Решение по дело №641/2019 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 18 февруари 2020 г. (в сила от 21 март 2020 г.)
Съдия: Рени Цветанова Славкова
Дело: 20197140700641
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 декември 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ  № 95

 

гр. Монтана, 18 февруари 2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – МОНТАНА, четвърти състав, в публично заседание  на 06.02.2020 г. в състав:

                       

                        АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: РЕНИ ЦВЕТАНОВА

 

при секретаря ДИМИТРАНА ДИМИТРОВА, като разгледа докладваното от съдия РЕНИ ЦВЕТАНОВА адм. дело № 641 по описа на АдмС – Монтана за 2019 г., и  за  да  се  произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във връзка с чл. 27, ал. 3 и 5 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/, във вр. с чл. 162, ал. 2, т. 8 и 9 от ДОПК

Образувано е по жалба на М.Б. *** против Акт за установяване на публично държавно вземане № 01-6500/3661#2 от 03 10 2019 г. на Зам Изпълнителен директор на ДФЗ, с което оспорващият е изключен от подпомагане и му е определено публично държавно вземане в размер на 1622.15 лв., представляващ 50 % от общата изплатена сума по мярка 211 за кампании 2012, 2013, 2014 на основание чл. 14, ал. 1, т. 3 от Наредба № 11 от 03.04.2008 г. Посочено е, че установеното с този акт вземане подлежи на доброволно плащане, без върху него да се дължи лихва, в 50-дневен срок от деня, следващ връчването му.  

В жалбата се твърди, че няма умисъл на поведението му да не подаде съответните документи за третата година на поетия от него ангажимент. Неподаването на документите се дължи на обективни причини – здравословни проблеми, пребиваване в чужбина и неблагоприятна земеделска година. В с.з. пояснява, че през 2015 г. е починал собственикът на земята, която е била арендована от него за срок от 10 години – от 2014 г. до 2024 г., но наследниците са продали земята. Няма доказателства, с които да установи, че е имал здравословни проблеми и е пребивавал в чужбина. Не е уведомявал ДФ „Земеделие“ – Разплащателна агенция за здравословните си проблеми и евентуално за пътуванията си в чужбина. Моли да му се отмени задължението, тъй като няма как да очертае земя, за която няма договор и затова не е подал заявление. Не се смята за виновен, тъй като са го изгонили от имота. Тази земя продължава да се очертава и ДФЗ си плаща, тя не е оставена да не се гледа.  

  Ответникът Зам Изпълнителен Директор на ДФ “Земеделие“ - София в с.з. се представлява от ст.юрк. Й., която оспорва жалбата, като неоснователна. Моли жалбата да бъде оставена без уважение и се потвърди оспореният акт. Спазени са административно-производствените правила. Жалбоподателят е уведомен за започнатото производство по изключване от подпомагане и му е предоставена възможност да представи възражение в съответния срок. Издаденият акт съответства на материално-правните норми, тъй като с разпоредбата на чл. 4, ал. 1, т. 2 и т. 3 от Наредба № 11 от 03.04.2008 г., императивно е въведено задължението за кандидатите по мярка 211 и 212, да извършват земеделска дейност в съответния необлагодетелстван район, за период най-малко за срок от 5 последователни години от първото компесаторно плащане и всяка година да подават заявления с декларираните площи. Подчертава, че в случая поетият ангажимент означава очертаване на площи в съответния необлагодетелстван район, а не идентични географски съвпадащи площи, т.е. очертаването не е обвързано с конкретни имоти дотолкова, доколкото единственото изискване е тези имоти да попадат в обхвата на съответния необлагодетелстван район - НР 1 и НР 2. От представените по делото доказателства се установява, че първото компесаторно плащане е извършено през декември 2012 г. Жалбоподателят е подал заявление за подпомагане за втората, третата и четвъртата година, като не е подал такова за петата година, което също се установява от доказателствата по делото, поради което правилно е определен и размерът на публичното държавно вземане, в съответствие с разпоредбата на чл. 14, ал. 1, т. 3 от Наредба № 11 от 03.04.2008 г., а именно 50 % от получените компесаторни плащания, а именно: поради прекратяване на ангажимента след третата година. По отношение позицията на жалбоподателя, че са налице предпоставките на чл. 15 от Наредбата, т.е. наличие на изключителни и форсмажорни обстоятелства, които са му попречили на изпълнението на поетия многогодишен ангажимент, от една страна, счита, че не е спазен задължителния императивно въведен срок за уведомяване на такива възникнали обстоятелства, а от друга изложените обстоятелства не са сред изброените по смисъла на § 1, т. 3 от ДР на Наредбата. Моли присъждане на юрисконсултско възнаграждение в минимален размер.

Доказателствата по делото са писмени.

Съдът, след като обсъди събраните по делото доказателства и доводите на страните, намира за установено от фактическа страна следното:

На 09.05.2012 г. оспорващият е подал Общо Заявление за регистрация 2012 г. с УРН 570656 по схеми и мерки за подпомагане СЕПП, НДП и НР1.

Със Заповед № 03-РД/715 от 13.12.2018 г. и Заповед № 03-РД/2891 от 23.07.2019 г. на Изпълнителен Директор на ДФ „Земеделие“ /л. 11, 17/, на Зам. Изпълнителен директор П*** С*** са делегирани описаните в същата Заповед правомощия, сред които е и правото да издава и подписва актове за установяване на публични държавни вземания по мярка 211 „Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 – 2013 г.

С писмо изх. № 01-6500/3661 от 26.06.2019 г., на основание чл. 26, ал. 1 от АПК оспорващият е уведомен за откриване на производство по издаване на Акт за установяване на публично държавно вземане, поради неспазване на многогодишен ангажимент. С писмото е даден седемдневен срок за възражения и представяне на доказателства. Писмото е получено на 19.08.2019 г. лично от оспорващия /л. 16/ и в предоставения срок, оспорващият е подал възражение, в което посочва, че е наясно с правата и задълженията, които има, но поради здравословни проблеми – негови и на неговото семейство, непребиваване за дълъг период от време на територията на РБългария и неблагоприятната земеделска година се е отразило на задълженията му и неподаване на необходимите документи.

С оспорения акт, издаден на 03.10.2019 г. е установено публично държавно вземане, представляващо 50 % от общата изплатена сума по мярка 211 за кампания 2012 г., 2013 и 2014 в размер на 1622.15 лв., което подлежи на доброволно плащане без да се дължи лихва върху него в 50 дневен срок от деня, следващ връчването на акта, чрез превеждане на дължимите суми по банковата сметка на ДФЗ – РА.

С Разпореждане от 08.01.2019 г. е разпределена доказателствената тежест между страните, като на страните са дадени и допълнителни указания при условията на чл. 171, ал. 4 от АПК.

По делото са приложени още справка от ИСАК за подаваните и регистрирани заявления за подпомагане, доказателства за извършените към оспорващия плащания.   

При така установената фактическа обстановка, която не се оспорва от страните по делото, съдът намира от правна страна следното:

Жалбата е подадена от надлежна страна – адресата на акта и в законния 14 дневен срок /актът е получен на 18.11.2019 г. /л. 9/, а жалбата е подадена на 28.11.2019 г. /л. 3/, поради което същата се явява процесуално допустима за разглеждане по същество.  

Съгласно разпоредбата на чл. 168 от АПК, съдът преценява законосъобразността на оспорените ИАА, като проверява дали е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са разпоредбите при издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва закона.

Оспореният акт е издаден от Зам.Изпълнителен Директор на ДФ „Земеделие”, съгласно приложената по делото Заповед /л. 10/, поради което същият се явява издаден от компетентен орган, в кръга на неговите правомощия.

С разпоредбата на чл. 27, ал. 3 от ЗПЗП е въведено задължение на Разплащателната агенция да предприеме необходимите действия за събиране на недължимо платените и надплатени суми по схеми и мерки за плащане и проекти, финансирани от европейските фондове.

Съгласно чл. 27, ал. 5 от ЗПЗП - Вземанията, които възникват въз основа на административен договор или административен акт, са публични държавни вземания и се събират по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.

Съгласно чл. 4, ал. 1, т. 2 и 3 от Наредба № 11 от 3.04.2008 г. - Кандидатите за подпомагане по реда на тази наредба са длъжни да извършват земеделска дейност в съответния необлагодетелстван район за период от най-малко пет последователни години от първото компенсаторно плащане, както и да подават заявление за подпомагане с декларирани площи в съответния необлагодетелстван район всяка година след първото компенсаторно плащане.

Съгласно чл. 14, ал. 1, т. 3 от Наредба № 11 от 3.04.2008 г. - Земеделски стопанин, който не подаде заявление за подпомагане по време на поетия петгодишен ангажимент, се изключва от подпомагане по тази наредба и се задължава да възстанови получените до момента компенсаторни плащания за необлагодетелстваните райони или част от тях в зависимост от годината, в която e прекратил участието си в мерките, а именно: след третата година - 50 %.

Съгласно § 1, т. 3 от ДР на Наредба № 11 от 3.04.2008 г. - По смисъла на тази наредба: "Форсмажорни или изключителни обстоятелства" са: а) смърт на бенефициента; б) дългосрочна професионална нетрудоспособност на бенефициента; в) експроприация на голяма част от стопанството, ако това не е могло да бъде предвидено в деня, в който е поет ангажиментът и г) сериозно природно бедствие, което силно засяга земята на стопанството.

Съгласно чл. 162, ал. 2 т. 8 от ДОПК - Публични са държавните и общинските вземания за недължимо платените и надплатените суми, както и за неправомерно получените или неправомерно усвоените средства по проекти, финансирани от предприсъединителните финансови инструменти, оперативните програми, Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз, европейските земеделски фондове и Европейския фонд за рибарството, Инструмента Шенген и Преходния финансов инструмент, включително от свързаното с тях национално съфинансиране, които възникват въз основа на административен акт, както и глобите и другите парични санкции, предвидени в националното законодателство и в правото на Европейския съюз.

Съгласно чл. 171, ал. 1 от ДОПК - Публичните вземания се погасяват с изтичането на 5-годишен давностен срок, считано от 1 януари на годината, следваща годината, през която е следвало да се плати публичното задължение, освен ако в закон е предвиден по-кратък срок.

Безспорно е между страните, че оспорващият, с подаденото от него заявление за подпомагане по съответните схеми и мерки, чрез декларация е установил запознаването си с необходимостта от изпълнение на определени задължения. /л. 23/ Безспорно е и обстоятелството, а и доказателствата са в тази насока, че по подаденото заявление е извършено първо компенсаторно плащане през месец декември 2012 г. След извършеното плащане през 2012 г., за оспорващия са налице задължения по силата на чл. 4, ал. 1, т. 2 и т. 3 от Наредба № 11/2008 г., а именно: да извършва земеделска дейност в съответния необлагодетелстван район за период от най-малко пет последователни години от първото компенсаторно плащане и всяка година след това плащане да подава заявление за подпомагане с декларирани в този район площи, което задължение не е спазил и с което е нарушил поетият от него ангажимент.  

С Протоколно Определение от 28.01.2020 г., съдът е дал възможност на оспорващия да представи доказателства с оглед твърденията си в с.з., като в следващо с.з. са представени договор за аренда на земеделската земя, както следва: 03928.69.3 и 03928.694 и нотариален акт за покупко-продажба на същата.

Страните не спорят, че оспорващият не е подал заявление за петата година на поетия от него многогодишен ангажимент.

Единствено спорно е дали обстоятелството по продажба на арендованата от него земя е такова, което да го освободи от поетия многогодишен ангажимент.

При действащата правна уредба, настоящият състав приема, че продажбата на арендованата земя не е сред събитията, приети от законодателя, имащи форсмажорен или изключителен характер, в който смисъл е § 1, т. 3 от ДР на Наредба № 11 от 3.04.2008 г., поради което единственият обоснован правен извод, който може да бъде направен е, че административният орган е издал правилен административен акт, при  съществуване на материалноправните предпоставки, установяващи публично държавно вземане.

Възражението на оспорващия, че няма вина за това, че му е отнета земята, поради нейната продажба е неотносимо, респ. неоснователно. Въпросът за вината не е предмет/елемент от състава на правните норми, тъй като производството по предоставяне на финансова помощ не е административнонаказателно, респ. наказателно и с него не се налага/определя административна санкция. Установеното вземане произтича от неспазване на законови разпоредби, за което оспорващият доброволно и съзнателно се е ангажирал чрез подаденото от него Заявление за подпомагане. След като е поел ангажимента, оспорващият е следвало да обезпечи възможността да ползва/стопанисва заявената земя в рамките на законово определения петгодишен период, а това е изключително в неговите правни възможности. Как е следвало да напри това и защо не го е направил са въпроси, които са неотносими към разрешаването на възникналия правен спор.  

В тази връзка обосновано и съответно на законовите регламентации, е и възражението на процесуалния представител на ответната страна, че заявителите имат задължение да извършват земеделска дейност в съответния необлагодетелстван район за периода на поетия ангажимент, което не е обвързано с изискването да извършва земеделска дейност по отношение на конкретна земеделска земя.

За пълнота на изложението следва да се отбележи, че въпреки дадените указания, оспорващият в с.з. изрично заяви, че няма доказателства, с които да установи проблеми по здравословното му състояние, както и че не е уведомявал фонда за това, каквото е изискването на чл. 15, ал. 2 от цитираната Наредба. Разпоредбите на закона са императивни и като такива текстовете им изискват да бъдат спазвани в точния им смисъл.

С   оглед на изложеното съдът приема, че оспореният  Акт е законосъобразен, издаден от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при спазване на административнопроизводствените и материалноправни разпоредби и в съответствие с целта на закона.

Предвид изхода на спора и своевременно заявената претенция за присъждане на разноски, М.Б. *** следва да бъде осъден да заплати на ДФ „Земеделие“ направените по делото разноски, представляващи възнаграждение за защита и процесуално представителство по делото от юрисконсулт.

Водим от горното и на основание чл.172 АПК, Съдът

 

Р Е Ш И:

  

ОТХВЪРЛЯ  жалбата  на М.Б. *** против оспореният Акт за установяване на публично държавно вземане № 01-6500/3661#2 от 03 10 2019 г. на Зам Изпълнителен директор на ДФЗ, като неоснователна. 

ОСЪЖДА М.Б. *** да заплати на Държавен фонд „Земеделие”, гр. София разноски по делото  в размер на 100.00 лева, представляващи възнаграждение за процесуално представителство и защита по делото от юрисконсулт.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред ВАС- София,чрез АдмС-Монтана в 14-дневен срок от съобщението му на страните. 

 

                                               АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :