Решение по дело №239/2021 на Софийски окръжен съд

Номер на акта: 52
Дата: 16 декември 2021 г. (в сила от 5 януари 2022 г.)
Съдия: Кристина Иванова Тодорова
Дело: 20211800200239
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 май 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 52
гр. С., 16.12.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
С. ОКРЪЖЕН СЪД, IV ПЪРВОИНСТАНЦИОНЕН НАКАЗАТЕЛЕН
СЪСТАВ, в публично заседание на шестнадесети декември през две хиляди
двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Кристина Ив. Тодорова
при участието на секретаря Камелия Люб. Василева
в присъствието на прокурора Бисера Здравкова Калпакчиева (ОП-С.)
като разгледа докладваното от Кристина Ив. Тодорова Административно
наказателно дело № 20211800200239 по описа за 2021 година
РЕШИ:
ПРИЗНАВА обвиняемия М. АНГ. М., роден на 02.12.1970 г. в гр.С., с адрес в
гр.Е. П., ул.“Е. П.“ № 20, вх.А, ет.4, ап.10, българин, български гражданин,
неосъждан, с висше образование, работи като адвокат, с ЕГН **********, ЗА
ВИНОВЕН в това, че на 26.07.2016 г., в Общинска служба „З." - гр.Е. П., е
представил в заявление за подпомагане за кампания 2016 г. с уникален
идентификационен номер /УИН/ 23/040716/83545 и уникален регистрационен
номер /УРН/ 421622 и Таблица за използвани парцели 2016 г. като неразделна
част от заявлението, неверни сведения, а именно, че ползва, обработва и
поддържа в добро земеделско и екологично състояние, земеделските площи в
следните парцели:
- 35821-63-2-1 с площ 13,78 хектара, заявен с начин на трайно ползване
„ливади за косене/постоянни пасища" в землището на с.К., общ. М., като в
действителност 6,22 хектара от парцела не са обработвани - не са поддържани
в добро земеделско и екологично състояние, реално не са ползвани и
стопанисвани;
1
- 35821-62-1-1 с площ 0,81 хектара, заявен с начин на трайно ползване
„ливади за косене/постоянни пасища" в землището на с.К., общ. М., като в
действителност 0,54 хектара от парцела не са обработвани - не са поддържани
в добро земеделско и екологично състояние, реално не са ползвани и
стопанисвани;
- 35821-62-3-1 с площ 5,81 хектара, заявен с начин на трайно ползване
„ливади за косене/постоянни пасища" в землището на с.К., община М., като в
действителност 0,94 хектара от парцела не са обработвани - не са поддържани
в добро земеделско и екологично състояние, реално не са ползвани и
стопанисвани;
- 35821-63-1-1 с площ 1,41 хектара, заявен с начин на трайно ползване
„ливади за косене/постоянни пасища" в землището на с.К., общ. М., като в
действителност 1,02 хектара от парцела не са обработвани - не са поддържани
в добро земеделско и екологично състояние, реално не са ползвани и
стопанисвани;
- 35821-63-2-1 с площ 13,77 хектара, заявен с начин на трайно ползване
„ливади за косене/постоянни пасища" в землището на с.К., общ. М., като в
действителност 5,18 хектара от парцела не са обработвани - не са поддържани
в добро земеделско и екологично състояние, реално не са ползвани и
стопанисвани;
- 35821-63-3-1 с площ 2,37 хектара, заявен с начин на трайно ползване
„ливади за косене/постоянни пасища" в землището на с.К., общ. М., като в
действителност 0,15 хектара от парцела не са обработвани - не са поддържани
в добро земеделско и екологично състояние, реално не са ползвани и
стопанисвани;
- 35821-63-4-1 с площ 1,27 хектара, заявен с начин на трайно ползване
„ливади за косене/постоянни пасища" в землището на с.К., общ. М., като в
действителност целият парцел с площ 1,27 хек. не е обработван - не е
поддържан в добро земеделско и екологично състояние, реално не е ползван и
стопанисван;
- 35821-63-5-1 с площ 2,85 хектара, заявен с начин на трайно ползване
„ливади за косене/постоянни пасища" в землището на с.К., общ. М., като в
действителност целият парцел с площ 1,27 хектара не е обработван - не е
поддържан в добро земеделско и екологично състояние, реално не е ползван и
2
стопанисван,
за да получи средства от фондове, принадлежащи на Европейски съюз,
или предоставени от Европейския съюз на българската държава, както и
средства, принадлежащи на българската държава, с които се съфинансират
проекти, финансирани със средства от тези фондове, както следва:
- за парцел 35821-63-2-1 сумата от 5914.22 лева, от които 1250.90 лева -
по „Схема за единно плащане на площ" /СЕПП/, 916.27 лева по „Схема за
преразпределително плащане" /СПП/, 784,78 лева по „Зелени директни
плащания" /ЗДП/, 1581.43 лева по Компенсаторни плащания /КП/ и 1380,84
лева по мярка 10 „Агроекология и климат";
- за парцел 35821-62-1-1 сумата от 551.48 лева, от които 116.64 лева - по
„Схема за единно плащане на площ" /СЕПП/, 85.44 лева по „Схема за
преразпределително плащане" /СПП/, 73.18 лева по „Зелени директни
плащания" /ЗДП/, 147.46 лева по Компенсаторни плащания /КП/ и 128,76,
лева по мярка 10 „Агроекология и климат";
- за парцел 35821-62-3-1 сумата от 893.78 лева, от които 189.04 лева - по
„Схема за единно плащане на площ" /СЕПП/, 138.47 лева по „Схема за
преразпределително плащане" /СПП/, 118.60 лева по „Зелени директни
плащания" /ЗДП/, 238.99 лева по Компенсаторни плащания /КП/ и 208,68,
лева по мярка 10 „Агроекология и климат";
- за парцел 35821-63-1-1 сумата от 967.92 лева, от които 205.13 лева - по
„Схема за единно плащане на площ" /СЕПП/, 148.33 лева по „Схема за
преразпределително плащане" /СПП/, 128.69 лева по „Зелени директни
плащания" /ЗДП/, 259.33 лева по Компенсаторни плащания /КП/ и 226,44,
лева по мярка 10 „Агроекология и климат";
- за парцел 35821-63-2-1 сумата от 4925.34 лева, от които 1014.75 лева -
по „Схема за единно плащане на площ" /СЕПП/, 763.06 лева по „Схема за
преразпределително плащане" /СПП/, 653.56 лева по „Зелени директни
плащания" /ЗДП/, 1317.01 лева по Компенсаторни плащания /КП/ и 1149,96,
лева по мярка 10 „Агроекология и климат";
- за парцел 35821-63-3-1 сумата от 180.66 лева, от които 38.21 лева – по
„Схема за единно плащане на площ", 27,99 лева по „Схема
преразпределително плащане" /СПП/, 23,97 лева по „Зелени директни
3
плащания" /ЗДП/, 48.31 лева по Компенсаторни плащания /КП/ и 42,18 лева
по мярка 10 „Агроекология и климат";
- за парцел 35821-63-4-1 сумата от 1207,56 лева, от които 255.41 лева –
по „Схема за единно плащане на площ" /СЕПП/, 187.08 лева по „Схема за
преразпределително плащане" /СПП/, 160,23 лева по „Зелени директни
плащания" /ЗДП/, 322.90 лева по Компенсаторни плащания /КП/ и 281,94 лева
по мярка 10 „Агроекология и климат";
- за парцел 35821-63-5-1 сумата от 2709.88 лева, от които 573.16 лева -
по „Схема за единно плащане на площ" /СЕПП/, 419.83 лева по „Схема за
преразпределително плащане" /СПП/, 359.58 лева по „Зелени директни
плащания" /ЗДП/, 724.61 лева по Компенсаторни плащания /КП/ и 632,70 лева
по мярка 10 „Агроекология и климат";
като общият размер на исканата субсидия е в размер на 17 350,84 лева,
от които 3670,24 лева по „Схема за единно плащане на площ" /СЕПП/,
2686,47 лева по Схема за преразпределително плащане /СПП/, 2302,59 лева
по „Зелени директни плащания" /ЗДП/, 4640,04 лева по „Компенсаторни
плащания“ и 4051,50 лева по мярка 10 „Агроекология и климат", от които
сумите по „Схема за единно плащане на площ" /СЕПП/, по „Схема за
преразпределително плащане" /СПП/ и по „Зелени директни плащания" /ЗДП/
са изцяло (100%) предоставени от ЕС на българската държава от Европейския
фонд за гарантиране на З.то /ЕФГЗ/, а по Компенсаторни плащания /КП/ и по
мярка 10 „Агроекология и климат", сумите са предоставени 75% от ЕС на
българската държава от Евпопейския фонд за гарантиране на З.то /ЕФГЗ/, а 25
% са предоставени от републиканския бюджет на Република България –
престъпление по чл.248а ал.2, във вр. с ал.1 от НК, поради което и на
основание чл.78а ал.1 от НК го освобождава от наказателна отговорност и му
налага административно наказание – ГЛОБА в размер на 1000 /хиляда/ лева.
ОСЪЖДА на основание чл.189 ал.3 от НПК обвиняемия М. АНГ. М., с
установена по делото самоличност, да заплати по сметка на С. окръжен съд
сумата от 400 /четиристотин/ лева, представляваща направени по делото
разноски.
Решението подлежи на обжалване и протестиране пред Апелативен съд
– гр.С. в 15-дневен срок, считано от днес.

4
Съдия при С. окръжен съд: _______________________
5

Съдържание на мотивите

Софийска окръжна прокуратура е внесла на основание чл.375 от НПК
материалите по досъдебно производство № 3286-ЗМ-119/2017 г. по описа на
ГД”Национална полиция”- МВР, с постановление от 29.04.2021 г., с което е
направила предложение на основание чл.78а ал.1 от НК, обвиняемия М. А.
М., с установена по делото самоличност, да бъде освободен от наказателна
отговорност и да му бъде наложено административно наказание за това, че на
26.07.2016 г., в Общинска служба „З." - гр.Е. П., е представил в заявление за
подпомагане за кампания 2016 г. с уникален идентификационен номер /УИН/
23/040716/83545 и уникален регистрационен номер /УРН/ 421622 и Таблица
за използвани парцели 2016 г. като неразделна част от заявлението, неверни
сведения, а именно, че ползва, обработва и поддържа в добро земеделско и
екологично състояние, земеделските площи в следните парцели:
- 35821-63-2-1 с площ 13,78 хектара, заявен с начин на трайно ползване
„ливади за косене/постоянни пасища" в землището на с.К., общ. М., като в
действителност 6,22 хектара от парцела не са обработвани - не са поддържани
в добро земеделско и екологично състояние, реално не са ползвани и
стопанисвани;
- 35821-62-1-1 с площ 0,81 хектара, заявен с начин на трайно ползване
„ливади за косене/постоянни пасища" в землището на с.К., общ. М., като в
действителност 0,54 хектара от парцела не са обработвани - не са поддържани
в добро земеделско и екологично състояние, реално не са ползвани и
стопанисвани;
- 35821-62-3-1 с площ 5,81 хектара, заявен с начин на трайно ползване
„ливади за косене/постоянни пасища" в землището на с.К., община М., като в
действителност 0,94 хектара от парцела не са обработвани - не са поддържани
в добро земеделско и екологично състояние, реално не са ползвани и
стопанисвани;
- 35821-63-1-1 с площ 1,41 хектара, заявен с начин на трайно ползване
„ливади за косене/постоянни пасища" в землището на с.К., общ. М., като в
действителност 1,02 хектара от парцела не са обработвани - не са поддържани
в добро земеделско и екологично състояние, реално не са ползвани и
стопанисвани;
- 35821-63-2-1 с площ 13,77 хектара, заявен с начин на трайно ползване
„ливади за косене/постоянни пасища" в землището на с.К., общ. М., като в
действителност 5,18 хектара от парцела не са обработвани - не са поддържани
в добро земеделско и екологично състояние, реално не са ползвани и
стопанисвани;
- 35821-63-3-1 с площ 2,37 хектара, заявен с начин на трайно ползване
„ливади за косене/постоянни пасища" в землището на с.К., общ. М., като в
действителност 0,15 хектара от парцела не са обработвани - не са поддържани
в добро земеделско и екологично състояние, реално не са ползвани и
стопанисвани;
1
- 35821-63-4-1 с площ 1,27 хектара, заявен с начин на трайно ползване
„ливади за косене/постоянни пасища" в землището на с.К., общ. М., като в
действителност целият парцел с площ 1,27 хек. не е обработван - не е
поддържан в добро земеделско и екологично състояние, реално не е ползван и
стопанисван;
- 35821-63-5-1 с площ 2,85 хектара, заявен с начин на трайно ползване
„ливади за косене/постоянни пасища" в землището на с.К., общ. М., като в
действителност целият парцел с площ 1,27 хектара не е обработван - не е
поддържан в добро земеделско и екологично състояние, реално не е ползван и
стопанисван,
за да получи средства от фондове, принадлежащи на Европейски съюз,
или предоставени от Европейския съюз на българската държава, както и
средства, принадлежащи на българската държава, с които се съфинансират
проекти, финансирани със средства от тези фондове, както следва:
- за парцел 35821-63-2-1 сумата от 5914.22 лева, от които 1250.90 лева -
по „Схема за единно плащане на площ" /СЕПП/, 916.27 лева по „Схема за
преразпределително плащане" /СПП/, 784,78 лева по „Зелени директни
плащания" /ЗДП/, 1581.43 лева по Компенсаторни плащания /КП/ и 1380,84
лева по мярка 10 „А. и к.";
- за парцел 35821-62-1-1 сумата от 551.48 лева, от които 116.64 лева - по
„Схема за единно плащане на площ" /СЕПП/, 85.44 лева по „Схема за
преразпределително плащане" /СПП/, 73.18 лева по „Зелени директни
плащания" /ЗДП/, 147.46 лева по Компенсаторни плащания /КП/ и 128,76,
лева по мярка 10 „А. и к.";
- за парцел 35821-62-3-1 сумата от 893.78 лева, от които 189.04 лева - по
„Схема за единно плащане на площ" /СЕПП/, 138.47 лева по „Схема за
преразпределително плащане" /СПП/, 118.60 лева по „Зелени директни
плащания" /ЗДП/, 238.99 лева по Компенсаторни плащания /КП/ и 208,68,
лева по мярка 10 „А. и к.";
- за парцел 35821-63-1-1 сумата от 967.92 лева, от които 205.13 лева - по
„Схема за единно плащане на площ" /СЕПП/, 148.33 лева по „Схема за
преразпределително плащане" /СПП/, 128.69 лева по „Зелени директни
плащания" /ЗДП/, 259.33 лева по Компенсаторни плащания /КП/ и 226,44,
лева по мярка 10 „А. и к.";
- за парцел 35821-63-2-1 сумата от 4925.34 лева, от които 1014.75 лева -
по „Схема за единно плащане на площ" /СЕПП/, 763.06 лева по „Схема за
преразпределително плащане" /СПП/, 653.56 лева по „Зелени директни
плащания" /ЗДП/, 1317.01 лева по Компенсаторни плащания /КП/ и 1149,96,
лева по мярка 10 „А. и к.";
- за парцел 35821-63-3-1 сумата от 180.66 лева, от които 38.21 лева – по
„Схема за единно плащане на площ", 27,99 лева по „Схема
преразпределително плащане" /СПП/, 23,97 лева по „Зелени директни
2
плащания" /ЗДП/, 48.31 лева по Компенсаторни плащания /КП/ и 42,18 лева
по мярка 10 „А. и к.";
- за парцел 35821-63-4-1 сумата от 1207,56 лева, от които 255.41 лева –
по „Схема за единно плащане на площ" /СЕПП/, 187.08 лева по „Схема за
преразпределително плащане" /СПП/, 160,23 лева по „Зелени директни
плащания" /ЗДП/, 322.90 лева по Компенсаторни плащания /КП/ и 281,94 лева
по мярка 10 „А. и к.";
- за парцел 35821-63-5-1 сумата от 2709.88 лева, от които 573.16 лева -
по „Схема за единно плащане на площ" /СЕПП/, 419.83 лева по „Схема за
преразпределително плащане" /СПП/, 359.58 лева по „Зелени директни
плащания" /ЗДП/, 724.61 лева по Компенсаторни плащания /КП/ и 632,70 лева
по мярка 10 „А. и к.";
като общият размер на исканата субсидия е в размер на 17 350,84 лева,
от които 3670,24 лева по „Схема за единно плащане на площ" /СЕПП/,
2686,47 лева по Схема за преразпределително плащане /СПП/, 2302,59 лева
по „Зелени директни плащания" /ЗДП/, 4640,04 лева по „Компенсаторни
плащания“ и 4051,50 лева по мярка 10 „А. и к.", от които сумите по „Схема
за единно плащане на площ" /СЕПП/, по „Схема за преразпределително
плащане" /СПП/ и по „Зелени директни плащания" /ЗДП/ са изцяло (100%)
предоставени от ЕС на българската държава от Европейския фонд за
гарантиране на З.то /ЕФГЗ/, а по Компенсаторни плащания /КП/ и по мярка 10
„А. и к.", сумите са предоставени 75% от ЕС на българската държава от
Евпопейския фонд за гарантиране на З.то /ЕФГЗ/, а 25 % са предоставени от
републиканския бюджет на Република България – престъпление по чл.248а
ал.2, във вр. с ал.1 от НК.
В съдебното заседание пред настоящата инстанция, представителят на
Софийска окръжна прокуратура поддържа изцяло направеното предложение
по реда на чл.375 НПК за освобождаване на обвиняемия М. от наказателна
отговорност за престъплението по чл.248а ал.2, вр. ал.1 от НК, като заявява,
че извършването му от същия, е доказано по несъмнен и категоричен начин от
доказателствената съвкупност. Счита, че попадащите в обхвата на последната
– гласни и писмени доказателства, и експертни заключения, дават основание
за категоричен извод за виновността му в извършването на процесното
престъпление. Прокурорът от СОП твърди и, че посредством събраните по
делото доказателствени материали, се установява непротиворечива
фактическа обстановка, която е напълно идентична с описаната такава в
обвинителния акт. Съобразно установените, доказателствено обезпечени
факти, прокурорът от СОП претендира да бъде постановена присъда, с която
да бъде признат подсъдимия за виновен в извършването на инкриминираното
му престъпно деяние. В тази насока държавният обвинител твърди, че
признаците от обективна страна на престъплението, несъмнено се
установяват от обстоятелствата, че същия в подаденото пред ОС”З.”
заявление за финансово подпомагане с предоставени от ЕС средства, е
3
декларирал, че поддържа в добро земеделско и екологично състояние
процесните имоти, а същевременно при извършената от компетентните
органи проверка на място, се установило, че имотите не са били обработвани
и поддържани в такова състояние. Поддържа още, че подсъдимият е
осъществил и от субективна страна състава на инкриминираното му
престъпление, тъй като същият е съзнавал, че към момента на заявяването им,
имотите не са били в добро земеделско и екологично състояние, но въпреки
това е декларирал, че ги поддържа в такова състояние. С тези аргументи,
прокурорът от СОП претендира обвиняемия М.М. да бъде признат за виновен
в извършването на това престъпление, като бъде освободен от наказателна
отговорност с налагане на административно наказание. По отношение на
административното наказание, което следва да бъде наложено на обвиняемия,
представителят на държавното обвинение изразява становище, че предвид
имущественото му състояние и липсата на причинени от деянието вредни
последици, следва същото да бъде определено около минималния размер.
В съдебните прения по настоящото производство, обвиняемия М. А. М.
изразява становище, че всички събрани в хода на съдебното следствие
доказателства, по категоричен начин оборват обвинителното твърдение, че
той е осъществил състава на престъпление по чл.248а ал.2, вр. ал.1 от НК.
Аргументацията в тази насока е свързана с твърдения за несъмнена
установеност по делото на факта, че обвиняемия е бил в обективна
невъзможност да поддържа и обработва процесните земеделски имоти,
поради влошени метеорологични условия през въпросната година. Твърди се,
че в тази насока следва да бъдат обективно оценени събраните по делото
гласни доказателства, чрез разпита на свидетелите Н.Т. и Й.П., които дават
категорични сведения именно относно този факт. Отрича се от обвиняемият
съставомерността на инкриминираната му престъпна деятелност и поради
факта, че към момента на заявяването на процесните имоти в Общинската
служба, същите са били с ниска растителност и не са се нуждаели от
обработване, т.е. били са съответни на декларираното добро земеделско
състояние. По тези съображения, обвиняемият М.М. моли за постановяването
на решение, с което да бъде признат за невиновен и оправдан по
повдигнатото му обвинение за извършено престъпление по чл.248а ал.2, вр.
ал.1 от НК.
Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства поотделно и
в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните, прие за установено
следното от фактическа страна:
Обвиняемият М. А. М. е роден на **.**.**** г. в гр.С.. Същият живее в
гр. Е. П. на адрес ул. „Е. П.” № **, вх. *, ет. 4, ап. **. Адвокат по професия.
На 27.06.2016 г. обв. М. А. М. се явил в Общинска служба ,З.” гр. Е. П.,
като заявил, че желае да кандидатства по схемите и мерките за директни
плащания на площ пред Държавен фонд „З.”.
На същата дата, в общинска служба „З.“, обвиняемия М. подал заявление
4
с УРН 421622 за подпомагане по следните програми за подпомагане на
земеделските стопани: 1.„Схема за единно плащане на площ” /СЕПП/,
1.0„Схема за преразпределително плащане” /СПП/, 1.2 „Схема за плащане на
селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната
среда - зелени директни плащания /ЗДП/, „Необлагодетелствани райони”-
мярка 13.1/НР 1 - Планински райони и Мярка 10 „А. и к.“, направление
„Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна
стойност”.
„Схемата за единно плащане на площ” /СЕПП/ представлява схема'за
подпомагане, финансирана със средства от „Европейския фонд за гарантиране
на З.то” /ЕФГЗ/ на земеделски стопани, които ползват земеделски площи на
територията на Република България. Средствата за подпомагане по СЕПП, за
2016 г., са изцяло предоставени от Европейския съюз на българската държава.
Програмата за подпомагане на земеделските стопани
„Необлагодетелствани райони” обхваща две мерки от „Програмата за
развитие на селските райони 2007-2013 г”: мярка 211 - „Плащания на
земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони” / НР1/ и
мярка 212 - „Плащания на земеделски стопани в райони с ограничения,
различни от планинските райони” /НР2/.
Средствата по програмата „Необлагодетелствани райони“ НР1 и НР2 са
предоставени от Европейския съюз на българската държава чрез
„Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони” /ЕЗФРСР/ в
размер на 82 % и от държавния бюджет на Република България в размер на 18
%.
Средствата по Мярка 10 „А. и к.“; направление „Възстановяване и
поддържане на затревени площи с висока природна стойност“ /ВПС -1/ са
предоставени от Европейския съюз на българската държава чрез
„Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони” /ЕЗФРСР/ в
размер на 75 % и от държавния бюджет на Република България в размер на 25
%.
Според нормативните регламенти, за подпомагане по посочените схеми
могат да кандидатстват земеделски стопани физически или юридически лица,
които реално ползват земеделска земя на територията на страната.
Размерът за единно плащане на площ се определя за хектар.
Задължително условие, за да бъде отпусната помощ е земите, с които се
кандидатства е да бъдат поддържани в добро земеделско и екологично
състояние.
Министърът на З.то и храните след съгласуване с Европейската комисия
одобрява със заповед условията за поддържане на земята в добро земеделско
и екологично състояние.
Лицата, които ползват земеделска земя подават Общо заявление за
подпомагане по схемите и мерките по образец. Общото заявление за
5
подпомагане включва заявление за регистрация и заявление за
подпомагане.Общото заявление за подпомагане по схемите и мерките
съдържа:идентификация на кандидата за подпомагане;схемите по които се
иска подпомагане; идентификация на земеделските парцели, за които се
кандидатства за подпомагане с посочване на площта в хектари до втория
десетичен знак и местонахождението на парцела, определено върху картен
материал от Интегрираната система за административен контрол /ИСАК/.
Интегрираната система за административен контрол /ИСАК/ служи за
изпълнение функциите на Разплащателната агенция и се състои от: система за
регистрация на кандидатите и на заявленията за подпомагане; система за
идентификация на земеделските парцели, система за идентификация и
регистрация на животните и интегрирана система за контрол.
Земеделските площи, за които кандидата иска подпомагане е необходимо
да бъдат регистрирани в Системата за идентификация на земеделските
парцели /СИЗП/.
СИЗП е географска информационна система, създадена въз основа на
фотоизображения чрез дигитализиране на физически блокове и блоковете на
земеделски стопанства.
В системата се включват и географски данни и идентификационни
кодове на физическите блокове и блоковете на земеделски стопанства,
ползвателите и начинът на трайно ползване.
Системата за регистрация на кандидатите и на заявленията за
подпомагане /СРКЗП/ и Системата за идентификация на земеделски парцели
/СИЗП/ са част от Интегрираната система за администриране и контрол.
Съгласно Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на
заявления по схемите и мерките за директни плащания заявленията за
подпомагане се подават от кандидатите в Общинска служба "З.” по
местонахождение на земеделските имоти.
Кандидата или бенефициента, желаещ да бъде участник по някои от
схемите /СЕПП, НД, НР1/ трябва да предостави лична карта и удостоверение
от банка за активна банкова сметка, както и да е запознат с местоположението
на имотите за които ще кандидатства.
Кандидатът попълва саморъчно заявление за входяща регистрация по
образец, което като неразделна част включва и Таблица за използваните
парцели.
При първоначалното въвеждане в регистъра кандидатите за
подпомагане получават уникален регистрационен номер /УРН/, с който
участват във всички схеми и мерки за подпомагане. Регистрационният номер
не може да се прехвърля и при последващо кандидатстване този УРН е
непроменяем. Заявлението съдържа и декларативна част, в която кандидатът
декларира „че към подаване на настоящото заявление земеделските парцели с
които кандидатства за подпомагане отговарят на Условията за поддържане на
6
земята в добро земеделско и екологично състояние, определени със заповед
на министъра на З.то и храните”.
Служител при Общинска служба „З.” приема заявлението, като оказва
помощ на кандидатите за подпомагане.
След като служител от съответната Общинска служба „З.” приеме
заявлението с всички необходими документи, въвежда данните в ИСАК. След
въвеждане на данните за кандидата съответният служител от общинската
служба З. пристъпва към регистрация на заявените парцели.
Служителят на екран на компютъра извиква и показва поредното
землище, според списъка от Таблицата за използваните парцели. По указания
на кандидата идентифицира и очертава границите на парцела.
Очертаването се извършва с поставяне на точки по границите по
парцелите, като те се показват от кандидата. Поставените точки се свързват с
линии до получаването на завършен контур и ако кандидатът потвърди, че
това именно е парцела се преминава с бутон „запис на парцел”, при което се
генерира номер на парцел. Системата автоматично генерира номер, който се
състои от ЕКТ на землището, номер на физическия блок - БЗС или парцел в
БЗС.
След очертаването служителят пита кандидатът какъв е начина на трайно
ползване на парцела т.е. дали е обработваема земя, пасище, ливада и т.н. След
горното се пристъпва към отпечатване картата на очертания парцел на
хартиен носител. Картата има декларативна част, в която кандидатът
декларира: „Потвърждавам, че заявявам участие по схемите и мерките за
директни плащания на площ изчертания Блок за земеделско стопанство”.
Картата се подписва от кандидата.
След горното се преминава към изчертаване на всеки пореден и заявен
парцел в заявлението, докато се изчертаят и регистрират всички парцели,
които са заявени.
Когато се приключи с изчертаването на всички заявени парцели, които
кандидатът е заявил се натиска в системата бутон „Край на заявлението за
подпомагане”, при което автоматично се принтира на хартиен носител
Заявление за подпомагане и Таблица за използваните парцели. В тях
автоматично са се генерирали данните, посочени от бенефициента в
заявлението за входяща регистрация. Общото заявление за подпомагане,
ведно с таблица за използваните парцели,картите, копие от лична карта на
кандидата и удостоверение за налична банкова сметка на бенефициента се
предават от служител при Общинска служба „З.” в Държавен фонд „З.” —
Разплащателна агенция.
В отдел „Прилагане на схемите и мерките за подпомагане” към ДФЗ
заявлението се обработва и проверява за наличие на всички изискуеми данни
от първи и втори експерт. В случай, че съдържа всички задължителни данни
общото заявление за подпомагане получава уникален идентификационен
7
номер /УИН/. След това проверката и контрола преминават в Отдел
„Директни плащания на площ” както и в отдел „Технически инспекторат”.
На горепосочената дата - 27.06.2016 г., пред Общинска служба „З.” в
гр.Е. П., обвиняемият М. А. М. подал заявление за подпомагане 2016 г. с
уникален регистрационен номер /УРН/ 421622 и приложената към него
неразделна част Таблица за използваните парцели 2016 г.
Заявлението било прието и обработено от свидетеля П. Н. П. - главен
експерт при Общинска служба „З.” гр. Е. П.. Заявените от бенефициента
терени били 9 броя с обща площ 45,96 хектара и се намирали в землища на
село К. и село С., община М., Софийска област. В заявлението обвиняемия М.
кандидатствал по схемите и мерките - СЕПП, СПП, ЗДП, НР1 и Мярка 10 „А.
и к.“, направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с
висока природна стойност“ /ВПС -1/. Всички парцели са били заявени
култура с 315000 - ливади за косене (постоянни пасища).
Очакваният размер на субсидията по заявлението на бенефициента М.
била, както следва: по директни плащания по СЕПП се полага по 201,11 лева
на хектар, или общо 9243,02 лв., по 1.0 „Схема за преразпределително
плащане” /СПП/ се полага по 147,31 лева на хектар, или общо 4419,33 лева,
по „Схема за плащане на селскостопански практики, които са благоприятни
за климата и околната среда - зелени директни плащания /ЗДП/ - 126,17 лв. на
хектар, или общо 5798,77 лева, по мярка 13.1/НР 1 - Планински райони 254,25
лева, или общо 11 685,51 лева и Мярка 10 „А. и к.“ - Възстановяване и
поддържане на затревени площи с висока природна стойност /ВПС -1/ -
222,00 лева на хектар, или общо 10203,25 лева. Общият размер на очакваната
субсидия е 41 349.88 лева.
Средствата по схемата за единно плащане на площ /СЕПП/ за кампания
2016 г. са изцяло (100%) осигурени от Европейския фонд за гарантиране на
З.то (ЕФГЗ). Средствата по схемата СПП /Схема за преразпределително
плащане/ за кампания 2016 г. са изцяло (100%) осигурени от Европейския
фонд за гарантиране на З.то (ЕФГЗ).
Средствата по схемата за плащане за селскостопански практики, които
са благоприятни за климата и околната среда — зелени директни плащания
(ЗДП) за кампания 2016 г. са изцяло (100%) осигурени от Европейския фонд
за гарантиране на З.то (ЕФГЗ).
Средствата за компенсаторни плащания в планински райони - подмярка
13.1/НР1 се осигуряват 82% от Европейски земеделски фонд за развитие на
селските райони (ЕЗФРСР) и 18% от държавния бюджет на Република
България.
Средствата по Мярка 10 „А. и к.“, направление „Възстановяване и
поддържане на затревени площи с висока природна стойност (ВПС - 1) се
осигуряват 75% от Европейски земеделски фонд за развитие на селските
райони (ЕЗФРСР) и 25% от държавния бюджет на Република България.
8
Свидетелят П. Н. П. изчертал по указания на обвиняемия М. парцелите,
посочени в заявлението, като всички карти били подписани от последния.
Обвиняемият М.М. подписал и заявлението за подпомагане 2016 г.,
като на гърба на същото се подписал и в нарочна секция „Декларации”,
където са посочени основните изисквания и задължения към заявителя.
Подписвайки тази част от заявлението - „Декларации” се приема, че
деклараторът е полагал към момента необходимите грижи за парцелите, а
именно че ги ползва, обработва и ги поддържа в добро земеделско и
екологично състояние.
В отдел „Прилагане схемите и мерките за подпомагане”, заявлението на
обв. М. е обработено и проверено от свидетелката Г.Б. К. - З. - главен експерт
в ДФ „З.”, след което е проверено от втори експерт при ДФ „З.“- М. Б. С..
След приключване на проверките е генериран УИН на така подаденото
заявление 23/040716/83546.
Със Заповеди № № 314356/29.08.2016 г. и 323869/12.09.2016 г. на
началника на отдел „Регионален технически инспекторат” към ДФЗ е било
възложено на свидетеля В. Л. С. — старши експерт, извършване проверка на
място на заявените парцели от кандидата за подпомагане с УИН
23/040716/83546 и УРН 421622.
Със Заповед № РД 11-1663/12.09.2019 г. на изпълнителния директор на
БАБХ, е възложеното проверката по заявлението на обв. М. да бъде
извършена заедно със служител на БАБХ, свидетелката Л. В. Ил. - началник
отдел „Растителна защита“.
Проверката от свидетелите С. и И. била извършена в периода 08.09.2016
г. — 09.11.2016 г. За извършването на проверката, обвиняемия М. бил
уведомен по телефона, съгласувани били дата и част за провеждането й, но М.
не се явил и не присъствал на извършването й. Същият се запознал с
резултатите от проверката, по телефона, като не е подписвал изготвения за
същата контролен лист.
В контролния лист /КЛ/ от проверката свидетелят В. Л. С. подробно е
измерил всеки от деветте БЗС /парцели/ с GPS устройство и отразил в КЛ
допустимите площи за подпомагане, като е подкрепил проверката с направата
на цветни снимки.
Свидетелят В. Л. С. използвал GPS за измерване на заявените парцели и
фотоапарат за заснемане на парцелите, отразяващи състоянието им към
момента на проверката. Направени са били 138 броя цветни снимки на
заявените, 9 броя парцели
Проверката на място по мярка 10 „А. и к.“ била извършена от свидетеля
Л. В. Ил., за което е изготвен контролен лист.
При извършената проверка на място от свидетелката Л. В. Ил. е
констатирано, че по отношение на 8 /осем/ от заявените парцели не е спазено
изискването „задължително поддържане на съществуващите постоянни
9
пасища, мери и ливади от нежелана растителност, а именно: орлова папрат,
чемерика, айлант и аморфа. Установено било, че Национален стандарт 7в е
бил спазен единствено по отношение на земеделски парцел БЗС № 67636-336-
2-1, с площ 0,83 ха, находящ се в землището на с. С., община М., като е
спазено изискването за „задължително поддържане на съществуващите
постоянни пасища, мери и ливади от нежелана растителност - орлова папрат,
чемерика, айлант и аморфа.
По делото е назначена и изготвена агрономическа експертиза /л.9-28, т.3
от ДП/ от заключението, по която се установява, че заявените за подпомагане
от обвиняемия М. А. М. затревени площи, не са били поддържани в добро
земеделско и екологично състояние, поради което същите на се годни за
подпомагане по схемите и мерките за директни плащания на площ. За да
достигне до този извод, вещото лице е съобразило и съответно посочило в
заключението си условията за допустимост на имтотите за подпомагане по
схемите и мерките за директни плащания, а именно: В заповед № РД 09-
582/21.07.2009 г. на МЗХ, на основание чл.42 от Закона за подпомагане на
земеделските производители и във връзка с приложение 3 от Регламент /ЕО/
№ 73/2009 на Съвета от 19.01.2009 г. за установяване на общи правила за
схеми за директно подпомагане в рамките на Общата селскостопанска
политика са одобрени „Условия за поддържане на земята в добро земеделско
и екологично състояние с национални стандарти”. Националните стандарти
са задължители за изпълнение от всички земеделски стопани и/или
ползватели на земеделски земи, които получават подпомагане по различни
схеми на Общата селскостопанска политика. В национален стандарт 4.2 е
предвидено, че е задължително постоянните пасища и ливади да се почистват
от нежелана храстовидна разстителност, да се провежда борба с агресивни и
устойчиви растителни видове – орлова папрат, чемерика, айлант, аморфа и
къпина. В Наредба № 5/10.03.2010 г. също са посочени условията за
допустимост за подпомагане на земеделските парцели, като едно от тях е, че
веднъж в годината трябва да се извършва едно покосяване на тревните площи
и/или ще се пашуват от животни. Посочено е още от експертът, че за
планинските райони, каквито са заявените площи за подпомагане от
обвиняемия М., крайния срок за покосяване е 15.08.2012 г.
Във връзка с така даденото заключение, експертът е отбелязал още и, че
при изследване на предоставения му снимков материал на процесните имоти,
същия е констатирал наличие в последните на петна и ивици от орлова
папрат, храсти /къпини, шипки и др./, навлизане на горска растителност,
както и неокосена тревна растителност. Тези обективни данни са дали
основание на експертът категорично да заключи, че покосяване на заявените
за подпомагане от обвиняемия имоти, до момента на проверката от РТИ на
09.09.2016 г., не е било извършвано.
Видно от заключението на изготвената съдебно-почеркова експертиза
№ 66/2018 г. /л.л.37-41, т.3 от ДП/, подписите, съдържащи се в заявление за
подпомагане 2016 с УИН 2304071683545 и в Таблица за използваните
10
парцели, неразделна част от заявлението на кандидата М.М., в приложение за
кандидатстване по мярка 10 „А. и к.”, в декларация за запознаване с
определенията за нередност от 27.06.2016 г., в декларация по чл.19 и чл.20 от
ЗЗЛД, в Таблица на заявените площи по направление и дейности по мярка 10
„А. и к.” и в карти-блок на земеделското стопанство, са положени от
обвиняемия М. А. М..
От заключението на агротехническата експертиза /л.41-58, т.5 от ДП/ се
установява следното: бенефициентът М.М. кандидатства с 9 броя парцели
пред ДФ”З.” за финансово подпомагане по следните схеми и мерки за
директни плащания на площ през 2016 г. – „Схема за единно плащане на
площ” – 16 бр. парцели на площ от 45,96 ха.; „Схема за преразпределително
плащане”; „Схема за плащане за селскостопански практики, които са
благоприятни за климата и околната среда”; Мярка 13”Неблагоприятни
райони” - 16 бр. парцели на площ от 45,96 ха.; Мярка 13.1/НР1 – Планински
райони - 16 бр. парцели на площ от 45,96 ха.; Мярка 10/Възстановяване и
поддържане на затревени площи с висока природна стойност - 16 бр. парцели
на площ от 45,96 ха. Експертът е посочил подробно в заключението си всеки
парцел от зявените от обвиняемия за подпомагане земеделски парцели
/номер, площ/, как е поддържан и каква част от него отговаря и съответно
каква не отговаря на условията за поддържане в добро земеделско състояние.
Посочил е и, че размерът на субсидията по така заявените площи за
подпомагане от обвиняемия М., за кампания 2016 г., е 41 349,88 лева.
Извършена е по делото и финансово-счетоводна експертиза /л.68-72, т.5
от ДП/, която е изчислила и посочила размера на субсидиите, които
бенефициентът М.М. би получил за всеки един от необработваемите парцели,
по всяка една от схемите и мерките за подпомагане, както и общия размер на
всички заявени необработваеми площи, възлизащ на сумата от 17 350,84
лева.
Така възприетата от съда фактическа обстановка се доказва по
безспорен и непротиворечив начин от събраните по делото и преценени от
съда, съобразно разпоредбата на чл.378 ал.2 от НПК доказателства и
доказателствени средства, а именно: показания на свидетелите Й. Ст. П., Л. В.
Ил., В. Л. С., Н. Т. Т., Г.Б. К.-З., П. Н. П., Д. В. В.; заключенията на
назначените и изготвени по делото експертизи – агрономическа експертиза
/л.9-28, т.3 от ДП/, съдебно-почеркова експертиза № 66/2018 г. /л.л.37-41, т.3
от ДП/, агротехническата експертиза /л.41-58, т.5 от ДП/ финансово-
счетоводна експертиза /л.68-72, т.5 от ДП/, чрез събраните по делото писмени
доказателства, прочетени и приети по реда на чл.283 от НПК – протокол за
архивиране на досие, заповед,контролен лист за проверка на място, заявление
за входяща регистрация 2016 г., таблица за използваните парцели, ксерокопие
на лична карта, заявление за подпомагане 2016 г., справка за съдимост на
подсъдимия.
Съдът кредитира изцяло показанията на свидетелите Л.И., В.С., Г.К.-З.
11
и П.П., дадени в хода на съдебното следствие и тези от първата фаза на
процеса, преценени съобразно разпоредбата на чл.378 ал.2 от НПК. Същите
са кореспондиращи си, непротиворечиви, последователни и обективни.
Относно конкретно възприетите и възпроизведени от тези свидетели факти,
които имат значение за изясняване на делото и които са приети за безспорно
установени, съставът на СОС не констатира никакво съществено вътрешно
противоречие в показанията на тези свидетели, както и не намери такова
противоречие с останалия доказателствен материал. Показанията на
посочените свидетели взаимно се допълват, кореспондират по между си и
съпоставени със събраните по делото писмени доказателства, установяват по
категоричен начин релевантните по делото обстоятелства, касаещи предмета
на доказване, а именно факта на подаване в ОСЗ гр.Е. П. на заявление за
подпомагане 2016 г. от страна на обвиняемия М., с което същия е заявил
желание да кандидатства по схемите и мерките за директни плащания на
площ за кампания 2016 г. пред ДФ”З.”; факта, че обвиняемият е подписал
посоченото заявление, включително и неговата декларативна част, с което е
заявил, че към датата на депозирането му конкретните земеделски парцели, с
които кандидатства за европейска финансова помощ, отговарят на условията
за добро земеделско и екологично състояние, определени със заповед на
министъра на З.то и храните; факта на извършената от Технически
инспекторат при ДФ”З.” проверка на място на заявените от обвиняемия
земеделски имоти, начина на извършването й и резултатите от нея
/установеното несъответствие между действителното състояние на
процесните имоти и декларираното такова на същите в подаденото от
обвиняемия заявление/; условията, реда и процедурата за кандидатстване на
земеделските стопани по схемите и мерките за директни плащания на площ
пред ДФ”З.”.
По отношение на така очертаните факти, е налице съвпадение в
показанията на посочените свидетели, и в частност – свидетелските показания
на И., С., З. и П. се подкрепят от останалия събран по делото доказателствен
материал, а именно: показанията на свидетелите Н.Т. и Й.П., които били в
договорни отношения с обвиняемия за машинно почистване на процесните
имоти и които са дали сведения, че през въпросната 2016 г. са извършили
почистването на тези имоти едва през месец октомври; писмените
доказателствени средства, материализиращи конкретна информация, относно
депозираното от обвиняемия в ОСЗ заявление за подпомагане на земеделски
стопани, посочените в него земеделски парцели, с които кандидатствал за
подпомагане и обективараната в същото декларация от страна на обвиняемия,
че поддържа тези парцели в добро земеделско и екологично състояние към
датата на заявлението, както и относно извършената от компетентните органи
проверка на мястото на имотите и резултатите от нея /заявление за
подпомагане 2016 и Таблица за иползваните парцели 2016 г., констативен
протокол № 00187, контролен лист /доклад за проверка/, протокол за
ахивиране издаден от РТИ-С./; заключението на съдебно-почерковата
12
експертиза, съдържаща данни за това, че така депозираното от обвиняемия
заявление за подпомагане на земеделски стопани и всички придружаващи го
документи, действително са подписани от него; заключенията на
агрономическата и агротехническата експертизи, установяващи, че заявените
за подпомагане от обвиняемия затревени площи, не са били поддържани в
добро земеделско и екологично състояние, поради което същите на са годни
за подпомагане по схемите и мерките за директни плащания на площ.
Съдът не намери никакви основания да не даде вяра на заключенията по
назначените и изготвени делото агрономическа експертиза /л.9-28, т.3 от ДП/,
съдебно-почеркова експертиза № 66/2018 г. /л.л.37-41, т.3 от ДП/,
агротехническата експертиза /л.41-58, т.5 от ДП/ финансово-счетоводна
експертиза /л.68-72, т.5 от ДП/, тъй като тези заключения са обективно и
компетентно изготвени, и с оглед на данните по делото не възниква никакво
съмнение относно тяхната достоверност.
Този съдебен състав прие, че на депозираните в хода на съдебното
следствие, показания на свидетелите Н.Т., Й.П. и Д. В. принципно следва да
се даде вяра, доколкото кореспондират с другите събрани по делото
доказателства, досежно значимите факти, които установяват – наличието на
договорни отношения на обвиняемия със свидетеля Т. за механизирано
почистване на процесните земеделски имоти; непочистването на последните
през месеците юни-септември 2016 г.; направените неуспешни опити от
страна на свидетелите Т. и П. да се придвижат до земите с механизираната
техника.
Поддържаната от обвиняемият теза, по същество свеждаща се до
твърдения за обективна невъзможност същия да поддържа имтотите в добро
земеделско и екологично състояние, поради лошите метеорологични условия,
не може обаче да бъде успешно подкрепена от посочените свидетелски
показания. Задължение на обвиняемия, като земеделски стопанин,
кандидатстващ пред ДФ”З.” за подпомагане с европейска финансова помощ, е
да поддържа имотите, с които кандидатства, в добро земеделско и екологично
състояние. В случая, за планинските райони, каквито са заявените площи за
подпомагане от обвиняемия М. се изисква да бъдат почистени от нежелана
храстовидна разстителност, като веднъж в годината /до крайния срок
15.08.2016 г./ трябва да се извършва едно покосяване на тревните площи
и/или да се пашуват от животни. Несъмнено се установи по делото, че
покосяване на заявените за подпомагане от обвиняемия имоти, до момента на
проверката от РТИ на 09.09.2016 г., не е било извършвано, въпреки че на
датата 27.06.2016 г. обвиняемия М. е декларирал във въпросното заявление за
подпомагане точно обратното – че имотите му се поддържат в добро
земеделско и екологично състояние. Обстоятелството, че свидетелите Й. и Т.
са правили опити /единствено два пъти през въпросната година, съгласно
показанията им/ да обработят процесните имоти, но не са могли да се
придвижат до тях с механизирана техника, поради падналите валежи, не може
да освободи М. от това му задължение на земеделски стопанин,
13
кандидатстващ за евпроейска субсидия, доколкото същия е разполагал с
достатъчно време – до крайния срок за почистване на пасищата 15.08.2016 г.,
за да приведе имотите си в съотвествие с изискванията /условията/ за
поддържането им в добро земеделско и екологично състояние.
При така възприетата фактическа обстановка, съдът направи следните
изводи от правна страна:
Въз основа на анализа на събраните по делото доказателства, преценени
поотделно и във взаимната им връзка, се установява по един несъмнен и
категоричен начин, че обвиняемият М.М. на датата 26.07.2016 г., в Общинска
служба „З." - гр.Е. П., е представил в заявление за подпомагане за кампания
2016 г. с уникален идентификационен номер /УИН/ 23/040716/83545 и
уникален регистрационен номер /УРН/ 421622 и Таблица за използвани
парцели 2016 г. като неразделна част от заявлението, неверни сведения, а
именно, че ползва, обработва и поддържа в добро земеделско и екологично
състояние, земеделските площи в следните парцели:
- 35821-63-2-1 с площ 13,78 хектара, заявен с начин на трайно ползване
„ливади за косене/постоянни пасища" в землището на с.К., общ. М., като в
действителност 6,22 хектара от парцела не са обработвани - не са поддържани
в добро земеделско и екологично състояние, реално не са ползвани и
стопанисвани;
- 35821-62-1-1 с площ 0,81 хектара, заявен с начин на трайно ползване
„ливади за косене/постоянни пасища" в землището на с.К., общ. М., като в
действителност 0,54 хектара от парцела не са обработвани - не са поддържани
в добро земеделско и екологично състояние, реално не са ползвани и
стопанисвани;
- 35821-62-3-1 с площ 5,81 хектара, заявен с начин на трайно ползване
„ливади за косене/постоянни пасища" в землището на с.К., община М., като в
действителност 0,94 хектара от парцела не са обработвани - не са поддържани
в добро земеделско и екологично състояние, реално не са ползвани и
стопанисвани;
- 35821-63-1-1 с площ 1,41 хектара, заявен с начин на трайно ползване
„ливади за косене/постоянни пасища" в землището на с.К., общ. М., като в
действителност 1,02 хектара от парцела не са обработвани - не са поддържани
в добро земеделско и екологично състояние, реално не са ползвани и
стопанисвани;
- 35821-63-2-1 с площ 13,77 хектара, заявен с начин на трайно ползване
„ливади за косене/постоянни пасища" в землището на с.К., общ. М., като в
действителност 5,18 хектара от парцела не са обработвани - не са поддържани
в добро земеделско и екологично състояние, реално не са ползвани и
стопанисвани;
- 35821-63-3-1 с площ 2,37 хектара, заявен с начин на трайно ползване
„ливади за косене/постоянни пасища" в землището на с.К., общ. М., като в
14
действителност 0,15 хектара от парцела не са обработвани - не са поддържани
в добро земеделско и екологично състояние, реално не са ползвани и
стопанисвани;
- 35821-63-4-1 с площ 1,27 хектара, заявен с начин на трайно ползване
„ливади за косене/постоянни пасища" в землището на с.К., общ. М., като в
действителност целият парцел с площ 1,27 хек. не е обработван - не е
поддържан в добро земеделско и екологично състояние, реално не е ползван и
стопанисван;
- 35821-63-5-1 с площ 2,85 хектара, заявен с начин на трайно ползване
„ливади за косене/постоянни пасища" в землището на с.К., общ. М., като в
действителност целият парцел с площ 1,27 хектара не е обработван - не е
поддържан в добро земеделско и екологично състояние, реално не е ползван и
стопанисван,
за да получи средства в общ размер на 17 350,84 лева, от които 3670,24
лева по „Схема за единно плащане на площ" /СЕПП/, 2686,47 лева по Схема
за преразпределително плащане /СПП/, 2302,59 лева по „Зелени директни
плащания" /ЗДП/, 4640,04 лева по „Компенсаторни плащания“ и 4051,50
лева по мярка 10 „А. и к.", от които сумите по „Схема за единно плащане на
площ" /СЕПП/, по „Схема за преразпределително плащане" /СПП/ и по
„Зелени директни плащания" /ЗДП/ са изцяло (100%) предоставени от ЕС на
българската държава от Европейския фонд за гарантиране на З.то /ЕФГЗ/, а по
Компенсаторни плащания /КП/ и по мярка 10 „А. и к.", сумите са
предоставени 75% от ЕС на българската държава от Евпопейския фонд за
гарантиране на З.то /ЕФГЗ/, а 25 % са предоставени от републиканския
бюджет на Република България.
По този начин обвиняемият М.М. е осъществил от обективна и
субективна страна състава на престъплението по чл.248а ал.2, във вр. с ал.1 от
НК.
От обективна страна безспорно и категорично се установи, че
обвиняемият М.М., на датата 26.07.2016 г., пред Общинска служба „З.”- гр.Е.
П., е подала заявление за подпоматане 2016 г. с уникален идентификационен
номер /УИН/ 23/040716/83545 и уникален регистрационен номер /УРН/
421622, ведно с приложената към него и неразделна част Таблица за
използваните парцели през 2016 г., в което е посочил, че към тази дата
ползва, поддържа и обработва в добро земеделско и екологично състояние,
съгласно Условията за поддържане на земята в добро земеделско и
екологично състояние, определени със заповед № РД09-582/21.07.2009 г. на
министъра на З.то и храните, земеделските имоти в землищата на с.К.,
община М. /с площ и номер на парцелите посочени по-горе/, като така
посочените сведения са неверни и са предоставени с цел финансово
подпомагане по общо пет схеми и мерки за директни плащания на площ –
Схема за единно плащане на площ /СЕПП/, Схема за преразпределително
плащане /СПП/, „Зелени директни плащания" /ЗДП/, „Компенсаторни
15
плащания“ и по мярка 10 „А. и к.".
Безспорно се установи, че така изнесените в заявление за подпомагане с
УИН/ 23/040716/83545 от обвиняемият М. сведения за характеристиките и
състоянието на земеделските парцели, с които кандидатства за европейско
финансиране, в частност относно това, че имотите отговарят на Условията за
поддържане на земята в добро земеделско и екологично състояние,
определени със заповед № РД09-582/21.07.2009 г. на министъра на З.то и
храните, са неверни, тъй като не отразяват действителното състояние на
посочените земеделски имоти. В тази насока, несъмнено се установи по
делото от приложеният и приет като писмено доказателствено средство
контролен лист за проверка на място, от показанията на свидетелите В.С. и
Л.И., както и от заключението на агрономическата експертиза, че върху
процесните парцели не са извършвани земеделски дейности /същите не са
окосени и съответно почистени от нежелана храстовидна растителност/ и не е
спазен Национален стандарт 4.2 от Заповед № РД 09-582/21.07.2009 г. на
министъра на З.то. Т.е. действителното състояние на земеделските земи, с
които обвиняемия М. е кандидатствал за европейско субсидиране, не отговаря
на заявеното от него състояние на същите в подаденото заявление.
Безспорно е и, че обвиняемият М. е бил длъжен съгласно нормативните
изисквания, поставени в разпоредбите на Закона за подпомагане на
земеделските производители и Наредба № 5/10.03.2010 г. за условията за
допустимост за подпомагане на земеделските парцели по схеми за плащане на
площ и за общите и регионални критерии за постоянните пасища, да заяви и
декларира истинно информацията, касаеща действителното земеделско
състояние и характеристиките /площ, местонахождение, начин на трайно
ползване и др./ на земите, с които кандидатства за предоставяне на средства
от фондове, принадлежащи на Европейския съюз или предоставени на
българската държава от ЕС, доколкото тази информация е правнозначима и
относима при преценката за допустимостта на финансирането на обвиняемия
с тези средства.
Изпълнителното деяние на престъплението по чл.248а ал.2, вр. ал.1 от
НК е осъществено от обвиняемия М.М., тъй като същият на датата 26.07.2016
г. пред ОСЗ гр.Е. П., е подал и подписал заявление за подпомагане 2016 г. с
УРН 421622 и приложената към него Таблица за използваните парцели през
2016 г., в което е посочил неверни сведения - че имотите, с които
кандидатства за европейско финансиране, отговарят на Условията за
поддържане на земята в добро земеделско и екологично състояние,
определени със заповед № РД09-582/21.07.2009 г. на министъра на З.то и
храните, като тези „лъжливи” сведения са предоставени от обвиняемия с цел
финансовото му подпомагане по пет на брой схеми и мерки за директни
плащания на площ.
От субективна страна, обвиняемият М.М. е извършил посоченото
деяние при форма на вината пряк умисъл по смисъла на чл.11 ал.2 от НК, тъй
16
като същият е съзнавал общественоопасния характер на своето деяние –
предоставяне на неверни сведения пред Държавен фонд „З.”, в нарушение на
задължението си да представи истинни такива, като е съзнавал и факта,че въз
основа на тези неверни сведения, ще получи финансови средства,
предоставени на българската държава от ЕС. Обвиняемият М. е предвиждал и
общественоопасните последици от своето деяние и е искал настъпването им.
Съдът приема за безспорно установено по делото, че обвиняемият М. е
съзнавал всички гореизброени обстоятелства, представляващи от обективна
страна елементи от състава на престъплението. За да приеме, че обвиняемият
е действал умишлено при извършване на деянието, съдът прецени в
съвкупност следните безспорно установени факти: обвиняемия не за първи
път кандидатства по посочения ред за получаване на субсидии и съответно
добре е запознат с условията за това; към датата на извършената проверка на
място от св.С. на процесните земеделски земи, същите са били обрасли с
растителност, върху тях не са били извършвани земеделски дейности и не са
отговаряли на Национален стандарт 4.2 от заповед на министъра на З.то и
храните; след извършването на проверката на място на имотите, обвиняемия е
бил запознат с резултатите от същата и не е отразил никакви забележки в
контролния лист.
Предвид гореизложеното и като взе предвид направеното предложение
от прокуратурата, и след като обсъди установените фактически констатации
по делото, съдът намери, че са налице условията на чл.78а ал.1 от НК за
освобождаване на обвиняемия М. А. М. от наказателна отговорност с
налагане на административно наказание, а именно: за престъплението се
предвижда наказание лишаване от свобода до три години и глоба от 1000 до
5000 лева, обвиняемия не е осъждан за престъпление от общ характер и не е
освобождавана от наказателна отговорност по реда на раздел ІV от глава VІІІ
от НК, с престъплението не са причинени имуществени вреди.
С оглед на това, съставът на СОС освободи обвиняемия М.М. от
наказателна отговорност за престъплението по чл.248а ал.2, вр. ал.1 от НК и
на основание чл.78а ал.1 от НК му наложи административно наказание глоба
в размер на 1000 /хиляда/ лева. При индивидуализацията на наказанието в
посочения размер, като смекчаващи вината на обвиняемия М. обстоятелства,
съдът отчете чистото му съдебно минало, наличието на положителни
сведения за личността му, добрата му професионална и социална реализация,
положителното му процесуално поведение, липсата на причинени с деянието
вреди, доколкото претенцираната като субсидия от ЕС парична сума, реално
не е била отпусната на обвиняемия. Настоящият съдебен състав не намери
отегчаващи вината обстоятелства по отношение на обвиняемия М.. Така при
наличието единствено на смекчаващи вината и отговорността обстоятелства и
съобразявайки разпоредбата на чл.47 ал.1 от НК, съдът определи размера на
наложеното на обвиняемия М. административно наказание глоба в
минималния размер от 1000 лева.
С оглед изхода на делото и на основание чл.189 ал.3 от НПК, съдът
17
осъди обвиняемия М.М. да заплати по сметка на СОС направените по делото
разноски в размер на 400 лева.
С оглед на изложените съображения от фактическо и правно естество,
съдът постанови решението си.



Председател:


18