О
П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 113/23.2.2021 г.
гр. Ямбол
Ямболският
административен съд, първи състав, в закрито заседание на двадесет и трети февруари две хиляди двадесет и първа година в
състав:
Съдия: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА
при секретаря В.
Митева, разгледа докладваното от съдията адм. дело № 45
по описа за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба
с вх. № 428/18.02.2021 г., подадена от В.И.А.
*** против Заповед
№ ЗСПД/Д-Я/432 от 26.01.2021 г. на
Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – Ямбол.
След като се запозна с жалбата и
представената административна преписка, съдът констатира, че с подадената чрез Директора
на Дирекция „Социално подпомагане“ – Ямбол жалба с вх. № 2801-948-00-0348/11.02.2021 г., всъщност е
сезиран Директорът на Регионална дирекция „Социално подпомагане“ – Ямбол.
Съгласно чл. 81, ал. 1 от АПК,
индивидуалните и общите административни актове могат да бъдат оспорени по
административен ред пред непосредствено по - горестоящия
административен орган. По реда на чл. 149, ал. 3 от АПК когато актът, мълчаливият отказ или мълчаливото съгласие
са били оспорени по административен ред, срокът по ал. 1, съответно по ал. 2
започва да тече от съобщението, че по - горестоящият
административен орган се е произнесъл с решение, а ако органът не се е
произнесъл – от крайната дата, на която е следвало да се произнесе. На
основание чл. 145, ал. 2, т. 1 и 2 от АПК на оспорване пред административния
съд подлежи първоначалният индивидуален административен акт, включително
отказът да се издаде такъв акт или решението на по - горестоящия
административен орган, с който е изменен актът по т. 1 или е отменен и въпросът
е решен по същество.
Оспорването по административен ред
на издадения индивидуален административен акт е задължителен етап само в
изрично предвидените от закона случаи. В общия случай то е само правна възможност
за адресата на акта. За административния орган – издател на акта обаче не е
предвидено правомощие да променя волята на адресата и да изпрати подадената от
последния жалба направо до съда, вместо до горестоящия
орган, до когото е адресирана.
В конкретния казус, както вече бе
посочено по-горе, жалбата на В.А. е адресирана до Директора на Регионална
дирекция „Социално подпомагане“ – Ямбол.
Административният орган, издал оспорения акт е следвало да спази
задължението си по чл. 92 от АПК и за изпрати преписката на сезирания по - горестоящ административен орган, а не на съда. Последният не е сезиран и не дължи
произнасяне. По изложените съображения съдът намира, че делото не му е
подведомствено и следва да бъде
изпратено на надлежния орган – Директора на Регионална дирекция „Социално
подпомагане“ – Ямбол.
Водим от горното и на основание чл. 130,
ал. 4 от АПК, съдът
О П Р Е Д Е Л И :
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на В.И.А. *** против Заповед №
ЗСПД/Д-Я/432 от 26.01.2021 г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ –
Ямбол.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 45/2021
г. по описа на Административен съд - Ямбол.
ИЗПРАЩА делото на Директора на Регионална дирекция „Социално
подпомагате“ - Ямбол по
подведомственост.
Определението ПОДЛЕЖИ на обжалване с частна
жалба пред Върховния административен съд
на РБ в 7 – дневен срок от получаване на съобщението.
СЪДИЯ: /п/не се чете