доказателства в противна насока, съдът намира, че е безспорно доказано, че жалбоподателят е извършил вмененото му нарушение по чл. 175, ал. 1, т. 3 от ЗДвП, а именно, че на посочените в АУАН и НП дата и място, като водач на МПС, е отказал да предаде и представи контролен талон  към СУМПС, като един от документите по чл. 100, ал. 1 от ЗДвП, които всеки водач е длъжен да носи и представи на извършващите проверка контролни органи. От страна на жалбоподателя няма представени никакви доказателства в подкрепа на твърденията му, оборващи свидетелските показания на двамата полицейски служители, възприели непосредствено и лично, че: „В този момент ни подаде контролния талон към свидетелството за управление /синия талон/, но когато се пресегнах да го взема, той заяви: „Това няма да ви го дам” и си го прибра при другите си документи. Заявихме му, че контролният талон трябва да бъде представен за проверката; той категорично отказа, заяви, че няма да го даде, въпреки че го видяхме и аз, и колегата ми, че беше у него… Водачът категорично отказа да представи контролния си талон”. „Водачът представи свидетелство за регистрация на автомобила и СУМПС, тогава видяхме, че контролният талон беше в него, беше го извадил, и колегата му заяви, че този документ също ще ни е необходим. Водачът отказа да го даде, каза: ”Не го нося”. Казахме му, че сме видели контролния талон и трябва да го представи. Каза: „Изчакайте да се консултирам с адвоката дали да ви го дам”. Проведе телефонен разговор, след това заяви: „Няма да ви го дам, не го нося”… Ние видяхме контролния талон у водача.” От всичко изложено са налага извод, че административнонаказващият орган е извършил правилна квалификация на деянието, за което е наложено съответното за извършеното нарушение наказание, в предвидения от закона минимален размер на глобата от 50,00 лева и към минималния размер на наказанието „Лишаване от право да управлява МПС” – за срок от 2 месеца /чл. 175, ал. 1, т. 3 от ЗДвП/, при съобразяване обществената опасност на деянието и сравнително високата лична обществена опасност на Д., отчитайки системните му нарушения на правилата за движение по пътищата съгласно приетата по делото справка за нарушител/водач. По гореизложените съображения, съдът намира, че обжалваното наказателно постановление на Началник група в Сектор "Пътна полиция" при ОД на МВР – Велико Търново в тази част, като правилно и законосъобразно следва да бъде потвърдено.

            Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

   

Р   Е   Ш   И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление 19-1275-001536 от 05.08.2019 г. на Началник група в Сектор "Пътна полиция" при ОД на МВР – Велико Търново, с което на Д.И.Д., ЕГН **********, с адрес: ***, за нарушения на чл. 98, ал. 1, т. 2 от ЗДвП; чл. 105, ал. 1 и чл. 186, ал. 7 от ЗДвП, на основание чл. 183, ал. 4, т. 9, пр. 1 от ЗДвП; чл. 185 от ЗДвП и чл. 185 от ЗДвП, са му наложени административни наказания "Глоба" в размер на 50,00 лева и по 20,00 лева за останалите две нарушения.

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление 19-1275-001536 от 05.08.2019 г. на Началник група в Сектор "Пътна полиция" при ОД на МВР – Велико Търново, с което на Д.И.Д., ЕГН **********, с адрес: ***, за нарушение и на основание чл. 175, ал. 1, т. 3 от ЗДвП са му наложени административни наказания "Глоба" в размер на 50,00 /петдесет/ лева и „Лишаване от право да управлява МПС” за срок от 2 /два/ месеца.

            Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Велико Търново в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.   

 

 

 

 

 

                                                           РАЙОНЕН СЪДИЯ: