Решение по дело №247/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 653
Дата: 29 април 2021 г. (в сила от 29 април 2021 г.)
Съдия: Златина Иванова Бъчварова Кънчева
Дело: 20217040700247
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 януари 2021 г.

Съдържание на акта

                              Р   Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                        №653

 

Бургас, 29/04/2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД БУРГАС, осми  състав, в открито  заседание на двадесет и първи април, две хиляди двадесет и първа година, в състав:

                                              

                                                                                   Съдия Златина Бъчварова

                                                                       

Секретар В. С.

като разгледа административно дело  номер  247  по описа за  2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 211 от Закона за Министерството на вътрешните работи /ЗМВР/ във връзка с чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на П.И.Х. ***, против заповед № 251з-5239 от 23.12.2020 г. на директора на Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи/ОД МВР/ Бургас, с която на основание чл.197, ал.1, т.3; чл.200, ал. 1, т. 12 ЗМВР - „нарушаване на етичните правила за поведение на държавните служители в МВР“ и чл. 204, т.3 ЗМВР, като младши инспектор, младши автоконтрольор І/първа/ степен в група „Охранителна полиция“, Районно управление/РУ/ Созопол, ОД МВР Бургас, му е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от 6/шест/ месеца и е предупреден, че при извършване на друго нарушение по чл.200, ал.1 ЗМВР в срока на наложеното наказание, ще му бъде наложено по-тежко дисциплинарно наказание.

Жалбоподателят, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител, поддържа сезиращата съда жалба. С доводи за незаконосъобразност иска да се отмени оспорения административен акт. Не ангажира доказателства. Претендира разноски. Представени са писмени бележки.

Ответникът - директор на ОД МВР Бургас, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата. Счита същата за неоснователна. Представя административната преписка по издаване на процесната заповед. Не претендира разноски.

Административен съд Бургас, като взе предвид изложените доводи, съобрази доказателствата и закона, намира следното:

Жалбата е подадена в срока по чл.149, ал.1 АПК, от лице, което е има правен интерес, съдържа необходимите форма и реквизити, поради което е допустима.

Разгледана по същество е неоснователна, при следните съображения:

От представените в административната преписка доказателства се установява, че със заповед № 251з-3557/03.09.2020 г./л.139 от делото/, изм. и доп. със заповеди № 251з-3972/23.09.2020 г./л.136 от делото/ и № 251з-4206/02.10.2020 г./л.132 от делото/ на директора на ОД МВР Бургас е разпоредена проверка от комисия по повод изясняване на данни в доклад № 769р-10582/17.08.2020 г. по описа на ОД МВР Бургас, който обективира резултатите от предварителна проверка за извършени дисциплинарни нарушения  от единадесет служители при ОД МВР Бургас, сред които и жалбоподателя, изразяващи се в разпространяване на информация, чрез публикуване на съобщения във „Viber“ група за местата за контрол на скоростните режими с АТСС, която е пряко свързана с безопасността на движението по пътищата на Република България, представляваща „служебна тайна“ по смисъла на §1, т. 24 ДР ЗМВР. Предварителната проверка е извършена по повод писмо на директора на дирекция „Вътрешна сигурност“, МВР София,  с рег.№ 7855р-5335/25.06.2020 г./л.113-123 от делото/ с данни за съобщенията във „Viber“ групата на служителите от ОД МВР Бургас.

На жалбоподателя е връчена покана да даде писмени обяснения с формулирани въпроси относно изясняване фактите и обстоятелствата, изложени в доклада, инициирал проверката/л.585 от делото/. Х. е представил писмено обяснение с рег.№ 251р-32463/15.09.2020 г. /л.586 от делото/, в което е потвърдил, че ползва сим карта с номер **********; че е бил член на посочената „Viber“ група, в която са участвали само служители на пътна полиция в страната, но не си спомня кога и от кого е бил добавен в нея. Сочи, че е имало случаи, в които той и други служители от групата са обменяли информация за местата, на които се контролира скоростния режим; че по никакъв повод не е използвал придобитата информация от групата; не познава нейния администратор и не е включвал други лица в нея. Във връзка с извършена проверка по преписка с peг. № 7855р-7100/12.08.2020 г. по описа на дирекция „Вътрешна сигурност“, МВР София, приобщена към проверката, е приложено писмено сведение peг. №769 р - 12544/23.09.2020 г. по описа на сектор „Пътна полиция“/ПП/, ОД МВР Бургас, от младши инспектор Х., което е с идентично съдържание/л.587 от делото/.

В хода на проверката е представена изисканата от комисията информация от сектор  „Пътна полиция“ ОД МВР Бургас; РУ Несебър; РУ  Поморие; РУ Созопол и РУ Карнобат,  заверени копия на месечни графици; ежедневните ведомости за назначаване в наряд на служителите; протоколи, пр.№1 към чл.10 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г.; протоколи пр.№ 11, към чл.75, ал.2, т.1 от Инструкция № 8121з-749 от 2014 г., както и друга служебна документация, свързана с осъществяваната от проверяваните служители дейност. С писмо №251р-33112/18.09.2020 г. от дирекция „Вътрешна сигурност“ е изискана конкретна информация за съществуваща група и нейните членове, както и копия на страниците от разпечатките от мобилното приложение „Viber“ с проведената кореспонденция между служителите/л.142 от делото/.

В писмо с № 7855р-8328/25.09.2020 г. директорът на дирекция „Вътрешна сигурност“ сочи, че информацията за съществуващата „Viber“ група е получена чрез сигнал от лице, пожелало анонимност, а член на групата оказал съдействие и предоставил кореспонденцията на групата. След анализ на същата от служители на дирекция „Вътрешна сигурност“ са синтезирани съобщения, касаещи евентуално дисциплинарни нарушения на служители в МВР. Посочени са имената на установените служители на ОД МВР Бургас участници в чата, сред които фигурира и това на жалбоподателя. В същото писмо е отразено, че след извършена проверка на участниците във „Viber“ групата са установени телефонни номера, собственост на 189 настоящи служители на МВР; 39 телефонни номера и синдикални организации на МВР и 52 телефонни номера на граждански и юридически лица/л.144-146 от делото/.

С протокол № 251р- 34448/30.09.2020 г. комисията е приобщила към проверката описаните материали в преписка с рег.№ 7855р-7100/12.08.2020 г. и приложените към доклад с рег.№769р-12360/21.09.2020 г. материали /л.149 от делото/, обективиращ резултатите от извършена идентична проверка в сектор „Пътна полиция“, ОД МВР Бургас, по данни за същото дисциплинарно нарушение, извършено от полицейски служители на посочената дирекция на ОД МВР/л.958-967 от делото/.

В резултат на извършените справки и анализ на събраните доказателства, комисията е установила, че младши инспектор П.И.Х. - младши автоконтрольор I степен в група „Охранителна полиция“, Районно управление/РУ/ Созопол, ОД МВР Бургас, като участник в създадена „Viber“ група, в която са установени 189 настоящи служители на МВР; 39 телефонни номера и синдикални организации на МВР и 52 телефонни номера на граждански и юридически лица, в периода от 11.03.2020 г. до 14.05.2020 г., по време на изпълнение на служебните си задължения в качеството на длъжностно лице, осъществяващо контрол на скоростния режим с автоматизирани технически средства и системи /АТСС/ на правилата за движение по пътищата, след като е придобивал и разполагал със „служебна информация“, свързана с точното местонахождение и часовия диапазон, в който ще се осъществява контрол с автоматизирани технически средства и системи /АТСС/ на правилата за движение по пътищата, е публикувал в групата, чрез ползвания от него мобилен телефон с № ++359*********, общо 10 /десет/ съобщения със следното съдържание: на 11.03.2020 г. в 14:04 - „11.03.2020 г. 14:04:41 ч. +02:00 \ Chat Messages\Originator+359*********\ П.И.Х. EГН ********** - TFRII -99 км. 11 до бензиностанция Лукойл- Атия в посока град Черноморец 80/94“; на 12.03.2020 г. в 15:01 - 12.03.2020 г . е 15:01:56 ч. +02:00 \ Chat Messages \ Originator ++359********* \ П.И.Х. EГН ********** - TFR П-99 км. 11 до бензиностанция Лукойл - Атия в посока град. Черноморец 80/94; на 18.03.2020 г. в 14:22 - 18.03.2020 г., 14:22:08ч.+02:00 Chat Messages\ Originator ++359*********\ П.И.Х. EГН **********  - TFRП-99 км. 11 до бензиностанция Лукойл - Атия в посока град Черноморец 80/94 до 15.15ч.; на 19.03.2020 г. в 15:53 - „19.03.2020 г. в 15:53:28 ч. +02:00 Chat Messages\Originator ++359*********\П.И.Х. EГН **********  - TFR II -99 км. 11+200 до бензиностанция Лукойл - Атия в посока гр.Черноморец 80/94“; на 26.03.2020 г. в 14:36  - „26.03.2020 г. в 4:36:22 ч. +02:00 Chat Messages\Originator ++359*********\П.И.Х. EГН ********** - TFR II -99 км. 11+200 до бензиностанция Лукойл - Атия в посока гр.Черноморец 80/94“; на 27.03.2020 г. в 10:44 - „27.03.2020 г. е 10:44:53 ч. +02:00 Chat Messages \ Originator ++359*********\П.И.Х. EГН **********- TFRII -99 км. 11+200 до бенз. Лукойл - Атия е посока гр.Черноморец 80/94“; на 31.03.2020 г. в 14:13 – 31.03.2020 г. е 14:13:08 ч.+03:00 Chat Messages \ Originator ++359********* \ П.И.Х. EГН **********- TFR II -99 км. 11+200 до бензиностанция Лукойл - Атия в посока гр.Черноморец 80/94“; на 08.04.2020 г. в 14:33 - „08.04.2020 г. 14:33:25 ч. +03:00 Chat Messages \ Originator ++359********* \ П.И.Х. EГН **********- TFR II -99 км. 11+200 до бенз. Лукойл - Атия в посока гр.Черноморец 80/94; на 08.04.2020 г. в 10:19 - 08.04.2020 г. в 10:19:28 ч. +03:00 /Chat Messages/Originator ++359********* /П.И.Х. EГН ********** - TFR П-99 км. 11+200 до бензиностанция Лукойл - Атия в посока гр.Черноморец 80/94 до 12 ч.“; на 14.05.2020 г. в 15:16 - 14.05.2020 г. в 15:16:05 ч. +03:00 Chat Messages\ Originator ++359*********\ П.И.Х. EГН **********    - пътен възел Черноморец 80/94“.

            Установено било, че в голяма част от съобщенията са посочени и съществуващите ограничения на скоростта на движение в съответния участък, както и до каква максимална скорост е настроено техническото средство да не отчита нарушенията на скоростта.

         Констатациите на комисията от проверката са обективирани в справка с № УРИ 251р-37567 от 23.10.2020 г./л.9-86 от делото/.

         Комисията е приела, че с постъпките си служителят виновно е нарушил разпоредбата на чл. 71 от Етичен кодекс за поведение на държавния служител в Министерство на вътрешните работи, утвърден със заповед № 8121з-348 от 25.07. 2014 г. на министъра на вътрешните работи- „служебната информация, с която разполага държавният служител, не може да бъде разгласявана пред други лица освен по предвидения от закона ред“, с който служителят е запознат, видно от протокол, рег.№6223 от 28.08.2014 г./л.988 от делото/.

Деянието на младши инспектор Х. е квалифицирано като нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл. 194, ал. 2, т. 4 ЗМВР - неспазване на правилата на Етичния кодекс за поведение на държавните служители в МВР, за което на основание чл. 200, ал. 1, т. 12 ЗМВР е предложено да му бъде наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от шест месеца до една година.

Справката, съдържаща констатаците от проверката и изводите на комисията, е връчена на Х. на 02.12.2020 г. срещу подпис/л.86 от делото/.

На 07.12.2020 г. на Х. е връчена покана с № УРИ 251р-42698 да даде писмени обяснения по установените фактически и правни основания в справката/л.7-8  от делото/.

Жалбоподателят не е депозирал писмени обяснения и възражения в указания срок в поканата  /виж протокол рег.№ 251р-43186/09.12.2020 г., л.6 от делото/.

След като били събрани и оценени всички доказателства по случая, тежестта на нарушението, обстоятелствата, при които е извършено, формата на вина и цялостното поведение на държавния служител по време на службата, дисциплинарното производство е приключило с издаване на заповед № 251з-5239 от 23.12.2020 г. на директора на ОД МВР Бургас.

В мотивите на заповедта е посочено, че младши инспектор П.И.Х. - младши автоконтрольор I степен в група „Охранителна полиция“, РУ Созопол, ОД МВР Бургас като участник в създадена „Viber“,  група, в която са установени 189 настоящи служители на МВР; 39 телефонни номера и синдикални организации на МВР и 52 телефонни номера на граждански и юридически лица, в периода от 11.03.2020 г. до 14.05.2020 г. по време на изпълнение на служебните си задължения в качеството на длъжностно лице, осъществяващо контрол на скоростния режим с автоматизирани технически средства и системи /АТСС/ на правилата за движение по пътищата, след като е придобивал и разполагал със „служебна информация“, свързана с точното местонахождение и часовия диапазон, в който ще се осъществява контрол с автоматизирани технически средства и системи /АТСС/ на правилата за движение по пътищата е публикувал, чрез ползвания от него мобилен телефон с № ++359*********, общо 10 /десет/ съобщения в посочената група /описани подробно по дни, местонахождение и часови диапазон в справката/, в които се съдържа информация за точното място, на което към момента на публикуване на съобщенията от него е разположена или в бъдещ период ще бъде разположена АТСС. В голяма част от съобщенията са посочени и съществуващите ограничения на скоростта на движение в съответния участък, както и до каква максимална скорост е настроено техническото средство да не отчита нарушенията на скоростта. Прието е от дисциплинарно наказващия орган, че с постъпките си жалбоподателят виновно е нарушил разпоредбата на чл. 71 от Етичен кодекс за поведение на държавния служител в Министерство на вътрешните работи, утвърден със заповед № 8121з-348/ 25.07.2014 г. на министъра на вътрешните работи - „служебната информация, с която разполага държавният служител, не може да бъде разгласявана пред други лица освен по предвидения от закона ред“. Деянието му е квалифицирано като нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл. 194, ал. 2, т. 4 ЗМВР - неспазване на правилата на Етичния кодекс за поведение на държавните служители в МВР, за което на основание чл. 197, ал.1, т.3 ЗМВР, чл. 200, ал. 1, т. 12 ЗМВР му е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от 6/шест/ месеца и е предупреден, че при извършване на друго нарушение по чл.200, ал.1 ЗМВР, в срока на наложеното наказание, ще му бъде наложено по-тежко дисциплинарно наказание.

Заповед №251з-5239 от 23.12.2020 г. на директора на ОД МВР  Бургас е предмет на разглеждане в настоящото производство.

При тези факти се налагат следните правни изводи:

На първо място, заповед № 251з-5239 от 23.12.2020 г. е издадена от компетентен орган - директора на ОД МВР Бургас, съобразно нормата на чл.204, т.3  ЗМВР.

На второ място, същата е в предвидената от закона писмена форма и съдържа посочените в нормата на чл.210, ал.1 ЗМВР реквизити и подробни фактически и правни основания.

         На трето място, заповедта е издадена при липса на допуснати нарушения на административнопроизводствените правила.

Дисциплинарното производство е започнало с издаване на заповед по реда на чл.205, ал.2 ЗМВР за разпореждане на проверка за изясняване на установени данни за извършени дисциплинарни нарушения от служители на ОД МВР Бургас, съдържащи се в доклад, обективиращ резултатите от извършена предварителна проверка по повод постъпила информация от директора на дирекция „Вътрешна сигурност“, МВР, за публикувани съобщения във „Viber“ група от служители на ОД МВР Бургас. Дисциплинарното производство е протекло в рамките на законоустановения срок, съгласно чл. 195, ал.1 ЗМВР, предвиждащ дисциплинарното наказание да се наложи в двумесечен срок от откриване на нарушението и не по-късно от една година от извършването му. Дисциплинарното нарушение се смята за открито, когато органът, компетентен да наложи дисциплинарното наказание, е установил извършеното нарушение и самоличността на извършителя. А дисциплинарното нарушение е установено, когато материалите от дисциплинарното производство постъпят при компетентния дисциплинарно наказващ орган/по арг. от чл.196, ал.1 и 2 ЗМВР/. В случая това е станало на 28.10.2020 г., когато дисциплинарно наказващият орган се е запознал със справката, поради което съдът намира, че е спазен установения в закона срок.

В хода на дисциплинарното производство на жалбоподателя е предоставена възможност на основание чл.206, ал.1 ЗМВР да даде писмени обяснения относно установеното нарушение в срок от 24 часа, считано от връчване на поканата. Независимо от дадените указания, жалбоподателят не се е възползвал от предоставеното му право по собствена воля.

На следващо място, по отношение приложението на материалния закон, съдът съобрази следното:

В рамките на проведеното дисциплинарно производство е установено по категоричен начин извършеното от  Х. нарушение, за което му е наложено дисциплинарно наказание.

Х. не оспорва факта, че на посочените дати в справка с № УРИ 251р-37567 от 23.10.2020 г е изпълнявал служебните си задължения, извършвайки контрол с АТСС тип TFR1-M на местата и за времето, отразени в цитираните в справката протоколи приложение № 1 към чл. 10 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г., нито факта, че е публикувал във „Viber“   групата съобщенията с посоченото в справката съдържание/л.41-44 от делото/.

В даденото в хода на дисциплинарното производство обяснение с рег.№251р-32463/15.09.2020 г. жалбоподателят поддържа тезата, че „Viber“  групата, в която е участвал е била затворена - в нея са участвали единствено служители на МВР, при това свързани с пътния контрол, а той не е добавял в нея външни лица. Това твърдение се опровергава от писмо с № 7855р-8328/25.09.2020 г. на директора на  дирекция „Вътрешна сигурност“, МВР, цитирано в справката, видно от което в групата освен 189 настоящи служители на МВР са участвали 39 телефонни номера и синдикални организации на МВР и 52 телефонни номера на граждански и юридически лица./л.144-146 от делото/. Ето защо твърдението на Х., че не доказано разгласяването на информацията пред други лица, е неоснователно. Неоснователно е и възражението, че за да е съставомерно вмененото му нарушение, е необходимо той да е имал субективна представа, че прави достояние служебна информация на външни за системата лица. Правилото на чл.71 от Етичния кодекс за поведение на държавния служител в МВР установява обща забрана за разпространяване на служебна информация, с която той разполага пред всички други лица, без да ограничава кръга им до външни за системата на МВР лица.

Данните по делото безспорно сочат, че жалбоподателят е нарушил чл.71 от Етичния кодекс за поведение на държавния служител в МВР. Затова поведението му правилно е квалифицирано като дисциплинарно нарушение по 194, ал. 2, т. 4 ЗМВР. За дисциплинарно наказващия орган не съществува възможност да избира вида на наказанието, респективно задължение да мотивира избора си, тъй като видът на наказанието е изрично определен в закона, съобразно тежестта на извършеното нарушение. За неспазване правилата на Етичния кодекс за поведение на държавните служители в МВР по чл.194, ал.2, т.4 ЗМВР е предвидено наказание порицание в чл.200, ал.1, т.12 ЗМВР.

Неоснователно е и възражението, че в обжалваната заповед липсват мотиви за индивидуализация на наказанието. Причините, поради които жалбоподателят е наказан с порицание за установения в закона минимален срок от шест месеца са именно конкретните обстоятелства, свързани с извършване на нарушението, формата на вината и цялостното поведение на жалбоподателя по време на службата, които са обсъдени и взети предвид в тяхната съвкупност от дисциплинарно наказващия орган.

По изложените съображения жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли.

При този резултат на администрацията се следват разноски. Направено е изявление, че такива не се претендират.

Мотивиран така и на основание чл. 172, ал.2 АПК, Административен съд Бургас, осми състав,

Р  Е  Ш  И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на П.И.Х. ***, против заповед № 251з-5239 от 23.12.2020 г. на директора на Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи/ОД МВР/ Бургас/ОД МВР/ Бургас, с която на основание чл.197, ал.1, т.3, чл.200, ал. 1, т. 12 ЗМВР - „нарушаване на етичните правила за поведение на държавните служители в МВР“ и чл. 204, т.3 ЗМВР, като младши инспектор, младши автоконтрольор І/първа/ степен в група „Охранителна полиция“, Районно управление/РУ/ Созопол, ОД МВР Бургас, му е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от шест месеца и е предупреден, че при извършване на друго нарушение по чл.200, ал.1 ЗМВР в срока на наложеното наказание, ще му бъде наложено по-тежко дисциплинарно наказание.

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

                                                             СЪДИЯ: