Решение по дело №707/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 974
Дата: 2 юли 2021 г. (в сила от 12 май 2022 г.)
Съдия: Павлина Енчева Стойчева
Дело: 20217040700707
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 март 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

         № 974                      дата  02 юли 2021г.                 град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Бургас,   ІХ-ти състав,

в публично заседание на 21 юни 2021г., в следния състав:

 

                                                                                   Съдия:  ПАВЛИНА СТОЙЧЕВА

           

Секретар: Кристина Линова

Прокурор: ………………….…

 

разгледа адм. дело № 707 по описа за 2021г.

и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.27, ал.1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) и чл.145 и следващите от Административнопроцесуалния  кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на СТЕЙ – 99 ЕООД, гр.Бургас  против Решение от 02.03.2021г. на главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ в Министерство на икономиката и ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020г.  за отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по подадено от жалбоподателя проектно предложение № BG16RFOP002-2.073-22579 по процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 "Подкрепа на микро и малки средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" на ОПИК 2014-2020г.

Жалбоподателят твърди, че отговаря на условията за кандидатстване за заявената безвъзмездна помощ, както и на критериите за допустимост, като посочва, че е налице спад в средномесечния оборот на дружеството спрямо този през 2019г., като нетните приходи за тази година са били некоректно възприети от решаващия орган в размер на 0,00лв. Счита отказа на решаващия орган за незаконосъобразен, поради нарушение на материалния закон и административнопроизводствените правила и иска да бъде отменен.

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от пълномощник, който поддържа жалбата на сочените в нея основания, ангажира допълнителни доказателства.  

Ответникът – главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ в Министерство на икономиката и ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020г. се представлява от пълномощник, който в писмени бележки излага подробни доводи за отхвърляне на жалбата като неоснователна, като се позовава на предоставена от НАП информация за нетните приходи от продажби на дружеството за 2019г. в размер на 0,00лв., поради което поддържа становището, че не е налице изискуемия спад в оборота в размер поне на 20% за м.април 2020г., на което фактическо основание е било отхвърлено проектното предложение на жалбоподателя.    Претендира разноски.

Данните от административната преписка сочат, че със Заповед № РД-16-375/12.05.2020г. на главния директор на Главна дирекция "Европейски фондове и конкурентноспособност" и ръководител на Оперативна програма "Иновации и конкурентно способност" 2014-2020 е утвърден пакет документи за провеждане на процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 "Подкрепа на микро и малки средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" по приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП“, Инвестиционен приоритет 2.2 „Капацитет за растеж на МСП“ на ОПИК, в т.ч. условия за кандидатстване и изпълнение по процедурата на подбор, заедно с приложенията към тях и обява за откриването й.

Със Заповед № РД-16-380/14.05.2020г. на ръководителя на УО на ОПИК е определен съставът на оценителната комисия за извършване на комплексна оценка, включваща проверка за съответствие на проектните предложения с минималните изисквания, предвидени в условията за кандидатстване и документална проверка за това дали кандидатът отговаря на изискванията за бенефициент по процедурата на подбор, съответно със Заповед № Р-16-381/14.05.2020 г. на РУО на ОПИК са утвърдени опростени процедурни правила за работа на оценителната комисия.

Дружеството-жалбоподател е кандидатствало за безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 по процедура за подбор на проекти предложения BG16RFOP002-2.073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19", като е подало чрез ИСУН проектно предложение № BG16RFOP002-2.073-22579, попълвайки формуляр за кандидатстване и приложенията към него.

Извършена е комплексна оценка на подаденото от жалбоподателя проектно предложение, за което е изготвен оценителен лист, в който е посочено, че кандидатът не отговаря на изискването по т.11.1, подт.5) от Условията за кандидатстване по процедурата и критерий № 16 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения, Приложение 4, за регистриран спад поне 20% в оборота (нетните приходи от продажби) за месец април 2020г. (оборотът за този месец е посочен в размер на 48 529лв., като са взети предвид данните от представената от дружеството Декларация за финансови средства/Приложение 2) спрямо средния месечен оборот (нетните приходи от продажби ) през 2019г. ( оборотът е посочен в размер на 0,00лв., като е взета предвид предоставена информация от НАП). УПри тези фактически данни е прието, че кандидатът не отговаря и изискването на т.9 Минимален и максимален размер на безвъзмездната финансова помощ за конкретен проект от Условията за кандидатстване и критерий № 25 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения, Приложение 4, за отчетени поне 30 000лв. „нетни приходи от продажби“ в ГДД за 2019г., които за дружеството за тази година са 0,00лв. Направено е предложение за отхвърляне на проектното предложение.

На 26.02.2021г. е изготвен доклад изх. № 93-00-1074 от председателя на Оценителната комисия по процедура за подбор на проекти № BG16RFOP002-2.073, като предложените за отхвърляне проектни предложения са включени в списък, в който фигурира и това на  дружеството – жалбоподател.

На 02.03.2021г. РУО на ОПИК е одобрил списък на предложените за отхвърляне проектни предложения по 23 оценителна сесия, включваща проекти с референтни номера от № BG16RFOP002-2.073-22001 до № BGI6RFOP002-2.073-23000, сред които под № 49 и проектното предложение на жалбоподателя СТЕЙ 99 ЕООД за отказ за предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по това проектно предложение № BG16RFOP002-2.073-22579 по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, процедура за подбор на проекти BG16RFOP002.2.073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19". В мотивите на решението е посочено, че кандидатът не отговаря: 1. на изискването по т.11.1, подт.5) от Условията за кандидатстване по процедурата и критерий № 16 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения, Приложение 4, за регистриран спад поне 20% в оборота (нетните приходи от продажби) за месец април 2020г. спрямо средния месечен оборот (нетните приходи от продажби) през 2019г. и 2. на изискването на т.9 Минимален и максимален размер на безвъзмездната финансова помощ за конкретен проект от Условията за кандидатстване и критерий № 25 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения, Приложение 4, за отчетени поне 30 000лв. „нетни приходи от продажби“ в ГДД за 2019г.

Решението за отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ е незаконосъобразно.

Спорът по делото касае критерият за допустимост на проектното предложение на кандидата, изискващ  наличието на спад от поне 20% в оборота (нетните приходи от продажби) за м.април 2020г. спрямо средния месечен оборот (нетни приходи от продажби) през 2019г.

Административният орган е приел, че жалбоподателят не отговоря на този критерий, като за целта се е позовал на изпратена справка от НАП, видно от която, в подадена ГДД по чл.92 от ЗКПО за 2019г. вх. № 0200И0596931/14.04.2020г., дружеството е декларирало размер на нетните приходи от продажби – 0,00лв. Видно от последната колона в справката датата на проверката в НАП е 29.06.2020г.

Преди тази дата, в ТД на НАП е била подадена коригираща декларация вх. № 0200И0616374 от дата 11.05.2020г., в резултат на което предходно подадената декларация на 14.04.2020г. е била анулирана, което е видно и от отбелязаното в съпроводителното писмо на ТД на НАП Бургас, с което беше изпратена коригираната декларация от 14.04.2020г.

С коригиращата декларация от 11.05.2020г. дружеството е декларирало нетни приходи от продажби за 2019г. в размер на 3 025 701,93лв. При изискването от ТД на НАП Бургас на тази коригираща декларация в съпроводителното писмо органът по приходите е отбелязал, че при подаването й по интернет е била отхвърлена поради несъответствие в размера/вида на авансовите вноски, поради което на 29.06.2020г. е била подадена нова ГДД вх. № 024352000339877. Видно от тази декларация не е налице промяна в декларираните данни – нетни приходи от продажби в размер на 3 025 701,93лв. Именно този резултат е вписал жалбоподателя в подадената в процедурата Декларация за финансовите данни част ІІІ, както и е посочил стойност на оборота за м.април 2020г. в размер на 48 529лв. Тази декларация е подадена в хода на кандидатстването - на 20.05.2020г.

При тези фактически данни следва да се приеме, че изводът на административния орган касателно размера на нетните приходи от продажби за 2019г. в размер на 0,00лв. е необоснован. Същият е формиран въз основа на изпратена справка от ТД на НАП, която обаче не е отразявала вярно фактите, свързани с декларираните данни по ГДД за 2019г. След като справката е била изготвена на дата 29.06.2020г., то към тази дата органът по приходите е разполагал с информация за наличието на коригираща подадена декларация от 11.05.2020г., но неясно остава защо е изпратил данните по вече анулираната декларация от 14.04.2020г. На същата дата 29.06.2020г. дружеството отново е подало коригираща декларация относно други декларирани данни, които не засягат декларираните вече нетни приходи от продажби, но и тази декларация е останала извън справката. Дори и хипотетично да се приеме, че макар и на същия ден, възможно е да е била подадена след като справката е била изготвена, но дори и в този случай, органът по приходите е следвало да съобрази подадената коригираща декларация от 11.05.2020г. и да посочи нетни приходи от продажби съобразно декларираното в нея – 3 025 701,93лв., а не да изпраща данни съобразно анулирана декларация.

В този смисъл, съдът приема, че изводът на административния орган относно този критерий за допустимост, е бил формиран в резултат на неверни данни, вследствие на което се явява неправилен.     

За установяване на съотношението между този деклариран резултат и релевантния резултат за м.април 2020г. по делото беше назначена съдебно-икономическа експертиза, вещото лице по която, съобразно декларираното в ГДД, установи средния месечен оборот на дружеството за 2019г. в размер на 252 141,83лв., който е съпоставен с декларираните нетни приходи от продажби за м.април 2020г. в размер на 48 529,83лв., в резултат на което заключението сочи, че е налице спад в приходите от приблизително 81%.

При тази констатация следва да се приеме, че е изпълнено нормативното условие за спад от поне 20% в оборота (нетните приходи от продажби) за м.април 2020г. спрямо средния месечен оборот (нетни приходи от продажби) през 2019г., поради което проектното предложение на жалбоподателя е отговаряло на условието за безвъзмездна финансова помощ по този проект, поради което постановеният отказ е незаконосъобразен.

Неоснователно съдът счете възражението на пълномощника на ответната страна, че коригиращата декларация от 11.05.2020г. не следва да се взема предвид, тъй като била неотносима, органът не бил получил информация за нея и не била част от административната преписка. Вярно е, че органът не е получил информация за нея и поради тази причина не е станала част от административната преписка, но декларацията е напълно относима и именно декларираното в нея следва да се вземе предвид. Обратно – органът е взел предвид данни от анулиран документ, на което основание те не следва да се зачитат. Анулирането е настъпило преди процедурата по кандидатстване, налице е коригиращ документ, съставен и подаден също преди процедурата по кандидатстване, отговаря на въведеното условие – към датата на подаване на проектното предложение кандидатът вече да е подал ГДД за 2019г. пред НАП, поради което няма основание да не бъде зачетен. На това основание съдът счете за неоснователно и позоваването на цитирана практика на Върховния административен съд – Решение № 5162/22.04.2021г. по адм.дело № 2438/2021г., като видно от неговите мотиви касае се за случай, при който коригиращата декларация е била подадена след решението за отказ на управляващия орган. Аналогично е и в Решение № 4436 от 7.04.2021г. по адм. д. № 13415/2020г., когато коригиращата декларация също е била подадена след решението за отказ, което обстоятелство първоинстанционният съд е счел като такова по чл.142, ал.2 от АПК, който мотив касационната инстанция не е споделила. Последното цитирано Решение № 5038 от 20.04.2021г. по адм. д. № 3302/2021г. е също неотносимо поради съществено различие на фактите по настоящото дело.

На основание изложените мотиви оспореното решение следва да се отмени като предвид естеството на спора преписката следва да се върне на органа за процедиране и произнасяне съобразно мотивите на настоящия съдебен акт.

Съобразно този изход на процеса в полза на жалбоподателя следва да се присъдят разноските по делото в размер на 1380лв. Възражението на ответника за прекомерност на адвокатското възнаграждение на пълномощника на жалбоподателя съдът счете за неоснователно. Спорът е с материален интерес от 10 000лв. – стойността на проектното предложение, като в този случай минималният размер на възнаграждението за адвокат съобразно тарифата е 830лв., като жалбоподателят е заплатил 900лв., като превишението не може да се счете за прекомерно.

На основание изложените мотиви и нормите на чл.172, ал.2 и чл.173, ал.2 от АПК, Административен съд Бургас, ІХ-ти състав,

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Решение от 02.03.2021г. на главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ в Министерство на икономиката и ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020г.  за отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по подадено от СТЕЙ-99 ЕООД, гр.Бургас проектно предложение № BG16RFOP002-2.073-22579 по процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 "Подкрепа на микро и малки средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" на ОПИК 2014-2020г.

ИЗПРАЩА административната преписка на главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ в Министерство на икономиката и ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020г.  за разглеждане и произнасяне на подадено от СТЕЙ-99 ЕООД, гр.Бургас проектно предложение № BG16RFOP002-2.073-22579 по процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 "Подкрепа на микро и малки средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" на ОПИК 2014-2020г. съобразно мотивите на настоящия съдебен акт.

ОСЪЖДА Министерството на икономиката, гр.София , ул.“Славянска“ № 8 да ЗАПЛАТИ на СТЕЙ-99 ЕООД, гр.Бургас, ж.к.“Братя Миладинови“, бл.71, ет.15, ап.70, с ЕИК *********, сумата от 1380лв. разноски по делото.

 

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

     

                                                          СЪДИЯ: