Решение по дело №82/2017 на Районен съд - Търговище

Номер на акта: 56
Дата: 27 март 2017 г. (в сила от 4 юли 2017 г.)
Съдия: Пламен Митков Драганов
Дело: 20173530200082
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 януари 2017 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

 

№ 56                                                             27.03.2017 година                        град Търговище

            В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД - ТЪРГОВИЩЕ                                                                тринадесети състав

На двадесет и четвърти февруари                                     две хиляди и седемнадесета година

В публично заседание в следния състав:   

                                                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПЛАМЕН ДРАГАНОВ

 Секретар Б.Б.

като разгледа докладваното от председателя

НАХД  № 82                                                  по описа за                                         2017 година

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

       Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Образувано е по жалба на Р.Й.Р. *** против Наказателно постановление № 11-01-518 от 22.11.2016 г., издадено от Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция гр. София. Считайки обжалваното НП за незаконосъобразно, жалбоподателят желае същото да бъде отменено. В съдебно заседание жалбата се поддържа от редовно упълномощен адв. Р. М.. 

Ответната по жалбата страна се представлява се представлява от гл. ю. к. Р. Маринова, която навеждат доводи за неоснователност на жалбата и моли съда да остави в сила обжалваното НП като правилно и законосъобразно.

Съдът, като прецени становищата на страните във връзка с представените доказателства, прие за установено следното:

            Жалбата е подадена в законоустановения срок и от процесуално легитимирано лице, поради което е допустима. Разгледана по същество същата е основателна по следните съображения:

На основание заповед № ФК – 10-922/26.07.2017 г. на Директора на  АДФИ старши финансов инспектор от АДФИ извършил финансова инспекция на Община Омуртаг за законосъобразност при избора на превозвачи за извършване на обществен превоз на пътници по утвърдени маршрутни разписания на автобусни линии през 2015 г. В хода на същата проверяващите  установили следното:

Със Заповед № 952/22.12.2014 г., на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА, във връзка с чл. 19, ал. 5 от Закона за автомобилните превози, кметът на община Омуртаг – Н.Д.Ш. оправомощил Р.Й.Р., на длъжност заместник кмет на Община Омуртаг - „да го представлява пред всички лицензирани превозвачи, относно сключване на договори за осъществяване на обществени превози на пътници с автобуси от общинската, областната и републиканската транспортни схеми от квотата на Община Омуртаг, като ѝ предоставя права да извършва необходимите правни и фактически действия, в т.ч. и да подписва договори, заповеди, уведомителни писма, маршрутни разписания и др.“.

С Докладна записка вх. № 93-00-182/08.09.2014 г. НVД.Ш. мл. експертТранспорт и безопасност на движениетопри Община Омуртаг, уведомил кмета на бщината за възникналата необходимост от спешно стартиране на процедура за избор на превозвач, като му напомнил, че прякото възлагане на превозите по автобусните линии от областната и републиканските схеми (квота на Община Омуртаг) е разрешено от областния управител на Област Търговище с Решение № 563/09.12.2013 г. – „до сключване на договор  с избран превозвач, но не по-късно от 31.12.2014 г.“. Докладната записка била резолирана до В.П., старши юрисконсулт, и до Р.Е., секретар на Общината.

На 23.12.2014 г. Р.Р., на основание Заповед № 952/22.12.2014 г. на кмета на Община Омуртаг, е сключила три договора с лицензирани превозвачи за осъществяване на обществени превози на пътници с автобуси от общинската, областната и републиканската транспортни схеми от квотата на Община Омуртаг, съответно:

-           Договор с „Омуртаг Транс“ ООД, гр. Омуртаг, с ЕИК *********, представлявано от Фаик Мустафов Хюсеиновуправител, в сила от 01.01.2015 г. до определяне на изпълнител по ЗОП, на стойност до 8 500 лв.;

-           Договор с „КЕНТА“ АД, гр. Омуртаг, с ЕИК *********, представлявано от Цанко Минчев Наумовизпълнителен директор, в сила от 01.01.2015 г. до определяне на изпълнител по ЗОП, на стойност до 15 000 лв.;

-           Договор със СД „КавказКрумовиКадир и сие“, гр. Омуртаг, представлявано от Гюнай Мехмед Кадируправител, в сила от 01.01.2015 г. до определяне на изпълнител по ЗОП, на стойност до 300 лв.

Със сключването на трите договора за 2015 г. Р.Р. поела ангажимент от името на Община Омуртаг на обща стойност до 23 800 лв. към лицензираните превозвачи за осъществяване на обществени превози на пътници с автобуси от общинската, областната и републиканската транспортни схеми от квотата на Община Омуртаг.

На 01.02.2015 г., на основание чл. 9 и чл. 20а, ал. 2 от ЗЗД, чл. 19, ал. 2 от Закона за автомобилните превози, във връзка с чл. 14, ал. 5, т. 2 от ЗОП и липсата на актуализирана републиканска транспортна схема за обществен превоз на пътници с автобуси от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, Р.Р. *** Транс“ ООД към договор от 23.12.2014 г., в който се ъзлога на транспортната фирма да извършва обществен транспорт по седем броя определени маршрутни разписания, и увеличава стойността на договора от 8 500 лв. на 9 660 лв.

На същите основания на 09.12.2015 г. Р.Р. *** Транс“ ООД към договор от 23.12.2014 г., с който се възлага на транспортната фирма да извършва обществен транспорт по пет броя определени маршрутни разписания, и е увеличена стойността на договора реципрочно на стойността на полагащата се субсидия/компенсация за посочените маршрутни разписания.

На 01.03.2015 г., на основание чл. 9 и чл. 20а, ал. 2 от ЗЗД, чл. 19, ал. 2 от Закона за автомобилните превози, във връзка с чл. 14, ал. 5, т. 2 от ЗОП и липсата на актуализирана републиканска транспортна схема за обществен превоз на пътници с автобуси от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, Р.Р., на основание Заповед № 952/22.12.2014 г. на кмета на Община Омуртаг, е подписала анекс с „КЕНТА“ АД към договор от 23.12.2014 г., с който се възлага на транспортната фирма да извършва обществен транспорт по пет броя определени маршрутни разписания, и се увеличава стойността на договора реципрочно на стойността на полагащата се субсидия/компенсация за посочените маршрутни разписания.

С Писмо изх. № ДПРС-2/09.03.2015 г. (вх. № 04-19-006/17.03.2015 г.) министърът на финансите уведомил кмета на Община Омуртаг за годишния размер на утвърдените субсидии за вътрешноградски и междуселищни пътнически превози, в общ размер на 8 698 лв. и утвърденият годишен размер на средствата за компенсиране стойността на безплатните и по намалени цени превози в страната, в размер на 87 293 лв., или утвърдени 81 442,16 лв. без ДДС (компенсация – 72 744,16 лв. без ДДС и субсидии – 8 698 лв.).

В хода на проверката било установено също, че в периода от 26.03.2015 г. до 21.12.2015 г. от Община Омуртаг са извършени разходи за обществен превоз на пътници от автобусни линии по утвърдени маршрутни разписания от общинската, областната и/или републиканската транспортни схемиквота на Община Омуртаг, на обща стойност 41 401,41 лв. без ДДС (48 054,99 лв. с ДДС), въз основа на сключения договор от 23.12.2014 г. и анекси към него от 01.02.2015 г.  и от 09.12.2015 г. с „Омуртаг Транс“ ООД, гр. Омуртаг, договор от 23.12.2014 г. и анекс към него от 01.03.2015 г. с „КЕНТА“ АД, договор  от 23.12.2014 г. с превозвач СД „КавказКрумовиКадир и сиегр. Омуртаг и издадени 12 бр. фактури за полагащи се компенсации за превоз на ветерани от лицензиран превозвачДичони“ ЕООД гр. Ямбол. При финансовата инспекция се установи, че за осъществените превози отДичони“ ЕООД гр. Ямбол няма сключен писмен договор, а се основават на двустранно подписани протоколи и издадени от превозвача фактури.

При така установеното от фактическа страна, проверяващите приели, че през 2015 г. обществените превози на пътници от автобусни линии по утвърдени маршрутни разписания от общинската, областната и/или републиканската транспортни схеми са осъществени без от възложителя да са били събирани оферти с публична покана по реда на глава VІІІа от Закона за обществените поръчки (ЗОП отменен ДВ бр. 13/16.02.2016 г.), въпреки наличието на законови основания  за това. За удостоверяване на горното в хода на финансовата инспекция е съставен констативен протокол от 05.08.2016 г. Приемайки, че Заповед № 952/22.12.2014 г. на кмета на общината придава на Р.Р. качеството на упълномощено лице по смисъла на чл. 8, ал. 2 от ЗОП (отменен), проверяващите ДВ, бр. 94 от 2008 г., в сила от 1.01.2009 г.) съставили срещу нея АУАН № 11-01-518/08.08.2016 г. за нарушение на чл. 101а, ал. 2 във вр. с чл. 14, ал. 4, т. 2 във вр. с чл. 3, ал. 1, т. 2 от ЗОП (отменен), за това, че към 23.12.2014 г. в гр. Омуртаг, в качеството си на упълномощено длъжностно лице по смисъла на чл. 8, ал. 2 от ЗОП, не е спазила реда за събиране оферти с публична покана по реда на глава осма „а“ от закона за възлагане на обществена поръчка за обществен превоз по автобусни линии за общинската, областната и републиканската транспортни схеми на стойност по чл. 14, ал. 4, т. 2 от ЗОП въпреки наличието на всички законови предпоставки. В срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН жалбоподателката депозирала писмени възражения срещу акта. Приемайки същите за неоснователни, въз основа на акта, Директорът на АДФИ издал Наказателно постановление № 11-01-518 от 22.11.2016 г., с което на основание чл. 256, ал. 1 от Закона за обществените поръчки (нов, ДВ бр. 13/16.02.2016 г., в сила от 15.04.2016 г.) наложил на жалбоподателя административно наказаниеглоба” в размер на 4000 лв.

Изложената фактическа обстановка се доказва от събраните по делото писмени доказателства.   

При така установеното от фактическа страна съдът прави следните правни изводи:

На първо място следва да се посочи, че в НП не е индвидуализиран правилно субекта на административнонаказателната отговорност. Това е така, защото видно от обстоятелствената част на НП Р.Р. е санкционирана в качеството на упълномощено длъжностно лица по смисъла на чл. 8, ал. 2 от ЗОП. Нормата на чл. 8, ал. 1 и ал. 2 от ЗОП въвежда задължението за възложителите да проведат процедура за възлагане на обществена поръчка, когато са налице основанията, предвидени в закона. Възложителите или упълномощени от тях длъжностни лица организират и провеждат процедурите за възлагане на обществени поръчки и сключват договорите за тях. В чл. 8, ал. 3 от ЗОП обаче е определено, че когато възложителят е колективен орган или юридическо лице, правомощията по ал. 2 се осъществяват от лицето, което го представлява. При това положение дори и кмета на Община Омуртаг, като субект, който по закон представлява Общината Омуртаг, която е юридическо лице съгласно чл. 14 от ЗМСМА, не е възложител по смисъла на чл. 7, т. 1 от ЗОП, както е посочено в НП, а от гледна точка на административно-наказателната отговорност е лице по чл. 8, ал. 3 от ЗОП. Същевременно от съдържанието на издадената от кмета че Заповед № 952/22.12.2014 г. не може да се направи извода, че Р.Р. е упълномощено длъжностно лице по смисъла на чл. 8, ал. 2 от ЗОП. В цитираната заповед нямаизискуемото по закон изрично упълномощаване същата да организира и провежда процедури за възлагане на обществени поръчки по смисъла на ЗОП. За пълнота може би пак следва да се цитира съдържанието на въпросната заповед - „да го представлява пред всички лицензирани превозвачи, относно сключване на договори за осъществяване на обществени превози на пътници с автобуси от общинската, областната и републиканската транспортни схеми от квотата на Община Омуртаг, като ѝ предоставя права да извършва необходимите правни и фактически действия, в т.ч. и да подписва договори, заповеди, уведомителни писма, маршрутни разписания и др.“ Настоящия съдебен състав счита, че „предоставянето права да извършва необходимите правни и фактически действия“ по никакъв начин не представлява надлежно упълномощаване на жалбоподателката да организира и провежда процедури за възлагане на обществени поръчки по смисъла на ЗОП. При липсата на такова надлежно упълномощяване субект на административнонаказателната отговорност за така установеното административно нарушение би следвало да е кмета, който по закон е лице, което представлява общината като юридическо лице.

На следващо място съдът счита за основателно и възражението в жалбата за липса на конкретна дата на извършване на нарушението. Както в АУАН, така и в НП като дата на извършване на нарушението е посочено „към 23.12.2014 г.“ Освен това в НП е упоменато Решение № 563/09.12.2013 г. на областния управител на Област Търговище, с което е разрешено прякото възлагане на превозите по автобусните линии от областната и републиканските схеми (квота на Община Омуртаг) до сключване на договор  с избран превозвач, но не по-късно от 31.12.2014 г. В същото време в АУАН и НП са описани действия, извършени през 2015 г. по подписване на анекси към скючените на тази дата договори, с които е увеличено задължението на общината, както и заплащане през 2015 г. на фактури, по които няма сключени писмени договори. Дори санкцията, наложена на основание чл. 256, ал. 1 от НК, е определена на база извършените през 2015 г. от Община Омуртаг разходи за обществен превоз на пътници от автобусни линии. При това положение за нарушителя остава неизяснено кога именно е извършено вмененото му нарушение, и в този смисъл да организира своята защита.

С оглед изложеното дотук съдът намира обжалваното НП за незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено.

 Водим  от  горното  съдът

 

 

                                                            Р          Е         Ш        И :

 

 

            ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 11-01-518 от 22.11.2016 г. на Директор на Агенцията за държавна финансова инспекция гр. София, с което на Р.Й.Р. ***, ЕГН: **********, на основание чл. 256, ал. 1 от Закона за обществените поръчки (нов, ДВ бр. 13/16.02.2016 г., в сила от 15.04.2016 г.) е наложено административно наказаниеглоба” в размер на 480.55 лева, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

 

            Решението подлежи на касационно обжалване пред ТАС в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните.

                                                                                               

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :