Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 1600 17.11.2020
година гр.Бургас
В И М Е Т
О Н А
Н А Р О Д А
Бургаският административен съд, седемнадесети състав, на единадесети ноември
две хиляди и двадесета година, в публично заседание в следния състав:
Председател: Атанаска Атанасова
при секретаря Галина Драганова, като разгледа
докладваното от съдията Атанасова административно дело № 1979 по описа за 2020
година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда
на чл. 27 от ЗУСЕСИФ, вр. чл. 145 и сл. от АПК и е образувано по повод
постъпила жалба от „Зита травел“ ООД с ЕИК ********, със седалище и адрес на
управление: гр. Бургас, ул. „Стефан Караджа“ № 14, представлявано от управителя
А. Илиева, против решение за отхвърляне на
проектно предложение BG16RFOP002-2.073-9372, издадено
от главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за
конкурентоспособност“, ръководител на управляващия орган на оперативна програма
„Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, по процедура BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за
преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“, публикувано на 19.08.2020 г.
В
жалбата са наведени доводи за
незаконосъобразност на оспореното решение, поради противоречие с
материалноправни разпоредби, съставляващо отменително основание по чл. 146, т.
4 от АПК. В нея се сочи, че не са налице основания за отхвърляне на проектното
предложение, тъй като е изпълнено изискването за представяне на административен
договор, подписан с квалифициран електронен подпис. По същество се иска отмяна
на решението.
В съдебното заседание жалбоподателят
не се явява и не изпраща представител, редовно уведомен. Не се сочат нови
доказателства.
Ответникът не се явява и не
изпраща представител, редовно уведомен. Представя административната преписка,
като със съпроводителното писмо заявява становище за неоснователност на жалбата.
Жалбата е подадена в
законоустановения срок от активно легитимирано лице и е насочена срещу подлежащ
на оспорване акт, поради което е процесуално допустима. При разглеждането
ѝ по същество, съдът намира за установено следното:
Жалбоподателят „Зита травел“ ООД
е кандидатствал за безвъзмездно финансиране по Оперативна програма „Иновации и
конкурентоспособност“ 2014-2020 г., процедура „Подкрепа на микро и малки
предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“, с проектно предложение „Преодоляване недостига
на средства и липсата на ликвидност, настъпили в резултат от епидемичния взрив
от COVID-19“- № BG16RFOP002-2.073-9372. Към заявлението същият е приложил декларация за
обстоятелствата по чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия,
подписана с КЕП; декларация за финансовите данни; декларация, че е запознат с
условията за кандидатстване и условията за изпълнение, декларация за съгласие
данните му да бъдат предоставени от НАП на УО по служебен път; административен
договор за предоставяне на БФП, подписани на хартиен носител и прикачени в
ИСУН.
При проверка на проектното
предложение е констатирано от оценителя, че формулярът за кандидатстване е
подаден по електронен път чрез системата ИСУН 2020 и е подписан с валиден КЕП
от лице с право да представлява кандидата, както и че са приложени изискуемите
декларации, удостоверения и други документи, но не е изпълнено изискването да
се представи административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова
помощ по процедурата, подписан с валиден КЕП на локалния компютър чрез attached signature- файл
и подпис в един документ. За отстраняване на допуснатата нередовност е предоставен
допълнителен срок на кандидата. В указания срок е представен отговор от последния,
с приложен квалифициран електронен подпис, но без самия документ (съдържанието
на договора).
В съответствие с разпореждането,
съдържащо се в заповед № РД-16-380/14.05.2020 г. на ГД „Европейски фондове за
конкурентоспособност“, е извършена комплексна оценка на подадените заявления по
проекти BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за
преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“, включваща проверка за съответствие на проектните
предложения с минималните изисквания, предвидени в условията за кандидатстване,
и документална проверка дали кандидатът отговаря на изискванията за бенефициент
по посочената процедура. Проверката е извършена въз основа на одобрени със заповед
№ РД-16-381/14.05.2020 г. опростени процедурни правила за работа на оценителната
комисия и е приключена с доклад изх. № 93-00-1468/18.08.2020 г. на председателя
на същата комисия. По отношение на жалбоподателя „Зита травел“ ООД е посочено в
изготвения оценителен лист, че представеният от дружеството административен
договор не отговаря на изискванията, тъй като не е подписан с валиден КЕП на локалния
компютър чрез attached
signature- файл и подпис в един
документ, а е подписан на хартия и прикачен в ИСУН.
С оспореното решение, одобрено
от ръководителя на УО на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“
2014-2020 г. и публикувано в ИСУН на 19.08.2020
г. (справка на електронен адрес: https://opic.bg/news/archive), е
отхвърлено проектното предложение на „Зита травел“ ООД, като е прието, че не са
изпълнени изискванията на т. 24 „Списък на документите, които се подават на
етап кандидатстване“, раздел І, б. „в“ от Условията за кандидатстване по
процедурата и критерий № 7 от Критерии и методология за оценка на проектните
предложения (Приложение № 4 към условията за кандидатстване). Отбелязано е, че
въпреки дадените указания, кандидатът не представя административния договор в
изискуемия вид- договор и КЕП в един файл, т.е. договор подписан с валиден КЕП
на локалния компютър чрез attached signature, а
представя единствено КЕП с отделна сигнатура.
Според настоящия съдебен състав
жалбата е неоснователна.
Оспореното решение е издадено от
компетентен орган- и.д. главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове
за конкурентоспособност“, определен със заповед № РД-16-458/12.06.2020 г. на
министъра на икономиката да изпълнява функциите на ръководител на Управляващия
орган по приоритетни оси 1, 2, 3 и 4 на ОПИК. На основание чл. 30, ал. 1, т. 2,
буква „г“ от Устройствения правилник на Министерството на икономиката, ГД „ЕФК“
изпълнява функциите на управляващ орган на Оперативна програма „Иновации и
конкурентоспособност“ 2014 – 2020 г., като осъществява цялостния процес по
провеждане на процедури за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по
Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 - 2020 г.
Решението е издадено в изискуемата
форма и съдържа предвидените от закона реквизити, в т.ч. фактически и правни
основания.
При извършената служебна
проверка съдът не констатира съществени нарушения на административнопроизводствени
правила.
Съгласно нормата на чл. 34, ал.
1 и ал. 2 от ЗУСЕСИФ, въз основа на извършената проверка за административно
съответствие и допустимост комисията по чл. 33 (оценителна комисия) изготвя
списък на проектните предложения, които не се допускат до техническа и
финансова оценка, като посочва и основанията за това. Списъкът се публикува в
интернет страницата на съответната програма и в ИСУН, а за недопускането се
съобщава на всеки от кандидатите, включени в него, съответно по реда на чл. 22,
ал. 3 или 4. При липса на документи и/или друга нередовност, комисията изпраща
на кандидата уведомление и определя разумен срок за тяхното отстраняване, който
не може да бъде по-кратък от една седмица, като отстраняването на
нередовностите не може да води до подобряване на качеството на проектното
предложение.
Със заповед №
РД-16-381/14.05.2020 г. на ръководителя на УО, издадена на основание чл. 21,
ал.1, т. 2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното
положение, са одобрени Опростени правила за работа на Оценителната комисия във
връзка с предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за
преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“. В т. 2.9 от същите правила е предвидено изпращане
на уведомленията за констатирани нередовности чрез ИСУН 2020 (т.е. само
електронно), с указания за отстраняването им в 3-дневен срок. Съгласно т. 2.10.
от Опростените правила, при непредставяне на изискуемите документи или
неотстраняване на нередовността, проектното предложение се предлага за
отхвърляне от оценителя, като основанието за отхвърляне се посочва в
оценителния лист.
Според приложените към условията
за кандидатстване по програмата Критерии и методология за оценка на проектните
предложения (Приложение № 4), проектното предложение се отхвърля в случаите,
когато документите от т. 1 - т. 12 и т. 26 не бъдат представени или са
представени, но не според изискванията. Съгласно т. 24 от Списък на
документите, които се подават на етап кандидатстване- раздел І, б. „в“ от
Условията за кандидатстване по процедурата и т. 7 от Критерии и методология за
оценка на проектните предложения, административният договор, който е част от
приложенията към заявлението за участие в процедурата, следва да бъде приложен
към проектното предложение подписан с КЕП на локалния компютър чрез attached signature- файл и подпис в един документ.
Проектното предложение на
жалбоподателя „Зита травел“ ООД е разгледано от оценител, надлежно оправомощен
за това със заповед № РД-16-380/14.05.2020 г. на ръководителя на УО. При
проверка на представените документи е констатирана нередовност- административния
договор е подписан на хартиен носител и в този вид е прикачен в ИСУН, т.е. не е
подписан с валиден КЕП. На жалбоподателя е предоставен срок за отстраняване на
допуснатата нередовност, при спазване на установения в Опростените правила ред.
Указанията не са изпълнени от последния- представен е само КЕП с отделна
сигнатура, като съдържанието на договора и електронният подпис са прикачени в
отделни файлове (при подписване чрез attached signature се създава само един файл, който съдържа документа и
подписа), т.е. в случая не е наличен договор, подписан с валиден КЕП, съобразно
предварително обявените условия. Изискванията не са изпълнени и с положения
върху административен договор на хартиен носител подпис на управителя,
доколкото процедурата се провежда изцяло електронно, според условията за
кандидатстване, с които жалбоподателят е запознат и изрично е заявил съгласие
при депозиране на заявлението за подпомагане. Ето защо съдът приема, че
оспореното решение, с което е отхвърлено проектното предложение е
законосъобразно и жалбата следва да се отхвърли, като неоснователна.
Мотивиран от горното, съдът
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Зита
травел“ ООД с ЕИК ********, със седалище и адрес на управление: гр. Бургас, ул.
„Стефан Караджа“ № 14, представлявано от управителя А. Илиева, против решение за отхвърляне на проектно
предложение BG16RFOP002-2.073-9372, издадено от главен директор на Главна
дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“, ръководител на
управляващия орган на оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“
2014-2020, по процедура BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки
предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията
COVID-19“, публикувано на 19.08.2020 г.
Решението
може да се обжалва пред Върховния административен съд на Република България в
14-дневен срок от връчване на съобщението.
СЪДИЯ: