№ 11135
гр. София, 09.05.2023 г.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 61 СЪСТАВ, в публично заседание на
девети май през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:ЕМИЛИЯ АТ. КОЛЕВА
при участието на секретаря СВЕТОСЛАВА В. ОГНЯНОВА
Сложи за разглеждане докладваното от ЕМИЛИЯ АТ. КОЛЕВА Гражданско
дело № 20221110133122 по описа за 2022 година.
На именното повикване в 16:00 часа се явиха:
ИЩЕЦЪТ Ц. С. З. - редовно уведомена от предходно съдебно
заседание, не се явява и не се представлява.
ОТВЕТНИКЪТ З.А.Д.О.З.К.З. - редовно уведомен от предходно
съдебно заседание, представлява се от адв. ДЯ. с пълномощно по делото.
ВЕЩОТО ЛИЦЕ Д. Н. Н. - редовно уведомен, явява се.
ВЕЩОТО ЛИЦЕ Й. Д. Й. - редовно уведомен, явява се.
СВИДЕТЕЛЯТ К. М. Ч. - нередовно призован, явява се.
Страните /поотделно/: Да се даде ход на делото.
СЪДЪТ
ОПРЕДЕЛИ:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО
ДОКЛАДВА молба от ищеца от 03.05.2023 г.
СЪДЪТ ПРИСТЪПИ към разпит на допуснатия свидетел.
ВЪВЕДЕ свидетеля в залата.
СНЕМА самоличност на свидетеля, както следва:
1
К. М. Ч. – 46 години, неосъждан, без дела със страните, ЕГН:
**********.
СЪДЪТ предупреди свидетеля за наказателната отговорност по чл. 290,
ал.1 НК. Свидетелят обеща да каже истината.
Разпит на свидетеля Ч.: Работил съм в „С.Т.“ като шофьор на
тролейбус. Имал съм едно ПТП като започнах работа, тогава отказаха
спирачките на тролея. Това ми е единственото ПТП. Не помня дата, година
също. Беше първият месец като започнах работа. Не помня кой номер тролей
съм карал тогава, движех се посока центъра по бул. „Сливница“ и
„Константин Величков“ кръстовището. Движех се и трябваше да спра преди
светофара. Там имаше спряла кола пред мен на зелен светофар и я ударих
отзад, отказаха ми спирачките. Не мога да си спомня на какво разстояние бях
зад колата преди да задействам спирачките. Не мога да кажа с каква скорост
се движех аз. Нямаше пострадали в тролея.
Аз започнах работа октомври месец 2019 година, ще ви излъжа.
Имах после пак ПТП 2021 г., където пострада пътник в тролея. Не
помня дата. Движех се по ул. „Търново“, линия номер 6 в посока центъра.
ПТП-то се случи преди светофара на ул. „Търново“. Там спират много
превозни средства в калта. Беше или замръзнало, или кално, натиснах
спирачки, защото светофара светеше червено. Аз успях да спра, но се
задейства ABS системата на тролея, която не дава да блокират гумите и се
получи като прилашкване - рязко спиране. Никой не ме уведоми, че е паднала
жена. Продължих и в крайната спирка на Сточна гара ми се обадиха от
Центъра за градска мобилност. И тогава разбрах. Никой не ми каза преди това
в тролея. Нямаше други паднали пътници в тролея. Около тролея нямаше
други превозни средствата. Тогава се движех с петнайсетина км/ч. Получи се
подхлъзване на тролея. Тролеят беше пълен, беше час пик. Аз нямах
видимост към вътрешната част на тролейбуса. В новите тролейбуси
преградните стени на шофьора имат черно фолио.
АДВ. ДЯ.: Нямаме повече въпроси към свидетеля.
2
СЪДЪТ
ОПРЕДЕЛИ:
ДА СЕ ИЗПЛАТИ на свидетеля Ч. възнаграждение в размер на 50 лв.
от бюджета на съда, за което се издаде 1 бр. РКО.
СЪДЪТ ДОКЛАДВА заключение на комплексна съдебно-
автотехническа и медицинска експертиза.
СЪДЪТ СНЕМА самоличността на вещите лица, както следва:
Й. Д. Й. – 43 г., неосъждан, без дела и родство със страните.
Предупреден за наказателната отговорност по чл. 291 от НК.
Д. Н. Н. – 50 г., неосъждан, без дела и родство със страните.
Предупреден за наказателната отговорност по чл. 291 от НК.
Вещите лица обещаха да дадат вярно и безпристрастно заключение.
ВЕЩИТЕ ЛИЦА: Представили сме заключение в срок, което
поддържаме.
ВЕЩОТО ЛИЦЕ Й. на въпроси на ответника: Съгласно днес
изслушаните свидетелски показания, причина за задействане на спирачната
уредба е наличие на заледен участък на пътя. При наличие на светофар,
светещ червено, водачът трябва да задейства спирачната система и да спре
преди навлизане в кръстовището. Системата ABS /anti-lock braking system/
дава едно по-голямо закъснение на превозното средство. Това е трептене на
спирачните цилиндри с определена честота, при което колелата не се плъзгат,
а се движат на границата на триенето, тоест, те не блокират, а продължават да
се въртят. При всички случаи, ABS системата повишава закъснението на
превозното средство и това повишава действието на инерционните сили,
които действат върху пътниците в купето. При всички случаи причината за
ПТП-то е поведението на водача, тъй като той задейства спирачната уредба.
Системата ABS не може да се преодолее от водача, та е вградена.
ВЕЩОТО ЛИЦЕ Н. на въпроси на ответника: По т. 12 от заключението,
е видно, че на стр. 20 от делото е приложен резултат от ЯМР, посочен във
3
въпроса. Аз не съм го виждал, в кориците на делото е приложено разчитането
и заключението на ЯМР, но диск със самото изследване липсва. По точка 19 е
цитирана фактура № 4395, която се намира на стр. 30 от делото. Запознат съм
с основанието за издаване на тази фактура. ЯМР е проведен на поясния отдел,
а във фактурата е посочена латинската дума „ломбален“, но това е едно и
също. „Ломбален отдел“ или „поясен отдел“ на гръбначния стълб е същото.
Гръбначния стълб се разделя на области – шиен отдел, гръден отдел, поясен,
кръстен отдел в областта на таза. Тоест, касае се за едно и също изследване на
гръбначния стълб, но в поясен отдел. С това изследване са установени тези
дискови хернии. Поводът за търсене на това изследване е болката в поясния
отдел на кръста. Тоест, в резултат на изследването е установено, че болката се
дължи и на тези дискови хернии. Лекарствата, които съм посочил като
обезболяващи и противовъзпалителни, са цитирани в т. 20 и 21 от
експертизата, а именно в рецептурни бланки и фактурата към тях, като те
могат да се използват и за лечение на болките на дегеративните заболявания
на гръбначния стълб.
Отговор на въпрос 12: Дегенеративните заболявания също причиняват
болки и страдания при обостряне на заболяването, което е с хроничен
характер, но не може да се каже в кой момент в продължение на годините
може да се появят тези болки. Същите са допринесли за по-голяма
продължителност на оздравителния процес от тук процесните травми, тъй
като на болестно променен терен възникването на травма оздравява по-бавно.
Отговор на въпрос 13: Не се установяват данни за контролни прегледи
по описаните травми.
Отговор на въпрос 14: Заболяването не изисква диспансеризация, такава
се осъществява само по изрично желание на пациента, но това не повлиява по
никакъв начин на лечебния процес, тъй като „диспансер“ означава да се следи
състоянието в продължение на години, а тук се касае за остра травма.
АДВ. ДЯ.: Нямаме въпроси към вещите лица. Да се приеме
заключението.
СЪДЪТ
4
ОПРЕДЕЛИ:
ПРИЕМА заключението на комплексната съдебно-автотехническа и
медицинска експертиза.
На вещите лица Й. и Н. да се изплатят възнаграждения от внесените от
страните депозити в размер на по 400 лева, за които суми се издадоха 2 броя
РКО.
АДВ. ДЯ.: Нямаме други доказателствени искания.
СЪДЪТ счете делото за изяснено от фактическа страна, поради което
ОПРЕДЕЛИ:
ПРИКЛЮЧВА СЪДЕБНОТО ДИРЕНЕ
ДАВА ХОД ПО СЪЩЕСТВО
АДВ. ДЯ.: Моля за срок за писмена защита. Исковете не се доказаха
като основателни и доказани както по основание, така и по размер. Съгласно
разпределената доказателствена тежест в процеса, няма налице пълно и
главно доказване от ищеца. Моля да постановите решение, с което да
отхвърлите изцяло исковете. Претендирам разноски, представям списък.
Моля за срок за писмени бележки.
СЪДЪТ
ОПРЕДЕЛИ:
ПРЕДОСТАВЯ на ответната страна двуседмичен срок за писмени
бележки.
СЪДЪТ ОБЯВИ, ЧЕ ЩЕ СЕ ПРОИЗНЕСЕ С РЕШЕНИЕ.
Протоколът е изготвен в съдебно заседание, което приключи в 16:30
часа.
5
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
Секретар: _______________________
6