Решение по дело №420/2023 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 521
Дата: 20 ноември 2023 г.
Съдия: Снежина Мойнова Иванова
Дело: 20237170700420
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 май 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

521

Плевен, 20.11.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Плевен - VI състав, в съдебно заседание на втори ноември две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Съдия:

СНЕЖИНА ИВАНОВА

При секретар ПОЛЯ ЦАНЕВА като разгледа докладваното от съдия СНЕЖИНА ИВАНОВА административно дело № 20237170700420 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по чл. 145 и сл. АПК.

С решение № 4836/09.05.2023 година на ВАС –Шесто отделение е отменено решение № 305/27.06.2023 година по адм. дело № 151/2022 г. по описа на Административен съд Плевен и върнато делото за ново разглеждане от друг съдебен състав.

Производството е образувано по жалба подадена от МБАЛ „Св. Пантелеймон-Плевен“ ООД гр. Плевен, ж.к.“Дружба“, ул. „Трите бора“ № 24, представлявано от С. И. М.-А., против решение № РД-НС-04-146/16.12.2021 г. на Надзорния съвет на НЗОК в частта относно определяне на месечна индикативна стойност за дейности в болнична медицинска помощ на ЛЗБП през месец декември 2021 г., изплащана през януари 2022 година.

В жалбата се твърди, че МБАЛ „Св.П.-Плевен“ ООД гр. Плевен е лечебно заведение за болнична медицинска помощ, регистрирано съобразно ЗЛЗ и ТЗ и осъществяващо лечебна дейност при условията на действащото законодателство и разрешителен режим. Твърди се, че поради липса на приет Закон за бюджета на НЗОК за 2022г., НС на НЗОК е утвърдил необосновано и незаконосъобразно разпределение на месечна и индикативна стойност за дейностите в болнична медицинска помощ за м. януари 2022г. до приемане на Закона за БНЗОК за всяко лечебно заведение, включително и жалбоподателя. Твърди се, че на 17.12.2021г. е подписано с НЗОК/РЗОК допълнително споразумение № 62, където в Приложение № 2 / неразделна част към ДС/ е отразена сума в размер на 366 794 лв, подлежаща на плащане през м. януари 2022г. за извършена дейност от ЛЗ болнична помощ през м. декември 2021г., като сумата касае дейностите по чл. 5 ал.1 т.2 от Правилата по чл. 4 ал.4 от ЗБНЗОК за 2021г. и определеният индивидуален размер на месечен бюджет на „МБАЛ Св-П. Плевен“ООД за 2022г. до приемането на нов ЗБНЗОК е неправилен, незаконосъобразен и неверен, което обосновава правния интерес от обжалване. Счита, че не е ясно, правното основание за постановяване на решението в обжалваната част , не са публикувани точните цифри, с точните коефициенти и точната формула, послужила за изчисление на всеки индивидуален размер на месечен бюджет и намира, че бюджетът не е изчислен правилно и е допусната техническа грешка при определяне на относителния дял за дейностите извън Приложение № 1 на МБАЛ „Св.П. Плевен“ ЕООД, състоящ се в 0,18 %.

Твърди се, че оспореният административен акт не съдържа мотиви, и липсата такива затруднява защитата на жалбоподателя, като не позволява да се посочат аргументи за опровергаване на мотивите на административния орган, тъй като такива липсват.

Излага доводи, че решението на НС на НЗОК не съответства на целта на закона, което обуславя неговата незаконосъобразност, тъй като е издадено в противоречие с принципа на съразмерност установен в чл. 6 от АПК, тъй като заложената база в ЗЗО и в ЗПФ е само въз основа на разходите и то само за БМП. Моли съда да отмени решение № РД-НС-04-146/16.12.2021г. на НС на НЗОК в частта, касаеща „МБАЛ Св.П. Плевен“ ООД .

Ответникът НС на НЗОК е представил писмено становище, в което излага доводи, че делото следва да бъде прекратено поради липса на правен интерес от оспорване решението , тъй като от страна на НЗОК са изплатени всички средства, които са заявени от страна на „МБАЛ Св.П.“ ООД.

Посочва се, че каасовият отчет на лечебното заведение за 2021г. е в размер на 5 850 102 лв., за дейност са заплатени средства в общ размер 4 800658 лв, в т.ч. за дейност извън Приложение № 1 3 870 758 лв. За 2021г. са удържани суми, получени без правно основание в размер на 9 061лв, през 2021г. лечебното заведение е получило и средства за неблагоприятни условия по време на пандемия в общ размер 1058504 лв/ 18,1 % от изплатените средства/.

Твърди се, че средномесечната стойност на лечебното заведение изчислена в размер на 1/12 от касовия отчет за 2021г. извън Приложение 1 / вкл. и средствата за НУР/ възлиза на 410 107 лв.Средномесечната стойност на лечебното заведение изчислена на база на относителния дял на лечебното заведение в общия размер на средствата заплатени през 2021г. за дейности извън Приложение № 1/ без да бъдат включени средствата за НУР/ възлиза на 338 825 лв. Излага доводи, че дори при пълно разплащане на отчетената и заплатената дейност в размер на 374 138,30 лв / 303 078,30 + 71 060, + допълнителните средства за НУР в размер на 63 715,70 лв, лечебното заведение не може да достигне определените му индикативни стойности от 456 722 лв. Твърди, че за периода от м. януари 2021г. до момента лечебното заведение има прекратени дейности, поради отпадане на дейности и напускане на основни специалисти лечебното заведение бележи трайна тенденция за спад на отчетената дейност от 6 506 ЗОЛ по КП през 2021г., през 2021г. са отчетени 3 872. Твърди се, че утвърдените от НЗОК стойности за м. декември 2021г. в общ размер 456 722 лв, видно от касовото изпълнение „МБАЛ СВ.П.“ ООД гр.Плевен в размер на 374 138,30 лв напълно обезпечават дейността на лечебното заведение. Моли за отхвърляне на жалбата.

В съдебно заседание оспорващият - МБАЛ „Свети П.-Плевен“ ООД - гр. Плевен се представлява от адв Г., която моли да се уважи жалбата, като се установява, че не са изплатени на лечебното заведение НУР за два месеца. Претендира разноски.

В съдебно заседание ответникът – НС на НЗОК се представлява от юрк.Г. , който намира жалбата за неоснователна, като от съдебната експертиза по предходното дело и от изслушаната в настоящото производство се установява, че не са налице неправилно определени и изплатени средства за медицинска дейност на оспорващия по Приложение № 1 и извън Приложение № 1. Счита, че не е налице неравно третиране на правни субекти, тъй като механизмът , който се прилага за определяне размер на средствата е еднакъв за всички и не е ощетено лечебното заведение и плащане на суми, по-малки от отчитаните .Намира, че правилно са приложени правила за разпределяне на сумите, което е установено и от вещото лице и изчислението е на база касово изпълнение на лечебното заведение и са взети предвид изплатени суми за отчетена дейност в периода януари-октомври 2021 година при определяне на процесните суми. Моли за отхвърляне на жалбата и присъждане на разноски. Представя писмени бележки, в които посочва, че жалбата е недопустима, тъй като на оспорващия са изплатени дължимите средства за м. декември 2021 година по Приложение № 1 в размер на 89 928 лева и извън Приложение № 1 в размер на 366 724 лв. и не е налице правен интерес. Излага доводи, че правилно са определени месечни индикативни стойности за изпълнител на БМП за дейност през м. декември 2021 година, платени през м. януари 2022 г. , като базата за изчисляване в национален мащаб е 1/12 от годишната стойност на ЗБНЗОК за 2021 година за здравноосигурителни плащания за БМП за 2021 г. и след определяне на тази месечна база за м. декември 2021 г в размер на 205 205 458 лева в национален мащаб се разпределят по изпълнители спрямо средномесечна стойност за цялата отчетена и заплатена дейност по КП за периода януари 2021 г – октомври 2021 г., както е установил и в.л В.. Прави се анализ на заключение на ВЛ В. и се приема и установеното от същото, че изплатената сума на оспорващия общо в размер на 456 722 лева – по Приложение № 1 – 89 928 лева и извън Приложение № 1 – 366 794 лева е правилно определена, по действащите Правила. Счита, че невключването на средства за неблагоприятни условия на работа -НУР се определят съгласно Методика за определяне на размер на сумите, заплащани от НЗОК на изпълнители на медицинска помощ, на дентална помощ и на медико-диагностични дейности за работа при НУР по повод обявена епидемична обстановка се посочва , че за оспорващ за м. декември 2021 г. са определени 75 320 лева , като сумата за НУР не може да превишава размер на действителните разходи на лечебното заведение съгласно т. 7.14 от Методика и с оглед дейност извън приложение № 1 то сумата за НУР е 63 715,70 лева изплатена през януари 2022 година.

Намира, че решението в обжалваната част е мотивирано, тъй като г-жа А. излага такива с оглед стенографски протокол от заседанието на НС на НЗОК на 16.12.2021 година. Моли за отхвърляне на жалбата и присъждане на разноски по делото –юрисконсултско възнаграждение в минимален размер.

Административен съд - Плевен, шести състав, след като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства в тяхната цялост съгласно разпоредбата на чл.168 от АПК, приема за установено от фактическа страна следното:

Представена докладна записка вх.№ 21.-01-2762/07.12.2021г.(стр. 16 по адм дело № 98/2022 г по описа на АССГ) от Г. А.-директор на дирекция „Бюджет и финансови параметри“ в НЗОК до директора на НЗОК относно утвърждаване на месечни индикативни стойности за дейностите в БМП и индикативни стойности за медицински изделия и лекарствени продукти, които НЗОК заплаща извън стойността на оказаните медицински услуги, за РЗОК за заплащане през м. януари 2022г. / дейност м. декември 2021г./, като се излагат съображения, които налагат определянето им, а именно чл. 87, ал. 1 от ЗПФ и чл. 29, ал. 4 от ЗЗО, тъй като не е налице приет бюджет на НЗОК до началото на бюджетната година. В Част I са посочени определени месечни и индикативни стойности на изпълнители на БМП за дейности за м декември 2021 г. , изплащани през м. януари 2022 година, като е описан и механизъм за определяне на тези стойности, като общата стойност за дейност декември 2021 г. е равна на 1/12 от годишната дейност по ЗБНЗОК за 2021 година в размер на 205 205 458 лева и се разпределя по изчислените относителни дялове на изпълнителите на БМП за дейности по приложение 1 и извън приложение 1 от Правилата по чл. 4 от ЗБНЗОК за 2021 година и те са за дейности по Приложение 1 по Правилата – 14 208 775 лева и извън Приложение № - 190 996 678 лева.

С докладна записка от проф.д-р П. С. – Управител на НЗОК внеся в НС на НЗОК предложение за месечни индикативни стойности на здравноосигурителни плащания на изпълнителите на БМП за м. декември 2021г. и за медицински изделия и лекарствени продукти, които НЗОК заплаща извън стойността на оказаните медицински услуги за месеците на дейност ноември и декември 2021г.

В докладната записка е предложено до влизане в сила на ЗБНЗОК за 2022 г. , НС на НЗОК да утвърди по РЗОК и изпълнители на БМП стойности за дейностите в БМП за месец на плащане януари 2022г./ дейност м. декември 2021г. и индикативни стойности за медицинските изделия и за лекарствени продукти за м. на плащане януари и февряари 2022г./ дейност м. ноември и декември 2021г., представени в докладна записка от дирекция БФП, съгласно Правилата по чл. 4 от ЗБНЗОК за 2021г. и свързаното с това предложение за промени в Правилата по чл. 4 от ЗБНЗОК за 2021г. .

С решение № РС-НС-146/ 16.12.2021г. НС на НЗОК по т. 1 е утвърдил месечни индикативни стойности за дейностите в болничната медицинска помощ и индикативни стойности за медицински изделия за оказаните и лекарствени продукти, които НЗОК заплаща извън стойността на оказаните медицински услуги за заплащане през 2022г. / дейност м. ноември и декември 2021г./ по РЗОК и по изпълнители на БМП, в приложения 1,2 и 3 към настоящото решение.

Със същото решение по т. 2 е приел Правила за изменение и допълнение на Правилата, приети с решение на НС № РД-НС-04-8 от 21.01.2021г., допълнени с Решение № РД-НС-04-111/07.10.2021г. за прилагането им за дейност м. декември 2021г. до влизане в сила на Закона за бюджета на НЗОК за 2022г.

Видно от Приложение № 1 към Решение на НС на НЗОК № РД-04-146/2016г /стр.53/, е че стойността на дейностите м. декември 2021 г. по Приложение № 1 за м. 01.2022г. за МБАЛ „Св.П. Плевен“ ООД е 89 928 лв., а стойността за м. 01.2022г. извън Приложение 1 е в размер на 366 794 лева..

По делото е представен на л. 70 стенографски протокол от извънредно заседание на НС на НЗОК проведено на 16.12.2021г. .

По точка първа от дневния ред е поканена да докладва Г.А.- директор на дирекция БФП, която посочва, че до приемане на ЗБНЗОК за 2022 г. следва да се определят стойностите съгласно правила по ЗЗО и ЗПФ - 1/12 от бюджета за предходната година. Посочва се механизъм : Средномесечната стойност, който представлява 1/12 от годишната стойност 2 462 465 500 лв по ЗБНЗОК за 2021г. е в размер на 205 205 458 лв., като към средствата от 205 205 458 лв са отнесени относителни дялове на изпълнението на обемите дейност в периода януари-октомври 2021г. на всички изпълнители. По тези относителни дялове са изчислени и са разпределени стойностите за първия месец на 2022г. като касов отчет. Предложено е това да е заплащането за извършена дейност през м. декември 2021г.

По т. 2 от дневния ред са приети изменение на Правилата и е приет § 5 , а по т. 3 е възложено на управителя на НЗОК да разпореди на директорите на РЗОК утвърдените по т.1 от настоящото решение стойности, да се отразят в Приложение № 2 към сключените индивидуални договори на изпълнители на БМП .

При разглеждане на делото по адм. дело № 151 по описа за 2022 г. на АС Плевен е назначена съдебно-счетоводна експертиза, от заключението на която се установява, че дължимата месечна сума при неприет бюджет на НЗОК следва да е до 1/12 от разходите предвидени в бюджета да предходната година, като за МБАЛ „Св.П. Плевен“ ООД без да са включени резерви от НЗОК са както следва- за дейностите по приложение № 1 от Правилата за условията и реда за прилагане на чл. 4 от ЗБНЗОК за 2021г. възлизат на 77 491,67 лв. За дейностите по извън приложение № 1 от Правилата възлиза на -извън приложение № 1 без НУР 321 818 лв, и извън приложение 1 с НУР е 410 027 лв. ВЛ е отговорило, че преведената сума на МБАЛ „Св. П. Плевен“ ЕООД за дейностите по Приложение № 1 от Правила и условията и реда за прилагане на чл. 4 от ЗБНЗОК за 2021г. е 89 928 лв, или с 12 346 лв от дължимата 1/12 част/ 77 492лв/. за дейностите извън приложение № 1 от Правилата са платени 366 794 лв, която е за дейности извън приложение 1 без НУР в повече с 44976 лв и за дейности извън приложение 1 с НУР е по-малко с 43 233 лв.

Вещото лице обсъжда и решение на НС на НЗОК, проведено на 27.01.2022г. и изплатени суми, но те не са предмет на настоящото дело.

Вещото лице Г. посочва , че съгласно чл. 87 ал.1 от ЗПФ и чл. 29 ал.4 от ЗЗО е регламентирано, че осигурителните разходи се извършват съобразно утвърдения бюджет за предходната година, а за издръжката на НЗОК се изразходват месечно до 1/12 от разходите, предвидени в бюджета за предходната година т. е. от януари до 31.12.2021г. ВЛ е отговорило, че е направило анализ в РЗОК Плевен, от който е установила, че представените средства на изпълнителите на БМП по сключените им индивидуални договори за дейност през м. декември 2021г., подлежащи на плащане през м. януари 2022г. , разпределената сума е по-висока от дължимото средномесечно за дейности извън Приложение 1 без НУР средно с около 15 % и е по- ниска, ако се включат сумите за НУР.

Съдът разпита вещото лице В. Г. в с. з на 29.06.2023 година и тя посочи , че е спазена методика на НЗОК за определяне на дължимите суми при неприет бюджет на НЗОК за 2022 година, но не може да посочи дали това са Правила преди изменение от 16.12.2021 година , като при спазване на методика на НЗОК не са налице неизплатени суми, а при спазване на ЗПФ – има.

По делото съдът изслуша повторна съдебно-счетоводна експертиза, като вещо лице В. посочва, че в предложение за определяне на месечни и индикативни стойности на РЗОК за изпълнителите на БМП за дейностите в БМП за дейност м. декември 2021 г. (плащане м. януари 2022 г.) в Докладна записка от Г.А. - директор на Дирекция „Бюджет и финансови параметри“ при НЗОК до проф. Д-р П. С. - управител на НЗОК с вх. № 21-01-2762/07.12.2021 г., относно: Утвърждаване на месечни и индикативни стойности за дейностите в БМП и индикативни стойности за медицински изделия и лекарствени продукти, които НЗОК заплаща извън стойността на оказаните медицински услуги, за РЗОК за заплащане януари 2022 г. (дейност месец декември 2021 г.) е описана базата за изчисляване в национален мащаб на средствата за здравноосигурителни плащания за БМП, която представлява 1/12 от годишната стойност по ЗБНЗОК за 2021 г. за здравноосигурителни плащания за БМП за 2021 г., както следва:

Към средствата, определени със ЗБНЗОК за 2021 г. в част Разходи, ред 1.1.3.7. „Здравноосигурителни плащания за болнична медицинска помощ" в размер на 2 659 465 500 лв. са добавени средства за здравноосигурителни плащания от резерва по ЗБНЗОК за 2021 г., ред 1.3.4. „за здравноосигурителни плащания за БМП“ в размер на 40 000 000 лв. и са приспаднати сумите, определени с трансфери от централния бюджет по чл.5 от ЗБНЗОК за 2021 г. в размер на 237 000 000 лв., които са целеви и са предвидени в приходната част по чл.1, ал.1, ред 4 „Трансфери от централния бюджет по чл. 5“.

Стойността за здравноосигурителни плащания за дейностите в БМП за КП/АПр/КПр за 2021 г. е в размер на 2 462 465 500 лв., а средномесечната стойност е в размер на 205 202 458 лв. /1/12 от 2 462 465 500 лв./ и това е стойността в национален мащаб, която следва да бъде разпределена по изпълнители за БМП.

След определяне на месечната база за м. декември 2021 г. в общ размер на 205 205 458 лв. в национален мащаб за дейностите по Приложение 1 и извън Приложение 1 от Правилата по чл.4 от ЗБНЗОК за 2021 г., същата се разпределя по изпълнители на БМП пропорционално спрямо средномесечната стойност за цялата отчетена и заплатена дейност по КП/ КПр./ АПр. на здравноосигурени лица през периода м. януари 2021 г. - м. октомври 2021 г. (дейност м. декември 2020 г. - м. септември 2021 г.)

Изчислява, че средномесечна стойност за дейностите в БМП, на база стойността на извършените и отчетени брои случаи за период м. януари 2021 г. - м. октомври 2021 г. (дейност м.декември 2020 г. - м. септември 2021 г.) за МБАЛ „Свети П." ООД гр.Плевен са разпределени като следва по Приложение 1 78 965,като е предложено заплащан на 89 928 лева , а извън приложение №1 - 322 079 лева, а предложено за изплащане сумата от 366 794 лева. , като средномесечна стойност за отчетените и заплатени дейности в БМП е изчислена на база стойността на извършените, отчетени и заплатени случаи за периода м. януари 2021 г. - м. октомври 2021 г. (дейност м.декември 2020 г. - м. септември 2021 г.) за МБАЛ „Свети П." ООД гр.Плевен. Вещото лице посочва, че в така определената сума не са включени средства за НУР.

Посочва, че така определените месечни и индикативни стойности за дейностите в БМП за м. декември 2021 г. и индикативни стойности за медицински изделия и лекарствени продукти, които НЗОК заплаща извън стойността на оказаните медицински услуги за м ноември и м.декември 2021 г., които подлежат на заплащане през 2022 година е в размер на 1/12 от средствата, заложени в бюджет на НЗОК за 2021 година, като е спазен редът за определяне на общите стойности в национален мащаб съгласно ЗПФ и ЗЗО.

Вещото лице посочва, че при определяне на стойностите за „МБАЛ Свети П. - Плевен” ООД за дейност м. декември 2021 г., платени през м. януари 2022 г., НС на НЗОК е определил същите, съгласно определения механизъм в §5, ал.2 от ПЗР от Правилата по чл.4 от ЗБНЗОК за 2021 г., утвърдени с Решение на НС на НЗОК № РД-НС-04-146 от 16.12.2021 г.

Съдът кредитира заключението на ВЛ В. като обективно, кореспондиращо с доказателствата по делото.

По делото са представени Правила за условията и реда за прилагане на чл. 4, ал. 1, ал. 2 и ал. 3 от ЗБНЗОК за 2021 г. и Методика за определяне размер на сумите, заплащани от НЗОК на изпълнители на медицинска помощ , на дентална помощ и на МДД за работа при неблагоприятни условия по повод на обявена епидемична обстановка, приети със съвместен протокол между представители на НС на НЗОК и УС на на БЛС на 06.04.2020 г.

Представено по делото е допълнително споразумение № 62 към договор № 150667/25.02.2020 г. между НЗОК и „МБАЛ Св. П.“ ООД, в което е посочено ,че стойностите съгласно Правила по реда на чл. 4, ал. 4 от ЗБНЗОК сумата за дейности по чл. 5, ал. 1 т. 1 от Правилата за оспорващия , подлежащи на заплащане през м. януари 2022 г. е в размер на 366 794 лева.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна следното:

Жалбата, предмет на това производство, е подадена в срок, от надлежна страна и е процесуално допустима. Неоснователен е довод на ответника , че не е налице правен интерес от оспорване на решението по отношение на определена сума за лечебното заведение, тъй като с допълнително споразумение № 62 към договор № 150667/25.02.2020 г. между НЗОК и „МБАЛ Св. П.“ ООД, в което е посочено ,че стойностите съгласно Правила по реда на чл. 4, ал. 4 от ЗБНЗОК сумата за дейности по чл. 5, ал. 1 т. 1 от Правилата за оспорващия , подлежащи на заплащане през м. януари 2022 г. е в размер на 366 794 лева, оспорващият се е съгласил с определения размер. Съдът намира, че е налице правен интерес, тъй като оспорващият счита, че неправилно е приложен механизъм за определяне на основата, върху която се определят индикативните стойности и по този начин така определеният размер е неточен.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

Съдът намира, че решението в оспорваната част е постановено от компетентен орган по см на чл. 15, ал. 1 т. 5б от ЗЗО, съгласно НС на НЗОК утвърждава стойности на разходите по т. 5а, разпределена по месеци и по изпълнители на болнична медицинска помощ, по предложение на директорите на РЗОК в съответствие с бюджета на НЗОК за съответната година.

Процесното решение е постановено в установената писмена форма, при липса на мотиви, тъй като изложените мотиви, не в решението, а в докладна записка на А.- директор на дирекция БФП при внасяне предложението, са неотносими, като е налице и нарушение на административно-производствените правила, тъй като производството се е развило съгласно правила, които не са били действащи правни норми.

С процесното решение по т. 1 се утвърждават месечни индикативни стойности за дейностите в болничната медицинска помощ и индикативни стойности за медицински изделия за оказаните и лекарствени продукти, които НЗОК заплаща извън стойността на оказаните медицински услуги за заплащане през 2022г. / дейност м. ноември и декември 2021г./ по РЗОК и по изпълнители на БМП, като по т. 2 се приемат като приложение № 4 Правила за изменение и допълнение на Правилата, приети с решение на НС № РД-НС-04-8 от 21.01.2021г., допълнени с Решение № РД-НС-04-111/07.10.2021г. за прилагането им за дейност м. декември 2021г. до влизане в сила на Закона за бюджета на НЗОК за 2022г., с което се приема нов § 5, в който е предвиден механизъм за определяне на вече приетите по т. 1 индикативни стойности.

Налице е неправилно приложен материален закон, тъй като НС на НЗОК утвръждава месечни стойности по Правила, чието изменение приема след като вече е приел стойностите за м. декември т.е. към момента на утвърждаване на индикативни стойности не е налице материално –правна предпоставка на § 5 от Правилата, по който се определят същите, тъй като този параграф е приет след това и е налице прилагане на правни норми, които не са действащи и не могат да послужат като основание за издаване на процесното решение.

Съгласно разпоредбата на чл. 87 ал.1 от Закона за публичните финанси в случай че до началото на бюджетната година държавният бюджет не бъде приет от Народното събрание, приходите на бюджета се събират в съответствие с действащите закони, а извършването на разходите и предоставянето на трансфери е в размер не по-голям от размера им за същия период на предходната година, до размера на постъпилите приходи, помощи и дарения, като се отчитат влезли в сила актове на Народното събрание и на Министерския съвет, които предвиждат допълнителни или намалени бюджетни средства, и при спазване на фискалните правила по този закон и одобрените от Министерския съвет със средносрочната бюджетна прогноза фискални цели.

Съгласно разпоредбата на чл. 29, ал.4 от ЗЗО в случай, че проектът на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса не бъде приет от Народното събрание до началото на бюджетната година, осигурителните приходи се събират и осигурителните разходи се извършват съобразно утвърдения бюджет за предходната година, а за издръжката на Националната здравноосигурителна каса се изразходват месечно до 1/12 от разходите, предвидени в бюджета за предходната година.

В случая не е налице приет бюджет на НЗОК за 2022 година и съгласно чл. 4, ал. 1 от ЗБНЗОК за 2021 г. Надзорният съвет на НЗОК утвърждава за всяка РЗОК годишна обща стойност на разходите за здравноосигурителни плащания, разпределена по месеци и утвърждава стойности на разходите по буква "а" и по изпълнители на болнична медицинска помощ, разпределена по месеци, като са приети Правила за условията и реда за прилагане на чл. 4 ал.1 , ал.2 и ал.3 от ЗБНЗОК за 2021г. приети с решение на НС на НЗОК РД –НС-04-8/21.01.2021г., допълнени с решение № РД-НС-04-111/07.10.2021г..

В случая съгласно Правилата преди изменението и ЗБНЗОК за 2021 година при определяне на средствата следва да се има предвид за база до 1/12 от разходите, предвидени в бюджета за предходната година.

С изменението на Правилата на 16.12.2021 година с процесното решение по т. 2 се приема параграф 5 , в който се предвижда друга основа при определяне на стойностите за м. декември - в ал. 1 е посочено, че до влизането в сила на ЗБНЗОК за 2022г. изпълнителите на БМП извършват и отчитат за закупуване дейностите, медицинските изделия и лекарствените продукти по сключените с РЗОК договори, по реда на тези Правила. Съгласно ал.2 за месец на дейност декември 2021г. НЗ на НЗОК е утвърждава на изпълнителите на БМП индикативни стойности за дейности по чл. 5 ал.1 т.1 и месечни стойности за дейностите по чл. 5 ал.1 т.2 в рамките на 1/12 част от годишната стойност по ЗБНЗОК за 2021г. за здравноосигурителни плащания за БМП за 2021г., разпределена по изпълнители на БМП пропорционално спрямо средномесечната стойност на отчетена и заплатена дейност през периода м.януари 2021г.- м. октомври 2021г./ дейност м. декември 2020г.- м. септември 2021г/ т.е. в ЗБНЗОК се посочва основата - осигурителните разходи се извършват съобразно утвърдения бюджет за предходната година, а за издръжката на Националната здравноосигурителна каса се изразходват месечно до 1/12 от разходите, предвидени в бюджета за предходната година, а тук се залага друга основа - 1/12 част от годишната стойност по ЗБНЗОК за 2021г. за здравноосигурителни плащания за БМП за 2021г

По делото в експертизата, изготвена от ВЛ В., подробно е описан механизъм, по който се определят индикативните стойности за м . декември 2021 г. именно по горепосочените правила с приетото изменение от същата дата -§5, което изменение не е влязло в сила при утвърждаване на индикативни стойности по т. 1, тъй като е прието по т. 2 т.е. към момента на утвърждаването им не е налице действащ материален закон, правно основание за определянето им по този начин.

Вещото лице В. подробно описва механизъм по определянето на стойностите - базата за изчисляване в национален мащаб на средствата за здравноосигурителни плащания за БМП, която представлява 1/12 от годишната стойност по ЗБНЗОК за 2021 г. за здравноосигурителни плащания за БМП за 2021 г., като към средствата, определени със ЗБНЗОК за 2021 г. в част Разходи, ред 1.1.3.7. „Здравноосигурителни плащания за болнична медицинска помощ" в размер на 2 659 465 500 лв. са добавени средства за здравноосигурителни плащания от резерва по ЗБНЗОК за 2021 г., ред 1.3.4. „за здравноосигурителни плащания за БМП“ в размер на 40 000 000 лв. и са приспаднати сумите, определени с трансфери от централния бюджет по чл.5 от ЗБНЗОК за 2021 г. в размер на 237 000 000 лв., които са целеви и са предвидени в приходната част по чл.1, ал.1, ред 4 „Трансфери от централния бюджет по чл. 5“. Стойността за здравноосигурителни плащания за дейностите в БМП за КП/АПр/КПр за 2021 г. е в размер на 2 462 465 500 лв., а средномесечната стойност е в размер на 205 202 458 лв. /1/12 от 2 462 465 500 лв./ и това е стойността в национален мащаб, която следва да бъде разпределена по изпълнители за БМП.

След определяне на месечната база за м. декември 2021 г. в общ размер на 205 205 458 лв. в национален мащаб за дейностите по Приложение 1 и извън Приложение 1 от Правилата по чл.4 от ЗБНЗОК за 2021 г., същата се разпределя по изпълнители на БМП пропорционално спрямо средномесечната стойност за цялата отчетена и заплатена дейност по КП/ КПр./ АПр. на здравноосигурени лица през периода м. януари 2021 г. - м. октомври 2021 г. (дейност м. декември 2020 г. - м. септември 2021 г.)

Средномесечната стойност за дейностите в БМП, на база стойността на извършените и отчетени брои случаи за период м. януари 2021 г. - м. октомври 2021 г. (дейност м.декември 2020 г. - м. септември 2021 г.) за МБАЛ „Свети П." ООД гр.Плевен са разпределени като следва по Приложение 1 - 78 965,като е предложено заплащане на 89 928 лева , а извън приложение №1 - 322 079 лева, а предложено за изплащане сумата от 366 794 лева. , като средномесечна стойност за отчетените и заплатени дейности в БМП е изчислена на база стойността на извършените, отчетени и заплатени случаи за периода м. януари 2021 г. - м. октомври 2021 г. (дейност м.декември 2020 г. - м. септември 2021 г.) за МБАЛ „Свети П." ООД гр.Плевен.

Този механизъм напълно съответства на описания механизъм в докладна записка на А. и в посоченото пред НС на НЗОК преди приемане на решението с оглед стенографски протокол , но както и вещото лице посочва правилно е определен размер на индикативни стойности по параграф 5 от Правилата на НС на НЗОК, приети на 16.12.2021 година т.е. определените стойности за оспорващия се изчислени по механизъм, който не е бил действащ към утвърждаването им и сумата за лечебното заведение –оспорващ, за определените индикативни стойности за дейности по чл. 5 ал.1 т.1 и месечни стойности за дейностите по чл. 5 ал.1 т.2 са в рамките на 1/12 част от годишната стойност по ЗБНЗОК за 2021г. за здравноосигурителни плащания за БМП за 2021г., разпределена по изпълнители на БМП пропорционално спрямо средномесечната стойност на отчетена и заплатена дейност през периода м.януари 2021г.- м. октомври 2021г./ дейност м. декември 2020г.- м. септември 2021г/ . , съгласно параграф 5 от Правилата на НС на НЗОК, които обаче още не са приети, тъй като са гласувани като т. 2 от решението и представляват приложение № 4 към същото. В случая съдът намира, че и заложенят механизъм не отговаря на предвиденото в ЗБНЗОК за 2021 г. - за издръжката на Националната здравноосигурителна каса се изразходват месечно до 1/12 от разходите, предвидени в бюджета за предходната година, а не 1/12 част от годишната стойност по ЗБНЗОК за 2021г. за здравноосигурителни плащания за БМП за 2021г

Вещото лице посочва, че в така определената сума – индикативни стойности за м. декември 2021 г. по процесното решение не са включени средства за неблагоприятни условия на работа (НУР), като това не се оспорва от ответника.

Съдът обаче намира, че с оглед разпоредбата на чл. 4, ал. 1 от ЗБНЗОК 2021 г отм. на в рамките на стойностите по чл. 1, ал. 2, ред 1.1.3.5.2, ред 1.1.3.6 и ред 1.1.3.7 за прилагане на чл. 55а от Закона за здравното осигуряване и на Националния рамков договор за медицинските дейности за 2020 – 2022 г. и анексите по чл. 53, ал. 3 от Закона за здравното осигуряване, а когато не са приети такива – на решението по чл. 54, ал. 9 от Закона за здравното осигуряване Надзорният съвет на НЗОК по а) утвърждава за всяка РЗОК годишна обща стойност на разходите за здравноосигурителни плащания, разпределена по месеци; б) утвърждава стойности на разходите по буква "а" и по изпълнители на болнична медицинска помощ, разпределена по месеци, и съгласно чл. 5 ал.1 от ЗБНЗОК за 2021 г., съгласно който за срока на обявена извънредна епидемична обстановка поради епидемично разпространение на заразна болест по чл. 61, ал. 1 от Закона за здравето чрез трансфер от централния бюджет по бюджета на НЗОК се осигуряват средства на изпълнителите на болнична медицинска помощ за изплащане на допълнителни трудови възнаграждения на медицинския персонал за всеки месец, а в ал. 3 се посочва , че средствата се отчитат в рамките на стойностите по чл. 1, ал. 2, ред 1.1.3.7. т.е. то средствата за НУР като отпускани от централния бюджет следва да бъдат включени в бюджета на НЗОК и респ. при определяне на основата, от която се определя на 1/12 част за разходите на НЗОК при неприет бюджет за следващата година, като ВЛ В. посочва в експертизата, че те са изключени от основата.

Съдът намира, че размер на изплатени средства за НУР, начин на определянето им съгласно представената по делото Методика за изплащането им са предмет на друго производство, средствата по чл. 5 от ЗБНЗОК следва да се включват в бюджета, който е основата за определяне на индикативните стойности .

Предвид горното съдът намира, че решението в обжалваната част е постановено от компетентен орган, но в нарушение на административно-производствените правила и в несъответствие с материалния закон и следва да бъде отменено и да бъде върнато за произнасяне на НЗОК.

С оглед изход на делото и искане на пълномощник на оспорващ за присъждане разноски и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, съдът намира , че НЗОК следва да заплати на МБАЛ „Св. Пантелеймон-Плевен“ ООД гр. Плевен, ж.к.“Дружба“, ул. „Трите бора“ № 24, представлявано от С.И.М.-А., разноски в размер на 1600 лева, както следва – 50 лева държавна такса, 150 лева държавна такса за касационно обжалване, 500 лева договорено и изплатено възнаграждение за касационната инстанция и 500 лева адвокатско възнаграждение за настоящата инстанция и 500 лева депозит за изготвяне на съдебно-счетоводна експертиза.

Така мотивиран, на основание чл. 172, ал. 2, предл. второ от АПК, съдът

РЕШИ :

Отменя решение № РД-НС-04-146/16.12.2021 г. на Надзорния съвет на НЗОК в частта относно определяне на месечна индикативна стойност за дейности в болнична медицинска помощ на ЛЗБП през месец декември 2021 г., изплащана през януари 2022 година по Приложение № 1 за м. 01.2022г. за МБАЛ „Св.П. Плевен“ ООД - 89 928 лв., и стойността за м. 01.2022г. извън Приложение 1 - 366 794 лева. на МБАЛ „Св. Пантелеймон-Плевен“ ООД гр. Плевен, ж.к.“Дружба“, ул. „Трите бора“ № 24, представлявано от С.И.М.-А.

Връща делото на НЗОК за произнасяне с оглед мотиви на съда.

Осъжда НЗОК да заплати на МБАЛ „Св. Пантелеймон-Плевен“ ООД гр. Плевен, ж.к.“Дружба“, ул. „Трите бора“ № 24, представлявано от С.И.М.-А., разноски в размер на 1600 лева.

Решението да се съобщи на страните.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването на страните.

Съдия: