Решение по дело №643/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 718
Дата: 4 октомври 2022 г.
Съдия: Мария Иванова Колева
Дело: 20227150700643
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 юни 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 718 / 4.10.2022г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД-ПАЗАРДЖИК, -ти състав, в открито заседание на двадесети септември две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

СЪДИЯ: МАРИЯ КОЛЕВА

 

при участието на секретаря Антоанета Метанова, като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 643 по описа за 2022 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. чл. 10, ал. 6 от Закона за семейни помощи за деца (ЗСПД).

Образувано е по жалба на Л.М.М.Х., гражданка на Сирия, лично и като законен представител на малолетното си дете Л. Б. Н., срещу Заповед № ЗСПД/Д-РА/2977/06.06.2022 г. на директора на Дирекция „Социално подпомагане“-Пазарджик, с която й е отказано отпускането на еднократна помощ при раждане на живо дете. Релевирани са доводи за незаконосъобразност на обжалвания акт, като издаден в противоречие с материалноправни разпоредби – основание по чл. 146, т. 4 АПК, по които се претендира отмяната му.

Ответникът – директорът на Дирекция „Социално подпомагане“-Пазарджик, чрез процесуален представител юрисконсулт А. С., изразява становище за неоснователност на жалбата.

Административен съд-Пазарджик, IХ-ти състав, като обсъди събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съобрази доводите на страните и извърши цялостна проверка на оспорения акт и във връзка с правомощията си по чл. 168 АПК, приема за установено следното:

На 26.05.2022 г. Л.М.М.Х. е подала заявление за отпускане на еднократна помощ при раждане на живо дете по чл. 6 ЗСПД. С обжалваната заповед, директорът на Дирекция „Социално подпомагане“-Пазарджик е отказал на заявителката отпускане на помощта като е мотивирал акта си с това, че съгласно чл. 3, т. 5 ЗСПД право на семейни помощи имат семействата на чужди граждани ако получаването им е предвидено в международен договор, по който Република България е страна.

При така установеното от фактическа страна и след като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146 АПК, Административен съд-Пазарджик обуславя следните правни изводи:

Жалбата е подадена в законоустановения 14-дневен срок от активно легитимирано лице - адресат на акта, за което оспорваният индивидуален административен акт е неблагоприятен, което обуславя правен интерес за подаване на жалба, поради което същата е допустима, а разгледана по същество – основателна по следните съображения:

Заповедта е издадена от компетентен орган по смисъла на чл. 10, ал. 4 ЗСПД, според който семейните помощи за деца се отпускат със заповед на директора на дирекция „Социално подпомагане“ или упълномощено от него лице.

Оспореният акт е издаден в законоустановената писмена форма и съдържа всички изискуеми съгласно чл. 59, ал. 2 АПК реквизити, в т.ч. фактическите и правни основания за отказа за отпускане на еднократна помощ, чрез посочване на правнорелевантните факти, предвидени в хипотезата на чл. 10, ал. 5 ЗСПД.

Съгласно чл. 2, ал. 1 от Закона за чужденците в Република България (ЗЧРБ) чужденец по смисъла на този закон е всяко лице, което не е български гражданин. Разпоредбата на чл. 32, ал. 3 от Закона за убежището и бежанците (ЗУБ) предвижда, че чужденец с предоставен хуманитарен статут има правата и задълженията на чужденец с разрешено постоянно пребиваване в Република България. От приложените по делото доказателства е видно, че жалбоподателката е със сирийско гражданство, като с Решение № 434/28.03.2013 г. председателят на Държавната агенция за бежанците при Министерския съвет е предоставил хуманитарен статут на Лара М.М.Х. и на малолетните й деца. Установява се още, че за новородената Л. Б. Н. е издадена регистрационна карта на чужденец, за когото е образувано производство по разглеждане на молбата за международна закрила. От анализа на цитираните разпоредби и от събраните доказателства може да се направи извод, че лицата могат да се ползват от правата и задълженията на чужденец с разрешено постоянно пребиване на територията на страната, поради което и с оглед чл. 26, ал. 1 от Конституцията на Република България и чл. 3, ал. 1 ЗЧРБ чужденците, които пребивават в страната, имат всички права и задължения според Конституцията, българските закони и ратифицираните международни договори, с изключение на тези, за които се изисква българско гражданство. Неотносимо към спора е посоченото в писменото становище на ответника, че детето Л. Б. Н. е в процедура по получаване на международа закрила, доколкото съгласно чл. 3, т. 5 ЗСПД право на семейни помощи за деца имат бременните жени - чужди граждани, и семействата на чужди граждани, които постоянно пребивават и отглеждат децата си в страната, ако получаването на такива помощи е предвидено в друг закон или в международен договор, по който Република България е страна. Иначе казано, за да възникне правото на получаване на еднократна помощ следва детето да е живо родено, а майката като чужда гражданка следва постоянно да пребивава и да отглежда децата си в Република България. Както се посочи по-горе, жалбоподателката има предоставен хуманитарен статут, за което е издадена и карта на чужденец с хуманитарен статут. В същата разпоредба е записано още, че следва получаването на такава помощ да е предвидено в друг закон или в международен договор, по който Република България е страна. Именно такива са разпоредбите в ЗУБ, ЗЧРБ и в Конституцията на Република България, в които са уредени правата на чужденците получили хуманитарен статут, съответно постоянно пребиваване.  

От друга страна следва да се отбележи, че органът не се е съобразил с чл. 29, параграф 1 от Директива 2011/95/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 13 декември 2011 г. относно стандарти за определянето на граждани на трети държави или лица без гражданство като лица, на които е предоставена международна закрила, за единния статут на бежанците или на лицата, които отговарят на условията за субсидиарна закрила, както и за съдържанието на предоставената закрила, според който държавите-членки гарантират на лицата, на които е предоставена международна закрила, получаването в държавата-членка, която им е предоставила такава закрила, на необходимите социални грижи, както е предвидено за гражданите им. Параграф 2 от разпоредбата предвижда, че органите могат да ограничат социалните помощи до основните обезщетения, които се предоставят на същото равнище и при същите условия, както за гражданите им. В т. 45 от Преамбюла на Директива 2011/95/ЕС е прието, че с цел да се избегнат социални трудности, е уместно на лицата, на които е предоставена международна закрила, да се осигури адекватна социална помощ и средства за издръжка, без дискриминация в контекста на социалното подпомагане. По отношение на социалното подпомагане, условията и редът за предоставяне на основни обезщетения на лицата, на които е предоставен статут на субсидиарна закрила, същите следва да се определят от националното право. Възможността за ограничаване на това подпомагане до основните обезщетения трябва да се разбира в смисъл, че обхваща най-малко минимален гарантиран доход за съответното лице, помощи в случай на заболяване или бременност и семейни помощи за деца, доколкото такива обезщетения се предоставят на гражданите съгласно националното право. След като Република България не е ограничила предоставянето на социални помощи на лицата, на които е предоставен хуманитарен статут само до основните обезщетения, то с издадената заповед ограничаването на желаната помощ е недопустимо.

Предвид изложеното, съдът намира, че административният акт е издаден в противоречие с материалния закон и неговата цел и като незаконосъобразен следва да бъде отменен, а преписката да се върне на административния орган за ново произнасяне по заявлението-декларация, при съобразяване на дадените в настоящото решение указания.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 173, ал. 2 АПК, Административен съд-Пазарджик, IХ-ти състав

 

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на Л.М.М.Х. – гражданка на Сирия, с предоставен хуманитарен статут, Заповед № ЗСПД/Д-РА/2977/06.06.2022 г. на директора на Дирекция „Социално подпомагане“-Пазарджик.

ИЗПРАЩА преписката на директора на Дирекция „Социално подпомагане“-Пазарджик за ново произнасяне при съобразяване с мотивите, изложени в настоящото решение.

Решението е окончателно.

 

 

                                                        СЪДИЯ: /п/